Gjest gjest Skrevet 1. januar 2006 #1 Skrevet 1. januar 2006 Hvorfor er det så tabubelagt å slite med tenner og munn? Hvis man av en aller annen grunn, det være seg sykdom, skade eller rett og slett det at enkelte sliter med problemtenner/ munn, å ser seg nødt til å bytte ut tenner for å bedre sin helse eller bli kvitt smerter og problemer i dagliglivet, så skal dette ikke snakkes om. Det er et hysj - hysj tema. Men hvis man pga sykdom, skader eller andre problemer må bytte ut en annen kroppsdel så er det greit, da er det fint at man kan få hjelp til sine problemer. Munnen og tennene er jo også en kroppsdel på lik linje med kroppen ellers - selv om munnen ikke regnes med når det gjelder vanlig helse. Vi har alle lært fra vi var små at tennene må pusses godt, og godteri spiser vi bare på lørdag, men selv om man følger disse reglene så blir man møtt med holdninger som sier at man ikke har passet godt nok på tennene hvis man har problemer med tennene. Synes dette er en feil holdning da det kan være så mange grunner til at enkelte sliter med dette. Hva er holdningen til dere her på KG, å er det så farlig å måtte bytte ut tenner uansett hva grunnen måtte være? Tror nok det er ganske mange som har måtte erstatte en eller flere tenner med stift, bro eller implantat, og det ville nok gjort stuasjonen for mange enklere om holdninger generellt ikke var så negative.
Gjest Hippopotamus Skrevet 1. januar 2006 #2 Skrevet 1. januar 2006 Kan ikke si at jeg noen gang har fått inntrykk av at tann-og munnproblemer har vært tabu (bortsett fra dårlig ånde)? Men dersom det er tabu, og jeg bare ikke har fått det helt med meg, så er det vel den samme greia som at mange andre helseproblemer også ofte sees på som selvforskyldt og et resultat av dårlig viljestyrke, liten egenomsorg og dårlig hygiene, enten de er det eller ei. Dette dreier seg jo om f.eks. overvekt, diabetes 2, kviser, svetteproblemer osv, i tillegg til en rekke psykiske lidelser.
Gjest gjest Skrevet 1. januar 2006 #3 Skrevet 1. januar 2006 Kan ikke si at jeg noen gang har fått inntrykk av at tann-og munnproblemer har vært tabu (bortsett fra dårlig ånde)? Men dersom det er tabu, og jeg bare ikke har fått det helt med meg, så er det vel den samme greia som at mange andre helseproblemer også ofte sees på som selvforskyldt og et resultat av dårlig viljestyrke, liten egenomsorg og dårlig hygiene, enten de er det eller ei. Dette dreier seg jo om f.eks. overvekt, diabetes 2, kviser, svetteproblemer osv, i tillegg til en rekke psykiske lidelser. ← Men man kan ikke si at de problemene du nevnte alltid skyldes at man ikke har tatt ansvar for egen helse. Man kan jo faktisk bli overvektig ved stoffskifteproblemer, diabetes kan være arvelig osv. Enkelte bærer tross alt på arv mens andre igjen er disponible for ulike sykdommer/ plager.
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Men man kan ikke si at de problemene du nevnte alltid skyldes at man ikke har tatt ansvar for egen helse. Man kan jo faktisk bli overvektig ved stoffskifteproblemer, diabetes kan være arvelig osv. Enkelte bærer tross alt på arv mens andre igjen er disponible for ulike sykdommer/ plager. ← Det er jo det jeg mener. Mange sykdommer/plager sees ofte på som "selvforskyldte", men trenger slett ikke å være det! Dessverre er det mange mennesker som mener at andres problemer skyldes dårlig selvkontroll e.l., og som ikke er istand til å forstå at andre mennesker har andre fysiske/psykiske forutsetninger enn en selv, og kan få andre typer plager. Det jeg mente å si i det forrige innlegget var at det er vel disse menneskene som gjør at tann-/munnproblemer blir tabu også, fordi de ikke forstår at det går ann å få f.eks. hull i tennene selv om man har vanlig munnhygiene, fordi de aldri har hatt problemer med tennene selv. Noen mennesker ser ikke lenger enn sin egen nese... Var det letter å forstå hva jeg mente nå?
Gjest gjest1 Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Skjønner veldig godt hva du mener!! Selv har jeg to jenter. Den eldste har hele tiden hatt kjempetrøbbel med tennene. Og moral-preknene har vært hyppige, både fra tannlege og familie. Men saken var den at vi gjorde alt riktig! Pusset grundig, ingen mellom-måltid, ingen saft eller juice, godteri kun på lørdager ( og da mest mulig "tannvennlig")Allikevel ble det hull. Først når nr to kom med sitt hvite glis uten antydning til karies ble det en annen låt fra folk. For vi gjorde ikke noe annet eller bedre med henne! Far har hatt samme type trøbbel med sine tenner, mens jeg knapt har hatt ett eneste hull. Men gud hvor lei jeg har vært av å høre om mitt ansvar for å passe på tennene hennes, og ofte underliggende mening om at jeg ikke gjorde det bra nok!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå