AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #121 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å vaske bilen til bruker kan skje. Det finnes en egen kontrakt om ansvarsforhold hvis assistenter skal kjøre bilen til bruker som går på at bruker skal ha rett forsikring, assistent rett sertifikat og ansvar som sjåfør. Dvs at parkerer assistent ulovlig eller overtrer fartsgrensen så kan de få boten. De kan også vaske/ rydde bilen. Å vaske bil innebærer stort sett en tur i vaskemaskin på bensinstasjon pluss 5 min støvsuging. Å vaske/ rydde/ lage mat osv kan også inngå. Vi har avlastning til barnet/ for oss i vedtaket. Det betyr at assistent enten kan ha hovedansvaret for alt med barnet en viss tid. Eller at man bytter om. Da må forelderen evt ha den jobben med barnet imens assistent for eksempel lager middag. Dette er ikke veldig mye hokus pokus i grunnen. Husk på at et barn som gar BPA oftest er rimelig oppmerksomhetskrevende/ pleietrengende/ trenger mye oppfølging. Vi snakker ikke om barn uten utfordringer. Da ville man heller ikke hatt BPA. Det å kunne bytte om på rollene gir faktisk avbrekk begge veier. Anonymkode: 527c5...fe8 Det skal jo forøvrig skrives under på en stillingsbeskrivelse ved ansettelse som lister opp punkt for punkt hvilke oppgaver man kan måtte gjøre. For eksempel husarbeid, dyrestell, matlaging osv. Den som ansettes har også mulighet til å komme med forbehold hvis det er noe de ikke ønsker/ kan delta i. Det kan være hva som helst. For eksempel kan ikke lage mat , kan ikke lage mat med visse ingredienser, kan ikke ha med dyr å gjøre, kan ikke delta på visse aktiviteter. Anonymkode: 527c5...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #122 Skrevet 3. april 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Au Pair eller hva det heter legges ned Aner du i det hele tatt hva som diskuteres i denne tråden? Anonymkode: f13ea...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #123 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette her kan ikke stemme. Det er faktisk ikke slik ordningen og avlønning fungerer. Anonymkode: 527c5...fe8 Dette stemmer .. Anonymkode: 59f7b...386
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #124 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal jo forøvrig skrives under på en stillingsbeskrivelse ved ansettelse som lister opp punkt for punkt hvilke oppgaver man kan måtte gjøre. For eksempel husarbeid, dyrestell, matlaging osv. Den som ansettes har også mulighet til å komme med forbehold hvis det er noe de ikke ønsker/ kan delta i. Det kan være hva som helst. For eksempel kan ikke lage mat , kan ikke lage mat med visse ingredienser, kan ikke ha med dyr å gjøre, kan ikke delta på visse aktiviteter. Anonymkode: 527c5...fe8 Altså, den som ansettes har mulighet til i ansettelsesprosessen reservere seg for enkelte ting. Dette skrives også under på av både den ansatte og arbeidsleder og er del av kontrakten som ogsåbehandles og underskrives av firmaet.. Så blir det ingen misforståelse senere. Det er ganske ryddig slik og alle kan gå tilbake og sjekke i kontrakt, arbeidsbeskrivelse og det som det evt er reservert mot. Anonymkode: 527c5...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #125 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det skal jo forøvrig skrives under på en stillingsbeskrivelse ved ansettelse som lister opp punkt for punkt hvilke oppgaver man kan måtte gjøre. For eksempel husarbeid, dyrestell, matlaging osv. Den som ansettes har også mulighet til å komme med forbehold hvis det er noe de ikke ønsker/ kan delta i. Det kan være hva som helst. For eksempel kan ikke lage mat , kan ikke lage mat med visse ingredienser, kan ikke ha med dyr å gjøre, kan ikke delta på visse aktiviteter. Anonymkode: 527c5...fe8 Er det noen regler for hva arbeidsleder i det hele tatt kan foreslå? Jeg synes at å vaske bilen til bruker rimelig. Det blir en del av brukeren. Hva med å vaske familiebilen? Er det i det hele tatt " innafor" i denne jobben? Skal man vaske klær til funksjonsfriske familiemedlemmer? Pakke inn julegaver? Ingen av disse oppgavens synes jeg er veldig fysisk anstrengende. Det er ikke arbeidsmengden som er poenget mitt. Det er rett og slett om det er relevant for jobben for BPA eller om det faller utenom. Jeg er veldig glad i dyr, men å vaske hund synes jeg blir helt meningsløst, for BPA med mindre det er en førerhund/servicehund. Å lufte hunden kan vel funksjonsfriske familiemedlemmer greie selv? Er det sånn at arbeidsleder kan legge frem alle mulige slags oppgaver så du selv finne ut om du synes det er ok at du gjør det? Så er det din egen feil om du godtar noe som du i ettertid ser blir feil for oppgaven. Må si at jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i denne bransjen lenger. Jeg foretrekker faste rammer. Anonymkode: b3d9a...20a 1 2
Drizzt Skrevet 3. april 2023 #126 Skrevet 3. april 2023 (endret) Maskinfører skrev (30 minutter siden): Au Pair eller hva det heter legges ned Men hvorfor snakker du om au-pair i en tråd om BPA? Du startet med å si allerede i ditt første innlegg på side 1 at BPA miner om moderne slaveri, så kunne du ikke utdype hvorfor du mener BPA ligner på moderne slaveri? Endret 3. april 2023 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #127 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ? Så familier som får innvilget BPA kan også få lønn fra leverandøren av assistenter for å sette opp arbeidsoppgaver pg leke sjef? Høres veldig spesielt ut. Er det standard praksis innenfor dette? Anonymkode: b8867...946 Nei. En BPA ansettes ikke privat av en familie eller person. Om man er svært godt bemidlet kan man kjøpe tjenesten i privat helsesektor. Men det er fortsatt et foretak som lønner og ansetter BPA’ en (eller sykepleieren eller hvaenn du ønsker kjøpe privat). Så vedkommende som skriver her er helt hinsides uprofesjonell. H*n har forsøkt å utpresse en bruker av tjenesten, og det er ulovlig. Slikt får man sparken for på dagen. Men å be sin arbeidsgiver (selskapet, kommunen) om bedre lønn, det kan man jo selvsagt. Anonymkode: d613a...5b3 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #128 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det noen regler for hva arbeidsleder i det hele tatt kan foreslå? Jeg synes at å vaske bilen til bruker rimelig. Det blir en del av brukeren. Hva med å vaske familiebilen? Er det i det hele tatt " innafor" i denne jobben? Skal man vaske klær til funksjonsfriske familiemedlemmer? Pakke inn julegaver? Ingen av disse oppgavens synes jeg er veldig fysisk anstrengende. Det er ikke arbeidsmengden som er poenget mitt. Det er rett og slett om det er relevant for jobben for BPA eller om det faller utenom. Jeg er veldig glad i dyr, men å vaske hund synes jeg blir helt meningsløst, for BPA med mindre det er en førerhund/servicehund. Å lufte hunden kan vel funksjonsfriske familiemedlemmer greie selv? Er det sånn at arbeidsleder kan legge frem alle mulige slags oppgaver så du selv finne ut om du synes det er ok at du gjør det? Så er det din egen feil om du godtar noe som du i ettertid ser blir feil for oppgaven. Må si at jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i denne bransjen lenger. Jeg foretrekker faste rammer. Anonymkode: b3d9a...20a Igjen for å snu på spørsmålet: Jeg hadde forventet av en BPA at vedkommende var oppegående nok til å ta kontakt med arbeidsgiveren sin på spørsmål de var usikre på. »Hei, Arbeidsgiver. Siste måned har bruker bedt meg pakke inn julegave, hjelpe med juletrepynt og kjøre henne til juleselskap. Er dette innafor mine forventede arbeidsoppgaver som BPA?». Er man virkelig så hjelpesløs at man ikke klarer spørre? Når jeg var i full jobb som akademiker på kontor hendte det kaffemaskinen ble ødelagt. Jeg ble ikke irritert fordi JEG og ikke husvakta ordnet opp. Men om husvakta derimot ba meg gjennomgå det elektriske anlegget, når jeg ikke er elektriker, så måtte jeg jo tatt det opp. Om hjemmetjenesten ringte meg og bare «du akademikerdama - du kunne ikke satt en veneflon her?». Nei, det kan jeg faktisk ikke. Anonymkode: d613a...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #129 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Igjen for å snu på spørsmålet: Jeg hadde forventet av en BPA at vedkommende var oppegående nok til å ta kontakt med arbeidsgiveren sin på spørsmål de var usikre på. »Hei, Arbeidsgiver. Siste måned har bruker bedt meg pakke inn julegave, hjelpe med juletrepynt og kjøre henne til juleselskap. Er dette innafor mine forventede arbeidsoppgaver som BPA?». Er man virkelig så hjelpesløs at man ikke klarer spørre? Når jeg var i full jobb som akademiker på kontor hendte det kaffemaskinen ble ødelagt. Jeg ble ikke irritert fordi JEG og ikke husvakta ordnet opp. Men om husvakta derimot ba meg gjennomgå det elektriske anlegget, når jeg ikke er elektriker, så måtte jeg jo tatt det opp. Om hjemmetjenesten ringte meg og bare «du akademikerdama - du kunne ikke satt en veneflon her?». Nei, det kan jeg faktisk ikke. Anonymkode: d613a...5b3 Nå må du svare på spørsmålet. Dette handler ikke om en ødelagt kaffemaskin eller elektrisk anlegg. det handler om premisser for en jobb. Hvis man må begynne å ringe leverandøren når man lurer på om man skal gjøre en arbeidsoppgave så betyr det at noe i systemet er veldig uklart. Det er et stort rødt flagg. Jeg tviler på at de fleste arbeidsledere ville like at assistenten ringte leverandør når de ble usikre på om de skulle gjøre en oppgave. Slike ting bør være helt klart fra begynnelsen av. Kan arbeidsleder skrive opp hva som helst av arbeidsoppgaver, eller har arbeidsleder også noen rutiner de må følge? Skal BPA ta seg av snømåking når det er friske personer i husstanden som kan ta den jobben? Plante blomster i hagen? Ta klesvasken til hele familien? Anonymkode: b3d9a...20a 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #130 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Men for å snu på spørsmålet: Hvordan kan det offentlige designe en tjeneste som oppfyller disse hjelpebehovene da om det ikke skal hete/være BPA? Husk at tjenesten må være kostnadseffektiv for å godkjennes i tjenesteutvikling og anskaffelsesprosesser i det offentlige. Den må også oppfylle grunnleggende rettigheter, og dagens regelverk. Og den må passe en stor og variert bredde behov hos brukerne. Hva etterlyser du egentlig her? Vil du egentlig klage på de du er ansatt hos? Din arbeidsgiver? Ordningen som helhet? Syke folk generelt? Lønn? 🤷♀️ Du begynner med «tenåringen gidder ikke rydde» (og bryter forøvrig taushetsplikten din bare btw), og ender med «BPA er derfor vaskehjelp og tjenerarbeid fordi de JEG er hos ikke oppdrar tenåringen slik jeg mener er rett». Anonymkode: d613a...5b3 Du har jo ikke skjønt det jeg skriver, ifølge siste avsnittet ditt. JEG anser ikke bpa som "vaskehjelp og tjenerarbeid", selv om husarbeid er en viktig del av mitt arbeid. Tildelingen av enkelte arbeidsoppgaver gir derimot inntrykk av at jeg blir betraktet som en hushjelp. Oppgaver som personer uten assistansebehov vanligvis anser som naturlig å utføre selv. Hvordan bryter jeg taushetsplikten forresten? Anonymkode: 802fa...467
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #131 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det skal jo forøvrig skrives under på en stillingsbeskrivelse ved ansettelse som lister opp punkt for punkt hvilke oppgaver man kan måtte gjøre. For eksempel husarbeid, dyrestell, matlaging osv. Den som ansettes har også mulighet til å komme med forbehold hvis det er noe de ikke ønsker/ kan delta i. Det kan være hva som helst. For eksempel kan ikke lage mat , kan ikke lage mat med visse ingredienser, kan ikke ha med dyr å gjøre, kan ikke delta på visse aktiviteter. Anonymkode: 527c5...fe8 Hva når flere av oppgavene kommer etter at man startet i jobben? Vanskelig å si nei da. Anonymkode: b3d9a...20a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #132 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hva når flere av oppgavene kommer etter at man startet i jobben? Vanskelig å si nei da. Anonymkode: b3d9a...20a Anbefaler deg å snakke med din kontaktperson i firmaet hvis du er i tvil eller synes noe er urimelig hvis ikke dialog med bruker fungerer. Jeg skjønner du har hatt en kjip opplevelse. Mulig du har hatt en dårlig arbeidsleder. Eller at du ikke helt har forstått helt hva du ga deg inn på. Ikke alle passer til å være arbeidsleder. Men heller ikke alle passer til å være assistent. Noen tror de kun skal jobbe opp mot helseutfordringer, men BPA er først og fremst et verktøy for brukeren til å bli mer sjef i eget liv, kunne delta, være likestilt. Forskjellen på BPA og andre tjenester er at det er bruker selv som disponerer timebudsjettet sitt og når/ hvor/ hvilken hjelp de ønsker. I vårt tilfelle kunne vi fått 4 timer i uke med støttekontakt, avlastningstilbud x antall døgn og hjemmetjenester på faste tidspunkt som kom til hjemmet vårt og skiftet bleie/ tok stell. Det ville fungert dårlig. Vi trenger hjelp ikke bare hver tredje helg ( for eksempel, hvis det var slik avlastning var satt opp), det er umulig å forutse når barnet trenger stell/ skifte bleie. Man følger ikke klokken for når man må på do. Og støttekontakt 4 timer pr uke dekker ikke aktivitetsbehovet for å kunne delta i vanlig sosiale settinger slik dom bursdager, ut og leke, være et barn. Så tenker du kanskje at det er jo vi foreldre som må gjøre dette. Følge opp. Ja, det må vi. Det gjør vi, det ligger i foreldreansvaret. Men vårt barn trenger så mye ekstra, både tilsyn,hjelp til alle ting og i alle situasjoner, ha med hjelpemidler og medisin, sover ikke osv at vi ofte trenger å være to om jobben. Vi er også i vanlig jobb og har like mange timer i døgnet som alle andre. Anonymkode: 527c5...fe8 1 1 2
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #133 Skrevet 4. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 9.31): Jeg har det samme som deg, og hadde trengt hjelp til noe husarbeid. Hvorfor skal ikke en BPA kunne gjøre noe av det PRAKTISKE jeg ikke lengre kan gjøre? Og hvor går grensen? Om en synes matlaging er kjedelig: skulle jeg da ikke kunnet få frokost eller lunch? Om en BPA synes venteværelser er kjedelig: skal mannen måtte ta seg fri fra jobb for å ledsage meg til lege/behandling fordi det er så kjedelig for BPA person X? Eller kanskje BPA 3 ikke liker ekle ting: skal man da bli liggende i sitt eget oppkast frem til mannen er ferdig på jobb om man får et kraftig anfall? Hva om BPA 2 ikke liker sport. Så får ektefelle omgangssyke og får ikke fulgt barnet vårt til trening. Vi spør «kunne du fulgt imorgen». «Nei, liker ikke sport - kjedelig å måtte glo på en trening». «Biltur og shopping er kjedelig, så jeg gidder ikke kjøpe det hjelpemiddelet for deg du ikke klarer hente selv. MANNEN OG 8åringen din får gjøre det». Hva er egentlig problemet? Jeg gjorde da ALT dette selv før jeg ble syk. Hvorfor er det så grusomt farlig å vaske over kjøkkenbenken eller flisene på badet? Jeg står da selv og vasker dass og setter inn i oppvaskmaskinen - lager middag og hjelper barn med X, Y, z osv når jeg er normalt frisk. I tillegg til full jobb osv. Er det SÅ fælt? Anonymkode: d613a...5b3 Ja, det er faktisk det om en BPA blir brukt som et slags slavemenneske. Du kan ha bodd i 10 etasje i blokk og klatrer på taket for å fikse parabolen, det betyr ikke at BPA automatisk skal gjøre det samme. Du kan ha vært manisk og pusset do med tannkost hver 2. time, det betyr ikke at BPA automatisk skal gjøre det samme. osv. Flere ser ut til å glemme hva en del helsehjelp handler om; det er en kompensasjon for at man har et visst funksjonstap, som man får hjelp til for å minimere byrden funksjonstapet utgjør. Med det sagt: folk i arbeid sliter også med å få utført husarbeid ofte nok. Det er ikke sånn at folk i 100 % stilling løper hjem og skifter på senga hver morgen, vasker badet hver dag osv. Jeg skal skrive noe jeg vil få mye hat for, men her kommer det: En del mennesker ser ut til å tro at deres funksjonstap er 100 % velferdsstaten sin oppgave å kompensere dem for. Det hadde vært interresant å se hvordan noen med ME som er sengeliggende i følge seg selv døgnet rundt, hadde overlevd i en fattigere del av India. Eller noen som er multihandikappet. Ironisk nok er det kun i rike velferdssamfunn det klages over manglende kompensasjon fra velferdssamfunnet man selv bidrar lite til. Har vi gjort en del borgere av den norske stat en gigantisk bjørnetjeneste via å gi inntrykket av at velferdsstaten skylder dem enhver kompensasjon for de ulike utfordringer helse og liv måtte medføre for dem? Det er inntrykket jeg får til tider. En BPA er ikke en vaskehjelp. Når en BPA gir tilbakemelding om at vedkommende føler seg (mis)brukt, er det på tide å lytte. Andre yrkesaktive skjønner dette. Den gruppa som tilsynelatende har minst interesse av å lytte til BPA’ene: er de som hevder selv de tilfaller en kategori som er brukere av dem. Da er det noe riv ruskende galt med holdningene denne gruppa har inntatt. Endret 4. april 2023 av Full Ugle 2 2
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #134 Skrevet 4. april 2023 (endret) Drizzt skrev (På 2.4.2023 den 19.40): Er barnet gammelt nok å vaske bilen og lage middag hadde det vært funksjonsfrisk? Hvis ja, så skal assistenten også gjøre det. Ingen forventer en 4-åring å lage middag eller vaske bil, men en frisk 12-åring kan fint gjøre det. Målestokken er hva er normal utvikling og hva forventes et normalt utviklet barn å kunne gjøre. Det er det som assistenten skal hjelpe med. Eldre søsken etter en viss alder passer på yngre søsken, ja. Så er det eldre søsken som har BPA så passe på og leke med yngre søsken er en del av jobben. Det trengs ikke være enighet mellom leverandørene. Det er et regelverk som forklarer ting. Jeg er også 100% sikker på at de aller fleste som har en mening om BPA eller jobber som BPA ikke har lest noe av regelverket. Ikke en gang håndboka: https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/opplaeringshandbok-brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf/_/attachment/inline/dda589ba-d02e-4674-a225-44e3a0e465d7:ea3957e2082512805488d2121f7c0d009671d23f/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf I alle disse trådene hvor BPA kalles for slaveri, tjener og vaskehjelp ser jeg assistenter som hverken har fått opplæring eller forstått hva BPA er. Altså folk som aldri burde jobbet som BPA. For noe piss!! Vis meg en 12 åring som jevnlig lager middag og vasker bil. Dette er bare tull og en retorikk brukere av BPA eller BPA «ledere» kjører for å få ansatte til å ha null grenser for oppgavene de blir satt til! Misbruk er det du fremsnakker her. Si meg; hva slags personlig erfaring har du med BPA? Endret 4. april 2023 av Full Ugle 4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 4. april 2023 #135 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (På 3.4.2023 den 13.01): Takk for at du satte lys på dette, TS. Kommer aldri til å søke jobb som BPA etter å ha lest her. Anonymkode: 7509e...50c Ikke gjør det, det er moderne lavtlønnet slaveri. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #136 Skrevet 4. april 2023 4 minutter siden, Full Ugle said: For noe piss!! Vis meg en 12 åring som jevnlig lager middag og vasker bil. Dette er bare tull og en retorikk brukere av BPA eller BPA «ledere» kjører for å få ansatte til å ha null grenser for oppgavene de blir satt til! Misbruk er det du fremsnakker her. Helt enig. Blir sjokkert av hvordan de i tråden som faktisk jobber som BPA bare blir avfeid, og fortalt at de må finne seg i det meste fordi "det er jo lønnet arbeid". Neida, det er faktisk grenser for hva folk gidder å finne seg i selv om de får lønn. Flere i tråden opptrer som rene apologister for utnyttingen av assistenter og forsøker å skjønnmale det hele. Anonymkode: b8867...946 2
Drizzt Skrevet 4. april 2023 #137 Skrevet 4. april 2023 Full Ugle skrev (6 minutter siden): For noe piss!! Vis meg en 12 åring som jevnlig lager middag og vasker bil. Dette er bare tull og en retorikk brukere av BPA eller BPA «ledere» kjører for å få ansatte til å ha null grenser for oppgavene de blir satt til! Misbruk er det du fremsnakker her. Si meg; hva slags personlig erfaring har du med BPA? Jeg vet ikke hvordan folk oppdrar sine funksjonsfriske 12-åringer som ikke kan lage middag eller vaske bil utvendig. Kanskje kan de bare gaming og å sitte på mobilen mens mor og far gjør alt annet? Min eldste er litt yngre enn 12 år, men kan fint lage 5-6 forskjellige middagsretter og kan også vaske bilen utvendig , måke snø, rydde etter seg, brette klær og klippe gress. Det betyr ikke at h*n gjør det hele tiden, men kan gjøre det slik jeg skrev i innlegget du siterte. Hva med å lese tråden, så får du svar på siste spørsmål? 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #138 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt enig. Blir sjokkert av hvordan de i tråden som faktisk jobber som BPA bare blir avfeid, og fortalt at de må finne seg i det meste fordi "det er jo lønnet arbeid". Neida, det er faktisk grenser for hva folk gidder å finne seg i selv om de får lønn. Flere i tråden opptrer som rene apologister for utnyttingen av assistenter og forsøker å skjønnmale det hele. Anonymkode: b8867...946 Nei. Ingen gjør det. Det man sier er: SETT DEG INN I REGELVERKET OG STILLINGSBESKRIVELSER Er stillingutlysningen ulovlig? Kontakt Arbeidstilsynet. Er arbeidsoppgavene dine ulovlige/utenfor stillingsinstruks? Kontakt din leder og eventuelt tillitsvalgt. Ønsker du bedre lønn? Kontakt din leder, ta det opp i personalsamtalen. Dialog om oppgaver? Snakk med bruker, og/eller leder. Er du så inkompetent at du ikke forstår noen av disse tingene? Ta en IQtest. Anonymkode: 357ac...c81 3
Drizzt Skrevet 4. april 2023 #139 Skrevet 4. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt enig. Blir sjokkert av hvordan de i tråden som faktisk jobber som BPA bare blir avfeid, og fortalt at de må finne seg i det meste fordi "det er jo lønnet arbeid". Neida, det er faktisk grenser for hva folk gidder å finne seg i selv om de får lønn. Flere i tråden opptrer som rene apologister for utnyttingen av assistenter og forsøker å skjønnmale det hele. Anonymkode: b8867...946 Det som er sjokkerende er hvordan BPA ordningen svartmales av folk som ikke vet hva BPA er. Og at vanlige 12-åringer ikke kan lage en eneste middagsrett. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2023 #140 Skrevet 4. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei. Ingen gjør det. Det man sier er: SETT DEG INN I REGELVERKET OG STILLINGSBESKRIVELSER Er stillingutlysningen ulovlig? Kontakt Arbeidstilsynet. Er arbeidsoppgavene dine ulovlige/utenfor stillingsinstruks? Kontakt din leder og eventuelt tillitsvalgt. Ønsker du bedre lønn? Kontakt din leder, ta det opp i personalsamtalen. Dialog om oppgaver? Snakk med bruker, og/eller leder. Er du så inkompetent at du ikke forstår noen av disse tingene? Ta en IQtest. Anonymkode: 357ac...c81 Så koselig🥰Nei du, kommer til å holde meg langt borte fra dette yrket og anbefale andre om å gjøre det samme. Å være aggressiv og frekk i nebbet fordi ikke folk er enig med deg er neppe det som hjelper å øke rekrutteringen. Tada. Anonymkode: b8867...946 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå