Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ut fra det jeg leser her, så er en BPA veldig likt det husmorvikar var frem til 80-tallet 🙃

Anonymkode: 505f7...588

Jeg hadde faktisk foretrukket at stillingen het husmorvikar.  Da hadde jeg sluttet å gruble over hva som var mine oppgaver og hva som var andres. 

Anonymkode: b3d9a...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Teksten i bildet du har publisert bekrefter det jeg skrev.

Så hvis du skal bevise at jeg tar feil, må du finne andre sitater fra regelverket. 

Jeg synes det er merkelig at du i det hele tatt mener at assistenten ''er der'' for å ''ta over omsorgen for barnet''. Det er noe vås og fanteri som du ikke burde ha skrevet.

Jeg sa at de IKKE er det. Siden det gang på gang her påstås at foreldrene skal gjøre husarbeid og alt annet enn å være sammen med barnet, mens BPA skal gjøre alt i forbindelse med barnet inkludert lek og å lese på senga. Det vil være å overta omsorgen og holde familien på avstand istedenfor å gjøre som regelverket sier, dekke barnets behov og legge til rette for et mest mulig normalt liv. 

Anonymkode: 4aff3...4a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men står det i stillingsbeskrivelsen din at du skal oppdra tenåringene og gjøre dem klare for voksenlivet eller oppdra hennes voksne ektemann? Hvis ikke er det ikke din jobb å bekymre deg for hvorvidt de rydder benken etter seg. Få gjerne avklart om rydding av benken er din arbeidsoppgave eller ikke, men er det det har du ingenting med å vurdere om oppgaven er noe du personlig synes er nødvendig eller hensiktsmessig eller ikke. 

Hvordan har jeg påtatt meg en oppdragerrolle, mener du? Jeg belyser i denne tråden en ulempe, en uheldig implikasjon av at assistenten blir betraktet som familiens tjener/hushjelp. Det er uheldig for meg (som absolutt ikke er noens vaskehjelp eller tjener) og det er uheldig for familien som helhet (latskap). Jeg har ikke påtatt meg noen oppdragerrolle, tvertimot så bidrar jeg til hjelpeløshet, meget ufrivillig!

Jeg gjør som sagt jobben min som jeg får beskjed om, jeg trives med arbeidsoppgavene, men jeg er ikke blind mulige negative konsekvenser av en misforstått bpa-praksis.

Anonymkode: 802fa...467

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa at de IKKE er det. Siden det gang på gang her påstås at foreldrene skal gjøre husarbeid og alt annet enn å være sammen med barnet, mens BPA skal gjøre alt i forbindelse med barnet inkludert lek og å lese på senga. Det vil være å overta omsorgen og holde familien på avstand istedenfor å gjøre som regelverket sier, dekke barnets behov og legge til rette for et mest mulig normalt liv. 

Nei, det er ikke å overta omsorgen for barnet og holde familien på avstand. Å være barnets assistent og hjelpe til med sonding av mat, skifte bleie, på- og avkledning, leksehjelp, lek, kveldsstell før leggetid, o.l. ting barnet ikke kan gjøre selv er ikke å overta omsorgen for barnet. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du kommer fram til dette.:klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan har jeg påtatt meg en oppdragerrolle, mener du? Jeg belyser i denne tråden en ulempe, en uheldig implikasjon av at assistenten blir betraktet som familiens tjener/hushjelp. Det er uheldig for meg (som absolutt ikke er noens vaskehjelp eller tjener) og det er uheldig for familien som helhet (latskap). Jeg har ikke påtatt meg noen oppdragerrolle, tvertimot så bidrar jeg til hjelpeløshet, meget ufrivillig!

Jeg gjør som sagt jobben min som jeg får beskjed om, jeg trives med arbeidsoppgavene, men jeg er ikke blind mulige negative konsekvenser av en misforstått bpa-praksis.

Anonymkode: 802fa...467

Ja.

Men for å snu på spørsmålet:

Hvordan kan det offentlige designe en tjeneste som oppfyller disse hjelpebehovene da om det ikke skal hete/være BPA?

Husk at tjenesten må være kostnadseffektiv for å godkjennes i tjenesteutvikling og anskaffelsesprosesser i det offentlige. 

Den må også oppfylle grunnleggende rettigheter, og dagens regelverk. 

Og den må passe en stor og variert bredde behov hos brukerne. 

Hva etterlyser du egentlig her? 

Vil du egentlig klage på de du er ansatt hos? Din arbeidsgiver? Ordningen som helhet? Syke folk generelt? Lønn? 🤷‍♀️

Du begynner med «tenåringen gidder ikke rydde» (og bryter forøvrig taushetsplikten din bare btw), og ender med «BPA er derfor vaskehjelp og tjenerarbeid fordi de JEG er hos ikke oppdrar tenåringen slik jeg mener er rett». 

Anonymkode: d613a...5b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% for BPA, så lenge arbeidsleder ikke er assistanse mottaker selv, mor/far av assistanse mottaker eller annen nær familie .. 

Samtidig skal det være vedtak på hvilke arbeidsoppgaver som skal gjøres. Samtidig bør det lønnes etter utdanning eller ansiennitet. 

Jeg ble «lokket» fra en kommunal personal base/bolig til å jobbe i BPA team til en jente som først var under kommunen. Jeg ble lokket med samme lønn som kommunen, men etter x antall år der, steig den kommunale lønnen i tariff og jeg fikk flere års ansiennitet, og til slutt var differansen på lønnen over 30,- kr pr time. Jeg er udannet Helsefagarbeider og tjenestemottaker hadde ett komplett sykdomsbilde som gjorde at kompetansen min var helt rett.. 

Jeg truet da arbeidsleder (mor) med oppsigelse hvis jeg ikke fikk lønnen jeg ville hatt på personal basen. Det brydde ikke hu seg om, og jeg sa dermed opp. 

Jeg mener det bør komme flere lovverk på banen her. Ellers sitter alle disse firmaene og tjene graps med penger på andres liv og helse, noe jeg syntes er etisk forkastelig. 

Anonymkode: 59f7b...386

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er 100% for BPA, så lenge arbeidsleder ikke er assistanse mottaker selv, mor/far av assistanse mottaker eller annen nær familie .. 

Samtidig skal det være vedtak på hvilke arbeidsoppgaver som skal gjøres. Samtidig bør det lønnes etter utdanning eller ansiennitet. 

Jeg ble «lokket» fra en kommunal personal base/bolig til å jobbe i BPA team til en jente som først var under kommunen. Jeg ble lokket med samme lønn som kommunen, men etter x antall år der, steig den kommunale lønnen i tariff og jeg fikk flere års ansiennitet, og til slutt var differansen på lønnen over 30,- kr pr time. Jeg er udannet Helsefagarbeider og tjenestemottaker hadde ett komplett sykdomsbilde som gjorde at kompetansen min var helt rett.. 

Jeg truet da arbeidsleder (mor) med oppsigelse hvis jeg ikke fikk lønnen jeg ville hatt på personal basen. Det brydde ikke hu seg om, og jeg sa dermed opp. 

Jeg mener det bør komme flere lovverk på banen her. Ellers sitter alle disse firmaene og tjene graps med penger på andres liv og helse, noe jeg syntes er etisk forkastelig. 

Du truet mor for å få henne til å betale deg høyere lønn? Altså i praksis betale deg mellomlegget fra egen lomme...? Seriøst?! Er du ikke helt frisk? Snakk om å skjære huet av feil høne...

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har BPA.  Jeg er arbeidsleder for ordningen. I barnet mitt sitt vedtak inngår helsehjelp, støttekontaktog avlastning. Assistentene kan være med barnet både hjemme og ute på aktiviteter,  hjelpe med husarbeid,  handling og annet.

Det betyr ikke at det er hovedoppgaven deres, eller noe de gjør veldig ofte. Vi har 4 faste assistenter og 4 på tilkalling. På de fem årene vi har hatt BPA har assistent laget middag 3 ganger. Det har blitt symbolsk vasket/ støvsuget kanskje totalt 10 ganger. 

Hos oss er assistentene i hovedsak brukt til å følge og hjelpe barnet og oss på aktiviteter.  Aktiviteter kan være alt fra tur i vogn/ rullestol til riding, svømmebasseng,  kino,konserter, teater, lek på lekeplass eller følge i barnebursdag, bryllup osv.

Assistentene får lov til å være med å planlegge og komme med forslag til aktiviteter. Har en assistent en god ide til hva man kan gjøre en lørdag så er vi bare glade for ideer. Barnet vårt får være med på mye gøye ting vi kanskje aldri hadde tenkt på, slik som å kjøre gocart, prøve klatring og annet.

Vi har flere ganger hatt med assistent på turer i inn og utland.  Da avtaler vi vakter i forkant,  setter opp vaktliste. Vi betaler da reise, opphold og mat for den assistenten som er med på turen siden det er jobb.

På turer passer vi på at assistenter også får tid til å gjøre ting på egenhånd, er vi i utlandet eller i Norge på tur legger vi opp vakter slik at det for eksempel er mulig for assistent å besøke venner,  hvis de ha kjentfolk der vi skal, ta en dag alene et sted osv. 

Vi gjør ordner også sosiale ting som julebord, middager osv for assistentene slik at de får treffes og prate sammen. 

Ved å vise hensyn og være på tilbudssiden for assistentene våre gjør vi det greit å være ansatt hos oss. 

Det er win-win å behandle sine ansatte med respekt. 

Anonymkode: 527c5...fe8

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du truet mor for å få henne til å betale deg høyere lønn? Altså i praksis betale deg mellomlegget fra egen lomme...? Seriøst?! Er du ikke helt frisk? Snakk om å skjære huet av feil høne...

Sorry. Du er helt på jordet. Det er ikke BPA bruker som skal lønne deg, det er BPA firmaet  (eller hvis kommunal BPA, dvs kommunen selv organiserer tjenesten uten å gå via firma, kommunen) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lurer på hvilken kommune det er. Selv har jeg betalt egenandel på mellom 400-500kr (husker ikke nøyaktig lenger). Og det er for én time pr. 14 dag. Dette er i Oslo. Tviler på at satsene er veldig annerledes i andre kommuner. Egenandelen justeres etter inntekt, og jeg har høyeste sats. Det vil nesten lønne seg for meg å få privat hjelp enn kommunal.

Anonymkode: f13ea...ea3

Ser feilen min har forplantet seg; jeg lurte  på om det var eienandel på BPA, og så skrev jeg at bpa var gratis i min kommune. Nei ingen av oss får hjemmehjelp gratis🥹synes hele greia er en skam. Og ser etter alternative løsninger da jeg ikke kommer til å klare meg uten hjelp om få år.

Anonymkode: a4064...a9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mor fikk lønn for å være arbeidsleder, og innrømme selv av hun tok ut såpass høy lønn og hadde ikke mere å gå på i ordningen. Så ville hun beholdt meg (og flere andre) hadde hun fått det til .. Men, hun brukte mot oss at vi hadde en fleksibel jobb .. selvfølgelig gikk jeg tilbake til personal basen for 30,- kr mer i lønn og for å ha ansvar for samme type brukere .. Jeg er fagutdannet og har mange års kompetanse på det jeg driver med .. men, i helse er ingen uerstattelige , så det er bare å gå videre til neste.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 21.48):

Har jobbet som BPA (brukerstyrt personlig assistent) i mange år. Var lenge ansatt hos en fast bruker. Dette var en eldre dame med muskelsykdom og respirator. Der gikk tiden stort sett til stell og matlaging. Det var litt husvask en dag i uka. Noe man må forvente. Tenkte ofte at mange av oppgavene jeg utførte tilhørte en sykepleier eller hjelpepleier, men følte meg fort trygg på rutinene.

Etter en del år hos denne brukeren, ønsket jeg meg jobb nærmere og fikk tildelt flere brukere som til sammen utgjorde en full stilling. Det var en dame I 50 årene med ME og to eldre ektepar. (70 og 80 årene) i disse tre oppdragene var det kun snakk om å handle på matbutikken, hente medisiner på apoteket og ellers: husarbeid. Hos to av de så huset ut som en svinesti hver gang jeg kom. Jeg gjorde det samme hver eneste gang. Ryddet kjøkkenbenken for et totalt kaos (damen med ME hadde to tenåringer og en mann som rotet noe helt vanvittig) da var det kjekt å ha en BPA som kunne rydde etter de) selv rotet hun minimalt. Deretter gikk turen inn på badet for å gjøre det levelig der. Vaske klær, vaske do og vasken hvertfall. Rydde leiligheten, støvsuge, vaske gulv..

Alt handlet om å få leilighetene i normal stand. Det så helt bomba ut. Neste gang var det på’n igjen.

Det jeg lurer på er: er dette normalen? Har jeg vært veldig uheldig? Jeg er da ingen vaskehjelp. Andre med erfaringer som BPA?

Anonymkode: d0075...825

Dette er vel strengt talt brudd på taushetsplikten din. Ta det med ditt BPA firma. Om man generelt lurer så kan finfint stille som ditt på en annen måten uten å oute personer, diagnoser og de sosiale forholdene  til de du jobber for.

Anonymkode: 10ccf...272

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mor fikk lønn for å være arbeidsleder, og innrømme selv av hun tok ut såpass høy lønn og hadde ikke mere å gå på i ordningen. Så ville hun beholdt meg (og flere andre) hadde hun fått det til .. Men, hun brukte mot oss at vi hadde en fleksibel jobb .. selvfølgelig gikk jeg tilbake til personal basen for 30,- kr mer i lønn og for å ha ansvar for samme type brukere .. Jeg er fagutdannet og har mange års kompetanse på det jeg driver med .. men, i helse er ingen uerstattelige , så det er bare å gå videre til neste.

Man får ikke lønn for å være arbeidsleder i ordningen. Man får en kompensasjon på 400 kr pr mnd for alt administrativt. Hilsen en som er arbeidsleder i et barns BPA ordning.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Så familier som får innvilget BPA kan også få lønn fra leverandøren av assistenter for å sette opp arbeidsoppgaver pg leke sjef? Høres veldig spesielt ut. Er det standard praksis innenfor dette?

Anonymkode: b8867...946

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Så familier som får innvilget BPA kan også få lønn fra leverandøren av assistenter for å sette opp arbeidsoppgaver pg leke sjef? Høres veldig spesielt ut. Er det standard praksis innenfor dette?

Anonymkode: b8867...946

Man får ikke lønn for å være arbeidsleder I barnets ordning. Dette er bare tull. Man får en kompensasjon på 400 kr måneden for det administrative. Det er heller ikke bruker selv som lønner BPA. Det er enten firmaet hvis privat ordning, eller kommunen direkte hvis kommunen selv organiserer tjenesten direkte og ikke bruker mellomledd. Masse feilinformasjon her.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette her kan ikke stemme.  Det er faktisk ikke slik ordningen og avlønning fungerer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn har BPA.  Jeg er arbeidsleder for ordningen. I barnet mitt sitt vedtak inngår helsehjelp, støttekontaktog avlastning. Assistentene kan være med barnet både hjemme og ute på aktiviteter,  hjelpe med husarbeid,  handling og annet.

Det betyr ikke at det er hovedoppgaven deres, eller noe de gjør veldig ofte. Vi har 4 faste assistenter og 4 på tilkalling. På de fem årene vi har hatt BPA har assistent laget middag 3 ganger. Det har blitt symbolsk vasket/ støvsuget kanskje totalt 10 ganger. 

Hos oss er assistentene i hovedsak brukt til å følge og hjelpe barnet og oss på aktiviteter.  Aktiviteter kan være alt fra tur i vogn/ rullestol til riding, svømmebasseng,  kino,konserter, teater, lek på lekeplass eller følge i barnebursdag, bryllup osv.

Assistentene får lov til å være med å planlegge og komme med forslag til aktiviteter. Har en assistent en god ide til hva man kan gjøre en lørdag så er vi bare glade for ideer. Barnet vårt får være med på mye gøye ting vi kanskje aldri hadde tenkt på, slik som å kjøre gocart, prøve klatring og annet.

Vi har flere ganger hatt med assistent på turer i inn og utland.  Da avtaler vi vakter i forkant,  setter opp vaktliste. Vi betaler da reise, opphold og mat for den assistenten som er med på turen siden det er jobb.

På turer passer vi på at assistenter også får tid til å gjøre ting på egenhånd, er vi i utlandet eller i Norge på tur legger vi opp vakter slik at det for eksempel er mulig for assistent å besøke venner,  hvis de ha kjentfolk der vi skal, ta en dag alene et sted osv. 

Vi gjør ordner også sosiale ting som julebord, middager osv for assistentene slik at de får treffes og prate sammen. 

Ved å vise hensyn og være på tilbudssiden for assistentene våre gjør vi det greit å være ansatt hos oss. 

Det er win-win å behandle sine ansatte med respekt. 

Fint å høre erfaringer fra  noen som har barn med BPA.

Er dette med at assistenten kan/ skal gjøre husarbeid (annet enn barnets rom) en egen del av vedtaket? Kan du sette assistenten til husvask en dag den kommer på jobb? Tror ikke at du blir så ettertraktet som arbeidsleder, men jeg lurer på hvor grensene går. Står alle som har barn med BPA helt fritt til å sette assistenten til å vaske bil?

Hvis jeg skulle hatt en slik jobb ( igjen) så er det egentlig ikke arbeidsmengden og balansen mellom det og fritid som er avgjørende for meg.  For meg er det viktigste at man har klare skiller mellom hva en gjør som BPA for barnet, og hvilke oppgaver man har for familien.  Har hagearbeid noe med BPA for  barn å gjøre? Hvis oppgavene går over i hverandre og man ikke vet om man egentlig blir utnyttet så er det en uggen følelse. Da hjelper det ikke hvor mange frynsegoder du tilbyr meg.  Det blir bare feil, og jeg ville sett meg etter en annen jobb ganske kjapt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fint å høre erfaringer fra  noen som har barn med BPA.

Er dette med at assistenten kan/ skal gjøre husarbeid (annet enn barnets rom) en egen del av vedtaket? Kan du sette assistenten til husvask en dag den kommer på jobb? Tror ikke at du blir så ettertraktet som arbeidsleder, men jeg lurer på hvor grensene går. Står alle som har barn med BPA helt fritt til å sette assistenten til å vaske bil?

Hvis jeg skulle hatt en slik jobb ( igjen) så er det egentlig ikke arbeidsmengden og balansen mellom det og fritid som er avgjørende for meg.  For meg er det viktigste at man har klare skiller mellom hva en gjør som BPA for barnet, og hvilke oppgaver man har for familien.  Har hagearbeid noe med BPA for  barn å gjøre? Hvis oppgavene går over i hverandre og man ikke vet om man egentlig blir utnyttet så er det en uggen følelse. Da hjelper det ikke hvor mange frynsegoder du tilbyr meg.  Det blir bare feil, og jeg ville sett meg etter en annen jobb ganske kjapt.

Å vaske bilen til bruker kan skje. Det finnes en egen kontrakt om ansvarsforhold hvis assistenter skal kjøre bilen til bruker som går på at bruker skal ha rett forsikring,  assistent rett sertifikat og ansvar som sjåfør.  Dvs at parkerer assistent ulovlig eller overtrer fartsgrensen så kan de få boten.  De kan også vaske/ rydde bilen. Å vaske bil innebærer stort sett en tur i vaskemaskin på bensinstasjon pluss 5 min støvsuging. 

Å vaske/ rydde/ lage mat osv kan også inngå. Vi har avlastning til barnet/ for oss i vedtaket. Det betyr at assistent enten kan ha hovedansvaret for alt med barnet en viss tid. Eller at man bytter om. Da må forelderen evt ha den jobben med barnet imens assistent for eksempel lager middag.  Dette er ikke veldig mye hokus pokus i grunnen. Husk på at et barn som gar BPA oftest er rimelig oppmerksomhetskrevende/ pleietrengende/ trenger mye oppfølging.  Vi snakker ikke om barn uten utfordringer.  Da ville man heller ikke hatt BPA.

Det å kunne bytte om på rollene gir faktisk avbrekk begge veier.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nøyaktig hva legger du i dette? Mener du arbeidsleder skal være en ekstern person fra stat eller kommune?

I så fall er det helt på trynet, men helt i tråd med hvordan en del folk ser for seg at man har en slags råderett over funksjonshemmede og skal bestemme over hodene på dem. 

Kan være jeg vil få behov for BPA på et senere tidspunkt i mitt liv da jeg er lam fra brystet og ned. Jeg er godt voksen og vel så det, men fortsatt i fullt arbeid. Og det har jeg vært gjennom hele mitt voksne liv og har klart meg på egen hånd og levd et selvstendig liv. Tenker du at den dagen jeg trenger BPA så er andre bedre rustet til å definere og delegere de arbeidsoppgaver jeg har behov for i mitt eget liv? At noen andre skal konkludere med hvilke behov jeg har for bistand og dermed diktere hverdagen min? Nåvel, denslags holdninger har jeg vært borti før, og på slike områder er det sannelig på tide at den skjulte diskrimineringen av funksjonshemmede kommer opp og frem i lyset.

Anonymkode: f13ea...ea3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Drizzt skrev (9 timer siden):

Legges BPA ned?

Hvor leste du det?

:klo:

Au Pair eller hva det heter legges ned 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...