Drizzt Skrevet 2. april 2023 #61 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spoiler Nettopp! Jeg understreker igjen at jeg er mot utnytting. Men jeg er også mot utnytting av butikkpersonale, bussjåfører, sykepleier, psykolog osv. Skal en fastlege komme på jobb og bare «vettu hva? Jeg ER så lei av han mugne fyren med kols som maser om helt irrelevante medisiner. Nå skal jeg skrive en kronikk om hvor kjipe KOLSpasienter er. Dessuten misliker jeg ta tester i hals, synes halser er kvalme. Orker ikke». Sykepleieren kommer på jobb på Drammen sykehus og bare «kateter? På hun derre masete dama på rom 116? Ellers takk. Jeg kan derimot veilede henne til å gjøre det». Vaskepersonale: «eh….så….jeg må tømme bleiesøpla? Jeg trodde jeg bare skulle bone gulv i en vaskejobb jeg. Hvorfor kan ikke foreldre ta med de bleiene hjem og kaste dem der?» Det er ca slik debatten går i denne tråden. INGEN støtter utnyttelse i noen yrker. Men ingen som jobber som BPA er analfabeter. Les kontrakt, stillingsbeskrivelser. Liker en ikke slike type oppgaver: Holde seg LANGT unna hjemmetjenesten, BPA, hjemmesykepleie, helsevesen generelt, renholdsyrker++++. Ikke fornøyd med lønna? Vel, jeg unner alle som jobber med omsorgsyrker god lønn. Organiser dere, unngå å jobbe for useriøse aktører. Ta et møte med bruker å gå gjennom planen. Ikke snakk ned syke mennesker og deres pårørende. Det er kvalmt. Anonymkode: d613a...5b3 Jeg må bare si 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #62 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (16 minutter siden): Hvis du er misfornøyd med å rydde ungdommenes rom, kan du ta det opp med mor og uttrykke din bekymring at de andre ikke avlaster henne med husarbeid. Husk at du er i en familie i dyp krise, så man kan ikke ha helt de samme forventningene som hos en sprekk og frisk familie. Ja, det er rimelig å forvente at ungdommer kan rydde eget rom og lage mat til seg selv, men samtidig er det dette med det store bildet. Uansett kommer du lengst ved å ha en samtale med henne hvor du sier det du mener uten å være anklagende eller ønske å bestemme. Kanskje spørre leverandørfirma om råd og hvordan gå frem? Jeg er sikker på at hun vil at du trives på jobb samtidig som det er usunt at en av partene går rundt og plages i stillhet av noe. Hvor leser du at jeg er misfornøyd med å rydde ungdommens rom? Som jeg har poengtert tidligere i tråden så gjør jeg gjerne husarbeid, og trives godt i stillingen som bpa. Det jeg reagerer på er at resten av husholdningen, som ikke har behov for assistent, ser min tilstedeværelse som et frikort til å la være å gjøre noe som helst. Men, jeg går ikke rundt å plages med det, slik du fremlegger det. Og jo, jeg ser det store bildet, og det er derfor jeg ytrer mitt synspunkt på feil bruk av ordningen i denne tråden. Man er ikke vaskehjelp eller familiens tjener, og skal ikke bidra til at enda flere blir avhengige av assistenter i fremtiden. Anonymkode: 802fa...467 7 1 8
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #63 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen vil jobbe som bpa med mindre det brenner (!) i lommeboken. Bpa er slaveri; man er tjener og vaskehjelp for mennesker som strengt tatt ikke har kompetanse til å være «arbeidsleder». Anonymkode: 0244f...c24 Det er faktisk folk som brenner for å gi andre omsorg. BPA er ikke slaveri. Slike påstander kommer fra ren uvitenhet og kunnskapsløshet. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle misbruker ikke ordningen, men noen gjør det. Er det så vanskelig å forstå? Er det enten eller som gjelder her? Denne tråden viser jo ganske greit hvorfor bpa får et rykte som gråsone arbeid, når mange tydeligvis mener det ikke finnes grenser for hva en assistent skal gjøre. Ingen bpa skal måtte utføre farlig arbeid med maskiner eller verktøy. At man skal hjelpe rundt i huset er klart, men det skal være klare retningslinjer på det man skal utføre. Det er jo slikt man skal gå igjennom på bli kjent samtaler og i opplæringsperioden. Hvis assistenter føler at arbeidsmengden etterhvert overskrider det de føler de ble forespeilt, så er det helt innenfor å bytte til en annen ordning. Det er ikke nødvendigvis slik at bruker/pårørende har alltid rett, og så skal man bare adlyde samme hva. Anonymkode: b8867...946 Hvordan kan de misbruke ordningen når de har en leverandør å forholde seg til? Det er regler, det er opplæring, det er krav. Hvis assistenten mistenker misbruk, så er det bare å varsle leverandør og høre med dem om det er misbruk eller om assistenten har valgt feil yrke. Jeg vil tippe at i de aller fleste tilfeller er det assistenten som har valgt feil yrke. Ryktene som gråsone arbeid har sitt opphav fra assistenter som IKKE kan noe om hva BPA er, som bare søkte fordi de vil ha penger, som IKKE har forstått hva å være assistent i en BPA ordning innebærer og som IKKE har fått nødvendig opplæring i leverandørfirma de er ansatte i. Deler av skylden er nok hos useriøse aktører som leverer disse tjenestene og ikke har ordentlig opplæring og oppfølging av assistentene (her mener jeg leverandørfirma). Skal assistenter utføre arbeid med maskiner og verktøy typ snøfreser, motorisert gressklipper eller drill, så skal assistenten ha grundig opplæring og skal ha fått beskjed at slikt er en del av arbeidsoppgavene på forhånd. Vil man ikke bruke maskiner og verktøy, så takker man pent nei til jobben og søker videre. Egentlig skal arbeidsoppgaver avklares allerede FØR kontrakten er signert. Det er for sent å forklare i opplæringsperioden etter oppstart. Plutselig kreves det at assistenten må kjøre arbeidslederens bil og så viser det seg at assistenten ikke har førerkort. Nei, det er ikke slik at man skal adlyde samme hva, men før man takker ja til jobben må man være sikker på at man vet hva man går til. 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #64 Skrevet 2. april 2023 Veggdyret skrev (1 time siden): Skjønner ikke dere som mener at å være BPA for en mor (eller far) ikke skal innebære husarbeid av noe slag. Jeg er mor til 3 og har en mann som drar sin del av lasset, men en normal ukedag jobber jeg 100%, henter og leverer i barnehagen, hjelper til med lekser, gjør klar sekker og tøy til neste dag, vasker og rydder, organiserer vennebesøk og fritidsaktiviteter, bader barn, pusser tenner, leser på senga, og når klokka er 21:00-21:30 og siste barn er i seng så betaler jeg regninger, følger opp all kommunikasjon med skole/barnehage/helsesøster/FAU/venners foreldre/korpset/whatever, og så får jeg kanskje en halvtime til å slappe av før leggetid. I helga tar vi storhandel før vi tar med barna til parken eller ut på tur, leker med dem hjemme (puslespill og brettspill er spesielt populært å ha med foreldre på), kanskje tar dem med til besteforeldre en tur eller i bursdagsselskap eller har vennebesøk eller deltar på dugnad eller tar med ungene på kino/bibliotek/stranda/fjellet... Og når ungene endelig leker selvstendig i noen minutter så rydder jeg mer, vasker mer, og organiserer gangen/skap/lager. Og omtrent det eneste der som lett kan settes bort er husarbeid. Ser for med en BPA som tar med brukers barn på en 3 timers skitur eller i konfirmasjonen til fettern eller 70-årslaget til morfar... BPA kan ta seg av barnet, slik at du har mulighet til å ordne alle disse andre tingene? Anonymkode: 4a544...fcd 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #65 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor leser du at jeg er misfornøyd med å rydde ungdommens rom? Som jeg har poengtert tidligere i tråden så gjør jeg gjerne husarbeid, og trives godt i stillingen som bpa. Det jeg reagerer på er at resten av husholdningen, som ikke har behov for assistent, ser min tilstedeværelse som et frikort til å la være å gjøre noe som helst. Men, jeg går ikke rundt å plages med det, slik du fremlegger det. Og jo, jeg ser det store bildet, og det er derfor jeg ytrer mitt synspunkt på feil bruk av ordningen i denne tråden. Man er ikke vaskehjelp eller familiens tjener, og skal ikke bidra til at enda flere blir avhengige av assistenter i fremtiden. Anonymkode: 802fa...467 Hva mener du med å bidra til at flere blir avhengige av assistenter? Ingen som har ei hønemor/far som rydder rommet dems får en alvorlig og vedvarende sykdom som utløser behov for BPA. Du er profesjonell, du er arbeidstaker - jeg går utfra dere har møter innimellom for å revidere/justere arbeidsplan? Hvis nei - begynn med det? Jeg skjønner sikkert noen selskaper er useriøse, men om heller ikke de ansatte etterspør rutiner og praksis så skjer jo ingenting. Anonymkode: d613a...5b3 2 1
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #66 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor leser du at jeg er misfornøyd med å rydde ungdommens rom? Som jeg har poengtert tidligere i tråden så gjør jeg gjerne husarbeid, og trives godt i stillingen som bpa. Det jeg reagerer på er at resten av husholdningen, som ikke har behov for assistent, ser min tilstedeværelse som et frikort til å la være å gjøre noe som helst. Men, jeg går ikke rundt å plages med det, slik du fremlegger det. Og jo, jeg ser det store bildet, og det er derfor jeg ytrer mitt synspunkt på feil bruk av ordningen i denne tråden. Man er ikke vaskehjelp eller familiens tjener, og skal ikke bidra til at enda flere blir avhengige av assistenter i fremtiden. Anonymkode: 802fa...467 Jeg skrev HVIS du er misfornøyd, ikke at du er misfornøyd. Bare for å gi et eksempel på noe du KAN være misfornøyd med og som krever en samtale og oppklaring. Egentlig har du pent lite med resten av familien å gjøre. Du er morens assistent og er der for å hjelpe henne. I den tenkelige situasjonen hvor mye en mor bidrar med i familien med rydding, vask og matlaging, får du en rettesnor i hvor mye du skal hjelpe til med tilsvarende oppgaver hvis mor ikke kan gjøre noe som helst. Det gjelder ikke bare deg, men alle assistenter der ute. Også de som er assistenter til barn. De må spørre seg selv - hva gjør et frisk barn i denne alderen av husarbeid og ellers? Så ser man begrensningene - fysiske eller kognitive - som dette barnet har og i hvilken grad barnet er hindret i å gjøre det jevnaldrende gjør. Når BPA tildeles søkere som er barn har kommunene retningslinjer - hvor selvstendig er et barn i forskjellig alder, hva kan det forventes at barnet kan gjøre når det er 3 år, 4 år, 5 år, osv. Er man assistent til et barn på 10 år som har alvorlig grad av psykisk utviklingshemning for eksempel, er det opplagt at barnet ikke kan bidra noe særlig med husarbeid, ikke kan passe på yngre søsken, ikke kan kle på seg eller gå på do selv, ikke kan lage seg mat selv eller spise selv, osv. Da blir det komisk hvis en assistent kommer og skriver her ''jeg må skifte bleier og vaske rumpa til en 10-åring mens mor sitter og ser på tv! er jeg en slave eller hva?'' Da skjønner alle som leser at denne assistenten har valgt feil yrke. 2
Fru Uperfekt Skrevet 2. april 2023 #67 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 21.48): Har jobbet som BPA (brukerstyrt personlig assistent) i mange år. Var lenge ansatt hos en fast bruker. Dette var en eldre dame med muskelsykdom og respirator. Der gikk tiden stort sett til stell og matlaging. Det var litt husvask en dag i uka. Noe man må forvente. Tenkte ofte at mange av oppgavene jeg utførte tilhørte en sykepleier eller hjelpepleier, men følte meg fort trygg på rutinene. Etter en del år hos denne brukeren, ønsket jeg meg jobb nærmere og fikk tildelt flere brukere som til sammen utgjorde en full stilling. Det var en dame I 50 årene med ME og to eldre ektepar. (70 og 80 årene) i disse tre oppdragene var det kun snakk om å handle på matbutikken, hente medisiner på apoteket og ellers: husarbeid. Hos to av de så huset ut som en svinesti hver gang jeg kom. Jeg gjorde det samme hver eneste gang. Ryddet kjøkkenbenken for et totalt kaos (damen med ME hadde to tenåringer og en mann som rotet noe helt vanvittig) da var det kjekt å ha en BPA som kunne rydde etter de) selv rotet hun minimalt. Deretter gikk turen inn på badet for å gjøre det levelig der. Vaske klær, vaske do og vasken hvertfall. Rydde leiligheten, støvsuge, vaske gulv.. Alt handlet om å få leilighetene i normal stand. Det så helt bomba ut. Neste gang var det på’n igjen. Det jeg lurer på er: er dette normalen? Har jeg vært veldig uheldig? Jeg er da ingen vaskehjelp. Andre med erfaringer som BPA? Anonymkode: d0075...825 Her burde du meldt ifra om at partneren missbrukte ordningen 1
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #68 Skrevet 2. april 2023 Veggdyret skrev (1 time siden): Skjønner ikke dere som mener at å være BPA for en mor (eller far) ikke skal innebære husarbeid av noe slag. Jeg er mor til 3 og har en mann som drar sin del av lasset, men en normal ukedag jobber jeg 100%, henter og leverer i barnehagen, hjelper til med lekser, gjør klar sekker og tøy til neste dag, vasker og rydder, organiserer vennebesøk og fritidsaktiviteter, bader barn, pusser tenner, leser på senga, og når klokka er 21:00-21:30 og siste barn er i seng så betaler jeg regninger, følger opp all kommunikasjon med skole/barnehage/helsesøster/FAU/venners foreldre/korpset/whatever, og så får jeg kanskje en halvtime til å slappe av før leggetid. I helga tar vi storhandel før vi tar med barna til parken eller ut på tur, leker med dem hjemme (puslespill og brettspill er spesielt populært å ha med foreldre på), kanskje tar dem med til besteforeldre en tur eller i bursdagsselskap eller har vennebesøk eller deltar på dugnad eller tar med ungene på kino/bibliotek/stranda/fjellet... Og når ungene endelig leker selvstendig i noen minutter så rydder jeg mer, vasker mer, og organiserer gangen/skap/lager. Og omtrent det eneste der som lett kan settes bort er husarbeid. Ser for med en BPA som tar med brukers barn på en 3 timers skitur eller i konfirmasjonen til fettern eller 70-årslaget til morfar... Det går helt fint at BPA assistenten er med på fotballtrening med eldste eller triller en tur med yngste i vogna hvis du ikke kan gjøre det (som eksempler). Eller leke med de yngste på gulvet og pusle, male, perle. Det ville du gjort som mor også, men hvis du ikke kan, så er det helt innenfor at assistenten hjelper med det. Neste gang hjelper assistenten med husarbeid, så du kan bruke energien din på å være med barna istedet for å gjøre administrativt arbeid på kvelden. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #69 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): BPA kan ta seg av barnet, slik at du har mulighet til å ordne alle disse andre tingene? Anonymkode: 4a544...fcden Men altså….tror du veldig syke folk generelt også klarer gjøre «de andre tingene»? Inviterer deg herved hjem til meg en eneste dag så hadde du forstått hvorfor INGEN av de tingene ble/blir gjort av meg. Jeg har vært så syk at jeg ikke engang klarte se på en mobilskjerm, tygge, stå osv. Så ektefelle hadde dermed fullmakt til å snakke med fastlege, NAV og alle instanser. Jeg spydde nesten bare noen tok på meg, og ektefellen min måtte holde meg fast på en stol en gang i uka i dusjen. Fikk ekstreme anfall av alt du kan tenke deg, kastet nesten opp av å løfte hånden for å legge håret bak øret. Mistet evnen til å skrive, lese og snakke vanlig. Fikk sterke anfall bare av å tenke. Og en million andre ting. Jeg HÅPER jo en eventuell BPA ikke hadde stått der og bare «hva om jeg passer barnet ditt så du kan ordne alt det andre selv». Man trenger faktisk hjelp. Asså, så en snutt fra ei ung jente med