Gå til innhold

Opplegg på turn for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt 6år som ville begynne på turn. Vi har nå vært ett par ganger og er litt skuffet over opplegget… men mulig det er vi som hadde litt urealistiske forventninger? De leker stivheks o.l. I 30-40min før de hoppet litt i 10-15min på trampoline hvor de skulle lære å lande tror jeg, men de fikk ingen tilbakemeldinger og ungene begynte etterhvert å gjøre sine egne greier. Og så 10 min med tøying og det var det… hadde forventet litt mer (alderstilpasset) turn og litt mindre lek, men er det kanskje dette som er vanlig på turngrupper 7-9år?

Anonymkode: 1d8b3...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig mye lek da jeg også gikk på turn.Det ble ikke skikkelig turn før jeg var 10 år. Da lærte vi å bruke bom, stang o.l. 

Anonymkode: 43d02...aaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed, 30-40 min med det som skal være oppvarming er ikke greit. Vi hadde samme problem der min gikk før, de kuttet ned oppvarmingen til 15 min når de fikk beskjed. 

Anonymkode: 5afcc...b64

• Liker 1
Skrevet

samme her, jente som går på turn 7-9 år. virkr som en oppsamlingsplass bare. mye lek. Og veldig unge instruktører. men venninna til dattera mi er flink, og er blitt nappet ut til tropp. så de siler ut talentene, og lar sånne som min datter som slår litt hjul osv være "kontigent". men uansett er turn bra. fint grunnlag for videre idrett. og jeg ser jo at hun lærer noe der. men mest har hun det gøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Når de er 6 år, er det mye lek. Men det er jo mulig for foreldre å melde seg som trenere, og da kan du jo alltids påvirke treningene litt mer slik du ønsker dem.

Anonymkode: 4b490...579

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt flere som har hatt barn på turn med lignende erfaringer. Veldig unge instruktører, og dårlig rigg på opplegget. Veldig synd egentlig, for jeg synes turn har veldig mye bra ved seg med tanke på motorikk og kroppskontroll.

Anonymkode: b0b21...a18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig balansegang mellom lek og idrettsspesifikk trening. Om du leser mange tråder er det mer klager på at all idrett er FOR seriøst og altfor lite lek.  

I vår klubb startet de ikke opp turn før i 2. klasse så kunne allidrett ta hånd om litt mer grunnleggende ferdigheter som i det hele tatt kunne løpe.

Jeg har selv trent 1. klassinger (annen idrett) og det var vanskelig å få fokus på det de skulle så det ble mye stiv heks og andre leker så de ikke kjedet seg.. 1-2 hadde litt ferdigheter (pga eldre søsken) og for de gikk vi aldri fort nok frem… 

Turngrupper er store og det er greit å bruke en god stund på enkelte ting for å la grppa bli kjent og bli trygge. 

Anonymkode: 2af79...620

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men jeg tillater meg å svare likevel fordi jeg nylig hadde en samtale med en mor i klassen til mitt barn. Hun fortalte at hennes datter har begynt på turn, og jeg reagerte med "å så gøy, men jeg vet ikke helt om min har lyst for han  har ikke helt fått dreisen på å slå hjul ennå. Jeg skal spørre ham".

Da sa hun at de ikke gjør sånne øvelser i det hele tatt, at det bare er lek. Så her virker det som turn for førsteklassingene ikke er det man tenker på som klassiske turn, sånt jeg gikk på som barn. Jeg gikk et par år på slå hjul/stå på hendene-turn (og fikk det ikke til, så det var ikke noe gøy). Og så gikk jeg et år på "turn" som viste seg å være aerobic -lignende (bevegelser til dans). Tor det er veldig forskjellig ut fra hva intruktøren liker. Trampoline er jo gøy da. 

Jeg kan ellers nevne kort at min går på klatring og fotball, og det er veldig lekbasert. Kan være bra, som på fotball, der de sparker ball og slipper å tenke på regler ennå, og det er ingen som blir sure på de som ikke treffer ballen. På klatringen synes jeg de kunne hatt litt mer opplegg utover friklatring, for det funker bra for barn som har foreldre med klatreerfaring, og så funker det sånn passe for barn med foreldre som aldri har tatt i en klatresele før. (Jeg liker ikke å ta ansvar for sikringen.) 

Stiv heks-oppvarmingen varer en halvtimes tid på begge aktivitetene, og det virker som om barna liker det godt. Min liker i hvert fall oppvarmingen mye bedre enn fotballen, bortsett fra når de har haien kommer, for han hater haien kommer. 

Anonymkode: 4a2c5...983

AnonymBruker
Skrevet

*angående klatringen, instruktøren holder i et tau og sikrer altså, der barnet må bindes fast med sånn 8-talls (?)knute. Men de har i tillegg sånne tau som går automatisk opp, og der  er det foreldrene som hjelper barna med å ta på sele og feste de i det tauet og så klatrer de fritt

Anonymkode: 4a2c5...983

Skrevet

Jeg hadde en lignende opplevelse når mi jente gikk på turn. Både som lita og litt eldre da hun drev med "tumbling". For det første så startet det veldig sent, det var godt ut i september før treningene startet og det sluttet tidlig før jul. Det var alltid fri i skoleferiene. De trente 1,5 t. i uka, jeg regnet ut at jeg faktisk betalte 175 kr. timen😅 I tillegg hadde vi to dugnader og de var ikke med på noe stevner eller noe sånt.

De unge instruktørene på tumbling gjorde faktisk en fin jobb.. Så ungene hadde det gøy, men det var helt tydelig at vi var med på å sponse elite-utøverne sine trenere..

Om man sammenligner det med fotball og håndball, så får man mye mer igjen for pengene.. Talentene her får vel litt støtte fra klubben, men må også dekke en god del selv..

Ungene må jo få bestemme selv hva de liker best, men jeg er veldig glad for at det landet på håndball..

Skrevet

Det var mye lek på turn her også. Det som overrasket meg mest var når vi var på jule- og sommeravslutning og alle gruppene skulle vise hva de kunne. Da var det tydelig at de eldre gruppene ikke lærte noe nytt, de bare skulle terpe videre og bli bedre på akkurat det samme som tidligere så det var lite progresjon. Det er mulig det hadde blitt mer skikkelig turn etter 10 år, men da må man altså holde ut å drive med det samme mellom 6 og 10 og det er ikke veldig motiverende. 

Skrevet

Min erfaring er at det er stor forskjell på apparatturn og barneturn. Apparatturn har gjerne 3-4 treninger i uka fra 7-8 års alder, og barna er med på konkurranser også, og nivået er høyt, tatt i betraktning av dette er små barn. 

Barneturn er mer lekpreget, og trenerne er ungdommer med deltidsjobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ser ut til at det er ganske vanlig med mest lek. Han går også på fotball som han stortrives med, der er det og lek, men føler det er litt mer relevant lek om man kan si det sånn. Vi gikk nok inn med litt forventninger om det samme. Får se om vi gir det litt mer tid, men han er ikke lenger veldig giret. Ble litt for ensformig.

Anonymkode: 1d8b3...09d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...