AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Hei, Jeg har vært sykemeldt i en lengre periode. Før jeg ble sykemeldt, hadde jeg hode såvidt over vann og det var veldig mye på en gang. Det er ikke særlig godt arbeidsmiljø på min arbeidsplass og dette er pga lederen. Denne lederen er både eier og daglig leder og det er ingen HR-avdeling, verneombud eller tillitsvalgt. Man viste aldri hva man kom til når man kom på jobb og hva slags humør sjefen er i. Det er ofte utskjelling foran andre, en kultur hvor hun er opptatt av feil og å "arrestere" andre, prøver å styre fritiden og pålegger overtid samme dag og om man gir beskjed om at det ikke passer blir man skjelt ut og får "straff" i flere dager etterpå. Samtidig med dette prøvde vi å få barn og spontanaborterte gang på gang, 11 ganger på rad. Og jeg fortsatte å jobbe. En dag hvor jeg spontanaborterte på jobb, knakk jeg sammen og måtte fortelle hvorfor til arbeidsgiver. Når vi hadde time hos spesialist, og jeg informerte sjefen, syntes hun at datoen ikke passet og hun sa "det handler ikke akkurat om liv eller død" Tilslutt ble jeg sykemeldt, jeg var utbrent og en skygge av meg selv. I starten ringte arbeidsgiver mye og sa at jeg satte jobben i knipe, og at hun var skuffet over meg osv. Jeg informerte fastlegen om alle episoder med arbeidsgiver som faktisk er trakassering. Og fastlegen skrev det som en del av sykemelding og det hjalp og jeg fikk litt ro. Jeg har nå vært sykemeldt i 8 mnd og Jeg ble gravid igjen og er nå i uke 17. Arbeidsgiver har ringt NAV og bedt om dialogmøte og NAV har avvist dette flere ganger pga situasjonen. Men nå har jeg blitt innkalt til dialogmøte og det gjør meg fysisk og psykisk dårlig. Det er nesten så jeg vurderer å si opp jobben fordi jeg ikke orker den psykiske belastningen det er. Nav har pratet om friskmelding mot arbeidsformidling som en løsning. Noen som har opplevd noe av det samme? Anonymkode: 58b52...f79 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Min første tanke, får du noe behandling eller hjelp nå? Har du noen å snakke med som kan hjelpe deg å få kontroll på stress og følelser? Det høres ut som du har en dårlig sjef og et belastende arbeidsmiljø, men uansett om du fortsetter med sykmelding, finner en ny jobb eller begynner å jobbe der du er nå så har du kanskje mye bagasje å rydde opp i? Jeg hadde en lang periode med stress og angst, var nervøs og engstelig hele tiden på jobb og fikk panikkanfall så ofte at jeg trodde jeg hadde tette blodårer eller hjerte problem. Sykmelding + kognitiv terapi forandret livet mitt, jeg trives på jobb og venter barn snart. Men jeg vet at om jeg var så langt nede mentalt som for 1-2 år siden så hadde det ikke vært bra å få barn. Har du snakket med legen å hva sier han/hun om dette dialogmøtet? Og ang NAV, jeg vet at de har «regler» som må følges, og det finnes vel en begrensning for hvor lenge du kan være sykmeldt? Ta kontakt med nav å fortell dem hvor engstelig du er for dette møtet og at du føler deg trakassert av arbeidsgiver når du jobbet der, og be om en forklaring på hva som er planen med møtet og etterpå? Kanskje de bare vil gjennomføre et møte for å få bekreftet at du ikke kan fortsette i den jobben? Eller hvis sjefen sier de ønsker å tilrettelegge + ha deg tilbake så kan du få det skriftlig. Alle tilretteleggingstiltak og hvilke behov og begrensninger du har, det kan også bidra til å belyse problemene på arbeidsplassen og hvorfor det ikke er et forsvarlig arbeidsmiljø for deg å være i. Anonymkode: 20b82...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min første tanke, får du noe behandling eller hjelp nå? Har du noen å snakke med som kan hjelpe deg å få kontroll på stress og følelser? Det høres ut som du har en dårlig sjef og et belastende arbeidsmiljø, men uansett om du fortsetter med sykmelding, finner en ny jobb eller begynner å jobbe der du er nå så har du kanskje mye bagasje å rydde opp i? Jeg hadde en lang periode med stress og angst, var nervøs og engstelig hele tiden på jobb og fikk panikkanfall så ofte at jeg trodde jeg hadde tette blodårer eller hjerte problem. Sykmelding + kognitiv terapi forandret livet mitt, jeg trives på jobb og venter barn snart. Men jeg vet at om jeg var så langt nede mentalt som for 1-2 år siden så hadde det ikke vært bra å få barn. Har du snakket med legen å hva sier han/hun om dette dialogmøtet? Og ang NAV, jeg vet at de har «regler» som må følges, og det finnes vel en begrensning for hvor lenge du kan være sykmeldt? Ta kontakt med nav å fortell dem hvor engstelig du er for dette møtet og at du føler deg trakassert av arbeidsgiver når du jobbet der, og be om en forklaring på hva som er planen med møtet og etterpå? Kanskje de bare vil gjennomføre et møte for å få bekreftet at du ikke kan fortsette i den jobben? Eller hvis sjefen sier de ønsker å tilrettelegge + ha deg tilbake så kan du få det skriftlig. Alle tilretteleggingstiltak og hvilke behov og begrensninger du har, det kan også bidra til å belyse problemene på arbeidsplassen og hvorfor det ikke er et forsvarlig arbeidsmiljø for deg å være i. Anonymkode: 20b82...0ca Takk for svar. Ja, jeg har fått hjelp og føler meg "bedre", jeg har endelig klart å nyte graviditeten etter alle spontanabortene og tørr nå å glede meg. Når det kommer til jobben, så har det hjulpet å få det på avstand og å forstå hva jeg faktisk har vært utsatt for, men det tok lang tid. I mange må eder slei jeg med nerver og skjalv i hele kroppen, spesielt på dagtid. Så roet det seg når kvelden kom, for da viste jeg at jeg ikke ville bli ringt til av jobben. Men når jeg nå blir innkalt til dialogmøte så føles det som om at jeg blir tvunget til å møte en "overgriper". Og jeg får som jeg skrev tidligere både en fysisk og psykisk reaksjon. Mitt beste scenario hadde vært å være sykemeldt og ta ut ferien min og deretter ut i permisjon. Og å prøve å få meg en ny jobb i løpet av permisjonstiden. Anonymkode: 58b52...f79 3 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Ja jeg er enig i at det beste for deg sikkert er å holde deg unna denne jobben frem til permisjon. Men lovverket er slik at du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker, sånn er det bare. Vet du hvor lenge du har vært sykmeldt? Kanskje dette er NAV sitt forsøk på å finne ut om du må ha arbeidsavklaringspenger eller omplasseres til en annen jobb. Eller om de ønsker å kartlegge arbeidsevnen din… Så er systemet desverre litt firkantet så det kan vær at de prøver å gjør alt riktig i forhold til lovverket, selv om det ikke er riktig for deg og helsen din. Anonymkode: 20b82...0ca
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Min første tanke, får du noe behandling eller hjelp nå? Har du noen å snakke med som kan hjelpe deg å få kontroll på stress og følelser? Det høres ut som du har en dårlig sjef og et belastende arbeidsmiljø, men uansett om du fortsetter med sykmelding, finner en ny jobb eller begynner å jobbe der du er nå så har du kanskje mye bagasje å rydde opp i? Jeg hadde en lang periode med stress og angst, var nervøs og engstelig hele tiden på jobb og fikk panikkanfall så ofte at jeg trodde jeg hadde tette blodårer eller hjerte problem. Sykmelding + kognitiv terapi forandret livet mitt, jeg trives på jobb og venter barn snart. Men jeg vet at om jeg var så langt nede mentalt som for 1-2 år siden så hadde det ikke vært bra å få barn. Har du snakket med legen å hva sier han/hun om dette dialogmøtet? Og ang NAV, jeg vet at de har «regler» som må følges, og det finnes vel en begrensning for hvor lenge du kan være sykmeldt? Ta kontakt med nav å fortell dem hvor engstelig du er for dette møtet og at du føler deg trakassert av arbeidsgiver når du jobbet der, og be om en forklaring på hva som er planen med møtet og etterpå? Kanskje de bare vil gjennomføre et møte for å få bekreftet at du ikke kan fortsette i den jobben? Eller hvis sjefen sier de ønsker å tilrettelegge + ha deg tilbake så kan du få det skriftlig. Alle tilretteleggingstiltak og hvilke behov og begrensninger du har, det kan også bidra til å belyse problemene på arbeidsplassen og hvorfor det ikke er et forsvarlig arbeidsmiljø for deg å være i. Anonymkode: 20b82...0ca Ser at jeg ikke svarte deg på alt. Nav har tidligere ringt meg og spurt om jeg vil ha dialogmøte og de har vært veldig forståelsesfulle. Det er arbeidsgiver som har presset på for å ha dialogmøte, ikke Nav. Nav har rett ut sagt til meg at de forstår at dette ikke er en god arbeidsgiver fordi hun har oppført seg ufyselig mot saksbehandler i Nav også. Nav er klar over trakasseringen. Anonymkode: 58b52...f79 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 Ikke reis på det møtet uten å ha med fagforbundet. Anonymkode: e8033...477 16
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg er enig i at det beste for deg sikkert er å holde deg unna denne jobben frem til permisjon. Men lovverket er slik at du kan maksimalt få sykepenger i 52 uker, sånn er det bare. Vet du hvor lenge du har vært sykmeldt? Kanskje dette er NAV sitt forsøk på å finne ut om du må ha arbeidsavklaringspenger eller omplasseres til en annen jobb. Eller om de ønsker å kartlegge arbeidsevnen din… Så er systemet desverre litt firkantet så det kan vær at de prøver å gjør alt riktig i forhold til lovverket, selv om det ikke er riktig for deg og helsen din. Anonymkode: 20b82...0ca Ja, jeg er klar over makstid på sykepenger. Jeg når makstiden min 6 uker før termin. Så jeg går ut i permidjon 6 uker før termin. Anonymkode: 58b52...f79 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Jeg ville meldt inn denne bedriften til Arbeidstilsynet.. verneombud er pålagt i følge arbeidsmiljøloven.. Anonymkode: e1781...e81 20 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Du har prøvd å få barn i denne perioden uten å vite hvordan det blir med jobben? Anonymkode: e4fdb...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Du har prøvd å få barn i denne perioden uten å vite hvordan det blir med jobben? Anonymkode: e4fdb...ff2 Nå forstod jeg ikke spørsmålet ditt? Anonymkode: 58b52...f79 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #11 Skrevet 31. mars 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville meldt inn denne bedriften til Arbeidstilsynet.. verneombud er pålagt i følge arbeidsmiljøloven.. Anonymkode: e1781...e81 Det er om det er flere enn 10 ansatte Anonymkode: 58b52...f79 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Skrevet 31. mars 2023 Forklar dette til jordmor å søk svangerskapspenger! Da slipper du også å bruke av "sykemeldingskvoten". Anonymkode: edbdc...4ed 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #13 Skrevet 31. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Forklar dette til jordmor å søk svangerskapspenger! Da slipper du også å bruke av "sykemeldingskvoten". Anonymkode: edbdc...4ed Men må ikke arbeidsgiver fylle inn en del på søknad om svangerskspspenger? Anonymkode: 58b52...f79 1
Andro Skrevet 31. mars 2023 #14 Skrevet 31. mars 2023 Meld deg inn i en fagforening om du ikke allerede er det, og få med deg en fra forbundet i regionen, siden dere ikke har tillitsvalgt på arbeidsstedet. Still med en person fra fagforening i møtet med NAV og arbeidsgiver. Det er strålende at NAV har forståelse for situasjonen din. Jeg tenker at du kan si det rett ut i møtet, at du fortsatt er sykmeldt pga. trakassering fra leder. Ikke si opp, men stå i sykmeldingen fram til du skal ut i permisjon. Jeg ville ha begynt å søke ny jobb nå, uavhengig av utfallet av dialogmøte og hvordan arbeidsgiver tar det. Å friskmelde til arbeidssøking kan være en god løsning, for du må bytte jobb. Når eieren er problemet så er det ikke lettløst. 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #15 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men må ikke arbeidsgiver fylle inn en del på søknad om svangerskspspenger? Anonymkode: 58b52...f79 Jo men arbeidsgiver kan ikke overprøve lege/jordmor. Fyll ut sammen med jordmor, hun vet hvordan det er lurest å formulere dette. Anonymkode: edbdc...4ed 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #16 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo men arbeidsgiver kan ikke overprøve lege/jordmor. Fyll ut sammen med jordmor, hun vet hvordan det er lurest å formulere dette. Anonymkode: edbdc...4ed Arbeidsgiver kan forsøke å overprøve, men i denne situasjonen har han ikke nubbsjans. Anonymkode: e8033...477 5
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #17 Skrevet 31. mars 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Arbeidsgiver kan forsøke å overprøve, men i denne situasjonen har han ikke nubbsjans. Anonymkode: e8033...477 Takk, men jeg trodde jeg måtte dra til jobben og be arbeidsgiver fylle ut den ene delen. Det er årsaken til at jeg har tenkt at svangerskapspenger ikke er en mulighet, jeg klarer ikke å prate med eller møte sjefen. Anonymkode: 58b52...f79
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #18 Skrevet 31. mars 2023 Ikke si opp! Du trenger mest mulig grunnlag før du skal motta permisjonspenger! Min fastlege skrev at dialogmøte ikke var nødvendig da det ikke ble noe bedring i situasjonen før etter barnet er født. Var aldri på noe møte. Det respekterte NAV. Arbeidsgiver bør skaffe seg en for å erstatte deg i sykemelding og permisjon allerede hvis de har så voldsomt lav arbeidskapasitet. Anonymkode: aed45...6ad 5
AprilLudgate Skrevet 31. mars 2023 #19 Skrevet 31. mars 2023 Ikke si opp jobben! Jeg vil tro at du helt garantert får unntak, NAV er bare forpliktet til å sende deg innkalling. Du har spontanabortert 11(!!!) ganger og blir fremdeles forsøkt trakassert av leder. Si til fastlegen at du mer enn gjerne snakker med NAV - men ikke leder på arbeidsplass. Og: meld deg inn i fagforening. 8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #20 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo men arbeidsgiver kan ikke overprøve lege/jordmor. Fyll ut sammen med jordmor, hun vet hvordan det er lurest å formulere dette. Anonymkode: edbdc...4ed Men NAV kan overprøve jordmor når kriteriene for svangerskapspenger ikke er oppfylt. Det er arbeidet som må være til fare for fosteret, ikke arbeidsplassen. Her er jobbsituasjonen til fare for mor først og fremst, så det skal enormt mye til for å få svangerskapspenger i en slik situasjon. AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, men jeg trodde jeg måtte dra til jobben og be arbeidsgiver fylle ut den ene delen. Det er årsaken til at jeg har tenkt at svangerskapspenger ikke er en mulighet, jeg klarer ikke å prate med eller møte sjefen. Anonymkode: 58b52...f79 Det må du. Svangerskapspenger ER ikke et alternativ. Anonymkode: 92191...9e8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå