Andro Skrevet 2. april 2023 #41 Skrevet 2. april 2023 Den som utfører oppdraget skal vite hva brukeren har oppgitt som behov, og hva som står i vedtaket om tildeling av tjenesten. Du skal melde avvik om realitetene ikke stemmer med det som er bestemt. Prosedyrene rundt dette avhenger av om det er brukeren selv som utlyser, ansetter og skriver kontrakten, eller om det er kommunen som er arbeidsgiver. Jeg anbefaler alle BPA om å være nøye med å klargjøre forventninger og formaliteter, og ta opp ting som bryter med det som var forutsetningen. Det kan være at brukers behov er annerledes eller at ting bare flyter ut. Det må uansett evalueres og gjennomgås jevnlig. Og du: Du er fagorganisert? 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #42 Skrevet 2. april 2023 1 hour ago, Drizzt said: Det er normalen. Som BPA assistent er du personens armer og bein, som det så pent sies. Det betyr at du gjør det de ville gjort men ikke kan. En mor rydder og vasker i huset, så husarbeid er absolutt en del av jobben hvis du er assistent til en dame som er mor og kone. Også når hun bor alene. Jeg forstår ikke assistenter som klager på at de må gjøre husarbeid. Da er de helt sikkert feil person til jobben og har ikke forstått hva BPA er og hva assistentens rolle er. I tillegg til manglende opplæring fra arbeidsgiver. Hvis du synes du ikke skal gjøre husarbeid som BPA til damer som ikke kan gjøre det selv, så må du finne deg en annen jobb for du passer ikke til denne og har ikke forstått hva BPA skal gjøre. De i tråden som mener det er misbruk av ordningen har heller ikke skjønt hva BPA er. Alle misbruker ikke ordningen, men noen gjør det. Er det så vanskelig å forstå? Er det enten eller som gjelder her? Denne tråden viser jo ganske greit hvorfor bpa får et rykte som gråsone arbeid, når mange tydeligvis mener det ikke finnes grenser for hva en assistent skal gjøre. Ingen bpa skal måtte utføre farlig arbeid med maskiner eller verktøy. At man skal hjelpe rundt i huset er klart, men det skal være klare retningslinjer på det man skal utføre. Det er jo slikt man skal gå igjennom på bli kjent samtaler og i opplæringsperioden. Hvis assistenter føler at arbeidsmengden etterhvert overskrider det de føler de ble forespeilt, så er det helt innenfor å bytte til en annen ordning. Det er ikke nødvendigvis slik at bruker/pårørende har alltid rett, og så skal man bare adlyde samme hva. Anonymkode: b8867...946 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #43 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da har hun permanent kokk og vaskehjelp fra felleskassa. Ikke dårlig det. Anonymkode: b3d9a...20a Sjarmerende Anonymkode: 67e17...4d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #44 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når man jobber for barn, er man ikke ment å være barnets "armer og ben". Man skal ikke leke med bilbane og se barne-TV (med mindre man gjør det sammen med barnet). Man skal avlaste omsorgspersonene, hvilket kan innebære ting som bleieskift og medisinske prosedyrer, barnepass (også av søsken), kjøring til og fra barnehage/skole og ikke minst matlaging og husarbeid. Anonymkode: 4aff3...4a3 Ok så bpa for barn er å avlaste foreldrene? Man skal altså ikke være på barnet men gjøre ting som ikke har noe med barnet å gjøre? Kan assistenten da bli bedt om å vaske bilen? Passe søsken? lage middag til familien? Her er det forskjellige syn på hva bpa for barn er. Er det enighet blant alle leverandørerene som tilbyr BPA om hva som er assistentens jobb under slike oppdrag? Anonymkode: b3d9a...20a 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #45 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (5 timer siden): Du er da ikke på jobb når barnet er på avlastning? Du er ikke der for mor, men for barnet. Barn kan absolutt hjelpe til med husarbeid over en viss alder, så du må gjøre din del tilsvarende. Men hvis du må gjøre HELE husarbeidet, da er det noe galt for barn gjør ikke hele husarbeidet. Barnet hadde så dårlig motorikk at hun ikke klarte å gjøre noe særlig av husarbeid. Det eneste hun klarte var å ta ut bestikk fra oppvaskmaskinen. Barnet hadde bpa blant annet pga sterk epilepsi. Da passet det dårlig å gjøre oppgaver som innebar at man hadde lite blikkkontakt med henne. Anonymkode: b3d9a...20a
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #46 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet hadde så dårlig motorikk at hun ikke klarte å gjøre noe særlig av husarbeid. Det eneste hun klarte var å ta ut bestikk fra oppvaskmaskinen. Barnet hadde bpa blant annet pga sterk epilepsi. Da passet det dårlig å gjøre oppgaver som innebar at man hadde lite blikkkontakt med henne. Anonymkode: b3d9a...20a Ut fra barnets alder kan man forvente hvor mye barnet ville hjulpet med husarbeid hjemme hadde barnet vært funksjonsfrisk. Assistenten kan bidra tilsvarende med husarbeid i hjemmet. Man tilpasser oppgavene ut fra behovene. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #47 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ok så bpa for barn er å avlaste foreldrene? Man skal altså ikke være på barnet men gjøre ting som ikke har noe med barnet å gjøre? Kan assistenten da bli bedt om å vaske bilen? Passe søsken? lage middag til familien? Her er det forskjellige syn på hva bpa for barn er. Er det enighet blant alle leverandørerene som tilbyr BPA om hva som er assistentens jobb under slike oppdrag? Anonymkode: b3d9a...20a Ja man kan måtte passe søsken for at foreldre skal få tid alene med barnet lqge middag også ja Anonymkode: 67e17...4d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #48 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja man kan måtte passe søsken for at foreldre skal få tid alene med barnet lqge middag også ja Anonymkode: 67e17...4d6 Au pair? Anonymkode: b3d9a...20a 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #49 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Au pair? Anonymkode: b3d9a...20a Au pair er kulturutveksling for unge mennesker. I denne tråden er det snakk om yrket personlig assistent. Anonymkode: 20baa...c6e 2
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #50 Skrevet 2. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok så bpa for barn er å avlaste foreldrene? Man skal altså ikke være på barnet men gjøre ting som ikke har noe med barnet å gjøre? Kan assistenten da bli bedt om å vaske bilen? Passe søsken? lage middag til familien? Her er det forskjellige syn på hva bpa for barn er. Er det enighet blant alle leverandørerene som tilbyr BPA om hva som er assistentens jobb under slike oppdrag? Anonymkode: b3d9a...20a Er barnet gammelt nok å vaske bilen og lage middag hadde det vært funksjonsfrisk? Hvis ja, så skal assistenten også gjøre det. Ingen forventer en 4-åring å lage middag eller vaske bil, men en frisk 12-åring kan fint gjøre det. Målestokken er hva er normal utvikling og hva forventes et normalt utviklet barn å kunne gjøre. Det er det som assistenten skal hjelpe med. Eldre søsken etter en viss alder passer på yngre søsken, ja. Så er det eldre søsken som har BPA så passe på og leke med yngre søsken er en del av jobben. Det trengs ikke være enighet mellom leverandørene. Det er et regelverk som forklarer ting. Jeg er også 100% sikker på at de aller fleste som har en mening om BPA eller jobber som BPA ikke har lest noe av regelverket. Ikke en gang håndboka: https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/opplaeringshandbok-brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf/_/attachment/inline/dda589ba-d02e-4674-a225-44e3a0e465d7:ea3957e2082512805488d2121f7c0d009671d23f/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf I alle disse trådene hvor BPA kalles for slaveri, tjener og vaskehjelp ser jeg assistenter som hverken har fått opplæring eller forstått hva BPA er. Altså folk som aldri burde jobbet som BPA. Endret 2. april 2023 av Drizzt 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #51 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (5 minutter siden): I alle disse trådene hvor BPA kalles for slaveri, tjener og vaskehjelp ser jeg assistenter som hverken har fått opplæring eller forstått hva BPA er. Altså folk som aldri burde jobbet som BPA. Ingen vil jobbe som bpa med mindre det brenner (!) i lommeboken. Bpa er slaveri; man er tjener og vaskehjelp for mennesker som strengt tatt ikke har kompetanse til å være «arbeidsleder». Anonymkode: 0244f...c24 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #52 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Au pair? Anonymkode: b3d9a...20a Eh det er noe annet Anonymkode: 67e17...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #53 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ingen vil jobbe som bpa med mindre det brenner (!) i lommeboken. Bpa er slaveri; man er tjener og vaskehjelp for mennesker som strengt tatt ikke har kompetanse til å være «arbeidsleder». Anonymkode: 0244f...c24 Jeg jobber gjerne som bpa Anonymkode: 67e17...4d6 5 1
Veggdyret Skrevet 2. april 2023 #54 Skrevet 2. april 2023 Skjønner ikke dere som mener at å være BPA for en mor (eller far) ikke skal innebære husarbeid av noe slag. Jeg er mor til 3 og har en mann som drar sin del av lasset, men en normal ukedag jobber jeg 100%, henter og leverer i barnehagen, hjelper til med lekser, gjør klar sekker og tøy til neste dag, vasker og rydder, organiserer vennebesøk og fritidsaktiviteter, bader barn, pusser tenner, leser på senga, og når klokka er 21:00-21:30 og siste barn er i seng så betaler jeg regninger, følger opp all kommunikasjon med skole/barnehage/helsesøster/FAU/venners foreldre/korpset/whatever, og så får jeg kanskje en halvtime til å slappe av før leggetid. I helga tar vi storhandel før vi tar med barna til parken eller ut på tur, leker med dem hjemme (puslespill og brettspill er spesielt populært å ha med foreldre på), kanskje tar dem med til besteforeldre en tur eller i bursdagsselskap eller har vennebesøk eller deltar på dugnad eller tar med ungene på kino/bibliotek/stranda/fjellet... Og når ungene endelig leker selvstendig i noen minutter så rydder jeg mer, vasker mer, og organiserer gangen/skap/lager. Og omtrent det eneste der som lett kan settes bort er husarbeid. Ser for med en BPA som tar med brukers barn på en 3 timers skitur eller i konfirmasjonen til fettern eller 70-årslaget til morfar... 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #55 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (19 minutter siden): I alle disse trådene hvor BPA kalles for slaveri, tjener og vaskehjelp ser jeg assistenter som hverken har fått opplæring eller forstått hva BPA er. Altså folk som aldri burde jobbet som BPA. Klart, på papiret er jo ordningen helt super. Men du skjønner vel at praksis kan avvike fra slik som ordningen egentlig er tiltenkt? Jeg skjønner godt at enkelte kan føle at de blir betraktet som en tjener eller vaskehjelp til tider. At jeg må vaske/rydde opp etter friske mennesker (resten av hustanden) fordi mor i huset har fått tildelt bpa er noe jeg stusser på. En ungdom og/eller en frisk partner klarer fint å tørke opp eget søl, rydde eget rom, sette inn i oppvaskmaskin, legge skittent tøy i skittentøyskurven, smøre brødskive selv osv. I akkurat den situasjonen føler jeg nemlig at jeg blir betraktet som DERES tjener/hushjelp, selv om jeg i realiteten skal være der for å muliggjøre at mor kan leve et aktivt og uavhengig liv. Anonymkode: 802fa...467 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #56 Skrevet 2. april 2023 Jeg tenker at om man skal fungere bra som BPA så må man være veldig klar over at brukere har forskjellige behov. Jeg leser at noen er veldig misfornøyde med å gjøre huslige oppgaver som støvsuge og vaske gulv etc. Vel, det er det eneste jeg har behov for. Jeg har aldri hatt BPA, men hadde hjemmehjelp da jeg er lam fra brystet og ned, bor for meg selv og sitter i rullestol. Problemet var da jeg startet i jobb og ikke hadde tid eller ork til å sette på kaffe og skravle med hjemmehjelpen lenger fordi jeg hadde jobbet langt til natt med en deadline. Fikk tilbakemelding om at jeg "lite pratsom og bare snudde meg vekk i senga". Eh, jeg hadde gjort alt klart for hjemmehjelpen (flyttet "rot" fra gulvet og andre ting som kunne være i veien) så hun skulle få komme enkelt til, mens jeg fikk hvilt ut etter jobb. For jobben tar faktisk såpass energi at jeg ikke har ork til å kjøre en times sosialiserings-økt tidlig på morgenen. Og aldri har jeg noensinne oppført meg avvisende, sjefete eller arrogant, så det at jeg plutselig ble stemplet som utakknemlig og lite høflig er både en fornærmelse og ganske provoserende. Jeg tror kanskje man ikke skal gå inn i BPA-yrket med en forventning om at man skal få en rolle som en Florence Nightingale som må hylles, roses og klappes på ryggen. Som funksjonshemmet er man for så vidt vant til at man må bukke, takke og vise takknemlighet på alle bauger og kanter fordi man tar i mot hjelp. Det gjør jeg så godt jeg kan. Men jeg håper også at BPA og hjemmehjelp klarer å se an behov og situasjon. Ikke alle trenger en bestevenn, men kun praktisk hjelp. Man må ta den som en jobb. Så må man selvsagt forvente profesjonalitet og normal høflighet både fra bruker og assistent. Anonymkode: f13ea...ea3 6 1 3
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #57 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Klart, på papiret er jo ordningen helt super. Men du skjønner vel at praksis kan avvike fra slik som ordningen egentlig er tiltenkt? Jeg skjønner godt at enkelte kan føle at de blir betraktet som en tjener eller vaskehjelp til tider. At jeg må vaske/rydde opp etter friske mennesker (resten av hustanden) fordi mor i huset har fått tildelt bpa er noe jeg stusser på. En ungdom og/eller en frisk partner klarer fint å tørke opp eget søl, rydde eget rom, sette inn i oppvaskmaskin, legge skittent tøy i skittentøyskurven, smøre brødskive selv osv. I akkurat den situasjonen føler jeg nemlig at jeg blir betraktet som DERES tjener/hushjelp, selv om jeg i realiteten skal være der for å muliggjøre at mor kan leve et aktivt og uavhengig liv. Anonymkode: 802fa...467 Men det er ikke din jobb som assistent å bestemme hvem som skal rydde hva i familien. Du er der for å assistere mor i familien og i de fleste familier er det mor som gjør det meste av husarbeid. Du har absolutt lov å ta det opp med mor på en forsiktig måte og spørre om mann og barn pleier å bidra med husarbeid, men du kan ikke stille krav. Hadde jeg vært BPA i en sånn familie hvor ingen andre rydder, ville jeg ikke gått på soverommet og ryddet eller på barnas rom og ryddet, men ville tatt meg av kjøkken, kanskje støvsugd stue, startet vaskemaskin og satt klær til å tørke, måkt snø foran huset. Det er neppe meningen at du skal rydde etter alle i husstanden eller smøre frokost til voksne i familien, men en god del husarbeid må det påregnes hvis mors tilstand ikke lar henne gjør det selv. Dessuten så er det avklart på forhånd hvilke arbeidsoppgaver du har. Har du ikke det skriftlig? Du skal ha skriftlig beskrivelse av arbeidsoppgavene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #58 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (17 minutter siden): Men det er ikke din jobb som assistent å bestemme hvem som skal rydde hva i familien. Du er der for å assistere mor i familien og i de fleste familier er det mor som gjør det meste av husarbeid. Du har absolutt lov å ta det opp med mor på en forsiktig måte og spørre om mann og barn pleier å bidra med husarbeid, men du kan ikke stille krav. Hadde jeg vært BPA i en sånn familie hvor ingen andre rydder, ville jeg ikke gått på soverommet og ryddet eller på barnas rom og ryddet, men ville tatt meg av kjøkken, kanskje støvsugd stue, startet vaskemaskin og satt klær til å tørke, måkt snø foran huset. Det er neppe meningen at du skal rydde etter alle i husstanden eller smøre frokost til voksne i familien, men en god del husarbeid må det påregnes hvis mors tilstand ikke lar henne gjør det selv. Dessuten så er det avklart på forhånd hvilke arbeidsoppgaver du har. Har du ikke det skriftlig? Du skal ha skriftlig beskrivelse av arbeidsoppgavene. Jeg mener heller ikke at jeg skal bestemme hva som skal gjøres, men jeg bevitner i stedet at resten av husholdet legger seg på latsiden fordi mor har en til å hjelpe seg i hjemmet. Særlig barn/ungdommer er dette uheldig for. De skal selv vokse opp og leve sine selvstendige liv, og ikke være avhengige av en assistent som gjør alt for dem. Arbeidsoppgaver er avklart, men ikke så detaljert som du skisserer samt at jeg fikk beskjed om at listen ikke er uttømmende, noe jeg tror er nokså vanlig. Jeg rydder der jeg får beskjed om å rydde, inkludert ungdommens rom. Jeg har egentlig ikke noe imot å rydde opp etter de andre, men jeg anser det som uheldig, særlig for ungdommen som sagt, i tillegg til at det er feil bruk av og syn på ordningen. Anonymkode: 802fa...467 2 3
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #59 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener heller ikke at jeg skal bestemme hva som skal gjøres, men jeg bevitner i stedet at resten av husholdet legger seg på latsiden fordi mor har en til å hjelpe seg i hjemmet. Særlig barn/ungdommer er dette uheldig for. De skal selv vokse opp og leve sine selvstendige liv, og ikke være avhengige av en assistent som gjør alt for dem. Arbeidsoppgaver er avklart, men ikke så detaljert som du skisserer samt at jeg fikk beskjed om at listen ikke er uttømmende, noe jeg tror er nokså vanlig. Jeg rydder der jeg får beskjed om å rydde, inkludert ungdommens rom. Jeg har egentlig ikke noe imot å rydde opp etter de andre, men jeg anser det som uheldig, særlig for ungdommen som sagt, i tillegg til at det er feil bruk av og syn på ordningen. Anonymkode: 802fa...467 Hvis du er misfornøyd med å rydde ungdommenes rom, kan du ta det opp med mor og uttrykke din bekymring at de andre ikke avlaster henne med husarbeid. Husk at du er i en familie i dyp krise, så man kan ikke ha helt de samme forventningene som hos en sprekk og frisk familie. Ja, det er rimelig å forvente at ungdommer kan rydde eget rom og lage mat til seg selv, men samtidig er det dette med det store bildet. Uansett kommer du lengst ved å ha en samtale med henne hvor du sier det du mener uten å være anklagende eller ønske å bestemme. Kanskje spørre leverandørfirma om råd og hvordan gå frem? Jeg er sikker på at hun vil at du trives på jobb samtidig som det er usunt at en av partene går rundt og plages i stillhet av noe. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #60 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Er barnet gammelt nok å vaske bilen og lage middag hadde det vært funksjonsfrisk? Hvis ja, så skal assistenten også gjøre det. Ingen forventer en 4-åring å lage middag eller vaske bil, men en frisk 12-åring kan fint gjøre det. Målestokken er hva er normal utvikling og hva forventes et normalt utviklet barn å kunne gjøre. Det er det som assistenten skal hjelpe med. Eldre søsken etter en viss alder passer på yngre søsken, ja. Så er det eldre søsken som har BPA så passe på og leke med yngre søsken er en del av jobben. Det trengs ikke være enighet mellom leverandørene. Det er et regelverk som forklarer ting. Jeg er også 100% sikker på at de aller fleste som har en mening om BPA eller jobber som BPA ikke har lest noe av regelverket. Ikke en gang håndboka: https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/opplaeringshandbok-brukerstyrt-personlig-assistanse-bpa/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf/_/attachment/inline/dda589ba-d02e-4674-a225-44e3a0e465d7:ea3957e2082512805488d2121f7c0d009671d23f/Opplæringshåndbok brukerstyrt personlig assistanse BPA.pdf I alle disse trådene hvor BPA kalles for slaveri, tjener og vaskehjelp ser jeg assistenter som hverken har fått opplæring eller forstått hva BPA er. Altså folk som aldri burde jobbet som BPA. Nettopp! Jeg understreker igjen at jeg er mot utnytting. Men jeg er også mot utnytting av butikkpersonale, bussjåfører, sykepleier, psykolog osv. Skal en fastlege komme på jobb og bare «vettu hva? Jeg ER så lei av han mugne fyren med kols som maser om helt irrelevante medisiner. Nå skal jeg skrive en kronikk om hvor kjipe KOLSpasienter er. Dessuten misliker jeg ta tester i hals, synes halser er kvalme. Orker ikke». Sykepleieren kommer på jobb på Drammen sykehus og bare «kateter? På hun derre masete dama på rom 116? Ellers takk. Jeg kan derimot veilede henne til å gjøre det». Vaskepersonale: «eh….så….jeg må tømme bleiesøpla? Jeg trodde jeg bare skulle bone gulv i en vaskejobb jeg. Hvorfor kan ikke foreldre ta med de bleiene hjem og kaste dem der?» Det er ca slik debatten går i denne tråden. INGEN støtter utnyttelse i noen yrker. Men ingen som jobber som BPA er analfabeter. Les kontrakt, stillingsbeskrivelser. Liker en ikke slike type oppgaver: Holde seg LANGT unna hjemmetjenesten, BPA, hjemmesykepleie, helsevesen generelt, renholdsyrker++++. Ikke fornøyd med lønna? Vel, jeg unner alle som jobber med omsorgsyrker god lønn. Organiser dere, unngå å jobbe for useriøse aktører. Ta et møte med bruker å gå gjennom planen. Ikke snakk ned syke mennesker og deres pårørende. Det er kvalmt. Anonymkode: d613a...5b3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå