Gå til innhold

ADHD og mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og enormt store problemer med mat. Jeg sliter med å organisere meg til å lage mat, det er absolutt det verste jeg vet. Alt går vanligvis galt og jeg velger ofte lettvint mat. Men lettvint mat er stort sett ikke så sunt, og det er jo lurt for oss med ADHD å spise relativt sunt. De to tingene går ikke i hop hos meg, ettersom jeg er rask til å bestille ferdigmat eller lage noe skrap. Jeg har og et barn som burde få sunn nok mat. Så det er ikke bare å bytte ut middagen med brødskive og egg heller, liksom. Som jeg hadde gjort om jeg var alene. 

Er det noen andre med samme problem som har noen gode tips? Jeg klarer ikke å lage ting på forhånd, planlegge osv. Er så lei av å lage pizza, pommes frites og slenge på litt grønnsaker for sønnen min sin skyld. Det går ikke mer, og er ikke bra for symptomene mine heller. Prøvde matkasse en periode, men det ble veldig overveldende å lage den maten 😕

Noen her som har funnet på noe lurt? 

Anonymkode: 5bb72...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen quick-fix for dette. Har slitt/sliter med det samme. Tenker at måten man løser dette på er helt individuelt. Personlig holder jeg på å lage en løsning som skal bli en del av en ny livsstil.

Ettersom jeg/vi sliter med executive function ser jeg ingen annen utvei enn å lage mat på forhånd (men ser du ikke klarer det). Hvilken del av forhåndslaging er det egentlig du ikke liker/klarer? Tenker det kan være individuelt.

For min del liker jeg ikke alle detaljene som må ordnes på forhånd. Det gjør meg overveldet. Løsningen for min del er å utforske sider jeg liker ved matlaging og fokusere på den delen.

Jeg synes det er spennende med internasjonale retter som får meg til å føle at jeg er på en utenlandsferie. Jeg finner matretter jeg synes er spennende og varierte (aldri fristende med samme matrett om igjen i samme uke).

Deretter forenkler jeg oppskriftene. Jeg deler oppgavene opp i de minste detaljene og så gjør jeg den første lille delen som er det "vanskeligste". Det kan være så lite som å legge opp en kniv på en skjærefjøl slik at det er klart til grønnsaksskjæring senere. Ofte blir det til at jeg gjør litt ekstra (eller til og med alt) når jeg først er i sving, men jeg går ikke inn for det fra første stund. Det er oppmuntrende å bare føle at man er i gang synes jeg.

Det er også til stor nytte å få med meg en "Body Double" som enten er med på å kutte opp grønnsaker eller bare være der og snakke med meg.

Jeg lager alltid dobbelt porsjon for å fryse ned til alle de dagene jeg ikke orker.

Anonymkode: 5ea35...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en som elsker å lage mat ;) Neida, det skal ikke være årsaken til å finne seg en ektefelle/samboer. 

Jeg sliter med det samme som deg nå som jeg er skilt, exen (og far til ungene) er veldig god på å lage mat og liker det så jeg blei litt bortskjemt der da vi var gift - selv de dagene han ikke kunne/ville lage mat gikk det mye greiere enn nå siden jeg ikke måtte ha ansvaret hele tiden....

Det hender seg jeg får virkelig ånden over meg og lager mat i store porsjoner som fryses ned porsjonsvis - da har jeg "hurtigmat" de dagene jeg ikke gidder å lage mat. Det vil si - det er ikke ofte det har skjedd foreløpig - stort sett bare med ertesuppe og fiskegrateng. Har også noen retter som er enkle og sunne som jeg pleier å ha når datteren min er hos meg. Av en eller annen grunn er det ofte fisk siden vi er over snittet glad i fisk (til å bo i innlandet). 

Anonymkode: 398e4...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...