Gå til innhold

BPA = tjener og vaskehjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noen felles definisjon om hva BPA er og ikke er? Har leverandørene samme (verdi)syn  eller blir det som ulike trossamfunn som leser og tolker bibelen forskjellig?

Jeg blir mer og mer usikker. 

Anonymkode: b3d9a...20a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå spør jeg igjen på en annen måte. Håper folk kan svare uten å gå helt i forsvar og beskylde meg for å være lat og lite solidarisk.

La oss si at jeg  søker på jobb som BPA for et barn. I stillingsannonsen står det at jeg har arbeidsoppgaver knyttet til barnet, som da personlig hygiene, transport, hjelp til lek, bistå ved måltider.   Alt dette virker greit. Jeg signerer for jobben.

Så kommer jeg på jobb og ser dagens arbeidsoppgaver. Der står det  blant annet at jeg skal vaske stua og vaske vinduer.  Å vaske stua er fast oppgave på torsdager. 

Kan en arbeidsleder som har barn med BPA bare  sette en assistent til husvask?  til pass av søsken? Må de da ha et vedtak om at assistenten også skal brukes til dette? Altså et eget avlastningsvedtak, som noen snakket om her.  

Hvem har forøvrig ansvaret om noe skjer med barnet som assistenten passer ( som ikke har BPA)?  Søskenet er ikke assistentens  ansvar. 

Hvis dette  ikke spesifiseres i vedtak eller snakkes om på jobbintervjuet så er dette ganske bekymringsfullt. Da er det veldig lett å utnytte assistenter som ikke visste at dette var jobben.  

Dette må og skal avklares før arbeidskontrakten signeres. Dette står tydelig i regelverket.

Ansvarsforhold som gjelder barn, dyr, bil og andre særlige verdifulle gjenstander skal avklares før arbeidskontrakten signeres.
Før arbeidskontrakten signes skal det utformes en stillingsbeskrivelse som lister opp hvilke arbeidsoppgaver arbeidstakeren kan utføre. Her kan arbeidstaker selv ta forbehold om ulike arbeidsoppgaver. Det skal ikke utføres arbeidsoppgaver som ikke er avtalt her, da arbeidsgivers skadeforsikring ikke vil gjelde. 

Dette er kommunene og leverandørene svært klar over. Arbeidsledere får kursing i blant annet dette. Jeg tror ikke på løgnene her om at dette regelverket brytes. Dersom det likevel skulle være tilfelle så håper jeg alle ansatte som har opplevd dette melder fra til Arbeidstilsynet snarest.

Anonymkode: 20baa...c6e

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får mer en 195 kr timen og hvorfor sksl du som åpenbart ikke har kjennskap til dette si noe sånt?

topp å jobbe som bpa synes mange av oss

Anonymkode: 67e17...4d6

Det kommer an på utdannelse og arbeidserfaring. Jeg er ufaglært og får 185 kr timen i et privat firma som tar oppdrag fra kommunen. 

Så lenge kjemien og kommunikasjonen er bra så funker det. Mine oppgaver består av stell, lettere husarbeid, bli med på aktiviteter og å kjøre bil. Funker for meg men jeg kan ikke snakke for hvordan andre opplever det. Er vel både og.

Anonymkode: b8867...946

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsomt at noen tror at årsaken til at man søker en ufaglært nedverdigende og underbetalt «tjenerjobb» (ja, man jobber for å assistere (tjene) arbeidsleder) er at man brenner for å hjelpe andre. Jeg har ikke møtt en eneste BPA som står i jobben frivillig. De står der i mangel på noe annet. Jobben er hverken givende eller karrierefremmende. 

Anonymkode: 0244f...c24

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette må og skal avklares før arbeidskontrakten signeres. Dette står tydelig i regelverket.

Ansvarsforhold som gjelder barn, dyr, bil og andre særlige verdifulle gjenstander skal avklares før arbeidskontrakten signeres.
Før arbeidskontrakten signes skal det utformes en stillingsbeskrivelse som lister opp hvilke arbeidsoppgaver arbeidstakeren kan utføre. Her kan arbeidstaker selv ta forbehold om ulike arbeidsoppgaver. Det skal ikke utføres arbeidsoppgaver som ikke er avtalt her, da arbeidsgivers skadeforsikring ikke vil gjelde. 

Dette er kommunene og leverandørene svært klar over. Arbeidsledere får kursing i blant annet dette. Jeg tror ikke på løgnene her om at dette regelverket brytes. Dersom det likevel skulle være tilfelle så håper jeg alle ansatte som har opplevd dette melder fra til Arbeidstilsynet snarest.

Anonymkode: 20baa...c6e

:klappe:

Dette har jeg selv skrevet flere ganger.

Ting avtales på forhånd. Allerede på intervjuet. Så skrives det kontrakt, det er stillingsbeskrivelse med arbeidsoppgaver som følger med. Det står i regelverket om BPA og er ikke noe noen kan velge seg bort fra.

At noen er så ivrig å signere kontrakt for å sikre seg jobb og lønn at de ikke følger med hva de egentlig avtaler og hva jobben innebærer, er en risiko en må bære selv.

Hvis det er firma rundt omkring som bare godkjenner kontrakt uten medfølgende stillingsbeskrivelse med arbeidsoppgaver gjør firma medskyldig, men fritar ikke søkeren fra eget ansvar.

Leser man tråden får man inntrykket av at alle bryter lov og regler og gjør som de vil uten at noen sjekker. Det er neppe tilfelle selv om det kan forekomme i noen merkelige tilfeller.

Hvis arbeidsleder ikke har laget stillingsbeskrivelse med oppgaver med kontrakten, så bør firma avdekke det. Hvis firma ikke avdekker det, så bør kommunen avdekke det. At både arbeidsleder, firma og kommune skal svikte samtidig om dette virker ganske usannsynlig i omfanget som presenteres i tråden.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor forskjell på å jobbe i BPA da .. 

Mener det burde vært mye mer seriøst og gransket til ett vist nivå. Jeg kjenner ei som jobbet ALT for mange timer Ila en måned og totalt på året, men de nektet å betale ut overtid. 

Men, se litt på det forskjellige . 

Eksempel 1: Enslig Kvinne 45, lam fra livet og ned. 

Eksempel 2: Barn på 9 år, med kroniske nok så alvorlige lidelser .. 

Hos kvinnen må en nok vaske huset og bilen, handle mat, lage mat og være armer og bein fullstendig .. 

Hjemme hos barnet med familien, bør jo oppgavene i hovesak være ivaretakelse av barnet. Ifm Stell, mating, aktivitet og generell omsorg .. Her mener jeg personlig all form av husarbeid og matlaging bør utgå, hadde barnet vært friskt hadde de ikke hatt en assistent hjemme som laga mat og Vaset huset på kommunens regning. 

Det var kun EN eneste jeg vet jeg ikke fikk lov til, det var å gjøre arbeid som kom assistanse mottaker «til gode» eksempel: Bygge terrasse, eller male huset. Dette var noe de måtte leie inn «riktig» folk til og betale selv. 

BPA jobb er i hoved sak for de som ikke er utdannet, unge folk eller for de som genuint ønsker å hjelpe folk. 

Folk som har utdanning og mulighet samtidig ønsker å tjene lønnen de har rett på, de jobber ikke som BPA.

Anonymkode: 59f7b...386

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Morsomt at noen tror at årsaken til at man søker en ufaglært nedverdigende og underbetalt «tjenerjobb» (ja, man jobber for å assistere (tjene) arbeidsleder) er at man brenner for å hjelpe andre. Jeg har ikke møtt en eneste BPA som står i jobben frivillig. De står der i mangel på noe annet. Jobben er hverken givende eller karrierefremmende. 

Anonymkode: 0244f...c24

En jobb er stort sett alltid å tjene noe eller noen. Har du hørt om serviceyrker? Sykepleiere? Frisører? Drosjesjåfører? Renholdsarbeidere? Servitører? 

At du finner det nedverdigende å ha en jobb som innebærer å hjelpe en funksjonshemmet med daglige gjøremål sier mer om dine egne holdninger enn yrket i seg selv. Du er åpenbart ikke rett person til å gå inn i en slik jobb. Og det er helt fair.

Men det er utrolig uinteressant hva du personlig mener om det, da det åpenbart finnes folk som synes dette er både en meningsfull og fin jobb. Men du må jo bare stå på barrikadene for å proklamere dette for å både å drite på de som har denne jobben og de som trenger denne assistansen i livet sitt. 

Anonymkode: f13ea...ea3

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer an på utdannelse og arbeidserfaring. Jeg er ufaglært og får 185 kr timen i et privat firma som tar oppdrag fra kommunen. 

Så lenge kjemien og kommunikasjonen er bra så funker det. Mine oppgaver består av stell, lettere husarbeid, bli med på aktiviteter og å kjøre bil. Funker for meg men jeg kan ikke snakke for hvordan andre opplever det. Er vel både og.

Anonymkode: b8867...946

Hvorfor settes dette bort til private? BPA burde vært ansatt i kommunen. 

Anonymkode: 4a544...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå spør jeg igjen på en annen måte. Håper folk kan svare uten å gå helt i forsvar og beskylde meg for å være lat og lite solidarisk.

La oss si at jeg  søker på jobb som BPA for et barn. I stillingsannonsen står det at jeg har arbeidsoppgaver knyttet til barnet, som da personlig hygiene, transport, hjelp til lek, bistå ved måltider.   Alt dette virker greit. Jeg signerer for jobben.

Så kommer jeg på jobb og ser dagens arbeidsoppgaver. Der står det  blant annet at jeg skal vaske stua og vaske vinduer.  Å vaske stua er fast oppgave på torsdager. 

Kan en arbeidsleder som har barn med BPA bare  sette en assistent til husvask?  til pass av søsken? Må de da ha et vedtak om at assistenten også skal brukes til dette? Altså et eget avlastningsvedtak, som noen snakket om her.  

Hvem har forøvrig ansvaret om noe skjer med barnet som assistenten passer ( som ikke har BPA)?  Søskenet er ikke assistentens  ansvar. 

Hvis dette  ikke spesifiseres i vedtak eller snakkes om på jobbintervjuet så er dette ganske bekymringsfullt. Da er det veldig lett å utnytte assistenter som ikke visste at dette var jobben.  

Står det i stillingsbeskrivelsen din at du skal vaske stua og vinduene fast på torsdager?

Ja?

Nei?

Hvis nei, så varsler du først arbeidsleder og så firma.

Har du tatt forbehold at du ikke vil utføre noen oppgaver allerede ved kontraktsignering og stillingsbeskrivelseutforming?

Arbeidslederen har ikke vedtak om hva BPA skal brukes til. Den som har BPA har vedtak om antall timer i uka-måneden-året. Så er det opp til den som har BPA eller arbeidslederen hvis personen selv ikke kan være arbeidsleder som har ansvaret å lage stillingsbeskrivelser, oppgaver, finne assistenter, lære dem opp, osv. Når søknaden for BPA behandles i kommunen, ser man på behovet av assistanse. Hvis det er et barn - hva trenger barnet assistanse med? Det er normalt at det barnet trenger assistanse med er i stillingsbeskrivelsen. At man ikke kan ha helt uttømmende liste i søknaden åpner for at arbeidsleder kan tilpasse ordningen etter behovene som også kan endres ut fra barnets tilstand som kan bli bedre eller verre, som barnet vokser, osv. Det er stort fokus nå for tiden ute i kommunene om søsken til barn med spesielle behov. Jeg tror det er en nasjonal satsing at søsken til barn med spesielle behov skal få bedre oppfølging selv. At eldre søsken passer sine yngre søsken i blant og leker med dem er normalt og ikke uhørt. Et eldre søsken med spesielle behov som ikke er i stand til å passe på sine yngre søsken eller leke med dem kan absolutt bruke sin assistent til å hjelpe til med dette. Da kan assistenten tilrettelegge for lek hvor både barnet med assistent og yngre friske søsken er med. Det er helt normalt og innenfor å forvente av en assistent. 

Hva gjør barn i en vanlig familie? Forventes det at når de kommer i en viss alder hjelper med ryddig og vask? Kaste søppel, fylle oppvaskmaskin, lage en enkel middag, brette klær? At jo eldre de blir, jo mer kan de hjelpe hjemme? Vel, barnet med spesielle behov gjør ikke dette. Det blir mer på de andre i familien å gjøre. Det er naturlig og normalt å forvente at assistenten bidrar med dette i den graden det kan forventes at en jevnaldrende unge kan hjelpe hjemme.

Så er det familiene hvor mor gjør ALT og sliter seg ut, far og barn bare sitter på data og mobil, gamer eller driver med hobby og mor er den ekte tjeneren, eksempelet på moderne slaveri. Likevel er både far og barn i stand til å hjelpe mor med husarbeid etter alder og evner. Hvis ett av barna har BPA i en sånn familie, kan det forventes at assistenten bidrar med enkelt husarbeid ut fra barnets alder eller er det bare mor som skal være tjener og moderne slave for hele familien? 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her mener jeg personlig all form av husarbeid og matlaging bør utgå, hadde barnet vært friskt hadde de ikke hatt en assistent hjemme som laga mat og Vaset huset på kommunens regning. 

Anonymkode: 59f7b...386

Friske barn får ikke assistent hjemme å lage mat for dem og vaske huset på kommunens regning.

Men barnet er ikke friskt og kan ikke bidra hjemme.

Ser du forskjellen? ;)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt,brukerdebatt,nedsettende innhold,spekulasjoner,avsporinger,samt svar til dette.

Det er også ryddet etter denne regelen

Sitat

* Det er ikke lov å diskutere med seg selv, eller utgi seg for å være flere personer i en tråd, ved å benytte flere kontoer eller AnonymBruker-funksjonen.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 16.29):

Jeg hadde faktisk foretrukket at stillingen het husmorvikar.  Da hadde jeg sluttet å gruble over hva som var mine oppgaver og hva som var andres. 

Men en bpa har flere oppgaver enn en husmorvikar. Fordi brukeren ofte trenger hjelp til å komme seg ut og delta på aktiviteter. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse tenåringene blir ikke svigermors drøm akkurat når de ikke ha boevne. Pisk dem rundt. De får jaggu rydde opp etter seg. Verste som finns er de med vaskehjelp. Da lærer ikke barna å rydde opp etter seg. De flytter for seg selv og aner ingenting om hvordan et hus skal holdes. Dette provoserer meg grenseløst.

Anonymkode: 64642...58c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drizzt skrev (På 2.4.2023 den 19.38):

Ut fra barnets alder kan man forvente hvor mye barnet ville hjulpet med husarbeid hjemme hadde barnet vært funksjonsfrisk. Assistenten kan bidra tilsvarende med husarbeid i hjemmet. 

Man tilpasser oppgavene ut fra behovene.

Foreldre skal gjøre husarbeid. 

Anonymkode: 9afe7...94c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/4/2023 at 9:54 PM, Drizzt said:

.

Så er det familiene hvor mor gjør ALT og sliter seg ut, far og barn bare sitter på data og mobil, gamer eller driver med hobby og mor er den ekte tjeneren, eksempelet på moderne slaveri. Likevel er både far og barn i stand til å hjelpe mor med husarbeid etter alder og evner. Hvis ett av barna har BPA i en sånn familie, kan det forventes at assistenten bidrar med enkelt husarbeid ut fra barnets alder eller er det bare mor som skal være tjener og moderne slave for hele familien? 

Dersom de andre barna ikke bidrar, så burde heller ikke barnet med BPA "bidra". Det sier seg selv. Mor er voksen og er sin egen lykkesmed.

Anonymkode: aaa25...fee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Full Ugle skrev (På 4.4.2023 den 18.33):

For noe piss!! Vis meg en 12 åring som jevnlig lager middag og vasker bil. Dette er bare tull og en retorikk brukere av BPA eller BPA «ledere» kjører for å få ansatte til å ha null grenser for oppgavene de blir satt til!

Misbruk er det du fremsnakker her.

Si meg; hva slags personlig erfaring har du med BPA? 

Nå vet ikke jeg helt hva din erfaring er, men BPA hos oss vasker bil. BPA vasker ikke de to familiebilene våre, men han vasker den tredje bilen vår, altså handikapbilen. Den er et hjelpemiddel og noe han er med på å holde i orden, akkurat som han også vasker av rullestolene, spesialsykler, ståstativ, gåstativ, spesialstoler, terrengrullestol osv. Hvis vi skulle gjort dette i tillegg til alt annet ekstra vi gjør, så ville vi ikke hatt noe tid igjen til å være foreldre. Og formålet med BPA er jo å kunne leve noe tilnærmet et vanlig liv som andre familier gjør.

Anonymkode: c82a0...17b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 14.01):

Takk for at du satte lys på dette, TS. Kommer aldri til å søke jobb som BPA etter å ha lest her. 

Anonymkode: 7509e...50c

Da er du kanskje ikke rette personen heller. Vi har heldigvis BPAer som jeg håper og tror at stortrives i jobben. De er med på alt vi gjør, og står på slalåm, drar på badeland, flyr til andre steder i Norge og er på sightseeing, er med i bursdager og spiser kake noen dager, og vasker handikapbil andre dager. Jeg opplever at de har en vel så ålreit jobb som jeg som har tatt høyere utdanning for en spesiell type jobb..

Selv jobbet jeg i burgersjappe, som gartner, som pleieassistent på sykehjem og som vekter før jeg tok utdanning, men jeg skulle mye heller likt å være BPA. Den gangen hadde jeg ikke hørt om det. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 20.06):

Jeg jobbet som det for 7-8 år siden og aldri mer.

Mine arbeidsoppgaver? Lage mat, mate, rydde, vaske, se på at bruker spilte PlayStation, gå i bilen og sette meg når han skulle runke, tørke opp sæd og så kanskje gå en tur. Så var jeg vel med på noen fester også og tørka spy og masse fysisk løft av bruker fordi han var dritings og falt ut av rullestol. 

Aldri opplevd noe så nedverdigende i hele mitt liv. Det ble et kortvarig arbeidsforhold gitt 

Anonymkode: c880e...be9

Full Ugle skrev (På 4.4.2023 den 20.10):

FYF!!
Takk for at du deler.

Igjen: som jeg har sagt tidligere : denne tråden mangler fullstendig respekt og ydmykhet overfor de som skal stå i dette arbeidet over tid. 

Denne tråden var interessant. Da jeg var yngre var jeg i et forhold med en gutt/mann som satt i rullestol. Vi var unge (ca 20) og vi levde som unge flest. Hva er det unge flest gjør? Jo, de gjør vanlig husarbeid, de gamer, de har sex og de fester (og blir dritings og spyr noen ganger).

Jeg har også vært sykepleier, og jobbet f.eks i hjemmesykepleien. Vi tørket mensen, hjalp med å skifte bind, ryddet bort sexleketøy, skiftet på seng etter at det tydelig hadde foregått seksuell aktivitet osv. Jeg tenkte ikke over at det var feil. Det som var feil var hvis f.eks menn var ubehagelige og kommenterte kroppen min slik at jeg ble ble innblandet i hans seksualitet, men ikke å måtte rydde opp etter at han har hatt sex med seg selv. Seksuell helse er også en viktig del av vår menneskers helse.

Jeg mener en del av det som skrives i denne tråden er temmelig uetisk. Og da mener jeg hos de som rakker ned på BPA-ordningen. Det kan være at det er behov for bedre opplæring av BPA. Også er jeg selvsagt helt sikker på at det ikke er noe som alle bør jobbe som, akkurat som ikke alle bør være sykepleiere. Man kommer tett på andre og innenfor intimsoner, og det må man kunne være komfortabel med.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå vet ikke jeg helt hva din erfaring er, men BPA hos oss vasker bil. BPA vasker ikke de to familiebilene våre, men han vasker den tredje bilen vår, altså handikapbilen. Den er et hjelpemiddel og noe han er med på å holde i orden, akkurat som han også vasker av rullestolene, spesialsykler, ståstativ, gåstativ, spesialstoler, terrengrullestol osv. Hvis vi skulle gjort dette i tillegg til alt annet ekstra vi gjør, så ville vi ikke hatt noe tid igjen til å være foreldre. Og formålet med BPA er jo å kunne leve noe tilnærmet et vanlig liv som andre familier gjør.

Vedkommende vasker utstyret som benyttes grunnet sykdomsbildet. Det blir faktisk noe annet enn å hevde at man skal vaske alle bilene deres fordi den han er BPA for hypotetisk kunne ha vasket alle tre bilene. Å vaske utstyr gjør man forøvrig også på sykehus. Det er ikke unaturlig at sykepleier vasker sykesenger på en sengepost. (Så kan man alltids diskutere hvor hensiktsmessig den ressursbruken er) men poenget er at å ta seg av brukerutstyr (inkludert rengjøring)  er forståelig at hører med i oppgaven. Å gjøre absolutt alt mulig annet: Nei.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en som jobber som BPA-assistent. Han er bruker for en ung mann som er singel og har ingen barn. Denne brukeren har flere assistenter. 

De bruker veldig mye tid på gaming når de er sammen. De gamer sammen og ser på YouTube-videoer sammen. De lager egne gaming-videoer, som blir lagt ut på Facebok og YouTube. I tillegg deltar de på e-sport sammen. Utenom dette er de også på enkelte utenlandsferier. Andre arbeidsoppgaver er matinnkjøp, matlaging og noen ganger hjelp til påkledning. Jeg er usikker på om hjelp til personlig hygiene er en arbeidsoppgave. 

Brukeren klarer å gå selv og jobber gratis i en matbutikk. 

Jeg vet at de er venner på Facebook og Snapchat, og de publiserer ting på Facebook og YouTube innimellom.

Assistenten er åpen om at de har en god kjemi og at det er en veldig hyggelig jobb. 

Min mening er at assistenten strekker seg alt for langt og at det er lite grenser mellom de to. Det virker som at assistenten blir som en slags "spillekompis", noe som krever mye tid og energi. 

Er dette riktig bruk av BPA? 

Anonymkode: e50c3...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...