Gå til innhold

Fra Royal canin...

Gjest Hvilket Kastratfòr til katt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvilket Kastratfòr til katt ?
Skrevet

Hvilket fòr fra Rc bruker du til din kastrerte hannkatt (m.t.p) å unngå urinstein ?

De har jo så mange forskjellige, så jeg lurer på om det finnes et spesialfor for kastrater.

Videoannonse
Annonse
Gjest feliscatus
Skrevet

Det viktigste for å unngå urinstein hos katt er følgenden:

-unngå overvekt

-Katten må drikke nok vann

-lavt innhold av magenesium/andre salter

Dvs at god forebygging vil si å gi katten et kvalitetsfor fra dyrebutikk/veterinær i riktige doser og med alltid friskt vann tilgjengelig. Unngå for mye boksmat. Min veterinær frarådet også å gi særlig med fisk.

Hills har et eget for for katter som har hatt urinstein (Hills c/d). Men jeg har snakket med flere dyrleger som mener ikke det har noe for seg å gi det forebyggende. Særlig hvis katten har tendens til overvekt bør man ikke gi dette foret siden det ikke er et lavkalori for. Da bør man heller gi et lightfor. Hvis du sammenligner magnesiuminnholdet i spesialforet og de andre variantene vil man se at det ikke er så stor forskjell. Dvs at alle kvalitetsforene har et lavt innhold av forskj salter.

Hva du skal fore katten din med er litt vanskelig å si via nettet. Det er riktig at Royal Canin har veldig mange varianter, For mange vil man kanskje si siden kunden bare blir forvirret av det store utvalget. Hvis katten din har tendens til overvekt (kanskje den er innekatt?) bør den få et lightfor. Hvis katten er langhåret kan den utvikle hårballer i magen og det finnes et hariballfor mot dette. Har katten sensitiv mage, problemer med flass og tørr hud, problemer med dårlige tenner? osv osv

Gå i en dyrebutikk og få veledning du :)

Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Det finnes veldig mange varianter å velge mellom, men jeg vet ikke om de har en variant spesielt beregnet på kastrater. Jeg varierer mellom vanlig in- and outdoor og Feline Nutrition Hair and Skin til min kastrat. Han er ganske tynn, og har sensitiv hud/pels. Her er det en produktassistent-greie fra Royal Canin, der du fyller inn litt info om katten din og deretter får vite hvilket for som er det riktige. Men jeg kan ikke finne at det er noe spørsmål om katten er kastrat eller ikke, så det har kanskje ikke så mye å si når det gjelder forvalg. Det er kanskje viktigere om f.eks. katten er overvektig eller ikke, jeg vet ikke jeg...

Endret av Fairy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...