AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Jeg er ei 20 år gammel jente som har fått restskatt på 3500 allerede i April. Jeg hadde endret skattemeldingen min, men hadde tydeligvis ikke sendt den inn, noe som har gjort meg fryktelig urolig. Det står at arbeidsgiveren min har hentet skattekortet for 2023, men jeg har jo ikke frikort eller lignende? Tenker uansett å sende den inn i dag, da fristen er 30. april heldigvis. Er det mulighet for at restskatten synker siden jeg ikke har sendt inn skattemeldingen min enda? Trenger gode råd. Har aldri fått restskatt i hele mitt liv, og har jobbet på samme jobb i tre år. uff. Dette er dårlig. Anonymkode: 23e8b...c03
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Restskatten du har fått på skattemeldingen nå i mars er for i fjor. Altså ligningsåret 2022. Det har ingenting med hva du har tjent i år og gjøre. Restskatten kommer ikke til å endre seg med mindre du har reelle endringer som du legger inn i skattemeldingen. Altså flere fradrag. Feks at du har mer lån enn hva som er oppgitt, reisefradrag eller lignende. Anonymkode: d1ec3...4e6 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Restskatten du har fått på skattemeldingen nå i mars er for i fjor. Altså ligningsåret 2022. Det har ingenting med hva du har tjent i år og gjøre. Restskatten kommer ikke til å endre seg med mindre du har reelle endringer som du legger inn i skattemeldingen. Altså flere fradrag. Feks at du har mer lån enn hva som er oppgitt, reisefradrag eller lignende. Anonymkode: d1ec3...4e6 Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03
Gjest Lykkedykker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03 Da har du sett feil..
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Da har du sett feil.. Sett feil hva da? At jeg ikke har sendt den inn? For det er jeg enig i. Må bare vite om det gjelder i år, og om den synker dersom jeg sender inn skattemelding. TS Anonymkode: 23e8b...c03
Gjest Adobyen Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03 Restskatten har ingenting med lønningen din i år å gjøre. Du har bare fått 1 skattemelding i år, den kom en av dagene fra 14.mars til i dag. Du må logge på skatteetaten.no for å se den, og da kan du føre på det som mangler f.eks reiseutgifter til jobb.Hvis du ikke har noe å føre på, så trenger du ikke å sende den inn. Endret 31. mars 2023 av Adobyen
Bøtteballetten Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er ei 20 år gammel jente som har fått restskatt på 3500 allerede i April. Jeg hadde endret skattemeldingen min, men hadde tydeligvis ikke sendt den inn, noe som har gjort meg fryktelig urolig. Det står at arbeidsgiveren min har hentet skattekortet for 2023, men jeg har jo ikke frikort eller lignende? Tenker uansett å sende den inn i dag, da fristen er 30. april heldigvis. Er det mulighet for at restskatten synker siden jeg ikke har sendt inn skattemeldingen min enda? Trenger gode råd. Har aldri fått restskatt i hele mitt liv, og har jobbet på samme jobb i tre år. uff. Dette er dårlig. Anonymkode: 23e8b...c03 Man får da ikke restskatt i april ? Det er ikke forskuddsskatten de har endret da ? 2
Skogsdyret Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Er det skattetrekket som arbeidsgiver har trukket du snakker om? Det står på lønnslippen din. Der står det vanligvis hva skattetrekket er for lønnen du får denne måneden og hva det er samlet i år. Men det gjelder altså for inneværende år. Skattekortet ditt gjelder inneværende år. Restskatt (og skattemeldingen) gjelder forrige år. 2
Sofakona Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Du må nok betale de 3500, bare pass på at skatten i år blir rikig...om du setter opp skatt nå, pass påta med lønn fra 1 januar til 31 desember. Ta med eventuelle feriepenger etc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03 Men hvor har du sett disse beløpene? Skattemeldingen endrer seg ikke. Er det på lønnslippen du får fra arbeidsgiver du har sett disse beløpene? Har du ikke foreldre eller noen andre som kan veilede deg? Eller legge ut bilder her, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg. Anonymkode: f566d...5f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03 Her roter du sammen ulike ting altså.. Skattekort er en ting, det kan endres gjennom hele året og sier noe om hva du skal betale i skatt beregnet ut fra inntekten din og dine fradrag. Skattemeldingen kommer hvert år i mars, med innleveringsfrist 30. april årlig. Den er for året før og beregner hva du skulle ha betalt i skatt for fjoråret og avtegner mot det du faktisk betalte året før. Denne kan du endre på fram til fristen 30. april, dersom du finner feil i den, men den har altså ingenting med lønnen din i år å gjøre, kun fjoråret. På lønnsslippen din kan du se hva du har tjent denne måneden, samt hvor mye skatt du har betalt denne måneden. Ofte kan du også se en «skatt betalt hittil i år», den vil jo stige for hver måned da du betaler skatt hver måned. Om du får restskatt på det du tjener i år, får du ikke vite før i mars neste år, når du får skattemeldingen for 2023. Det høres ut som du trenger litt veiledning på dette. Det kan være lurt å rådføre deg med noen slik at du forstår det bedre. Hvis du gjør feil med skatttemeldingen slik at du betaler for lite skatt eller melder inn uriktige opplysninger kan du få straffeskatt hvis det oppdages. Anonymkode: d1ec3...4e6 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 Jeg klarer dessverre ikke å hjelpe deg, da jeg ikke henger helt med, men som andre skriver så ser det ut som du blander sammen skattemelding og skattekort. Skattekort klargjøres før nytt år, arbeidsgiver henter det selv ut, uavhengig av om du sjekker eller ikke. Min var ganske på viddene i år, så godt jeg sjekket mitt og endret, hadde jeg ikke endret skattekortet for 2023, så ville jeg i mitt tilfelle ha fått restskatt når jeg får skattemelding i 2024. Skattekort kan du endre hele tiden, noen endrer det til det de mener er riktig, andre tar i litt ekstra, for være sikker på å betale nok. Om man ikke har lån man betaler ned på, så er det veldig enkelt å endre. Si du tror du skal tjene 70 000 i 2023. Så slutter du på studie før planen og begynner å jobbe mer. Du går da inn i skattekortet, der ser du hva du har tjent og skattet så langt (og så korrigerer du om det ikke stemmer med lønnsslipp, feks at du vet at du får lønn om en dag). Så endrer du til hva du tror du vil tjene for 2023 med ny jobb. Skatten blir oppdatert, og arbeidsgiver henter ut oppdatert skattekort. Hadde du ikke endret, så ville det blitt restskatt på skattemelding du får i 2024. Anonymkode: 9a166...297 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #13 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 16.33): Hvordan har det seg? Det lå på 1000 før jeg fikk lønning denne måneden, da endret det seg til 3500. Kan da ikke være fra i fjor da? Spesielt når jeg ikke har sendt den inn ennå. TS Anonymkode: 23e8b...c03 Herregud. Har du ingen voksne som kan hjelpe deg? Skattemeldingen for 2022 kom i mars 2023. Frist for innsending 30.april. Den er for det meste ferdig utfylt. Men gå over og sjekk og fyll inn det som evt ikke er komt med. Mest sannsynlig trenger du ikke endre noe. Lønningene du får nå I 2023 har ingenting med dette å gjøre. Men gå inn på skattekortet ditt for 2023 og legg inn forventet lønn for dette året. Dette kan du endre så mangen ganger du vil iløpet av 2023. Anonymkode: f3796...81c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå