Gå til innhold

Spis deg fri vs. Keto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca. 35kg jeg skal ned. 
Har problemer med blodsukkeret også, så har blitt anbefalt keto av flere. 
Har den siste tiden sett mange på instagram som har suksess med «spis deg fri»-metoden. 
Noen her som har prøvd begge og kan skrive litt om fordeler/ulemper? Hva anbefaler dere? 

Anonymkode: f8bd0...aea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at keto (men også lavkarbo) er selve oppskriften på jojo-slanking. Men alle opplegg som har mye nei-mat tror jeg er håpløst for de fleste. 

Anonymkode: a4016...340

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mitt inntrykk er at keto (men også lavkarbo) er selve oppskriften på jojo-slanking. Men alle opplegg som har mye nei-mat tror jeg er håpløst for de fleste. 

Heller motsatt vil jeg si. Men det er jo en livsstilsendring, ikke en slankekur. Går man tilbake til gamle spisevaner etterpå vil man selvsagt legge på seg igjen (det var jo sånn man ble feit i utgangspunktet).

Anonymkode: 2389e...1bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever selv etter spis deg fri, og har nå levd fritt i litt over et år (nådde målvekt i fjor sommer).

Spis deg fri fungerer utmerket - FOR DEG SOM ER VILLIG TIL Å LEVE SLIK VARIG.

Dette er ikke en diett, og hvis du slutter å spise etter SDF-prinsippene, vil du mest sannsynlig gå opp i vekt igjen.

Jeg elsker å spise på denne måten, og har gått fra å overspise jevnlig og slite med konstante mattanker, til nå å leve jevnt med en BMI på 22, og ALDRI tenke på mat eller snacks.

Men det passer ikke for alle - dette er en livsstil, og det er krevende. (Men for meg er alternativet mye vanskeligere!)

Anonymkode: deb3d...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 8.32):

Heller motsatt vil jeg si. Men det er jo en livsstilsendring, ikke en slankekur. Går man tilbake til gamle spisevaner etterpå vil man selvsagt legge på seg igjen (det var jo sånn man ble feit i utgangspunktet).

Jeg bare følger veldig mange damer på insta som driver med keto, og samtlige går på smell etter smell (sommerferie, jul osv). Og da er det liksom 15kg opp igjen. Aldri prøvd det selv, da jeg ikke er overvektig. Så delte bare mitt inntrykk. Å kutte ut store matvaregrupper er ofte ikke veien til livsstilsendring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg bare følger veldig mange damer på insta som driver med keto, og samtlige går på smell etter smell (sommerferie, jul osv). Og da er det liksom 15kg opp igjen. Aldri prøvd det selv, da jeg ikke er overvektig. Så delte bare mitt inntrykk. Å kutte ut store matvaregrupper er ofte ikke veien til livsstilsendring.

Men da er det jo ikke keto som er problemet, men nettopp det at keto ikke følges.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2023 den 8.32):

Absolutt ikke. Det å følge Keto over tid er nærmest umulig. Det er populært fordi det fungerer raskt. Men så glemmer alle å skrive at i det man ikke følger det lenger så er vekta oppe på mer enn utgangspunktet. For livet skjer. Det kommer en ferie, en hyttetur, barn som trenger sin mat, arrangement på jobb.

Etthvert spesialkosthold som krever at du tar gitte valg til hvert måltid vil misslykkes over tid. Med mindre motivasjonen er ekstremt sterk, som kraftig allergi. 

Alle jeg vet om som har lyktes med vektnedgang og er der flere år senere har gjort det samme; livsstilsendring der ingenting er forbudt, men at man jevnt over har mer fokus på valg man tar, og ikke minst mengde. 

Anonymkode: cacef...a36

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ingen restriktive kosthold fungerer på meg for vektnedgang. 

For meg hjalp det å spise alt, bare mindre av det. Jeg må ha et liv der sjokolade, boller og kaker er lov, av og til. Men det er jo veldig forskjellig, for noen så fungerer det å holde seg helt unna visse matvarer. Men jeg tror det er fåtallet. 

Hva har du prøvd hittil? :)

Anonymkode: 0928c...7b2

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke. Det å følge Keto over tid er nærmest umulig. Det er populært fordi det fungerer raskt. Men så glemmer alle å skrive at i det man ikke følger det lenger så er vekta oppe på mer enn utgangspunktet. For livet skjer. Det kommer en ferie, en hyttetur, barn som trenger sin mat, arrangement på jobb.

Etthvert spesialkosthold som krever at du tar gitte valg til hvert måltid vil misslykkes over tid. Med mindre motivasjonen er ekstremt sterk, som kraftig allergi. 

Alle jeg vet om som har lyktes med vektnedgang og er der flere år senere har gjort det samme; livsstilsendring der ingenting er forbudt, men at man jevnt over har mer fokus på valg man tar, og ikke minst mengde. 

Anonymkode: cacef...a36

Det er på ingen måte "umulig" å spise keto (eller andre varianter av lavkarbo) over tid. Noen er så avhengige av sukker at de må ligge helt unna og kan "sprekke" hvis de spiser et kakestykke. Men for mange er lavkarbo helt uproblematisk å følge over tid. Poenget er å tilpasse det til sin situasjon. Noen bør være stenge hele tiden, andre bør ha en "chet day" av og til, noen bør være strenge i noen måneder og kan slippe litt opp igjen senere osv.

Mye av problemet er nok at folk har en alt eller ingenting-tilnærming hvor det minste avvik eller feilsteg betyr at man bare kan droppe hele greia, og at man ikke kan gjøre endringer underveis.

Anonymkode: 9b722...c97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke. Det å følge Keto over tid er nærmest umulig.

Piss. Jeg har spist ketogent i fem år, fungerer utmerket. Men det krever jo at man ikke har et sykelig forhold til mat der man må "unne" seg raske karbohydrater hver gang det er ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Uff orker ikke den ekle ånden til folk på Keto 😭

Anonymkode: ecb27...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...