Gå til innhold

Trenger litt hjelp til hekling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal hekle en blomst, men hvordan. luftmaske er greit, og fastmaske. Men hvordan hekler man Kjedemaske???? Kan noen forklare??? Er det noen som vet om et "lynkurs i hekling" på nettet.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Regner med at du skal hekle kjedemaske på slutten av omgangen? Du stikker kroken gjennom første maske på omgangen, henter tråden gjennom og drar den rett gjennom masken på nålen, altså uten å hente tråden en gang til, slik som når du hekler fastmasker. Med kjedemasker kan du "flytte" deg i arbeidet , slik av den nye omgangen begynner der du ønsker.

Om du f.eks har en omgang med luftmaske-buer og neste omgang med buer skal gå fra toppen av buene, bruker du kjedemasker for å komme deg til riktig startsted. (Dette ble fomlete forklart, men håper du skjønner hva jeg mener...)

Skrevet

Uff, nå ble jeg litt usikker på om jeg kan fastmasker alikevel.... Luftmasker er greit....det er det man begynner med. Og fastmasker....er ikke det vanlige masker som sitter fast i luftmaskene???? Henter man tråden to ganger???

Skrevet

på garnstudio.no har de hekleskole.

http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php

på fastmasker har du en maske på kroken, henter en maske gjennom masken på forrige omgang (to masker på kroken) og så drar du en tråd gjennom begge.

kjedemaske har du en maske på kroken, henter en maske gjennom masken i begynnelsen på arbeidet (eller en maske på forrige omgang) og drar den gjennom den du har på kroken.

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk..._id=16&〈=no

her er en oppskrift på en blomst.

Skrevet

Takk takk, det hjalp litt. Men har et nytt problem....hvordan hekler man

dette: * 3 lm, 1 kjm i 2.lm som ble heklet???

Skrevet

Du "snur" og lager en kjedemaske i den midterste av de tre luftmaskene du nettopp heklet. Mest sannsynlig:-)

Skrevet

HURRA JRG TROR JEG KLARTE DET :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...