Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som BPA og trives de plassene jeg jobber. Kjemien mellom assistent og bruker er viktig for at det skal fungere, såvel som kommunikasjonen. Før man begynner hos noen har man møter hvor man kartlegger behovene som etterlyses beskrives. Alt utover det må diskuteres. Hvis en BPA synes at arbeidsmengden er urimelig utifra hva de hadde sett for seg er det viktig å si i fra, både til arbeidsleder og koordinator. Så finner man en løsning, eller så kan man finne en annen bruker. Jeg gjør stell og hjelper til med husarbeid så langt det lar seg gjør utifra tiden som er tildelt. Har i det siste hjulpet litt utenfor med hagearbeid. Helt greit det. Men ville nok ikke gått med på å bruke maskiner, sag, hammer eller utføre arbeid som er risikofylt. Da får de eventuelt leie inn fagfolk. Er glad i brukerne, men også glad i min egen sikkerhet. 

Anonymkode: b8867...946

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommunen slår sammen tjenesten når behovet er større. Og man har ikke rett på, og man har ikke nødvendigvis råd.

Egenandelene er høye, nesten privat pris. 

Anonymkode: d613a...5b3

Hvor mye er egenandelen på? kan kommunene bestemme selv, eller er det likt?

Anonymkode: a4064...a9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte sjekke; er gratis i min kommune🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (16 timer siden):

Er barnet gammelt nok å vaske bilen og lage middag hadde det vært funksjonsfrisk?

Hvis ja, så skal assistenten også gjøre det.

Ingen forventer en 4-åring å lage middag eller vaske bil, men en frisk 12-åring kan fint gjøre det.

Målestokken er hva er normal utvikling og hva forventes et normalt utviklet barn å kunne gjøre. Det er det som assistenten skal hjelpe med.

Eldre søsken etter en viss alder passer på yngre søsken, ja. Så er det eldre søsken som har BPA så passe på og leke med yngre søsken er en del av jobben.

Dette her er bare vås og har ingenting med regelverket å gjøre. Sitatet under her er fra din egen lenke. Et lite barns fremste behov er å kunne ha en normal tilknytning til å å kunne få tid med og omsorg fra foreldre som ikke er fullstendig utbrente og som fortsatt har noe å gi. Derfor kan oppgavene være å vaske stua eller lage middag slik at mor får tid og mulighet til å leke med bilbane med barnet eller passe søsken slik at far får ro til å kunne spise middag med og mate barnet. Assistenten er der for å gjøre hjemmet og hverdagen mest mulig normal, ikke for å ta over omsorgen for barnet og holde familien på avstand.  Screenshot_20230403-130505_Drive.jpg.0144d5de8e9cadec863ac7752fc41f27.jpg

Anonymkode: 4aff3...4a3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvor leser du at jeg er misfornøyd med å rydde ungdommens rom? Som jeg har poengtert tidligere i tråden så gjør jeg gjerne husarbeid, og trives godt i stillingen som bpa.

Det jeg reagerer på er at resten av husholdningen, som ikke har behov for assistent, ser min tilstedeværelse som et frikort til å la være å gjøre noe som helst. Men, jeg går ikke rundt å plages med det, slik du fremlegger det. Og jo, jeg ser det store bildet, og det er derfor jeg ytrer mitt synspunkt på feil bruk av ordningen i denne tråden. Man er ikke vaskehjelp eller familiens tjener, og skal ikke bidra til at enda flere blir avhengige av assistenter i fremtiden.

Anonymkode: 802fa...467

Men står det i stillingsbeskrivelsen din at du skal oppdra tenåringene og gjøre dem klare for voksenlivet eller oppdra hennes voksne ektemann? Hvis ikke er det ikke din jobb å bekymre deg for hvorvidt de rydder benken etter seg. Få gjerne avklart om rydding av benken er din arbeidsoppgave eller ikke, men er det det har du ingenting med å vurdere om oppgaven er noe du personlig synes er nødvendig eller hensiktsmessig eller ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg måtte sjekke; er gratis i min kommune🤷‍♀️

Hjemmehjelp er gratis? Da har du misforstått. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også jobbet som BPA for en tid tilbake, men jeg reagerte veldig på noe så jeg ble å slutte der. Det var en 4 år gammel gutt med sterkt utviklingshemming  og han hadde 3 søsken. Hvor 2 av de var 3 år eldre og 1 var 2 år yngre. Min jobb var når jeg jobbet natt: Brette klær til hele familien, sette på klesvask til hele familien, vaske badet nede og toalettet oppe. Så når jeg hadde da tilsyn så var det likevel en del som skulle gjøres på natt der, som brette ting og tang inne hos gutten. 

Så måtte jeg gjøre klar maten hans men også hele familiens mat skulle være klar.

Når jeg jobbet dag var det vekke barn, alle sammen, sette i gang kaffetrakter og dekke frokost bordet, jeg måtte kle barna og få de til barnehage/skole, kjøre hjem , vaske barnets rom, stue, kjøkken, skifte på senger, rydde oppvasken osv... kveldsvakt var lage middag til alle sammen osv... ja dere skjønner gangen i det hele. 

Vi var 2 BPA med da de dro på ferie men vi hadde ansvaret for alle ungene mens foreldrene dro ut, vi hadde fridager 2 dager hver men da fikk vi ikke gå langt unna og nåde hvis vi drakk noe annet en brus/vann, te, kaffe, selv på fridagene kunne vi ikke gå langt unna. 

Når jeg klaget fikk jeg beskjed om at det var mor som var arbeidsleder og hun kunne bestemme mine oppgaver... vel jeg gav meg etter 4 mnd. Da orket jeg ikke mer

• Liker 6
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og for å svare på spørsmålet ditt: vi er to minstepensjonister og det vil koste oss rundt 2600 kr i måneden å få 1,5 timer hjemmehjelp hver annen uke (med unntak av når den fastsatte dagen faller på helligdager eller i hjemmehjelpens ferieavvikling, da kommer det ingen). Så nesten 800-900 kr per time, altså. Vi har blitt nødt til å avstå.

Prisene varierer vel fra kommune til kommune og også med husstandens inntekt. Men det er altså dyrt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du satte lys på dette, TS. Kommer aldri til å søke jobb som BPA etter å ha lest her. 

Anonymkode: 7509e...50c

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at det er helt normalt å stille spørsmål ved arbeidsmengde og lønnen man mottar. Det er vanlig å sammenligne forskjellige jobbers lønn og forventet innsats. Det skal vær en viss balanse mellom hva man gir og hva man får.

For meg holder det ikke at bare at arbeid er "lønnet" så skal man tåle alt av arbeidsoppgaver. Hvis man kan tjene like mye, eller mer, og i tillegg slippe å slite så mye så ville jeg så klart sett på en annen jobb. 

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

BPA er gratis i min kommune; hjemmehjelpstjeneste hør høy egenandel.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og for å svare på spørsmålet ditt: vi er to minstepensjonister og det vil koste oss rundt 2600 kr i måneden å få 1,5 timer hjemmehjelp hver annen uke (med unntak av når den fastsatte dagen faller på helligdager eller i hjemmehjelpens ferieavvikling, da kommer det ingen). Så nesten 800-900 kr per time, altså. Vi har blitt nødt til å avstå.

Prisene varierer vel fra kommune til kommune og også med husstandens inntekt. Men det er altså dyrt. 

Dette er jo helt vannvittig🥹håper dere har noen å heller betale 200kr timen for hjelp nå og da. Jeg er ufør, alene, med lite nettverk. I perioder har jeg svært lav funksjonsevne og mye smeter, og kunne nok trengt hjemmehjelp. Men har heller ikke råd🤷‍♀️

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette her er bare vås og har ingenting med regelverket å gjøre. Sitatet under her er fra din egen lenke. Et lite barns fremste behov er å kunne ha en normal tilknytning til å å kunne få tid med og omsorg fra foreldre som ikke er fullstendig utbrente og som fortsatt har noe å gi. Derfor kan oppgavene være å vaske stua eller lage middag slik at mor får tid og mulighet til å leke med bilbane med barnet eller passe søsken slik at far får ro til å kunne spise middag med og mate barnet. Assistenten er der for å gjøre hjemmet og hverdagen mest mulig normal, ikke for å ta over omsorgen for barnet og holde familien på avstand.  Screenshot_20230403-130505_Drive.jpg.0144d5de8e9cadec863ac7752fc41f27.jpg

Teksten i bildet du har publisert bekrefter det jeg skrev.

Så hvis du skal bevise at jeg tar feil, må du finne andre sitater fra regelverket. 

Jeg synes det er merkelig at du i det hele tatt mener at assistenten ''er der'' for å ''ta over omsorgen for barnet''. Det er noe vås og fanteri som du ikke burde ha skrevet.

Skrevet
Team retriever skrev (1 time siden):

Jeg har også jobbet som BPA for en tid tilbake, men jeg reagerte veldig på noe så jeg ble å slutte der. Det var en 4 år gammel gutt med sterkt utviklingshemming  og han hadde 3 søsken. Hvor 2 av de var 3 år eldre og 1 var 2 år yngre. Min jobb var når jeg jobbet natt: Brette klær til hele familien, sette på klesvask til hele familien, vaske badet nede og toalettet oppe. Så når jeg hadde da tilsyn så var det likevel en del som skulle gjøres på natt der, som brette ting og tang inne hos gutten. 

Så måtte jeg gjøre klar maten hans men også hele familiens mat skulle være klar.

Når jeg jobbet dag var det vekke barn, alle sammen, sette i gang kaffetrakter og dekke frokost bordet, jeg måtte kle barna og få de til barnehage/skole, kjøre hjem , vaske barnets rom, stue, kjøkken, skifte på senger, rydde oppvasken osv... kveldsvakt var lage middag til alle sammen osv... ja dere skjønner gangen i det hele. 

Vi var 2 BPA med da de dro på ferie men vi hadde ansvaret for alle ungene mens foreldrene dro ut, vi hadde fridager 2 dager hver men da fikk vi ikke gå langt unna og nåde hvis vi drakk noe annet en brus/vann, te, kaffe, selv på fridagene kunne vi ikke gå langt unna. 

Når jeg klaget fikk jeg beskjed om at det var mor som var arbeidsleder og hun kunne bestemme mine oppgaver... vel jeg gav meg etter 4 mnd. Da orket jeg ikke mer

Det du beskriver er ikke BPA.

Du burde ha varslet arbeidsgiveren din.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du satte lys på dette, TS. Kommer aldri til å søke jobb som BPA etter å ha lest her. 

Anonymkode: 7509e...50c

Så synd, mange av Oss har gode erfaringer så dumt å høre på noen få negative 

Anonymkode: 67e17...4d6

• Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvilken kommune det er. Selv har jeg betalt egenandel på mellom 400-500kr (husker ikke nøyaktig lenger). Og det er for én time pr. 14 dag. Dette er i Oslo. Tviler på at satsene er veldig annerledes i andre kommuner. Egenandelen justeres etter inntekt, og jeg har høyeste sats. Det vil nesten lønne seg for meg å få privat hjelp enn kommunal.

Anonymkode: f13ea...ea3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber som BPA og trives de plassene jeg jobber. Kjemien mellom assistent og bruker er viktig for at det skal fungere, såvel som kommunikasjonen. Før man begynner hos noen har man møter hvor man kartlegger behovene som etterlyses beskrives. Alt utover det må diskuteres. Hvis en BPA synes at arbeidsmengden er urimelig utifra hva de hadde sett for seg er det viktig å si i fra, både til arbeidsleder og koordinator. Så finner man en løsning, eller så kan man finne en annen bruker. Jeg gjør stell og hjelper til med husarbeid så langt det lar seg gjør utifra tiden som er tildelt. Har i det siste hjulpet litt utenfor med hagearbeid. Helt greit det. Men ville nok ikke gått med på å bruke maskiner, sag, hammer eller utføre arbeid som er risikofylt. Da får de eventuelt leie inn fagfolk. Er glad i brukerne, men også glad i min egen sikkerhet. 

Nettopp!

Akkurat en sånn BPA hadde jeg ønsket meg.

En som evner å gjøre jobben sin utfra helt vanlige premisser:

- Forventningsavklaring på forhånd

- Ta opp dersom noe ikke fungerer

- Kunne vurdere oppgaver utfra tildelt tid og planlegge sammen med bruker derfra 

Slik som enhver arbeidstaker skal gjøre i enhver jobb 🤷‍♀️

Når jeg var i jobb måtte jeg og leder klare å omtrentlig a gjøre hvor mye ressurser som gikk til hvilke prosjekt, lengre utredninger osv. Hvor mange timesverk krever A, B og C.

Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å gjøre i hjemmesituasjon?

»Dusjing av deg tar 30 min tilsammen. Matlaging 30 min. Vask av slik og sånn ca 1,5 timer».

Eller: «de basale oppgavene tar 10 timer i uka, da har vi i henhold til ditt vedtak X tid igjen til resten av behovene. Hva er viktigst for deg å prioritere denne uka/måneden». 

«Neste måned skal du følges til sykehus. Da brukes 3 timer på det, så da utgår badvasken den uka».

Sånn 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvilken kommune det er. Selv har jeg betalt egenandel på mellom 400-500kr (husker ikke nøyaktig lenger). Og det er for én time pr. 14 dag. Dette er i Oslo. Tviler på at satsene er veldig annerledes i andre kommuner. Egenandelen justeres etter inntekt, og jeg har høyeste sats. Det vil nesten lønne seg for meg å få privat hjelp enn kommunal.

Anonymkode: f13ea...ea3

Samme her.

Trenger veldig hjelp med husarbeid (vask spesielt), men har ikke råd til hjemmehjelp 😅

Og jeg har høyeste sats ufør. 

Men med økte renter/mat/renter og at jeg må betale all behandling i privat helsevesen bare gir ikke rom for mer. 

Så….badet er ikke fresht for å si det slik. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det jeg leser her, så er en BPA veldig likt det husmorvikar var frem til 80-tallet 🙃

Anonymkode: 505f7...588

• Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (51 minutter siden):

Det du beskriver er ikke BPA.

Du burde ha varslet arbeidsgiveren din.

Svaret jeg fikk var" foreldre er arbeidsleder så de bestemmer hva de trenger hjelp til. "

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...