AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Ungene er store nok til å klare seg selv. Nå ønsker jeg meg 2/4 turnus på plattform med god lønn. Er det for sent? Har ingen utdanning, men er villig til å ta en dersom det er håp. Hvilken utdanning bør jeg i tilfellet ta? Anonymkode: b2787...dee
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Ja, ei venninne av meg er nærmere 40 enn 50 og fikk seg jobb i fjor. Men hun har offshoreerfaring fra før av, og tok i tillegg ørten kurs til rundt 100 000 kr. Hun er utdannet ingeniør. Vil også offshore, men virker som man må ta fagbrev for å komme seg ut. Snuser litt på livet på sjøen istedenfor, en bachelor i nautikk. Ikke like lukrativt som 2/4 rotasjon... men virker gøy å jobbe på båt! Anonymkode: eced6...a09
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, ei venninne av meg er nærmere 40 enn 50 og fikk seg jobb i fjor. Men hun har offshoreerfaring fra før av, og tok i tillegg ørten kurs til rundt 100 000 kr. Hun er utdannet ingeniør. Vil også offshore, men virker som man må ta fagbrev for å komme seg ut. Snuser litt på livet på sjøen istedenfor, en bachelor i nautikk. Ikke like lukrativt som 2/4 rotasjon... men virker gøy å jobbe på båt! Anonymkode: eced6...a09 Beklager, nærmere 50 enn 40* Anonymkode: eced6...a09
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Det er ubegrunnede høye krav til utdanning, selv for enkle jobber. Det fører til at bedriften kan velge bort de eldste søkerne som kun har mye erfaring, spesielt i fysiske jobber. Anonymkode: 6f9dd...5f1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Ja, min 54-årige loverboy jobber der fortsatt, og løper trapper som en ungfole. De som jobber på plattform skifter arbeidsgiver raskere enn andre skifter skjorte, og de der ute er vant med arbeidsfolk i alle aldre. Anonymkode: 2fb0a...be1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja, min 54-årige loverboy jobber der fortsatt, og løper trapper som en ungfole. De som jobber på plattform skifter arbeidsgiver raskere enn andre skifter skjorte, og de der ute er vant med arbeidsfolk i alle aldre. Anonymkode: 2fb0a...be1 Men begynte han å jobbe der som 54-åring? Anonymkode: a442c...a61
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 Alder er ikke et problem men null utdanning og erfaring er. Anonymkode: cc99f...264
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alder er ikke et problem men null utdanning og erfaring er. Anonymkode: cc99f...264 Og spesielt i kombinasjon med alder. Hvis man ikke har spesiell og relevant kompetanse og erfaring, tenker jeg det er urealistisk å få jobb på Nordsjøen når man er 50+ - og jeg hadde i alle fall ikke brukt kanskje flere år på å ta utdanning for å kvalifisere til det. Da er det bedre å satse på noe mer realistisk. Anonymkode: a442c...a61
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Kjenner bare folk over 40 på platform Anonymkode: db483...b1c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ungene er store nok til å klare seg selv. Nå ønsker jeg meg 2/4 turnus på plattform med god lønn. Er det for sent? Har ingen utdanning, men er villig til å ta en dersom det er håp. Hvilken utdanning bør jeg i tilfellet ta? Anonymkode: b2787...dee Du skal du ha mye flaks for å få innpass på plattform når du er 40+, og ikke har noen utdanning og erfaring fra før, men det kan skje. Av utdanning er det enklest å ta en fagutdanning. Sveiser, industrirørlegger, platearbeider, industrimekaniker, automatiker, kranoperatør, renhold, eller kokk er noen få av fagutdanningene som er aktuelle for jobb på plattform. Sikkerhetskurs må alle ta før de reiser ut. Hvis du skal ut som rørlegger, platearbeider, eller mekaniker må du i tillegg ha flense- og boltetrekkerkurs, stillaskurs, og en drøss andre kurs. (Jeg kjenner ikke til hvordan det er for andre fagområder ute, om de må ha ekstra kursing) Men uansett fagområde du velger,hvis du ikke har arbeidet med dette fra før vil det ta minst 3 år før du får tatt fagbrev, og er klar til å reise ut. Det er også viktig å tenke på at du må ha helseattest, og denne må fornyes regelmessig. Gjennomsnittsalderen for å bestått helseattest er rundt 57 år, og det har i mange år vært jobbet for at plattformarbeidere skal få en fleksibel pensjonsalder mellom 57 og 62 år på grunn av dette. Når det gjelder lønnen for disse arbeiderne, det varierer, men en vanlig årslønn er rundt 700 000 kr. Så, er du villig til å bruke 3-4 år av ditt liv på å ta en fagutdanning du kanskje ikke får brukt, og hvis du er heldig får brukt i bare noen få år, for en lønn som bare er litt over gjennomsnittslønnen på land? Anonymkode: eb904...50a 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du skal du ha mye flaks for å få innpass på plattform når du er 40+, og ikke har noen utdanning og erfaring fra før, men det kan skje. Av utdanning er det enklest å ta en fagutdanning. Sveiser, industrirørlegger, platearbeider, industrimekaniker, automatiker, kranoperatør, renhold, eller kokk er noen få av fagutdanningene som er aktuelle for jobb på plattform. Sikkerhetskurs må alle ta før de reiser ut. Hvis du skal ut som rørlegger, platearbeider, eller mekaniker må du i tillegg ha flense- og boltetrekkerkurs, stillaskurs, og en drøss andre kurs. (Jeg kjenner ikke til hvordan det er for andre fagområder ute, om de må ha ekstra kursing) Men uansett fagområde du velger,hvis du ikke har arbeidet med dette fra før vil det ta minst 3 år før du får tatt fagbrev, og er klar til å reise ut. Det er også viktig å tenke på at du må ha helseattest, og denne må fornyes regelmessig. Gjennomsnittsalderen for å bestått helseattest er rundt 57 år, og det har i mange år vært jobbet for at plattformarbeidere skal få en fleksibel pensjonsalder mellom 57 og 62 år på grunn av dette. Når det gjelder lønnen for disse arbeiderne, det varierer, men en vanlig årslønn er rundt 700 000 kr. Så, er du villig til å bruke 3-4 år av ditt liv på å ta en fagutdanning du kanskje ikke får brukt, og hvis du er heldig får brukt i bare noen få år, for en lønn som bare er litt over gjennomsnittslønnen på land? Anonymkode: eb904...50a De har vel en del tillegg som gjør at de havner over millionen. Tror aldri jeg har hørt om noen som jobber på plattform som har under en million i samlet lønn og kompensasjon. Anonymkode: 4d743...e50
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #12 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De har vel en del tillegg som gjør at de havner over millionen. Tror aldri jeg har hørt om noen som jobber på plattform som har under en million i samlet lønn og kompensasjon. Anonymkode: 4d743...e50 Da får du høre det for første gang her og nå. Mannen min har jobbet på plattform i 20 år, og bikket 730 000 i fjor, inkludert alle tillegg. Anonymkode: eb904...50a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ungene er store nok til å klare seg selv. Nå ønsker jeg meg 2/4 turnus på plattform med god lønn. Er det for sent? Har ingen utdanning, men er villig til å ta en dersom det er håp. Hvilken utdanning bør jeg i tilfellet ta? Anonymkode: b2787...dee Ja, det korte svaret er at det er for sent. Hvorfor skal noen ansette en nyutdannet 50åring uten erfaring i en offshorejobb? I tillegg er det veldig høy aktivitet nå, og med svingningene som alltid kommer vil du være ferdig utdannet midt i en nedtur. Hvis det skal være noe håp så bør du utdanne deg til noe du kan tenke deg å jobbe med på land de neste 20årene, skaffe deg god erfaring på land og se om du tilfeldigvis klarer å skaffe deg en offshore jobb. Anonymkode: cfbf8...8be
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kjenner bare folk over 40 på platform Anonymkode: db483...b1c Det er godt mulig, men det ansettes ytterst få som er passert 40. AnonymBruker skrev (9 timer siden): De har vel en del tillegg som gjør at de havner over millionen. Tror aldri jeg har hørt om noen som jobber på plattform som har under en million i samlet lønn og kompensasjon. Anonymkode: 4d743...e50 Grunnen til at du aldri har hørt om folk som ikke tjener over millionen offshore er pga at alle "tror" at alle tjener så mye der ute. Realiteten er en annen. Anonymkode: 6f9dd...5f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå