AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #141 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (32 minutter siden): Ja, det er faktisk det om en BPA blir brukt som et slags slavemenneske. Du kan ha bodd i 10 etasje i blokk og klatrer på taket for å fikse parabolen, det betyr ikke at BPA automatisk skal gjøre det samme. Du kan ha vært manisk og pusset do med tannkost hver 2. time, det betyr ikke at BPA automatisk skal gjøre det samme. osv. Flere ser ut til å glemme hva en del helsehjelp handler om; det er en kompensasjon for at man har et visst funksjonstap, som man får hjelp til for å minimere byrden funksjonstapet utgjør. Med det sagt: folk i arbeid sliter også med å få utført husarbeid ofte nok. Det er ikke sånn at folk i 100 % stilling løper hjem og skifter på senga hver morgen, vasker badet hver dag osv. Jeg skal skrive noe jeg vil få mye hat for, men her kommer det: En del mennesker ser ut til å tro at deres funksjonstap er 100 % velferdsstaten sin oppgave å kompensere dem for. Det hadde vært interresant å se hvordan noen med ME som er sengeliggende i følge seg selv døgnet rundt, hadde overlevd i en fattigere del av India. Eller noen som er multihandikappet. Ironisk nok er det kun i rike velferdssamfunn det klages over manglende kompensasjon fra velferdssamfunnet man selv bidrar lite til. Har vi gjort en del borgere av den norske stat en gigantisk bjørnetjeneste via å gi inntrykket av at velferdsstaten skylder dem enhver kompensasjon for de ulike utfordringer helse og liv måtte medføre for dem? Det er inntrykket jeg får til tider. En BPA er ikke en vaskehjelp. Når en BPA gir tilbakemelding om at vedkommende føler seg (mis)brukt, er det på tide å lytte. Andre yrkesaktive skjønner dette. Den gruppa som tilsynelatende har minst interesse av å lytte til BPA’ene: er de som hevder selv de tilfaller en kategori som er brukere av dem. Da er det noe riv ruskende galt med holdningene denne gruppa har inntatt. Det er ikke de som tildeles BPA som har bestemt hvordan tjenesten skal se ut, eller hva den inneholder. Det virker som du ikke forstår grunnleggende offentlig forvaltning? Vil man endre/gi kritikk på ordningen? Helt i orden det. Men rett det til de som FORVALTER ORDNINGEN: https://www.helsedirektoratet.no/tema/sykehjem-og-hjemmetjenester/brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa Sånn. Ta kontakt med politisk og administrativ ledelse i din kommune. Ikke gnål om hvor kjipe personer med et tjenestebehov er. Det finnes forbedringspotensiale i eldresektoren. Er det dermed sagt de eldre er kjipinger som skal hetses på nett? Nei. Det finnes potensiale for forbedring i psykiatrien. Er dette ansvaret hos de som er innlagt der? Nei. Det finnes potensiale for forbedring i ventetider for kirurgisk behandling. Skal vi rette kritikken mot de som trenger operasjoner? Nei. Så hvorfor i alle dager ta opp en haug problemstillinger rundt denne ordningen og peke på brukerne av ordningen? Det er jo helt kunnskapsløst og meningsløst. Anonymkode: d613a...5b3 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #142 Skrevet 4. april 2023 Det er mange som utnytter BPA. Jeg har vært det i flere år, og forlot det yrke da jeg hadde fagkompetanse og ble lurt inn i jobben med lovnad om lønnen jeg hadde, noe de holdt i starten, men ikke klarte å henge etter i takt med tariff og min lønns ansiennitet. Var etter en stund på intervju på i en annen ordning og ett annet firma. Her var mor leder, og assistanse mottaker 10 år. En del av oppgavene var å vaske badet i huset og lage middag .. Mitt funksjons friske barn på samme alder vasker ikke bad, eller lager middag uten jeg er med. Derfor takket jeg nei til denne jobben, da jeg følte mor som var arbeidsleder ikke var særlig proff .. Jeg mener derfor det bør være flere lovverk her .. Og jo, det er ett pyramide «spill» .. Kommunen betaler den summen vedtaket ville ha kostet . Disse pengene får firma, som ofte er Jag, Prima, Uloba, MIO osv .. De satser på å ansette folk med minst mulig og eller ingen kompetanse eller arbeids erfaring, og til yngre du er jo bedre er det. Da er timelønnen lav, og ordningen drives med grønne tall, samtidig som mor tjener penger på å være arbeidsleder