AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Har slitt med depresjon/angst en periode nå da ting har ballet seg på og det til slutt sa stopp. Har begynt å få hjelp. Under første samtale blir jeg spurt om jeg har blitt diagnostisert med PTSD - da ting jeg har fortalt kan utløse traumer. Jeg har aldri tenkt på det, da tingene jeg opplevde ligger en del år tilbake i tid. Kan det være en mulighet at det jeg opplevde (og aldri fikk bearbeidet) kan være med og bidra til at jeg sliter nå? Selv om det har gått en god stund? Anonymkode: ad8d9...600
Kaisada Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har slitt med depresjon/angst en periode nå da ting har ballet seg på og det til slutt sa stopp. Har begynt å få hjelp. Under første samtale blir jeg spurt om jeg har blitt diagnostisert med PTSD - da ting jeg har fortalt kan utløse traumer. Jeg har aldri tenkt på det, da tingene jeg opplevde ligger en del år tilbake i tid. Kan det være en mulighet at det jeg opplevde (og aldri fikk bearbeidet) kan være med og bidra til at jeg sliter nå? Selv om det har gått en god stund? Anonymkode: ad8d9...600 Ja absolutt. Det er ikke uvanlig at traumer blir feildiagnostisert som bipolar, adhd mm. Du kan også ha Complex ptsd som vi gjerne ser etter utviklingstraumer fra barndom.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har slitt med depresjon/angst en periode nå da ting har ballet seg på og det til slutt sa stopp. Har begynt å få hjelp. Under første samtale blir jeg spurt om jeg har blitt diagnostisert med PTSD - da ting jeg har fortalt kan utløse traumer. Jeg har aldri tenkt på det, da tingene jeg opplevde ligger en del år tilbake i tid. Kan det være en mulighet at det jeg opplevde (og aldri fikk bearbeidet) kan være med og bidra til at jeg sliter nå? Selv om det har gått en god stund? Anonymkode: ad8d9...600 Ja, sliter med det samme. Anonymkode: df452...8fc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Som utgangspunkt: Nei. Hitsetter fra ICD-10: "Lidelsen skal vanligvis ikke diagnostiseres hvis det ikke er beviser for at den oppstod innen 6 måneder etter en uvanlig alvorlig traumatisk hendelse. En «sannsynlig» diagnose kan fremdeles være mulig hvis perioden mellom hendelsen og debuten oversteg 6 måneder, forutsatt at de kliniske manifestasjonene er typiske og at ingen alternativ forklaring på lidelsen (f eks angstepisode, obsessiv-kompulsiv eller depressiv episode) er plausibel". Typiske symptomer er flashbacks, drømmer eller mareritt og unnvikelsesadferd. Dersom du har alle disse symptomene og det ikke foreligger noen alternativ psykisk diagnose som kan forklare plagene, kan du ha PTSD. Jeg ville nok likevel ha tatt det med en klype salt, da det har gått inflasjon i PTSD i norsk psykiatri de siste årene. Behandlere er svært raske med å stille diagnosen uten å ha foretatt en vurdering av verken traume-kriteriet (en hendelse av usedvanlig truende eller katastrofal art) eller tidsaspektet. Anonymkode: ae245...025
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 Man kan ha traumer og ptsd symptomer uten å ha ptsd på samme måte som at du kan ha symptomer på hvilken som helst lidelse uten å oppfylle kriteriene til diagnosen. At man får psykiske og fysiske plager etter vonde hendelser som ikke er bearbeidet er helt normalt og de kan komme senere i livet Anonymkode: 57d9f...f3e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 Ja, det kan komme etter mange år. Og om man fokuserer på helbredelse, går det over etter noen år. Man må jobbe med dette selv, med eller uten hjelp fra en psykolog, er det innsatsen man SELV legger ned som er helbredende til slutt. Man må på en måte avtraumatisere seg selv. Suksesskriteriet er når psykologen forteller at du må gi plass til neste pasient. La dette være målet, og god bedring! Anonymkode: 70919...9fb
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som utgangspunkt: Nei. Hitsetter fra ICD-10: "Lidelsen skal vanligvis ikke diagnostiseres hvis det ikke er beviser for at den oppstod innen 6 måneder etter en uvanlig alvorlig traumatisk hendelse. En «sannsynlig» diagnose kan fremdeles være mulig hvis perioden mellom hendelsen og debuten oversteg 6 måneder, forutsatt at de kliniske manifestasjonene er typiske og at ingen alternativ forklaring på lidelsen (f eks angstepisode, obsessiv-kompulsiv eller depressiv episode) er plausibel". Typiske symptomer er flashbacks, drømmer eller mareritt og unnvikelsesadferd. Dersom du har alle disse symptomene og det ikke foreligger noen alternativ psykisk diagnose som kan forklare plagene, kan du ha PTSD. Jeg ville nok likevel ha tatt det med en klype salt, da det har gått inflasjon i PTSD i norsk psykiatri de siste årene. Behandlere er svært raske med å stille diagnosen uten å ha foretatt en vurdering av verken traume-kriteriet (en hendelse av usedvanlig truende eller katastrofal art) eller tidsaspektet. Anonymkode: ae245...025 Har lagt merke til det. I kriteriene står det usedvanlig truende og katastrofalt men så hører jeg historier om noen som ikke ble bekreftet som barn og hadde foreldre som kunne bli strenge og sinte uten å forklare barna hvorfor. Anonymkode: 40b32...85b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå