Gå til innhold

Underteksting/transkribering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har et flunkende nytt enkeltpersonforetak, og er klar til å skrive freelance!

Jeg vil starte med underteksting/transkribering. Jeg er språklig dyktig, og jeg er klar!

Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skaffer meg oppdrag. Jeg har gjort masse søk, men det ser ut til at jeg ender opp med tilsynelatende norske nettsider, som viser seg å være internasjonale uten ønske om norske freelancere.

Jeg hadde satt umåtelig pris på om noen av dere som fortsatt driver, eller tidligere har jobbet med dette, kan fortelle meg hvilke steder (helt konkret) jeg kan henvende meg.

På forhånd tusen hjertelig takk!

Anonymkode: a94e7...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke for å drepe all motivasjon, men akkurat nå ser vi ekstremt gode resultater med språkmodellene til Google, OpenAI, osv. - og jeg tipper at innen 1-2 år så er manuell transkribering nesten fullstendig automatisert.

Anonymkode: 0a237...fe0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ikke for å drepe all motivasjon, men akkurat nå ser vi ekstremt gode resultater med språkmodellene til Google, OpenAI, osv. - og jeg tipper at innen 1-2 år så er manuell transkribering nesten fullstendig automatisert.

Anonymkode: 0a237...fe0

Har du personlig karriereerfaring innen transkripsjon/underteksting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mettet marked. Er du fersk og uten erfaring så er det ganske håpløst. 

Du trenger ofte kontakter som en vei inn som freelancer, hva med å prøve å selge journalistiske tekster først? 

Anonymkode: ba32a...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mettet marked. Er du fersk og uten erfaring så er det ganske håpløst. 

Du trenger ofte kontakter som en vei inn som freelancer, hva med å prøve å selge journalistiske tekster først? 

Har du personlig karriereerfaring innen transkripsjon/underteksting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For transkribering ville jeg kontaktet universiteter og andre forskningsinstitusjoner. Mange bruker firma til dette eller gjør det selv, men jeg har god erfaring med å få oppdrag av enkelt-forskere og doktorgradsstudenter. Har du erfaring med transkriberingsnøkler og hvordan de brukers? 

Underteksting er et døende yrke, som dessuten er dårlig betalt.

Har du vurdert oversetting?

Og ja, jeg har "personlig karriereerfaring" som du så pent skriver. Anbefaler deg egentlig å finne deg noe annet å gjøre, men det er opp til deg. 

Jeg fikk bedre betalt som freelance tekstforfatter.

Anonymkode: 813c2...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For transkribering ville jeg kontaktet universiteter og andre forskningsinstitusjoner. Mange bruker firma til dette eller gjør det selv, men jeg har god erfaring med å få oppdrag av enkelt-forskere og doktorgradsstudenter. Har du erfaring med transkriberingsnøkler og hvordan de brukers? 

Underteksting er et døende yrke, som dessuten er dårlig betalt.

Har du vurdert oversetting?

Og ja, jeg har "personlig karriereerfaring" som du så pent skriver. Anbefaler deg egentlig å finne deg noe annet å gjøre, men det er opp til deg. 

Jeg fikk bedre betalt som freelance tekstforfatter.

Anonymkode: 813c2...74a

Takk for svar.

Ja, har noe erfaring med transkriberingsprogrammer og -typer.

Jeg er i fulltidsjobb, så jeg trenger ikke å bekymre meg for inntjening. Jeg ønsker å starte på kveldstid og i helger, og om mulig bytte ut stadig mer av denbordinære jobben med skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De jeg vet om som driver (drev) med underteksting sier det er dårlig betalt. Særlig i starten, når man kanskje ikke er like rask. Man jobber på akkord. 
Men ellers er jeg enig med andre her, det er er yrke som er på vei ut. 

Anonymkode: b044f...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal skrive masteroppgave snart, og vi kommer til å gå for en program når vi skal transkribere. Det er såpass dyrt å leie inn noen og programmene blir bedre og bedre at jeg synes ikke det er verdt prisen. Mine medstudenter tenker likt. Så jeg ser ikke helt hvor du skal finne kunder. 

Undertekster har også blitt automatisert, ser det tydelig noen ganger på oversettelsen. Så jeg tviler på at markedet der er så stort heller. Men prøv å melde deg inn i grupper på universiteter og reklamer der.

Anonymkode: 3bc60...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du personlig karriereerfaring innen transkripsjon/underteksting?

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...