Gå til innhold

Kan man reise når man er sykemeldt?

Anelyy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, men du trenger legeattest på at det ikke fører til forverring av helseplagene. En med ryggplager bør kanskje ikke ta en ski-ferie, mens en revmatiker faktisk blir bedre av en tur til varmere strøk.

Anonymkode: 9e974...4fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne ut av det, men står så mye forskjellig på nett. Må jeg melde fra om det til arb giver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Du må sjekke med arbeidsgiveren din om reisen vil hindre planlagt oppfølging og aktivitet på arbeidsplassen.

https://www.nav.no/sykepenger#reise

Så da må jeg fortelle det til arb giver? Er sykemeldt pga stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, arbeidsgiver skal ha beskjed om ferie. Reiser du er du oftest ikke sykemeldt, du tar ut ferie. Dette påvirker arbeidsgiver som kan planlegge oppfølgingsaktiviteter i perioden, det påvirker maxdato og det kan potensielt påvirke arbeidsgiverperioden av sykepengene.

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anelyy skrev (2 minutter siden):

Gnager på samvittigheten å skulle si til arb.giver at du reiser på sydenferie når du er sykemeldt skjønner jeg, ser den. Som din sjef hadde jeg og gjort meg mine tanker da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel an på? Når jeg var sykemeldt 100% pga stress hadde jeg ikke daglig kontakt og oppfølging med arbeidsgiver. Dette skjedde kun et par ganger og da i dialogmøte sammen med NAV, noe som gjerne er planlagt langt tid i forveien. Dersom ferien ikke kolliderer med avtalte møter hadde jeg dratt, men husk å føre opp at du har vært på ferie dersom det er en av spørsmålene du må svare på i Nav skjema du sender inn. Spania er jo innenfor EU/EØS så akkurat det burde ikke være noe problem..

Anonymkode: 97ca9...1a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anelyy skrev (12 minutter siden):

Du må høre om det er planlagt noen oppfølging av deg den uka du er borte.

Men snakk med legen din også. Kort sykemelding på grunn av stress, men ha overskudd til sydentur høres ikke helt riktig ut for meg… Ugreie forhold på arbeidsplassen er vanvittig leit og vanskelig, men ikke sykemeldinggrunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du er 100% sykemeldt har du medvirkningsplikt til å komme deg tilbake i jobb. Det er veldig uryddig å ikke informere om ferie i spania til arbeidsgiver.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste innlegget ditt på nytt, det høres egentlig ikke ut som om du har krav på sykemelding når du like gjerne skulle tatt ut ferie. Som arbeidsgiver ville jeg bestridt sykemeldingen da en 14 dager sykemelding faller innunder arbeidsgiverperioden og ikke dekkes av nav!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Prat med legen din. Jeg reiste en uke til syden da jeg var utbrent, og legen skrev til nav at jeg hadde godt av avbrekket.

Anonymkode: 3fc22...6ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må høre om det er planlagt noen oppfølging av deg den uka du er borte.

Men snakk med legen din også. Kort sykemelding på grunn av stress, men ha overskudd til sydentur høres ikke helt riktig ut for meg… Ugreie forhold på arbeidsplassen er vanvittig leit og vanskelig, men ikke sykemeldinggrunn.

Sykemeldingen er kort fordi jeg skal snakke med legen igjen etter 14 dager. Har PTSD og akkuratt nå ble det for mye for meg pga personlige ting som har skjedd. Sydentur kan gi overskudd når man ikkje har hatt sol og varme på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anelyy skrev (14 timer siden):

Sykemeldingen er kort fordi jeg skal snakke med legen igjen etter 14 dager. Har PTSD og akkuratt nå ble det for mye for meg pga personlige ting som har skjedd. Sydentur kan gi overskudd når man ikkje har hatt sol og varme på en stund. 

Og det høres ut som om du da bør ta ferie først, sånn som alle andre gjør når man kjenner at overskuddet er slutt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...