AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Del Skrevet 31. mars 2023 Har en datter som går i 1.klasse. Det er masse utestenging blant jentene i klassen og det varierer hvem som blir holdt ute. Jeg har sett datteren min spørre barn etter barn om å få være med på leken også får hun nei til svar av alle sammen, også de hun egentlig er venner med og leker med til vanlig. Dette rammer som sagt flere og er fryktelig vondt å se på. Neste dag kan alt være som før og leken går som vanlig. Har skjønt at dette er en vanlig fenomen. Hvordan løses dette andre steder? Anonymkode: b0bc4...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 31. mars 2023 #2 Del Skrevet 31. mars 2023 Jeg tenker at du må ta opp observasjonene dine med det pedagogiske personalet på skolen, og at det er viktig at de tar tak i klassemiljøet så tidlig som mulig. Både i klasserommet og i friminuttene. De er for små til å skjønne at utestenging er voldsutøvelse og mobbing, men det er noe som voksne må fortelle dem at ikke er greit. Man har lov til å like noen bedre enn andre, men det betyr ikke at man har lov til å behandle dem veldig forskjellig, eller at noen ikke skal få være med. Lek er en viktig arena for å lære nettopp dette med innenfor og utenfor, og det må voksne til for at de skal finne ut av det uten at noen blir varig merket av å ikke kjenne seg god nok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Del Skrevet 31. mars 2023 Andro skrev (36 minutter siden): Jeg tenker at du må ta opp observasjonene dine med det pedagogiske personalet på skolen, og at det er viktig at de tar tak i klassemiljøet så tidlig som mulig. Både i klasserommet og i friminuttene. De er for små til å skjønne at utestenging er voldsutøvelse og mobbing, men det er noe som voksne må fortelle dem at ikke er greit. Man har lov til å like noen bedre enn andre, men det betyr ikke at man har lov til å behandle dem veldig forskjellig, eller at noen ikke skal få være med. Lek er en viktig arena for å lære nettopp dette med innenfor og utenfor, og det må voksne til for at de skal finne ut av det uten at noen blir varig merket av å ikke kjenne seg god nok. Godt svar. opplever selv ofte å få gode samtaler med barna mine når vi leser bøker. Derfor ; noen som har anbefalinger til bøker som omhandler det å være venner/vennskap/ være en god venn? Anonymkode: 3bb99...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Del Skrevet 31. mars 2023 Men selv om en lærer forsøker å oppmuntre ungene til å være mer sammen med hverandre, så hjelper ikke dette særlig ofte. Hvis elevene skal spise mat-pakkene deres (og de får lov til å sitte i grupper sammen med andre elever de er venner med) så kan lærerne i alle fall kreve at samtlige elever skal bli spurt om de ønsker å sitte i en gruppe. Men da spør jo ungene selvfølgelig bare fordi læreren krever dette, ikke fordi de faktisk ønsker å sitte på samme gruppe med noen de egentlig ikke kommer særlig godt overens med. Fra læreren sitt ståsted kan dette sikkert se veldig "fint og flott ut" samtidig som de man sitter på samme gruppe med fremdeles utestenger denne ene personen. Bare prater med hverandre, overser den ene personen som forsøker å fortelle noe, og så videre. Læreren kan sikkert gjøre så godt de klarer altså, men dette hjelper ikke alltid. Men hvis en elev blir utelatt (og ingen gidder å spørre om man ønsker å slå seg sammen med dem) så kanskje læreren krever at INGEN av elevene får sitte sammen i lunsj-pausen lenger. I så fall blir alle de andre elevene irriterte på denne eleven som ødelegger for dem. Så unge elever tar vel null og niks "selv-kritikk" og innser at de burde ha spurt alle elevene om de ønsket å være med, i stedet blir de sure på eventuelle elever som blir utelatt. Anonymkode: 13405...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Del Skrevet 31. mars 2023 Tror det er viktig at foreldre er med på å skape et godt klassemiljø også. Være litt nysgjerrig på skolehverdagen til barna, rett og slett. Mange aner nok ikke hva poden bedriver på skolen, og da er tilbakemeldinger viktig. Men så er det også desverre noen som ikke får særlig empati med seg hjemmefra. Det drøyeste jeg har fått med med blant jentemiljøet på min sønns trinn, var en jente som fikk sms med bursdagsinvitasjon, for så å få en ny sms etterpå om at det dessverre var feil og at hun ikke var invitert (sendt av mor til barnet...) min datter er bare 4, men jentene på hennes avdeling driver allerede driver å skal holde hverandre utenfor lek.. Anonymkode: 63f23...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Del Skrevet 31. mars 2023 Be lærerne være ekstra på vakt. Det er ikke så lett i den alderen, for de har jo nye meninger og venner fra dag til dag. Lærerne skal ta tak, uansett. Anonymkode: 0489f...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #7 Del Skrevet 1. april 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Har en datter som går i 1.klasse. Det er masse utestenging blant jentene i klassen og det varierer hvem som blir holdt ute. Jeg har sett datteren min spørre barn etter barn om å få være med på leken også får hun nei til svar av alle sammen, også de hun egentlig er venner med og leker med til vanlig. Dette rammer som sagt flere og er fryktelig vondt å se på. Neste dag kan alt være som før og leken går som vanlig. Har skjønt at dette er en vanlig fenomen. Hvordan løses dette andre steder? Anonymkode: b0bc4...d21 Et nei, betyr ikke at ungen blir utestengt. Ja, det er kjipt. Og ja, man kan selvfølgelig ha x antall samtaler med klassen om dette. MEN det er ikke nødvendigvis utestenging. Anonymkode: 92094...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #8 Del Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Et nei, betyr ikke at ungen blir utestengt. Ja, det er kjipt. Og ja, man kan selvfølgelig ha x antall samtaler med klassen om dette. MEN det er ikke nødvendigvis utestenging. Anonymkode: 92094...8e0 Jo, når flere jenter leker sammen og de sier nei til en til så er det utestenging. At du ikke mener det er det viser bare så altfor godt hvorfor barn mobber og hvorfor det ofte ikke blir bedre, fordi foreldre som deg gir blaffen. Anonymkode: 8e760...691 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #9 Del Skrevet 1. april 2023 I ungens barnehage er det en gutt som alltid kommer veldig sent, har dårlig språk og ganske enkelt har dårlig lekekompetanse. Moren hans er besatt av å kjefte på oss andre foreldre om at sønnen hennes blir utestengt og mobbet. Jeg har gjentatte ganger snakket med ungen min og med barnehagen og fått forsikret at problemet er at denne gutten klarer ikke å komme inn i leken fordi han kommer 3-4t etter de andre til barnehagen. Under korona var moren livredd for smitte og holdt han inne, alene med henne, i nesten 2 år. Resultatet er nå en gutt som ligger langt bak jevnaldrende i lekekompetanse. Moren legger ikke tilrette for å utvikle lekekompetanse men skylder på alle andre. Hva gjør man i en sånn situasjon? Jo, man biter tenna sammen og snakker om inkludering og oppmuntrer til å la gutten delta selvom han bare ødelegger leken. Men før eller senere kan man ikke tvinge barna til å inkludere. Foreldre har også et ansvar for at barna deres utvikler lekekompetanse. Anonymkode: d2fdd...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #10 Del Skrevet 1. april 2023 Ja, skolen har et ansvar, men det har virkelig foreldrene også! Det virker som om mange vegrer seg mot å ta tak på hjemmebane fordi det er ubehagelig, og så forventer de mirakler av skolen. Jo eldre barna blir, jo verre er det å løse opp i. Fritid, sosiale medier og slikt er arenaer der foreldre må mye mer på banen! Alt som skjer der dras med inn i skolehverdagen, og så forventes det at man skal klare å løse det i skoletida? Samarbeid er det viktigste her, og da må man dra i samme retning! Anonymkode: 63446...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #11 Del Skrevet 1. april 2023 Akkurat dette så jeg en som holder foredrag snakke om, på Facebook. Det var en lek noen barn hadde laget hvor noen jenter bestemte hvem jenter som skulle utestenges for dagen, og neste dag var det nye jenter som skulle utestenges. Samme jenter var "sjefene". Dette ville jeg tatt opp med lærer umiddelbart og fått en slutt på. Anonymkode: 47aa2...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå