Gå til innhold

Lov å nekte at sønnen min leker med neglelakk i Barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke barnehager tillater lek med neglelakk? Å gi neglelakk til en 4-åring er jo oppskriften på katastrofe 😳

• Liker 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (16 minutter siden):

Hvilke barnehager tillater lek med neglelakk? Å gi neglelakk til en 4-åring er jo oppskriften på katastrofe 😳

Barna leker da ikke med neglakk..med får neglakk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min på 4 år leker stadig med neglelakk i barnehage nå i det siste. Første par ganger tenkte jeg det var greit, men nå som det har begynt å skje hver dag, syns jeg at jeg hellre ville vært opptatt av å lære han forskjellen mellom gutt å jente, men det mener ikke barnehage. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 67647...ac5

Nå går nok ikke poden din rundt med neglelakkflaska alene. Det er en voksen som tar på dette fordi poden ønsker det selv.

Barna mine kom også hjem med neglelakk flere ganger og de var så stolte av det. Bare la posen din få lov å ha på neglelakk, det går fort over en dag.

Anonymkode: e343b...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sønnen min på 4 år leker stadig med neglelakk i barnehage nå i det siste. Første par ganger tenkte jeg det var greit, men nå som det har begynt å skje hver dag, syns jeg at jeg hellre ville vært opptatt av å lære han forskjellen mellom gutt å jente, men det mener ikke barnehage. 

Hva mener dere? 

Stakkars sønnen din som har en forelder som nekter han å leke med det han vil. Jeg lekte med både sverd, pistoler og klatret i trær. Og tenk, jeg er hetero kvinne! Hadde du nektet meg å leke med disse lekene siden jeg var jente? Eller er det bare typiske "jentete" interesser som er så ille? Hvorfor er noen hobbyer og interesser ok for sønnen din, mens andre ikke er gode nok?

Anonymkode: 55f93...658

• Liker 3
Skrevet

Hvis barna i barnehagen leker med neglelakk på egen hånd, så er ikke det greit. Men hvis en voksen i barnehagen tar neglelakk på neglene til barna i barnehagen, gutter som jenter, så er det faktisk helt greit. Vi er i 2023. Å nekte et barn å få på seg neglelakk pga at barnet er en gutt, er litt spesielt i mine øyne. 

Vi har 3 barn, 1 jente og 2 gutter. Når de var små, så sminket datteren vår brødrene sine, tok på dem neglelakk og kjole. Hva er galt med det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke giftige kjemikalier som sminke har noe i barnehagen å gjøre.

Når det er sagt mener jeg at du kan lære sønnen din det du vil uten at du blander barnehagen i det.

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen bør leke med neglelakk.

Og når vi likevel er inne på temaet, bør ikke kvinner som ikke evner å fjerne den i tide bruke det heller. Ufattelig mange som går rundt med neglelakk som delvis har blitt slitt av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Skal en tenke slik, kan en ikke spise eller bruke noe som helst.

Nå overdriver du. Barn klarer seg fint uten å få neglelakk hver dag. 

Anonymkode: d7580...34d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hender de får ansiktsmaling og neglelakk. Akkurat blitt 4 år. Ser virkelig ikke noe galt i det, tenker du er litt hysterisk.

Anonymkode: 3ff31...760

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg ønsker ikke at min gutt skal bruke neglelakk eller gå i kjole osv. Han er jo gutt. Heldigvis har han ikke vist noe interesse til det heller. 

Anonymkode: 4b311...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg var liten og kledde på gutte-dukka mi kjole. Mamma tok den av igjen og sa at den ikke kunne ha på kjole. Jeg husker det veldig godt, at jeg tenkte «hvorfor i all verden kan den ikke det, kjolen passet jo perfekt?» Det var ikke i tankene mine i det hele tatt av det var en gutt, for meg var det bare en dukke og et plagg som passet helt perfekt, og jeg skjønte ikke bæret av hvorfor det ble feil.

Så at gutten din leker med negllakk er helt innafor! For han er det kun farge/maling, og ingenting feminint. Hjernen til barn er meget enkel.

Tantebarnet mitt på 5 år er «verdens tøffeste» gutt som leker med biler og spiller fotball, men han syns også det er gøy å bruke neglelakken til søsteren. La barn være barn. Ingen kommer til å tenke at det ser rart ut heller, da han tross alt er et barn.

Anonymkode: d7f0c...045

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ehm. Masse menn bruker neglelakk. Er smaksak, ikke noe med kjønn å gjøre 😅

Skrevet
Sofakona skrev (På 31.3.2023 den 16.56):

Og du tror at alle leker, bestikk, votter er helt giftfri i barnehagen? 

Nei, men en begrenser der en kan. Ull tror jeg ikke inneholder mye giftstoffer (votter, gensre, sokker og bukser i bhg)

Leker er det ganske strenge restriksjoner på i forhold til gift

Hvilken giftstoffer tenker du er i stålbestikk?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg ønsker ikke at min gutt skal bruke neglelakk eller gå i kjole osv. Han er jo gutt. Heldigvis har han ikke vist noe interesse til det heller. 

Så har får ikke bruke ble rosa, leker med dukker, kle deg ut i barnehagen? 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (På 1.4.2023 den 21.53):

Så har får ikke bruke ble rosa, leker med dukker, kle deg ut i barnehagen? 

Nei, han skal ikke leke med dukker eller kle seg ut som jente. Og det hadde han aldri noe interesse til heller fordi at vi oppdrar ham på riktig måte. Vi ønsker at han skal bli en skikkelig mann, ikke sånn som de fleste norske menn er. Og så lenge går det veldig bra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er lov? Du har lov til å nekte sønnen din hva enn det skulle være! Er du som bestemmer så enkelt er det! 

Anonymkode: c76a2...359

AnonymBruker
Skrevet

Neglelakk er ikke for gutter. De mennene/guttene som bruker det er ikke friske. 

Anonymkode: 265f9...c4a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, han skal ikke leke med dukker eller kle seg ut som jente. Og det hadde han aldri noe interesse til heller fordi at vi oppdrar ham på riktig måte. Vi ønsker at han skal bli en skikkelig mann, ikke sånn som de fleste norske menn er. Og så lenge går det veldig bra.

Dette liker jeg å hørel dere er flinke! Jeg vet hva du mener. Mangen menn er blitt for svake og feminiserte. Min sønn skal lære seg å være kreativ og sterk og takle ting i livet. Han skal lære seg mannlig styrke. Og min datter skal lære seg kvinnelig styrke. Vi har forksjellige styrker som ikke det andre kjønn kan ha noe godt ut av! Menn i dag lar følelser styre alt for mye!

Anonymkode: c76a2...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (På 31.3.2023 den 13.33):

Jeg må si at jeg er enig med deg! Det er helt uakseptabelt at en barnehage tillater en 4 år gammel gutt å leke med giftige kjemikalier som finnes i neglelakk. Dette kan føre til alvorlige helseskader, spesielt hvis han svelger eller inhalerer stoffene. Jeg vil sterkt anbefale at du tar opp denne bekymringen med barnehagen og krever at de stopper denne farlige praksisen umiddelbart. Hvis de ikke tar dette på alvor, bør du vurdere å finne en annen barnehage som tar barnas sikkerhet og helse på alvor.

Finnes neglelakk uten farlige tilsetninger….

Anonymkode: 6c572...720

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 13.31):

Hva mener dere? 

Det er din sønn, du bestemmer. Jeg hadde ikke syns dette var greit og hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 82110...194

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...