og firma sitter igjen med pluss i kassen .. Som nevnt; Etisk forkastelig spørr du meg .. Ser noen ganger de lyser ut utdannede personell, da er det i tilfelle særdeles syke som krever det. Anonymkode: 59f7b...386 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #143 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er mange som utnytter BPA. Jeg har vært det i flere år, og forlot det yrke da jeg hadde fagkompetanse og ble lurt inn i jobben med lovnad om lønnen jeg hadde, noe de holdt i starten, men ikke klarte å henge etter i takt med tariff og min lønns ansiennitet. Var etter en stund på intervju på i en annen ordning og ett annet firma. Her var mor leder, og assistanse mottaker 10 år. En del av oppgavene var å vaske badet i huset og lage middag .. Mitt funksjons friske barn på samme alder vasker ikke bad, eller lager middag uten jeg er med. Derfor takket jeg nei til denne jobben, da jeg følte mor som var arbeidsleder ikke var særlig proff .. Jeg mener derfor det bør være flere lovverk her .. Og jo, det er ett pyramide «spill» .. Kommunen betaler den summen vedtaket ville ha kostet . Disse pengene får firma, som ofte er Jag, Prima, Uloba, MIO osv .. De satser på å ansette folk med minst mulig og eller ingen kompetanse eller arbeids erfaring, og til yngre du er jo bedre er det. Da er timelønnen lav, og ordningen drives med grønne tall, samtidig som mor tjener penger på å være arbeidsleder og firma sitter igjen med pluss i kassen .. Som nevnt; Etisk forkastelig spørr du meg .. Ser noen ganger de lyser ut utdannede personell, da er det i tilfelle særdeles syke som krever det. Anonymkode: 59f7b...386 Men du skjønner og at denne tilbakemeldingen må gis til politikerne og administrasjon? Det nytter jo ikke å klage på de som trenger en tjeneste? Bare så det er klinkende klart: Jeg stiller meg IKKE kritisk til å rette kraftig kritikk mot ordningen. Tviler ikke på at noen av tilbyderne kan være sleipe drittsekker - det ser man kan skje i sndre tjenester også. Ett sentralt problem her er jo praksis rundt offentlige anskaffelser - hvor pris ofte teller 100% eller nesten 100% i kravspesifikasjon. Det betyr - at sålenge noen fremstår å kunne levere tjenesten og tilbyr billigste pris- så vinner de anbudskonkurransen. Om man begynner å sette krav til at kvalitet skal utgjøre for eksempel 50% så endres dette. Og disse tingene har jo ingenting med brukerne av tjenesten å gjøre. Likevel kommer enkelte inn her - som brukeren Full Ugle - for å regelrett hetse. Anonymkode: d613a...5b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #144 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så koselig🥰Nei du, kommer til å holde meg langt borte fra dette yrket og anbefale andre om å gjøre det samme. Å være aggressiv og frekk i nebbet fordi ikke folk er enig med deg er neppe det som hjelper å øke rekrutteringen. Tada. Anonymkode: b8867...946 1. Jeg/ingen i min familie har ikke BPA 2. Dette gjelder alle jobber Anonymkode: d613a...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #145 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (57 minutter siden): Ikke gjør det, det er moderne lavtlønnet slaveri. Nei det er det ikke Anonymkode: 67e17...4d6 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #146 Skrevet 4. april 2023 Drizzt skrev (41 minutter siden): Det som er sjokkerende er hvordan BPA ordningen svartmales av folk som ikke vet hva BPA er. Og at vanlige 12-åringer ikke kan lage en eneste middagsrett. 👏 Anonymkode: 67e17...4d6 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #147 Skrevet 4. april 2023 Uff, mye av dette er jo jobben min, jeg er hjemmehjelp. I hjem med barn er jeg bare 1 av flere som yter tjenester. Dette er jo rystene å lese. Utnytting av BPA. Anonymkode: 3ef01...c49 1
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #148 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff, mye av dette er jo jobben min, jeg er hjemmehjelp. I hjem med barn er jeg bare 1 av flere som yter tjenester. Dette er jo rystene å lese. Utnytting av BPA. Anonymkode: 3ef01...c49 Hjemmehjelp og hjemmetjeneste er i det minste regulert slik at man kan faktisk si NEI til arbeidsoppgaver og vise til andre instanser. Denne «retten» ser ikke BPA’en ut til å ha. Dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #149 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (1 time siden): Jeg skal skrive noe jeg vil få mye hat for, men her kommer det: En del mennesker ser ut til å tro at deres funksjonstap er 100 % velferdsstaten sin oppgave å kompensere dem for. Det hadde vært interresant å se hvordan noen med ME som er sengeliggende i følge seg selv døgnet rundt, hadde overlevd i en fattigere del av India. Eller noen som er multihandikappet. Ironisk nok er det kun i rike velferdssamfunn det klages over manglende kompensasjon fra velferdssamfunnet man selv bidrar lite til. Har vi gjort en del borgere av den norske stat en gigantisk bjørnetjeneste via å gi inntrykket av at velferdsstaten skylder dem enhver kompensasjon for de ulike utfordringer helse og liv måtte medføre for dem? Om du på et eller annet tidspunkt har hatt et poeng i denne tråden så har du iallfall undergravet din egen kredibilitet når det kommer til nøytral saklighet. Nei, jeg hadde ikke klart meg i fattige India. Og som funksjonshemmet hadde jeg fått tildelt ei kule med navnet mitt på av nazistene også. Jeg kan ikke se at konklusjonen din ender noe annet sted enn at funksjonshemmede ikke egentlig har noe plass i ditt samfunn. Iallfall ikke en verdig plass. Jeg er usikker på om du forstår konsekvensene av disse tankene du lefler med her. Disse avsnittene syder av menneskeforakt. Anonymkode: f13ea...ea3 1 1 1
Drizzt Skrevet 4. april 2023 #150 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du på et eller annet tidspunkt har hatt et poeng i denne tråden så har du iallfall undergravet din egen kredibilitet når det kommer til nøytral saklighet. Nei, jeg hadde ikke klart meg i fattige India. Og som funksjonshemmet hadde jeg fått tildelt ei kule med navnet mitt på av nazistene også. Jeg kan ikke se at konklusjonen din ender noe annet sted enn at funksjonshemmede ikke egentlig har noe plass i ditt samfunn. Iallfall ikke en verdig plass. Jeg er usikker på om du forstår konsekvensene av disse tankene du lefler med her. Disse avsnittene syder av menneskeforakt. Anonymkode: f13ea...ea3 Jeg er så inderlig enig med deg.
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #151 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du på et eller annet tidspunkt har hatt et poeng i denne tråden så har du iallfall undergravet din egen kredibilitet når det kommer til nøytral saklighet. Nei, jeg hadde ikke klart meg i fattige India. Og som funksjonshemmet hadde jeg fått tildelt ei kule med navnet mitt på av nazistene også. Jeg kan ikke se at konklusjonen din ender noe annet sted enn at funksjonshemmede ikke egentlig har noe plass i ditt samfunn. Iallfall ikke en verdig plass. Jeg er usikker på om du forstår konsekvensene av disse tankene du lefler med her. Disse avsnittene syder av menneskeforakt. Anonymkode: f13ea...ea3 Det er faktisk synd hvis poenget mitt gikk deg hus forbi men det er heller ingen overraskelse. Om du vet at du ikke hadde overlevd i andre samfunn enn et velferdsamfunn så er poenget at du forhåpentligvis ser deg selv som heldig i forhold til hva samfunnet gir deg fremfor et offer som burde få mer. For det er her skoen trykker: de som er funksjonsfriske forventes å påta seg oppgaver og en rolle hvor de ikke skal stille noen krav, men den som er mottaker av tjenesten stiller voldsomme krav. Vi har gjort mange brukere av helsetjenester en stor bjørnetjeneste når de begynner å forvente at kaffekoking om morgenen og lufting av bikkja tilhører «helsetjenester» og er en slags menneskerett. At andre her forsøker å argumentere for at foreldre med barn med BPA skal forvente at BPAen lager middag og vasker bilen til familien, viser igjen denne syke forventningen og «bortskjemt» oppførselen/holdningen. Igjen: samfunnet har nok penger men for få hender. Realistiske forventninger og ydmykhet fra brukerne, og respekt for arbeidstakeren: det mangler faktisk i denne tråden! 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #152 Skrevet 4. april 2023 On 3/30/2023 at 10:48 PM, AnonymBruker said: Dette er misbruk av BPA-ordningen. Man må forvente at de friske i huset gjør sin andel av husarbeidet. Anonymkode: 4a544...fcd Minst sin andel. Helst litt mer! Er det ikke litt derfor voksne bor sammen i gode og onde dager? Anonymkode: 3a093...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #153 Skrevet 4. april 2023 Jeg jobbet som det for 7-8 år siden og aldri mer. Mine arbeidsoppgaver? Lage mat, mate, rydde, vaske, se på at bruker spilte PlayStation, gå i bilen og sette meg når han skulle runke, tørke opp sæd og så kanskje gå en tur. Så var jeg vel med på noen fester også og tørka spy og masse fysisk løft av bruker fordi han var dritings og falt ut av rullestol. Aldri opplevd noe så nedverdigende i hele mitt liv. Det ble et kortvarig arbeidsforhold gitt Anonymkode: c880e...be9 4 2 1
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #154 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobbet som det for 7-8 år siden og aldri mer. Mine arbeidsoppgaver? Lage mat, mate, rydde, vaske, se på at bruker spilte PlayStation, gå i bilen og sette meg når han skulle runke, tørke opp sæd og så kanskje gå en tur. Så var jeg vel med på noen fester også og tørka spy og masse fysisk løft av bruker fordi han var dritings og falt ut av rullestol. Aldri opplevd noe så nedverdigende i hele mitt liv. Det ble et kortvarig arbeidsforhold gitt Anonymkode: c880e...be9 FYF!! Takk for at du deler. Igjen: som jeg har sagt tidligere : denne tråden mangler fullstendig respekt og ydmykhet overfor de som skal stå i dette arbeidet over tid. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #155 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (9 minutter siden): FYF!! Takk for at du deler. Igjen: som jeg har sagt tidligere : denne tråden mangler fullstendig respekt og ydmykhet overfor de som skal stå i dette arbeidet over tid. Ja for det er ikke vits å høre på de med gode erfaringer , nei de er visst helt utafor i følge deg Anonymkode: 67e17...4d6 1 3
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #156 Skrevet 4. april 2023 Drizzt skrev (På 2.4.2023 den 21.42): Det er faktisk folk som brenner for å gi andre omsorg. BPA er ikke slaveri. Slike påstander kommer fra ren uvitenhet og kunnskapsløshet. Hvordan kan de misbruke ordningen når de har en leverandør å forholde seg til? Det er regler, det er opplæring, det er krav. Hvis assistenten mistenker misbruk, så er det bare å varsle leverandør og høre med dem om det er misbruk eller om assistenten har valgt feil yrke. Jeg vil tippe at i de aller fleste tilfeller er det assistenten som har valgt feil yrke. Ryktene som gråsone arbeid har sitt opphav fra assistenter som IKKE kan noe om hva BPA er, som bare søkte fordi de vil ha penger, som IKKE har forstått hva å være assistent i en BPA ordning innebærer og som IKKE har fått nødvendig opplæring i leverandørfirma de er ansatte i. Deler av skylden er nok hos useriøse aktører som leverer disse tjenestene og ikke har ordentlig opplæring og oppfølging av assistentene (her mener jeg leverandørfirma). Skal assistenter utføre arbeid med maskiner og verktøy typ snøfreser, motorisert gressklipper eller drill, så skal assistenten ha grundig opplæring og skal ha fått beskjed at slikt er en del av arbeidsoppgavene på forhånd. Vil man ikke bruke maskiner og verktøy, så takker man pent nei til jobben og søker videre. Egentlig skal arbeidsoppgaver avklares allerede FØR kontrakten er signert. Det er for sent å forklare i opplæringsperioden etter oppstart. Plutselig kreves det at assistenten må kjøre arbeidslederens bil og så viser det seg at assistenten ikke har førerkort. Nei, det er ikke slik at man skal adlyde samme hva, men før man takker ja til jobben må man være sikker på at man vet hva man går til. Her kommer du med utsagn om «folk som brenner for å gi omsorg». Vel: disse har også både vern og rettigheter. At du deretter går så langt som å skylde på BPA’ene som «bare vil ha penger» sier mye om holdningene dine 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #157 Skrevet 4. april 2023 Nå spør jeg igjen på en annen måte. Håper folk kan svare uten å gå helt i forsvar og beskylde meg for å være lat og lite solidarisk. La oss si at jeg søker på jobb som BPA for et barn. I stillingsannonsen står det at jeg har arbeidsoppgaver knyttet til barnet, som da personlig hygiene, transport, hjelp til lek, bistå ved måltider. Alt dette virker greit. Jeg signerer for jobben. Så kommer jeg på jobb og ser dagens arbeidsoppgaver. Der står det blant annet at jeg skal vaske stua og vaske vinduer. Å vaske stua er fast oppgave på torsdager. Kan en arbeidsleder som har barn med BPA bare sette en assistent til husvask? til pass av søsken? Må de da ha et vedtak om at assistenten også skal brukes til dette? Altså et eget avlastningsvedtak, som noen snakket om her. Hvem har forøvrig ansvaret om noe skjer med barnet som assistenten passer ( som ikke har BPA)? Søskenet er ikke assistentens ansvar. Hvis dette ikke spesifiseres i vedtak eller snakkes om på jobbintervjuet så er dette ganske bekymringsfullt. Da er det veldig lett å utnytte assistenter som ikke visste at dette var jobben. Anonymkode: b3d9a...20a 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #158 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (14 minutter siden): Det er faktisk synd hvis poenget mitt gikk deg hus forbi men det er heller ingen overraskelse. Om du vet at du ikke hadde overlevd i andre samfunn enn et velferdsamfunn så er poenget at du forhåpentligvis ser deg selv som heldig i forhold til hva samfunnet gir deg fremfor et offer som burde få mer. For det er her skoen trykker: de som er funksjonsfriske forventes å påta seg oppgaver og en rolle hvor de ikke skal stille noen krav, men den som er mottaker av tjenesten stiller voldsomme krav. Vi har gjort mange brukere av helsetjenester en stor bjørnetjeneste når de begynner å forvente at kaffekoking om morgenen og lufting av bikkja tilhører «helsetjenester» og er en slags menneskerett. At andre her forsøker å argumentere for at foreldre med barn med BPA skal forvente at BPAen lager middag og vasker bilen til familien, viser igjen denne syke forventningen og «bortskjemt» oppførselen/holdningen. Igjen: samfunnet har nok penger men for få hender. Realistiske forventninger og ydmykhet fra brukerne, og respekt for arbeidstakeren: det mangler faktisk i denne tråden! Poenget er at de holdningene som tyter igjennom innleggene dine diskvalifiserer deg til å mene noe som helst, så sant vi ikke faktisk diskutere hvem som fortjener livets rett og et verdig liv. Heldigvis har vi kommet et stykke på vei med menneskerettigheter her i Norge. Men noen ønsker å undergrave dette og sette samfunnet tilbake med foreldede forestillinger om menneskers verdi. Og du prater som om du ikke selv høster plenty av goder i bøtter og spann i dette landet. Du hadde neppe blomstert i India du heller. Bare så det er sagt, så har jeg tross mitt handikap (lam og rullestolbruker) bidratt til felleskassa med full jobb i 25 år. Og således har jeg ingen grunn til å stå med lua i hånda til deg om jeg behøver hjelp. Men det synes jeg ingen skal behøve, uavhengig av hva de har klart å bidra med. Kaffekoking og bilvask blir underordnet i den agendaen du pusher her. Det kan vi prate om når du har kvittet deg med de åpenbare fordommene du har som gjør deg 100% inhabil til å mene noe som helst i denne tråden. Anonymkode: f13ea...ea3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #159 Skrevet 4. april 2023 Som helsearbeider er jeg helt sjokkert over denne tråden. Dette er en verden jeg ikke har visst noe om, bare sett fra utsiden som en veldig positiv ting. 195 kr timen for å være tjener? Til alle dere som står i dette, ikke gjør det! De som administrer dette i kommunene rundt omkring, vet de hva det er de deltar i? Anonymkode: 0b8ee...10f 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #160 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som helsearbeider er jeg helt sjokkert over denne tråden. Dette er en verden jeg ikke har visst noe om, bare sett fra utsiden som en veldig positiv ting. 195 kr timen for å være tjener? Til alle dere som står i dette, ikke gjør det! De som administrer dette i kommunene rundt omkring, vet de hva det er de deltar i? Anonymkode: 0b8ee...10f Man får mer en 195 kr timen og hvorfor sksl du som åpenbart ikke har kjennskap til dette si noe sånt? topp å jobbe som bpa synes mange av oss Anonymkode: 67e17...4d6 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå