Gå til innhold

Treningsstudio med begrenset utstyr. Hvilke øvelser bør jeg satse på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har treningsrom på jobb og det er ikke kjempefullt av utstyr. Det er kondisjonsapparater som tredemølle og sykkel, en smithmaskin, kabeltrekkmaskin og beinpress. I tillegg er det matter, håndholdte vekter, vektstang, strikk og noen stepkasser.

Jeg er i slutten av tredveårene og har vært godt trent hele livet, men styrketrening var aldri min greie. Etter kreftbehandling har jeg nå lyst til å begynne med styrke. Jeg har ingen fysiske utfordringer å ta hensyn til.

Noen som kan anbefale øvelser å ha i treningsprogrammet mitt? :)   Altså med det utstyret som er tilgjengelig.

Anonymkode: 788a8...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker som du kan gjøre de fleste øvelser med dette utstyret? Du kan jo ta vanlige stangøvelser i smithmaskinen, så har du jo frivekter og kabelapparat også? Beinpress til og med! Har du benk?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Sandum.PT said:

Virker som du kan gjøre de fleste øvelser med dette utstyret? Du kan jo ta vanlige stangøvelser i smithmaskinen, så har du jo frivekter og kabelapparat også? Beinpress til og med! Har du benk?

Takk for svar! Benk som hører til smithmaskinen, ja :nikke: Kanskje jeg er blitt for påvirket av treningsglade venner som sier at smithmaskin og beinpress er forferdelige greier fordi det ikke er "funksjonelle øvelser"?

Er det greit å ta knebøy i smithmaskinen, eller burde jeg bruke vektstang for å få aktivert disse støttemusklene jeg hører så mye om? :ler: Og hvilke øvelser er best å gjøre i kabelapparatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg noen få og gode øvelser og ha dem som hovedfokus.

Knebøy 

Markløft 

Benkpress (med stang eller manual)

eller push ups 

Skulderpress (med manualer eller stang)

Pullups (med strikk som hjelp) eller nedtrekk 

Roing - kabel, stang eller manualer 

Legg gjerne til en ettbensøvelse også (typ utfall, stepups eller liknende.

Med disse seks øvelsene får du dekket hele kroppen. La dem danne grunnlaget i det du gjør, og så kan du eventuelt legge til andre ting du liker til slutt. (F.eks "mindre øvelser" som sodehv, biceps curl, tricep extension osv)

Kjøp eventuelt en time eller to med pt for å lære deg de overnevnte øvelsene 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å definere "funksjonell øvelse". Står vennene dine kanskje på ett bein på en vektmanual på høykant mens de tar bicepscurl med strikker festet i kettlebells fordi det er så sabla funksjonelt? 😉

Smithmaskinøvelser kan være veldig effektive, og det er beinpress også. Beinpress er en svært effektiv styrkebygger for bein. Knebøy i smithmaskinen er helt fint!

Hvilke øvelser som er "best" i kabelapparatet kommer litt an på utformingen på det og hvilke mål du har med treningen. Generelt vil overkroppsøvelser være enklest å utføre her 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, Lill3My said:

Lær deg noen få og gode øvelser og ha dem som hovedfokus.

Knebøy 

Markløft 

Benkpress (med stang eller manual)

eller push ups 

Skulderpress (med manualer eller stang)

Pullups (med strikk som hjelp) eller nedtrekk 

Roing - kabel, stang eller manualer 

Legg gjerne til en ettbensøvelse også (typ utfall, stepups eller liknende.

Med disse seks øvelsene får du dekket hele kroppen. La dem danne grunnlaget i det du gjør, og så kan du eventuelt legge til andre ting du liker til slutt. (F.eks "mindre øvelser" som sodehv, biceps curl, tricep extension osv)

Kjøp eventuelt en time eller to med pt for å lære deg de overnevnte øvelsene 

Tusen takk for svar! Det skal jeg få til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Sandum.PT said:

Lykke til med å definere "funksjonell øvelse". Står vennene dine kanskje på ett bein på en vektmanual på høykant mens de tar bicepscurl med strikker festet i kettlebells fordi det er så sabla funksjonelt? 😉

Smithmaskinøvelser kan være veldig effektive, og det er beinpress også. Beinpress er en svært effektiv styrkebygger for bein. Knebøy i smithmaskinen er helt fint!

Hvilke øvelser som er "best" i kabelapparatet kommer litt an på utformingen på det og hvilke mål du har med treningen. Generelt vil overkroppsøvelser være enklest å utføre her 😊

Haha, det er godt mulig de gjør det! De fleste driver med crossfit, og vanlig treningsstudio er visst patetiske greier :ler: 

Tusen takk for svar, da bruker jeg både smithmaskin og beinpressmaskin med god samvittighet. Målet mitt er å bli sterkere i hele kroppen, og det høres det altså ut som jeg kan bli med det tilgjengelige utstyret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha, det er godt mulig de gjør det! De fleste driver med crossfit, og vanlig treningsstudio er visst patetiske greier :ler: 

Tusen takk for svar, da bruker jeg både smithmaskin og beinpressmaskin med god samvittighet. Målet mitt er å bli sterkere i hele kroppen, og det høres det altså ut som jeg kan bli med det tilgjengelige utstyret :) 

Det kan du så absolutt, og med mye mindre utstyr også 😊 Det viktigste er å få nok stimulerende volum per muskel per økt og per uke, og å opprettholde dette over tid. Du fikk gode tips over om hvilke øvelser du kan bruke, og om du for eksempel trener hele kroppen tre ganger per uke kan 3 - 4 sett per muskelgruppe være en fin start 😊👍

Tren nær nok utmattelse, det vil si ikke lenger unna enn 1 - 2 repetisjoner. Og for å vite hvor dette punktet ligger, så kreves det at du har kjent hvor utmattelse ligger på et eller annet tidspunkt. Så det bør testes under trygge rammer. Så legger du på vekter over tid, for eksempel når du klarer 8 eller 10 repetisjoner på de første par settene i en øvelse 👍😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, Sandum.PT said:

Det kan du så absolutt, og med mye mindre utstyr også 😊 Det viktigste er å få nok stimulerende volum per muskel per økt og per uke, og å opprettholde dette over tid. Du fikk gode tips over om hvilke øvelser du kan bruke, og om du for eksempel trener hele kroppen tre ganger per uke kan 3 - 4 sett per muskelgruppe være en fin start 😊👍

Tren nær nok utmattelse, det vil si ikke lenger unna enn 1 - 2 repetisjoner. Og for å vite hvor dette punktet ligger, så kreves det at du har kjent hvor utmattelse ligger på et eller annet tidspunkt. Så det bør testes under trygge rammer. Så legger du på vekter over tid, for eksempel når du klarer 8 eller 10 repetisjoner på de første par settene i en øvelse 👍😊

Det skal jeg gjøre! Takk igjen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...