Gå til innhold

Fordeling av gjeld i skattemeldinga

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tidligere år når jeg og samboer har fordelt boliglånet på skattemeldingen så har det vært et tilnærmet "nullspill". Dvs, han får feks 10k mer igjen, og jeg "taper" 10k etter fordelte låneutgifter. Denne gangen får jeg plutselig 13 000 mindre igjen på skatten etter fordelt lån, mens han går fra å skylde 4000 til å få igjen 3000, dvs 7000 i endring på han. Det må da være hundre ganger bedre å ikke fordele lånet, og at jeg heller betaler han direkte? Vi taper jo i kroner og øre på det? 

Anonymkode: df4ba...1e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er samboere og skal uansett fordele lånet etter avtalt ansvarsfordeling, dere kan ikke fordele som det passer dere. Men om dere var gift og kunne gjøre det ville de fortsatt neppe gjort noe utslag på skatten, fradraget er verdt 22% så lenge inntekten er høyere enn personfradraget.

Anonymkode: 185b3...046

Skrevet

Du må ha regnet feil på et eller annet vis, for fradraget er 22% av rentekostnadene. Penger blir ikke borte. Med mindre en av dere tjener så lite at dere havner i frikort-grensa, da kan det kanskje være noe sært som skjer uten at jeg har regnet på det

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke er berørt av frikortsgrense eller formuesskatt så skal der gå opp i opp. Fradraget er det samme totalt sett uavhengig av hvordan det fordeles mellom dere. Er du sikker på at dere ikke har gjort andre endringer i skattemeldingen? 

Anonymkode: 346f2...1d4

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er de eneste endringene vi har gjort så jeg skjønner ikke hvor differansen blir av. 
Nå har riktignok jeg en sekundærbolig og en del formue, men dette hadde jeg også i fjor uten at det utgjorde noen differanse da. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er de eneste endringene vi har gjort så jeg skjønner ikke hvor differansen blir av. 
Nå har riktignok jeg en sekundærbolig og en del formue, men dette hadde jeg også i fjor uten at det utgjorde noen differanse da. 

Sikker på at du ikke har regnet feil, sett feil eller noe? Det er ikke slik at vi menn får mer i fradrag enn kvinner. Om man betalte 150'000 i rentekostnader ifjor får man 33'000 i fradrag, uansett hvor man setter dem. 

Skrevet

Sikker på at han ikke har lagt inn summene du trakk vekk, og samtidig lagt inn 50 prosent eierandel? 

For summen skal bli lik

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere er samboere og skal uansett fordele lånet etter avtalt ansvarsfordeling, dere kan ikke fordele som det passer dere. Men om dere var gift og kunne gjøre det ville de fortsatt neppe gjort noe utslag på skatten, fradraget er verdt 22% så lenge inntekten er høyere enn personfradraget.

Feil

Skrevet

Det er akkurat samme kronebeløpet som fordeles da all fradrag er 22%, med mindre en av dere har veldig lav inntekt og ikke kan "bruke" fradraget fullt ut.

Zero sum game, spiller ingen rolle så lenge dere er enig

• Liker 1
Skrevet
Andrine& skrev (39 minutter siden):

Feil

Hva er feil ? 

Skrevet (endret)
smilo skrev (9 timer siden):

Hva er feil ? 

Fradrag kan fordeles mellom samboere etter hva som lønner seg akkurat det bestemte året. Mange påstå at samboere må dele fradrag på gjeld utifra eiebrøk av bolig feks, det er feil. De er fri til å dele det som de selv vil. 

Endret av Andrine&
AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (3 minutter siden):

Fradrag kan fordeles mellom samboere etter hva som lønner seg akkurat det bestemte året. Mange påstå at samboere må dele fradrag på gjeld utifra eiebrøk av bolig feks, det er feil. De er fri til å dele det som de selv vil. 

Dokumentasjon?

Uansett er det jo bare i tilfeller der den ene tjener veldig lite at det kan hende det lønner seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dokumentasjon?

Uansett er det jo bare i tilfeller der den ene tjener veldig lite at det kan hende det lønner seg.

Ja selvfølgelig, i de tilfellene det lønner seg. 
Jeg er veiledet i forhold til dette av skattetaten i år, fradrag fordeles fritt men det kreves en samboerkontrakt der fordelingen beskrives, denne må legges frem hvis skattetaten ber om det. Har ikke noe link til reglene så du må nesten ringe de slik jeg gjorde for å bekrefte det hvis du har behov.

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (25 minutter siden):

Feil

Anonymkode: 59a80...e62

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (10 minutter siden):

Jeg er veiledet i forhold til dette av skattetaten i år, fradrag fordeles fritt men det kreves en samboerkontrakt der fordelingen beskrives, denne må legges frem hvis skattetaten ber om det. Har ikke noe link til reglene så du må nesten ringe de slik jeg gjorde for å bekrefte det hvis du har behov.

Men da er det jo ikke fritt? Man må følge samboerkontrakten, og dette punktet kan ikke endres uten videre Gifte kan gjøre helt som de vil.

Fra E24

Skulle dere av en grunn ønske å dele det på en annen måte enn 50/50 må dere ha en skriftlig avtale. En slik avtale skal opprettes når dere tar opp lån og være godkjent av dere begge. Pass på at dere velger en fordeling som holder over tid. For avtalen kan ikke endres uten at det har skjedd reelle endringer, for eksempel at den ene går kraftig opp i lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (13 minutter siden):

Da står en jo ikke fritt. En må uansett ha en samboerkontrakt eller avtale knyttet til lånet for å kunne dokumentere splitten. En samboerkontrakt der en avtaler at en person skal betale alle rentene høres rart ut. Det normale er at en har en kontrakt på lånet som sier noe om den reelle eierbrøken på lånet. Da vi var samboere Eide vi likt i huset, men hadde ulik andel av lånet hver pga ulik EK. Da hadde vi en kontrakt som regulerte renteutgifter ihht andel av lån.  Men å etterdatere en avtale om rentene for å spare skatt høres ikke lovlig ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da er det jo ikke fritt? Man må følge samboerkontrakten, og dette punktet kan ikke endres uten videre Gifte kan gjøre helt som de vil.

Fra E24

Skulle dere av en grunn ønske å dele det på en annen måte enn 50/50 må dere ha en skriftlig avtale. En slik avtale skal opprettes når dere tar opp lån og være godkjent av dere begge. Pass på at dere velger en fordeling som holder over tid. For avtalen kan ikke endres uten at det har skjedd reelle endringer, for eksempel at den ene går kraftig opp i lønn.

Dette.  En kan ikke uten videre endre avtaler bakover i tid for å spare skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da står en jo ikke fritt. En må uansett ha en samboerkontrakt eller avtale knyttet til lånet for å kunne dokumentere splitten. En samboerkontrakt der en avtaler at en person skal betale alle rentene høres rart ut. Det normale er at en har en kontrakt på lånet som sier noe om den reelle eierbrøken på lånet. Da vi var samboere Eide vi likt i huset, men hadde ulik andel av lånet hver pga ulik EK. Da hadde vi en kontrakt som regulerte renteutgifter ihht andel av lån.  Men å etterdatere en avtale om rentene for å spare skatt høres ikke lovlig ut. 

Nå har jeg opplyst deg. Trenger du mer info får du som sagt kontakte skattetaten selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg opplyst deg. Trenger du mer info får du som sagt kontakte skattetaten selv. 

Men mye tyder på at du har opplyst feil info til skatte etaten. Eller misforstått hva de sa. Eller at det ikke er samme case som i HI

AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (22 minutter siden):

Skatteetaten har sagt akkurat det samme som sitatet fra E24.  Tror du at det betyr at dere står fritt er det du som feiltolker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...