AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Hei. Jeg jobber som tilkallingsvikar, der jeg kan legge inn forespørsler om vakter. Nå fikk jeg akkurat melding om at det har vært en misforståelse mellom to av lederne som dekker vakter, og at hun ene har tldelt meg vakter som egentlig var dekket. Nå sier han andre lederen at han må stryke disse vaktene. Har jeg krav på lønn for disse siden de var avtalte? Alt er jo dokumentert. Er organisert i fagforening. Det er snakk om 4 vakter, og tap av over 10 000 kr. Anonymkode: 1246b...299
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 Jeg har opplevd det samme, men da var det snakk om overtid for min del, og jeg klarte å forhandle meg til oppmøtelønn (to timer x tre vakter). Så vidt jeg vet er det bare ved overtid de har lov til å trekke tilbake vakter som er avtalt skriftlig eller muntlig, ellers er de som vanlige vakter. Det beste er å snakke med fagforeningen din, ja, som kanskje også kan forhandle med arbeidsgiver så du slipper. Les mer her: https://www.delta.no/dine-rettigheter/rettigheter-ved-avlysning-eller-endring-av-avtalte-vakter
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg jobber som tilkallingsvikar, der jeg kan legge inn forespørsler om vakter. Nå fikk jeg akkurat melding om at det har vært en misforståelse mellom to av lederne som dekker vakter, og at hun ene har tldelt meg vakter som egentlig var dekket. Nå sier han andre lederen at han må stryke disse vaktene. Har jeg krav på lønn for disse siden de var avtalte? Alt er jo dokumentert. Er organisert i fagforening. Det er snakk om 4 vakter, og tap av over 10 000 kr. Anonymkode: 1246b...299 Hvor langt frem i tid er disse vaktene? Dersom vakter blir endret med kortere varsling enn to uker skal man ha krav på betaling. Anonymkode: 69c32...983 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Hvor langt frem i tid er disse vaktene? Dersom vakter blir endret med kortere varsling enn to uker skal man ha krav på betaling. Anonymkode: 69c32...983 Det er mindre enn to uker til to av dem, og ca en måned til de to neste. Snakket med tillitsvalgt, og hun mener jeg skal ha lønn for alle vaktene. Er i kontakt med fagforening nå, så får vi se. Anonymkode: 1246b...299 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 11 minutter siden, Vikarsykepleier said: Jeg har opplevd det samme, men da var det snakk om overtid for min del, og jeg klarte å forhandle meg til oppmøtelønn (to timer x tre vakter). Så vidt jeg vet er det bare ved overtid de har lov til å trekke tilbake vakter som er avtalt skriftlig eller muntlig, ellers er de som vanlige vakter. Det beste er å snakke med fagforeningen din, ja, som kanskje også kan forhandle med arbeidsgiver så du slipper. Les mer her: https://www.delta.no/dine-rettigheter/rettigheter-ved-avlysning-eller-endring-av-avtalte-vakter Takk for svar. Ikke snakk om overtid her, siden jeg er tilkallingsvikar. Jeg bare legger inn forespørsler og får de godkjent. Disse var godkjent for over to uker siden, så hvilken misforståelse de har hatt seg mellom seg, vet ikke jeg. Dumt at det skal gjøre meg skadelidende. Anonymkode: 1246b...299 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor langt frem i tid er disse vaktene? Dersom vakter blir endret med kortere varsling enn to uker skal man ha krav på betaling. Anonymkode: 69c32...983 Jeg er alltid nysgjerrig på å lære nytt, så jeg lurer på hvor du fant det med fjorten dager?
Andro Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 En avtale om en vakt er å anse som en avtale om midlertidig tilsetting etter arbeidsmiljøloven, der oppsigelsesfristen er minimum en måned etter § 15-3. Den aktuelle vakten er da en inngått avtale, og den er bindende for begge parter. Har du sagt ja til å jobbe en vakt, må du stille til avtalt tidspunkt for vakten og arbeidsgiver må betale deg for arbeidet. Du har altså rett på lønn for hele den tiden/vakten som er avtalt. I tilfeller hvor arbeidsgiver inngår avtale med en deltidsansatt om ekstravakt utover stillingsstørrelsen, og avtalen om arbeid er begrunnet i fravær blant andre ansatte, vil hjemmelen være arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav b om vikararbeid. Det vil da være bestemmelsene i HTA kap. 1 § 12 pkt. 12.4 som regulerer hvilke rettigheter som gjelder. Pkt. 12.4 regulerer avlønning av vikarer. Lønnen beregnes ut fra de bestemmelser som gjelder for stillingen, noe som innebærer at HTA kap. 1 §§ 5 og 6 får anvendelse. En eventuell forskyvning av en ekstravakt som faller inn under HTA kap. 1 § 12 pkt. 12.4 vil dermed utløse rett til betaling for forskjøvet arbeidstid. Dette gjelder uavhengig av om den forskjøvne vakten utføres på den deltidsansattes faste eller på et annet arbeidssted. Endringer som arbeidstaker selv tar initiativ til, utløser ikke rett til betaling for forskjøvet arbeidstid. HTA kap. 1 § 12 pkt. 12.4 vil få tilsvarende anvendelse overfor personer uten et fast tilknytningsforhold til kommunen, og som inngår avtale om enkeltstående vakter om arbeid som er begrunnet i fravær blant kommunens ansatte og som utføres i disses sted. Fagforeningene ❤️ Godt at du er organisert, og har tillitsvalgte til å ha kontakt med arbeidsgiver. 1 1
Andro Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Vikarsykepleier skrev (15 minutter siden): Jeg er alltid nysgjerrig på å lære nytt, så jeg lurer på hvor du fant det med fjorten dager? Det er nok fordi midlertidige kontrakter og ansatte i prøvetid vanligvis har en oppsigelsestid på to uker jfr hta 3.2.2. https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/lonn-og-tariff/Hovedtariffavtalen-2022-2024-skjerm-2.pdf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå