Rosa Dartle Skrevet 15. april 2023 #181 Skrevet 15. april 2023 Full Ugle skrev (På 11.4.2023 den 0.00): Vedkommende vasker utstyret som benyttes grunnet sykdomsbildet. Det blir faktisk noe annet enn å hevde at man skal vaske alle bilene deres fordi den han er BPA for hypotetisk kunne ha vasket alle tre bilene. Å vaske utstyr gjør man forøvrig også på sykehus. Det er ikke unaturlig at sykepleier vasker sykesenger på en sengepost. (Så kan man alltids diskutere hvor hensiktsmessig den ressursbruken er) men poenget er at å ta seg av brukerutstyr (inkludert rengjøring) er forståelig at hører med i oppgaven. Å gjøre absolutt alt mulig annet: Nei. Det kommer an på. Dersom det er snakk om en familie som også har avlastning i vedtaket sitt, Jeg synes nok kanskje det er litt på grensen, men det blir jo å spekulere fordi jeg (og du?) ikke aner hva slags situasjon de er i. Det var en artikkel som viste at foreldre som har barn med store behov nærmest har en fulltidsjobb i å følge opp barnet sitt. Da er det ikke uvanlig at BPA gjør diverse forefallende arbeid og husarbeid slik at de også kan få være vanlige foreldre, f.eks. bare å kunne lese en bok med barnet sitt om det er noe de ikke pleier å rekke. Da kan mange ulike oppgaver være lagt inn i arbeidsinstruksen til BPA. Jeg tror det er noe som ligger i vedtaket. F.eks. at de kan løse mange ulike oppgaver ved hjelp av BPA dersom de har behov for det. Jeg kjenner ikke regelverket godt nok, men tror man kan få vedtak på vanlig personlig assistanse, støttekontakt, praktisk bistand og hjemmehjelp. Dersom noen trenger mange av disse tjenestene kan man få samordnete tjenester slik at alle disse funksjonene løses av BPA. Da vil også ulike oppgaver som husarbeid osv gjøres av BPA, og noen ganger betaler familien for deler av bistanden. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kjenner en som jobber som BPA-assistent. Han er bruker for en ung mann som er singel og har ingen barn. Denne brukeren har flere assistenter. De bruker veldig mye tid på gaming når de er sammen. De gamer sammen og ser på YouTube-videoer sammen. De lager egne gaming-videoer, som blir lagt ut på Facebok og YouTube. I tillegg deltar de på e-sport sammen. Utenom dette er de også på enkelte utenlandsferier. Andre arbeidsoppgaver er matinnkjøp, matlaging og noen ganger hjelp til påkledning. Jeg er usikker på om hjelp til personlig hygiene er en arbeidsoppgave. Brukeren klarer å gå selv og jobber gratis i en matbutikk. Jeg vet at de er venner på Facebook og Snapchat, og de publiserer ting på Facebook og YouTube innimellom. Assistenten er åpen om at de har en god kjemi og at det er en veldig hyggelig jobb. Min mening er at assistenten strekker seg alt for langt og at det er lite grenser mellom de to. Det virker som at assistenten blir som en slags "spillekompis", noe som krever mye tid og energi. Er dette riktig bruk av BPA? Anonymkode: e50c3...1d0 Ja, dette høres ut som helt riktig bruk av BPA der både assistanse og støttekontakt er løst av BPA. 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #182 Skrevet 15. april 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner en som jobber som BPA-assistent. Han er bruker for en ung mann som er singel og har ingen barn. Denne brukeren har flere assistenter. De bruker veldig mye tid på gaming når de er sammen. De gamer sammen og ser på YouTube-videoer sammen. De lager egne gaming-videoer, som blir lagt ut på Facebok og YouTube. I tillegg deltar de på e-sport sammen. Utenom dette er de også på enkelte utenlandsferier. Andre arbeidsoppgaver er matinnkjøp, matlaging og noen ganger hjelp til påkledning. Jeg er usikker på om hjelp til personlig hygiene er en arbeidsoppgave. Brukeren klarer å gå selv og jobber gratis i en matbutikk. Jeg vet at de er venner på Facebook og Snapchat, og de publiserer ting på Facebook og YouTube innimellom. Assistenten er åpen om at de har en god kjemi og at det er en veldig hyggelig jobb. Min mening er at assistenten strekker seg alt for langt og at det er lite grenser mellom de to. Det virker som at assistenten blir som en slags "spillekompis", noe som krever mye tid og energi. Er dette riktig bruk av BPA? Anonymkode: e50c3...1d0 Høres jo greit ut det og innenfor. Faktisk ikke så verst. Jeg ville satt ned foten når det kommer til forespørsler om å utføre oppgaver som kan gjøres av yrkesgrupper som er spesialisert til det. Som bruk av maskiner og utstyr som kan være risikofylte. "Man kan gi opplæring til det" - Nei. Lei inn de med fagbrev. En BPA ikke snekker, murer, tømmerhugger, maler eller mekaniker, og ikke får en betalt som det heller. Lønn og arbeidsoppgaver skal være i balanse. Anonymkode: b8867...946 2 1
shab Skrevet 19. april 2023 #183 Skrevet 19. april 2023 Noen som vet hva en hvilende nattevakt og hvor mange timer er det vanlig å jobbe? Hva tjener en våken nattevakt? Som bpa...
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #184 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 21.39): Morsomt at noen tror at årsaken til at man søker en ufaglært nedverdigende og underbetalt «tjenerjobb» (ja, man jobber for å assistere (tjene) arbeidsleder) er at man brenner for å hjelpe andre. Jeg har ikke møtt en eneste BPA som står i jobben frivillig. De står der i mangel på noe annet. Jobben er hverken givende eller karrierefremmende. Anonymkode: 0244f...c24 🙄 jaja du om det , jeg valgte det frivillig Anonymkode: 67e17...4d6 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #185 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 4.4.2023 den 21.51): En jobb er stort sett alltid å tjene noe eller noen. Har du hørt om serviceyrker? Sykepleiere? Frisører? Drosjesjåfører? Renholdsarbeidere? Servitører? At du finner det nedverdigende å ha en jobb som innebærer å hjelpe en funksjonshemmet med daglige gjøremål sier mer om dine egne holdninger enn yrket i seg selv. Du er åpenbart ikke rett person til å gå inn i en slik jobb. Og det er helt fair. Men det er utrolig uinteressant hva du personlig mener om det, da det åpenbart finnes folk som synes dette er både en meningsfull og fin jobb. Men du må jo bare stå på barrikadene for å proklamere dette for å både å drite på de som har denne jobben og de som trenger denne assistansen i livet sitt. Anonymkode: f13ea...ea3 👏 Anonymkode: 67e17...4d6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå