Gå til innhold

Sende inn skjema om barnets utvikling før 1. kl skolestart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har fått et skjema som skal fylles ut og leveres til skolen barnet skal begynne på til høsten. Under spørsmål om det er noe i barnets utvikling som er relevante å vite har jeg nevnt at hun kan slite veldig med konsentrasjonen og gir fort opp når hun får oppgaver hun ikke mestrer umiddelbart. At hun mister talmodigheten fort. Dette var egentlig bare en underdrivelse.. Jeg lurer nå likevel på om jeg burde droppet å skrive det. Om det kan føre til at hun får et stempel som vanskelig før hun starter.

Grunnen til jeg valgte å nevne det er at jeg personlig har vært litt bekymret over at det er vanskelig å forsøke å lære henne nye ting. Hun har dårlig selvtillit og blir frustrert og mister motet om hun ikke skjønner hva vi mener umiddelbart. Av samme grunn har vi ikke kunnet lært henne å spille enkle brettspill med oss. Som enkle terningspill, stigespill, Ludo osv. Hun tror hun ikke får det til og vil dermed ikke lytte og lære. Selv om hun er en intelligent jente som kan mye om ting som interesserer henne. Bla bokstaver. Hun kan allerede lese og skrive litt.

Det jeg lurer på er om vi burde droppet disse opplysningene allerede nå. Heller latt skolen finne ut av det selv? For det er jo ikke sikkert hun oppfører seg likt på skolebenken som hjemme. Og det er ikke minst et halvt år til hun begynner på skolen. Mye kan forandre seg.

Hva mente skolen egentlig med at vi skulle gjøre dem oppmerksomme på relevante ting i barnets utvikling?

Anonymkode: 8d130...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville tatt det med. Kommer ann på læreren og ressurser osv. selvfølgelig men intensjonen er jo god. Bedre at læreren er obs på situasjonen enn at det skal ta mange mnd med motgang for barnet ditt før de ser det. Kanskje det er en bevisst lærer som skal til for å gi jenta di en god start på skolen? 

Anonymkode: 63be7...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vår skole var det ingen som leste de skjemaene, de lå nedlåst i en skuff hos soiallærer, og kontaktlærer hadde ikke sett dem. 

Anonymkode: 28820...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo bare skrive at hun har lav selvtillit i læringssituasjoner. Kan jo hende at ved å komme på skolen då utarter det seg på en annen måte enn tidligere når situasjonen er annerledes. 

Anonymkode: 4d718...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...