BPA som ligger alene isolert på et helt mørkt og lyddempet rom. BPA’ en gir et svært forsiktig signal før hun kommer inn, og HVISKER «brokkoli…….potet» osv før hun gir små skjeer inn i munnen til jenta som ligger der med øyebind på. De kunne ikke filme som vanlig da jenta er ekstremt lyssensitiv, så de satte på en spesiell utløser på avstand. Andre igjen med BPA har utlysningen «jeg er blind og vil gjerne gå på metalkonserter, søk her». Ikke søk hos noen med uttalt sykdom om man lett lar seg irritere av særskilte behov og nedsatt funsksjonsevne på flere plan. Anonymkode: d613a...5b3 5 1
Raven.Writingdesk Skrevet 2. april 2023 #70 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 31.3.2023 den 7.06): Jeg har jobbet som bpa en stund og har sett det er mye rart man forventes å finne seg i for en lav lønn. Mange brukere er så selvsentrert på grunn av sine utfordringer at de enten ikke ser eller bryr seg om hvordan de behandler sin assistent. Alt handler om deres behov og rett. Assistenten forventes ofte å være en lydig skygge i hjemmet som skal blindt følge en arbeidsleder som ofte ikke har kompetanse til å være det. Skal du jobbe som dette vær veldig forsiktig med hvilken bruker du takker ja til. Vær ikke redd for å bytte, og ikke la emosjonell utpressing gå innpå deg i forhold til det eller i utførelse av arbeidsoppgaver. Hvis en bruker har mye gjennomtrekk så er det en veldig god grunn til det. Har en grei nok ordning jeg jobber i nå som ikke innebærer stell, men en mor som trenger avlasting for et barn med litt utfordringer som må aktiviseres. Lær å sette grenser og ikke la emosjonell utpressing gå innpå deg. Anonymkode: b8867...946 Jeg leste en «stillingsutlysning» to funksjonshemmede kvinner hadde skrevet, den ene av dem mer fremtredende i sosiale media enn den andre. Teksten var grusom å lese. BPA kunne lile gjerne endret tittel til «slave»; »Du kler på meg og kjører meg til skolen, der snakker vi om konserten vi var på sist uke fordi vi er venner. Så møter vi Stine og da går du å vasker toalettet fordi jeg og Stine trenger alenetid». Helt blåst. 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #71 Skrevet 2. april 2023 Full Ugle skrev (1 time siden): Jeg leste en «stillingsutlysning» to funksjonshemmede kvinner hadde skrevet, den ene av dem mer fremtredende i sosiale media enn den andre. Teksten var grusom å lese. BPA kunne lile gjerne endret tittel til «slave»; »Du kler på meg og kjører meg til skolen, der snakker vi om konserten vi var på sist uke fordi vi er venner. Så møter vi Stine og da går du å vasker toalettet fordi jeg og Stine trenger alenetid». Helt blåst. Her er det ordlyden som muligens fremstår som litt krass og krevende, men kun fordi en eventuell søker tydeligvis trenger å føle seg som en reddende engel i stedet for en arbeidstaker. Reelt sett er de praktiske gjøremålene som beskrives her 100% legitime. I mange tilfeller søker man en som hjelper med helt praktiske ting, ikke en ny venninne. Skal ikke disse venninnene få ha alenetid, tenker du? Teksten kan like godt oppleves som rett på sak og ærlig. Men det klinger nok ikke så bra i manges ører når man formulerer arbeidsoppgaver på en like rasjonell måte som om man skal beskrive hvilke oppgaver man har i et varemottak. "Du tar i mot og signerer for pakker. Lesser de av trucken og plasserer de i rett hylle". Det er omtrent slik de beskriver arbeidsoppgavene. I stedet forventes det "Det hadde vært kjempehyggelig om du kan signere pakkene for oss. Og hvis du også kan se for deg å lesse pakkene av trucken så blir vi veldig glade Det er en kjempebonus om pakkene også kan sette i rett hylle!". Du ser kanskje hvor dumt det ser ut med denne ydmykheten i en vanlig stillingsbeskrivelse, men det er tydeligvis forventet og påkrevd at stillingsbeskrivelser til en BPA skrives med bøyd nakke og lua i hånden. Viktig å ikke glemme at det er en reell jobb som utføres mot betaling, ikke utdeling av almisser. Anonymkode: f13ea...ea3 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #72 Skrevet 2. april 2023 BPA er tjenerarbeid med arbeidsleder som ikke kan noe om verken arbeidsmiljø eller hva man kan kreve av en ansatt. ALDRI mer, sier jeg bare. Man er slave for drittlønn Anonymkode: 23295...f2a 1 7
Maskinfører Skrevet 3. april 2023 #73 Skrevet 3. april 2023 Drizzt skrev (11 timer siden): Moderne slaveri? Du er helt på bærtur Ja ut fra hva jeg har hørt så kan det være slaveri ja en grunn er det jo til at det legges ned 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #74 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): BPA er tjenerarbeid med arbeidsleder som ikke kan noe om verken arbeidsmiljø eller hva man kan kreve av en ansatt. ALDRI mer, sier jeg bare. Man er slave for drittlønn Anonymkode: 23295...f2a Tull! Anonymkode: 67e17...4d6 2
Drizzt Skrevet 3. april 2023 #75 Skrevet 3. april 2023 Maskinfører skrev (7 timer siden): Ja ut fra hva jeg har hørt så kan det være slaveri ja en grunn er det jo til at det legges ned Legges BPA ned? Hvor leste du det? 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #76 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men altså….tror du veldig syke folk generelt også klarer gjøre «de andre tingene»? Inviterer deg herved hjem til meg en eneste dag så hadde du forstått hvorfor INGEN av de tingene ble/blir gjort av meg. Jeg har vært så syk at jeg ikke engang klarte se på en mobilskjerm, tygge, stå osv. Så ektefelle hadde dermed fullmakt til å snakke med fastlege, NAV og alle instanser. Jeg spydde nesten bare noen tok på meg, og ektefellen min måtte holde meg fast på en stol en gang i uka i dusjen. Fikk ekstreme anfall av alt du kan tenke deg, kastet nesten opp av å løfte hånden for å legge håret bak øret. Mistet evnen til å skrive, lese og snakke vanlig. Fikk sterke anfall bare av å tenke. Og en million andre ting. Jeg HÅPER jo en eventuell BPA ikke hadde stått der og bare «hva om jeg passer barnet ditt så du kan ordne alt det andre selv». Man trenger faktisk hjelp. Asså, så en snutt fra ei ung jente med BPA som ligger alene isolert på et helt mørkt og lyddempet rom. BPA’ en gir et svært forsiktig signal før hun kommer inn, og HVISKER «brokkoli…….potet» osv før hun gir små skjeer inn i munnen til jenta som ligger der med øyebind på. De kunne ikke filme som vanlig da jenta er ekstremt lyssensitiv, så de satte på en spesiell utløser på avstand. Andre igjen med BPA har utlysningen «jeg er blind og vil gjerne gå på metalkonserter, søk her». Ikke søk hos noen med uttalt sykdom om man lett lar seg irritere av særskilte behov og nedsatt funsksjonsevne på flere plan. Anonymkode: d613a...5b3 Jeg tenkte med utgangspunkt i at barnet var sykt. Så først etterpå at den jeg quotet nok tenkte på om HUN var syk. Men - den jeg quotet skrev jo at av alle disse tingene, var det visst bare husarbeid som kunne settes bort. Jeg tror ingen er uenige i at BPA ikke skal gjøre husarbeid i det hele tatt, men diskusjonen går på om BPA skal gjøre ALT husarbeidet når det faktisk FINNES kanskje opptil flere funksjonsfriske voksne og ungdommer i huset også. Da er det kun rimelig at BPA gjør andelen av husarbeid som «tilhører» den syke. Og hvis den andelen husarbeid før vedkommende ble syk var 100%, da er det på tide å begynne å ta i et tak for den late partneren som tidligere hadde fått alt servert på et sølvfat! Det er nok liten tvil om at det er veldig lett å misbruke BPA-ordningen. Den stiller store krav til arbeidsleder, og om arbeidsleder ikke er den tilliten verdig - enten fordi vedkommende har fått for dårlig opplæring, har misforstått hva BPA er, eller rett og slett bare ønsker å dra fordeler av ordningen - så er BPA meget sårbar. Det legges også opp til store skiller etterhvert som flere som har BPA-vedtak blir eldre, hvor det åpnes for at de kan få fortsette å ha BPA når de blir gamle. Mens andre som kanskje får samme diagnose som dem, bare at de får den når de er 70 i stedet for 50, blir henvist til sykehjem. Der kommer det nok til å komme et opprør etterhvert. Og jeg tror også at BPA-ordningen vil bli for dyr i fremtidens samfunn med mange gamle og få i arbeidsfør alder, slik at BPA for i alle fall de som er 55-60+ vil forsvinne. Når det gjelder BPA til barn, så er det noen som også får avlastning bakt inn i BPA-vedtaket, slik at husarbeid kan inngå i dette. Selv om barnet er for lite til at det ville gjort husarbeid hvis det hadde vært friskt. Anonymkode: 4a544...fcd 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #77 Skrevet 3. april 2023 Hørtes rart ut at de som har frisk partner og store barn må bruke BPA til husvask og rydding. Da burde de vel i såfall ha rett til hjemmehjelp fra kommunen hver 14. dag. Selv har jeg ikke BPA eller hjemmehjelp. Har invalidiserende svimmelhet. Samboer (og barn mens de bodde hjemme) gjør det jeg i perioder ikke klarer. Anonymkode: 505f7...588 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #78 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hørtes rart ut at de som har frisk partner og store barn må bruke BPA til husvask og rydding. Da burde de vel i såfall ha rett til hjemmehjelp fra kommunen hver 14. dag. Selv har jeg ikke BPA eller hjemmehjelp. Har invalidiserende svimmelhet. Samboer (og barn mens de bodde hjemme) gjør det jeg i perioder ikke klarer. Anonymkode: 505f7...588 Jeg har det samme som deg, og hadde trengt hjelp til noe husarbeid. Hvorfor skal ikke en BPA kunne gjøre noe av det PRAKTISKE jeg ikke lengre kan gjøre? Og hvor går grensen? Om en synes matlaging er kjedelig: skulle jeg da ikke kunnet få frokost eller lunch? Om en BPA synes venteværelser er kjedelig: skal mannen måtte ta seg fri fra jobb for å ledsage meg til lege/behandling fordi det er så kjedelig for BPA person X? Eller kanskje BPA 3 ikke liker ekle ting: skal man da bli liggende i sitt eget oppkast frem til mannen er ferdig på jobb om man får et kraftig anfall? Hva om BPA 2 ikke liker sport. Så får ektefelle omgangssyke og får ikke fulgt barnet vårt til trening. Vi spør «kunne du fulgt imorgen». «Nei, liker ikke sport - kjedelig å måtte glo på en trening». «Biltur og shopping er kjedelig, så jeg gidder ikke kjøpe det hjelpemiddelet for deg du ikke klarer hente selv. MANNEN OG 8åringen din får gjøre det». Hva er egentlig problemet? Jeg gjorde da ALT dette selv før jeg ble syk. Hvorfor er det så grusomt farlig å vaske over kjøkkenbenken eller flisene på badet? Jeg står da selv og vasker dass og setter inn i oppvaskmaskinen - lager middag og hjelper barn med X, Y, z osv når jeg er normalt frisk. I tillegg til full jobb osv. Er det SÅ fælt? Anonymkode: d613a...5b3 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #79 Skrevet 3. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hørtes rart ut at de som har frisk partner og store barn må bruke BPA til husvask og rydding. Da burde de vel i såfall ha rett til hjemmehjelp fra kommunen hver 14. dag. Selv har jeg ikke BPA eller hjemmehjelp. Har invalidiserende svimmelhet. Samboer (og barn mens de bodde hjemme) gjør det jeg i perioder ikke klarer. Anonymkode: 505f7...588 Kommunen slår sammen tjenesten når behovet er større. Og man har ikke rett på, og man har ikke nødvendigvis råd. Egenandelene er høye, nesten privat pris. Anonymkode: d613a...5b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2023 #80 Skrevet 3. april 2023 Maskinfører skrev (8 timer siden): Ja ut fra hva jeg har hørt så kan det være slaveri ja en grunn er det jo til at det legges ned Hva snakker du om? Vi diskuterer Brukerstyrt personlig assistent for personer med uttalt sykdom. Ikke au pair. Anonymkode: d613a...5b3 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå