Gå til innhold

Dere som vanligvis er opptatt av å spise sunt, spiser dere like sunt i påska?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: ab2c9...3ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Spiser stort sett «vanlig» gjennom uken, men spiser ekstra god mat og litt godteri. Ikke svære påskeegg, men kanskje litt på påskeaften. 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, spiser sunt hver dag hele året fordi det er en livsstil jeg trives med, sunn mat er dessuten best. Men spiser sjokolade og drikker vin i helgen.

Anonymkode: caaa3...96e

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Spiser sunn god mat, og så litt godteri påskaften. Å spise sunn mat betyr ikke at man aldri kan spise en sjokoladebit eller ta et glass vin.

«Vanlig» norsk kosthold med hel- og halvfabrikata, pasta og brødmat er usunt selv om man aldri spiser godteri.

Anonymkode: ed0db...ab1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom vi er hjemme den uken, ja. Om vi er på besøk, nei.

Jeg syntes at det er nok med 1 eller 2 dager i uka der man spiser usunt. Jeg trener regelmessig så da motiverer det ekstra å spise bra for å nære muskler og hode.

Det hender selvsagt at det sklir ut iblant og flere dager er usunne.

Anonymkode: c1e27...d46

Skrevet

Vi har fri hele påskeuka men prøver å ikke la det skli helt ut, men blir nok generelt sett litt mer kosemat enn vanlig. Har for eksempel planer om å bake skoleboller med barna, grille pølser og drikke kakao.

Når det er sagt kommer det ann på hva man legger i ordet å spise "sunt". For meg handler det om å spise råvarer og mat laget fra bunnen av, så sånn sett spiser vi sunt stort sett hele påsken 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, spiser sunt hver dag hele året fordi det er en livsstil jeg trives med, sunn mat er dessuten best. Men spiser sjokolade og drikker vin i helgen.

Da spiser du ikke sunt hver dag helel året. Da spiser du sunt i ukedagene, men skeier ut i helgene. 

Anonymkode: 7c5c2...4bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser likt hele året, helg og hverdag. Har diabetes, og er kostholdsregulert. Dvs null sukker, og så lite karbohydrater som mulig. Mine utskeielser en gang i blant er en rute 70% sjokolade, et glass Solo pluss eller en liten skål popcorn. Kan hende jeg baker en sukkerfri/lavkarbo kake i påska 🙂. Har gått forbausende bra å legge om kostholdet, og gjør meg ingenting å se andre stappe innpå med godteri, potetgull og alkohol.

Anonymkode: 9d29e...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️ 

Jeg trener vanligvis ohmg spiser ganske sunt, men må innrømme at jeg er glad i boller, sjokolade, potetgull, litt vin og usunn middag innimellom. Har lovet 5-åringen å både bake boller (litt sunnere boller, vel og merke) og dra på Burger King. Blir bypåske, så blir sikkert å dra på en finere restaurant i påska, hvor jeg sikkert kjøper meg en pastarett eller noe.

Må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å «skeie ut» såpass, samtidig er balanse viktig for meg jeg og prøver å trøste meg med at noen dager med utskeielser går bra..

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da spiser du ikke sunt hver dag helel året. Da spiser du sunt i ukedagene, men skeier ut i helgene. 

Anonymkode: 7c5c2...4bd

Ja det stemmer, men måltidene er sunne uansett ukedag, sjokolade og vin kommer i tillegg, evt bytter jeg ut et måltid om jeg f.eks er på besøk og får servert kake.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar et par sjokoladebiter hver dag i påsken, ja. Og kanskje litt vin. Vil neppe kalle det å "skeie ut". 

Anonymkode: 76df5...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

100% enig! 

Jeg skeier ut med smågodt på lørdager. Det er nok det «verste» jeg spiser kostholdsmessig. 

Ett-to glas vin en gang i blant, ikke hver uke. Mørk sjokolade spiser jeg jevnlig (fordi den er best.) Jeg ser ikke på litt vin og mørk sjokolade som å «skeie ut». Det er nok av forskning som støtter opp om at litt av dette er sunt. 

Anonymkode: 91f93...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

100% enig! 

Jeg skeier ut med smågodt på lørdager. Det er nok det «verste» jeg spiser kostholdsmessig. 

Ett-to glas vin en gang i blant, ikke hver uke. Mørk sjokolade spiser jeg jevnlig (fordi den er best.) Jeg ser ikke på litt vin og mørk sjokolade som å «skeie ut». Det er nok av forskning som støtter opp om at litt av dette er sunt. 

Anonymkode: 91f93...120

Så dere spiser aldri boller, potetgull eller junkfood?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar ☺️ 

Jeg trener vanligvis ohmg spiser ganske sunt, men må innrømme at jeg er glad i boller, sjokolade, potetgull, litt vin og usunn middag innimellom. Har lovet 5-åringen å både bake boller (litt sunnere boller, vel og merke) og dra på Burger King. Blir bypåske, så blir sikkert å dra på en finere restaurant i påska, hvor jeg sikkert kjøper meg en pastarett eller noe.

Må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å «skeie ut» såpass, samtidig er balanse viktig for meg jeg og prøver å trøste meg med at noen dager med utskeielser går bra..

Ts

La nå barnet få kose seg med å lage "ekte" boller. Det er da bare påske en gang i året! 

Anonymkode: 398ba...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på, er mange som har ulike tanker om hva som er sunn mat så først må vi kanskje definere hva som her regnes som sunn mat..? Jeg tenker at råvarebasert mat i sammensatte måltider er sunn mat. Ultraprossesert mat, og sukkervarer er i min bok usunt. Tradisjonell påskemat er jo derfor sunn. F.eks lammelår med ovnsbakte grønnsaker og hjemmelaget potetmos. Eller egg i ulike former til frokost. Eller appelsiner. Vi koser oss ekstra i påsken, helger og andre høytider, men det handler mest om at vi da lager mat vi ikke har tid til i hverdagen. Som steik eller lammelår som skal stå i timer i ovnen, kanskje litt mer eksklusiv grønnsaker (dyrere eller mer tidkrevende) som tilbehør og at vi dekker et skikkelig lunsjbord. Vi koser oss med å bruke god tid rundt måltidene, men selve måltidene er ernæringsmessig like sunne som ellers. Selv spiser jeg svært lite snop, snacks eller sjokolade uansett. Mannen min liker å få et lite påskeegg som han spiser av gjennom påsken.

Anonymkode: 9f8e3...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så dere spiser aldri boller, potetgull eller junkfood?

Ts

For min del ekstremt sjelden. Boller hvis jeg får det servert f.eks., potetgull kan jeg ta et par never av en sjelden gang, junkfood liker jeg ikke, da er jeg desperat og det er det eneste alternativet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

La nå barnet få kose seg med å lage "ekte" boller. Det er da bare påske en gang i året! 

Anonymkode: 398ba...d3c

Hvorfor det når sunnere boller sikkert er bedre på alle måter?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I påskeegget mitt har jeg epler, celleri og appelsiner 😁 Vann med litt kullsyre unner jeg meg på påskeaften. 

Anonymkode: 345c7...7f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jeg skeier ikke ut, for da begynner kroppen å crave sukker og usunn mat igjen og vipps går vekta opp og vond å snu igjen 

Anonymkode: a8d27...6f4

Skrevet

Holder meg til lavkarbo for det meste, siden pinnekjøtt og fet mat får meg til å elge kraftig, så i påsken blir det god sunn mat, og på påskeaften mens de andre spiser pinnekjøtt , skal eg spise deilig ovnsstekt kalkunbryst med dampede grønnsaker til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...