AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #21 Skrevet 1. april 2023 Bpa er jo en personlig assistent som kan brukes til det man trenger hjelp til ifm sykdom. Det kan helt fint være husarbeid og vil være beskrevet i avtalen du gjør med brukeren. Det er ikke alle som trenger hjelp til husarbeid. Mannen min jobbet som bpa for et barn da han var yngre og det bestod i å overvåke og hjelpe på natt. Så det kommer an på behovet :) Anonymkode: 142d8...90f 5 1
mitch92 Skrevet 1. april 2023 #22 Skrevet 1. april 2023 Maskinfører skrev (11 timer siden): Synes mannen i huset kunne bidratt litt før du kom sammen med barna dette minner litt om moderne slaveri ☹️ Moderne slaveri faktisk 😅 det er en betalt jobb. Alle som sier ansett vaskehjelp,de rydder dessverre som regel ikke. Bare vasker slik at man må rydde på forhånd før de kommer 9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #23 Skrevet 1. april 2023 On 3/31/2023 at 1:46 PM, AnonymBruker said: Altså, jeg er helt enig i at man ikke skal gjøre ting stillingsbeskrivelsen til en BPA skal gjøre. Men….. Hva legger du i emosjonell utpressing? Jeg ville selv aldri slavet rundt en person - men om personen ikke liker å gjøre oppgaver jeg trenger pga sykdom: Vel, det ville jo vært tydelig beskrevet i min teoretiske utlysning. »Du trenger, trenger ikke, jeg klarer, klarer ikke». Ikke søk om man tenker «grøss for en jobb». Anonymkode: d613a...5b3 Har du jobbet som bpa? Eller er du en av disse brukerne og pårørende her inne som er på disse trådene med en gang for å slå ned på kritikk av yrket? Det er ikke alltid gitt hva man går til, og det er nettopp derfor at det er stor gjennomtrekk hos enkelte brukere, for ikke å snakke om yrket. Man skal utføre jobben innenfor rimelighetens rammer. Men spør du meg om å hugge ved, vaske vinduet til naboen eller forventer at jeg skal ta alt av rydding og vask når det er andre friske i husstanden som ikke gidder - da bytter jeg ordning hvor ting fungerer bedre. Noen plasser funker det, andre ikke. Med emosjonell utpressing sikter jeg til forsøk på å spille på assistentens følelser for å strekke seg lenger enn det som er innenfor. Det advares på bpa-kurser om å ikke la seg bli utnyttet i denne ordningen, og å opprettholde grenser. Man skal være forsiktig med å få et for vennskapelig forhold til en bruker eller pårørende, det er nettopp da utnyttingen ofte begynner. Anonymkode: b8867...946 14 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #24 Skrevet 1. april 2023 Dette er en ordning som jeg vil si er i gråsonen. For mange er det en fin ordning. En venninne er synshemmet og har assistenter rundt 15 timer i uka. Da bruker de det meste av tiden på handling av mat, lage i stand måltider, ordne teknologien med pc og mobil. Hvis det er tid til overs så går de over gulvene også. Assistenten har aldri noen dødtid hos henne. Jeg var selv BPA for en funksjonshemmet ungdom som bodde hjemme. Ut fra assistent-permen så var det veldig mye husarbeid. Det var vask av bad, rydde kjøkkenbordet, tømme søppel osv. I tillegg var det matlaging til familien , som bestod av ungdommen og moren. Jeg jobbet ikke på de dagene hvor det var husarbeid og matlaging, så jeg vet ikke hvor omfattende det er. Hvis dette var en ungdom som var pleietrengende, og det derfor førte med en del vask av do og bad+ mye avfall så hadde jeg forstått det mer. Jeg fikk vel egentlig følelsen at BPA skulle dekke morens behov også. For det å vaske badet, ta ut av oppvaskmaskinen og støvsuge stua er vel morens oppgave? Hvis en bruker av BPA først og fremst har behov for husarbeid, så finnes det vel andre ordninger som kan dekke dette? Kan de få hushjelp? Rengjøring via hjemmetjenesten? BPA gis jo først og fremst for de som som har et omfattende tjenestebehov utover husarbeid. Og hvis det bor funksjonsfriske folk i husstanden så er vel tanken at de skal ta seg av størstedelen av husarbeidet? Hvis man skal gi folk BPA ut fra hvor mye husarbeid de trenger, så vil mange få et veldig høyt timetall, som kan gå ut over de som trenger hjelp til å komme seg opp av senga, og hjelp med personlig hygiene. Anonymkode: b3d9a...20a 10 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #25 Skrevet 1. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis en bruker av BPA først og fremst har behov for husarbeid, så finnes det vel andre ordninger som kan dekke dette? Kan de få hushjelp? Rengjøring via hjemmetjenesten? BPA gis jo først og fremst for de som som har et omfattende tjenestebehov utover husarbeid. Og hvis det bor funksjonsfriske folk i husstanden så er vel tanken at de skal ta seg av størstedelen av husarbeidet? Hvis man skal gi folk BPA ut fra hvor mye husarbeid de trenger, så vil mange få et veldig høyt timetall, som kan gå ut over de som trenger hjelp til å komme seg opp av senga, og hjelp med personlig hygiene. Anonymkode: b3d9a...20a Jeg ser at det er en del misforståelser og kunnskapsmangel i denne tråden. Du stiller noen spørsmål, og det er bra at du er åpen for å søke kunnskap. Det er riktig at en bruker med behov for praktisk bistand til renhold kan få vedtak om hjemmehjelp. Brukere av BPA har ofte flere tjenester bakt inn i BPA-ordningen, og som regel er hjemmehjelp bakt inn i vedtaket om BPA slik at assistenter skal utføre de oppgavene. Det er vanlig å gjøre det på denne måten av to hovedårsaker, det ene er at det er rimeligere for kommunene å slå sammen tjenestene og det andre er at det blir færre personer å forholde seg til for den funksjonshemmede/syke. Det siste er viktig fordi det for mange funksjonshemmede og syke kan bli svært mange hjelpere inne i bildet når man ser på totalen. Det er kanskje en håndfull assistenter hjemme, noen assistenter på skolen/jobben (og atter andre assistenter på SFO), det er kanskje sykepleiere, fysioterapeuter, logpoped, ergoterapeut, leger eller annet helsepersonell innom på fast basis, og det kan være andre fagpersoner som er innom. Så totalt kan det bli svært mange personer å måtte forholde seg til på daglig basis. I tillegg kommer personvernhensyn inn. Og også hensynet til de funksjonshemmede rett til et normalt liv. Så for å ivareta dette er det i de aller fleste tilfeller klart mest hensiktsmessig å ha få, faste assistenter som utfører flere tjenester. Det er eksempelvis vanlig å gi ufaglærte assistenter opplæring i bruk av kateter, PEG, tøying og andre oppgaver som må utføres jevnlig hos brukeren. Som jeg har nevnt tidligere i tråden fattes det vedtak på den funksjonshemmedes del av husarbeidet. Timestildelingen skjer etter en fastsatt norm. Dersom den funksjonshemmede er en voksen som bor sammen med en annen (funksjonsfrisk) voksen gis det normalt vedtak på 50% av fastsatt norm. Dersom den funksjonshemmede er et barn fattes vedtak etter skjønn, og det som skal skjønnsberegnes er bl.a. foreldres omsorgsoppgaver og -byrde. Slik at det i familier med flere funksjonshemmede barn ofte gis noe mer tid til husarbeid for å avlaste foreldrene. Som eksempel på den fastsatte norm kan det nevnes at det i min kommune maksimalt innvilges 50 minutter per uke til husarbeid og rengjøring, og dette kan kun innvilges i spesielle tilfeller der søker er en sterkt funksjonshemmet voksen som bor alene (men merk at ikke alle sterkt funksjonshemmede enslige voksne kan tildeles så mye tid til husarbeid, det kan kun gis i spesielle tilfeller). Jeg håper dette svarer på spørsmålene dine, og også oppklarer noen av misforståelsene andre i tråde måtte ha. Anonymkode: 20baa...c6e 4 10
Maskinfører Skrevet 2. april 2023 #26 Skrevet 2. april 2023 mitch92 skrev (15 timer siden): Moderne slaveri faktisk 😅 det er en betalt jobb. Alle som sier ansett vaskehjelp,de rydder dessverre som regel ikke. Bare vasker slik at man må rydde på forhånd før de kommer Ja virker sånn ut kjenner flere som jobber med slikt spessielt innen kommunen 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #27 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 23.25): Joda, om man er en husholdning med for eksempel partner+barn (ikke store ungdommer) - så gjenstår jo ca 50%. Du må huske på at en syk forelder = dobbelt ansvar på forelder nr 2. Forelder nummer 2 kan (som i mitt tilfelle) ha stor omsorgsbyrde andre plasser også. Syke foreldre feks, barn som trenger ekstra oppfølging. Forelder nr 2 kan være på vei til å bli/er utbrent av denne langvarige situasjonen. Det kan se ut som forelder nr 2 skal «kose seg på kino fremfor å rydde», men det kinobesøket kan være et viktig avbrekk fra sykdom for begge to. DERFOR vil en del syke, inkludert meg - sårt ønske seg hjelp med praktiske oppgaver. Fordi en ikke lengre klarer selv, og endelig får litt hjelp i hverdagen. Men jeg hadde jo aldri gått på kino mens BPA vasket hjemme 😅 Det er jo absurd. Anonymkode: d613a...5b3 Det er nettopp dette.. Man kan tenke at den friske forelderen skal gjøre 50 % av husarbeidet, men det er viktig å tenke over at denne personen kanskje har 100 % på veldig mange oppgaver som BPA ikke kan ta over eller følge opp. For eksempel leksehjelp, fritidsaktiviteter, økonomi, byråkrati/hjelpeordninger, bilhold osv. Da er det mye lettere at husarbeid settes bort. Det betyr selvsagt ikke at det skal misbrukes på noe vis, men jeg tror kanskje TS ikke nødvendigvis ser alt av andre oppgaver som den syke forelderen ikke får gjort. Anonymkode: c82a0...17b 6 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #28 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nettopp dette.. Man kan tenke at den friske forelderen skal gjøre 50 % av husarbeidet, men det er viktig å tenke over at denne personen kanskje har 100 % på veldig mange oppgaver som BPA ikke kan ta over eller følge opp. For eksempel leksehjelp, fritidsaktiviteter, økonomi, byråkrati/hjelpeordninger, bilhold osv. Da er det mye lettere at husarbeid settes bort. Det betyr selvsagt ikke at det skal misbrukes på noe vis, men jeg tror kanskje TS ikke nødvendigvis ser alt av andre oppgaver som den syke forelderen ikke får gjort. Anonymkode: c82a0...17b Hva når den syke er på avlastning? Jeg jobbet for et barn som var på avlastning annenhver helg og en dag i uka. Er det ikke da rimelig at mor kan vaske badet, stua og vanskelig vinduer de dagene hun har fri? Anonymkode: b3d9a...20a 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #29 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du jobbet som bpa? Eller er du en av disse brukerne og pårørende her inne som er på disse trådene med en gang for å slå ned på kritikk av yrket? Det er ikke alltid gitt hva man går til, og det er nettopp derfor at det er stor gjennomtrekk hos enkelte brukere, for ikke å snakke om yrket. Man skal utføre jobben innenfor rimelighetens rammer. Men spør du meg om å hugge ved, vaske vinduet til naboen eller forventer at jeg skal ta alt av rydding og vask når det er andre friske i husstanden som ikke gidder - da bytter jeg ordning hvor ting fungerer bedre. Noen plasser funker det, andre ikke. Med emosjonell utpressing sikter jeg til forsøk på å spille på assistentens følelser for å strekke seg lenger enn det som er innenfor. Det advares på bpa-kurser om å ikke la seg bli utnyttet i denne ordningen, og å opprettholde grenser. Man skal være forsiktig med å få et for vennskapelig forhold til en bruker eller pårørende, det er nettopp da utnyttingen ofte begynner. Anonymkode: b8867...946 Jeg har ikke jobbet som BPA, har aldri hatt BPA. Jeg forstår ikke hvorfor du trekker frem å vaske vinduer til nabo eller andre ulovlige tjenester. Jeg går utfra utlysningen må være lovlig ihht arbeidsbeskrivelse. Jeg personlig, dersom jeg hadde trengt BPA hadde valgt kommunal først fremfor å velge fra private tilbydere. Nettopp på grunn av at jeg ville ønsket en som hadde blitt ansatt først av kommune som arbeidsgiver, og gjerne hadde erfaring og kunne forstått hva det gikk ut på i en variasjon av tilfeller. Det er stor forskjell på hva en med ME trenger kontra en med alvorlig muskelsykdom. Eller en som har havnet i bilulykke. Du kan jo ikke snakke så nedsettende og nedlatende om en gruppe du skal jobbe for 🤷♀️ Om jeg skulle hatt BPA hadde det ikke blitt lange turer ut, byturer, være med på konsert eller jobb. Jeg personlig er sengebunden, og klarer veldig lite. Jeg hadde mer enn gjerne fått de «kjedelige tjenestene» dekket annensteds, men egenandelene er såpass høye at selv om jeg nå har behov for rydd/vasketjeneste og trolig hadde fått det innvilget så har jeg ikke råd til å sette av pengene. Alternativet er å kutte ut behandling/medisin som kan gjøre meg friskere og mer selvgående. Og vennligst hold den nedlatende attituden din borte takk. «Er du syk selv eller en av disse pårørende». Ehm…..er det eksklusjonskriterie for å kunne ha en mening? For jeg ble syk jobbet jeg i offentlig sektor med tjenester. Så jeg vet en hel del om hva man kan, og ikke kan forvente. At du har vært borti en grenseoverskridende person som BPA gir deg ikke rett til å tegne et bilde av at alle syke har samme funksjonsevne og manipulerer dersom de ber om en oppgave du ikke liker. Er den ulovlig/ikke avtalt? Si ifra. Ikle fremstill det som at alle som søker BPA prøver manipulere deg til å hogge naboens ved. Anonymkode: d613a...5b3 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #30 Skrevet 2. april 2023 mitch92 skrev (På 31.3.2023 den 20.25): Dette er en jobb man får betalt for å gjøre. Noen av de man er BPA for er såpass syke at de blir utslitt om de skal gjøre alt husarbeidet selv, og partner kan bli helt utslitt om alt blir overlatt til de også. Tenker at husarbeid er noe man må regne med om man søker BPA stilling. Blir litt som at jeg skal syte over å måtte lage mat til hjemmesykepleie pasientene mine, eller hjelpe de med husarbeid (noen har vedtak på dette og da må vi hjelpe dem). Enig og det står som regel i beskrivelsen hva man skal gjøre Anonymkode: 67e17...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #31 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva når den syke er på avlastning? Jeg jobbet for et barn som var på avlastning annenhver helg og en dag i uka. Er det ikke da rimelig at mor kan vaske badet, stua og vanskelig vinduer de dagene hun har fri? Anonymkode: b3d9a...20a Du tenker hun aldri trenger å hebte seg inn eller få hvile? Anonymkode: 67e17...4d6 3 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #32 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tenker hun aldri trenger å hebte seg inn eller få hvile? Anonymkode: 67e17...4d6 Så da har hun permanent kokk og vaskehjelp fra felleskassa. Ikke dårlig det. Anonymkode: b3d9a...20a 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #33 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så da har hun permanent kokk og vaskehjelp fra felleskassa. Ikke dårlig det. Anonymkode: b3d9a...20a Du tenker fulltids institusjon for dette barnet er billigere for felleskassa? Da tror jeg du tenker feil. Anonymkode: 4aff3...4a3 3 2 3
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #34 Skrevet 2. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 21.48): Har jobbet som BPA (brukerstyrt personlig assistent) i mange år. Var lenge ansatt hos en fast bruker. Dette var en eldre dame med muskelsykdom og respirator. Der gikk tiden stort sett til stell og matlaging. Det var litt husvask en dag i uka. Noe man må forvente. Tenkte ofte at mange av oppgavene jeg utførte tilhørte en sykepleier eller hjelpepleier, men følte meg fort trygg på rutinene. Etter en del år hos denne brukeren, ønsket jeg meg jobb nærmere og fikk tildelt flere brukere som til sammen utgjorde en full stilling. Det var en dame I 50 årene med ME og to eldre ektepar. (70 og 80 årene) i disse tre oppdragene var det kun snakk om å handle på matbutikken, hente medisiner på apoteket og ellers: husarbeid. Hos to av de så huset ut som en svinesti hver gang jeg kom. Jeg gjorde det samme hver eneste gang. Ryddet kjøkkenbenken for et totalt kaos (damen med ME hadde to tenåringer og en mann som rotet noe helt vanvittig) da var det kjekt å ha en BPA som kunne rydde etter de) selv rotet hun minimalt. Deretter gikk turen inn på badet for å gjøre det levelig der. Vaske klær, vaske do og vasken hvertfall. Rydde leiligheten, støvsuge, vaske gulv.. Alt handlet om å få leilighetene i normal stand. Det så helt bomba ut. Neste gang var det på’n igjen. Det jeg lurer på er: er dette normalen? Har jeg vært veldig uheldig? Jeg er da ingen vaskehjelp. Andre med erfaringer som BPA? Anonymkode: d0075...825 Det er normalen. Som BPA assistent er du personens armer og bein, som det så pent sies. Det betyr at du gjør det de ville gjort men ikke kan. En mor rydder og vasker i huset, så husarbeid er absolutt en del av jobben hvis du er assistent til en dame som er mor og kone. Også når hun bor alene. Jeg forstår ikke assistenter som klager på at de må gjøre husarbeid. Da er de helt sikkert feil person til jobben og har ikke forstått hva BPA er og hva assistentens rolle er. I tillegg til manglende opplæring fra arbeidsgiver. Hvis du synes du ikke skal gjøre husarbeid som BPA til damer som ikke kan gjøre det selv, så må du finne deg en annen jobb for du passer ikke til denne og har ikke forstått hva BPA skal gjøre. De i tråden som mener det er misbruk av ordningen har heller ikke skjønt hva BPA er. Endret 2. april 2023 av Drizzt 4 2 4
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #35 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva når den syke er på avlastning? Jeg jobbet for et barn som var på avlastning annenhver helg og en dag i uka. Er det ikke da rimelig at mor kan vaske badet, stua og vanskelig vinduer de dagene hun har fri? Anonymkode: b3d9a...20a Du er da ikke på jobb når barnet er på avlastning? Du er ikke der for mor, men for barnet. Barn kan absolutt hjelpe til med husarbeid over en viss alder, så du må gjøre din del tilsvarende. Men hvis du må gjøre HELE husarbeidet, da er det noe galt for barn gjør ikke hele husarbeidet. 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #36 Skrevet 2. april 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Du er da ikke på jobb når barnet er på avlastning? Du er ikke der for mor, men for barnet. Barn kan absolutt hjelpe til med husarbeid over en viss alder, så du må gjøre din del tilsvarende. Men hvis du må gjøre HELE husarbeidet, da er det noe galt for barn gjør ikke hele husarbeidet. Når man jobber for barn, er man ikke ment å være barnets "armer og ben". Man skal ikke leke med bilbane og se barne-TV (med mindre man gjør det sammen med barnet). Man skal avlaste omsorgspersonene, hvilket kan innebære ting som bleieskift og medisinske prosedyrer, barnepass (også av søsken), kjøring til og fra barnehage/skole og ikke minst matlaging og husarbeid. Anonymkode: 4aff3...4a3 2 1 1
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #37 Skrevet 2. april 2023 Maskinfører skrev (På 1.4.2023 den 0.26): Synes mannen i huset kunne bidratt litt før du kom sammen med barna dette minner litt om moderne slaveri ☹️ Moderne slaveri? Du er helt på bærtur 2 2
Drizzt Skrevet 2. april 2023 #38 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når man jobber for barn, er man ikke ment å være barnets "armer og ben". Man skal ikke leke med bilbane og se barne-TV (med mindre man gjør det sammen med barnet). Man skal avlaste omsorgspersonene, hvilket kan innebære ting som bleieskift og medisinske prosedyrer, barnepass (også av søsken), kjøring til og fra barnehage/skole og ikke minst matlaging og husarbeid. Anonymkode: 4aff3...4a3 Barnets assistent er også barnets armer og bein. Det er ikke noe annerledes. Det handler om å assistere barnet med det barnet trenger hjelp til. En feil oppfatning av mange kommuner og dermed også assistenter er at BPA er avlastning for foreldrene. Det er jo ikke. Jo, du kan leke med bilbane med barnet og se barne-TV med barnet. Det er det barnet ville gjort selv, men hvis motorisk hindring gjør det umulig for barnet å leke med bilbane, da er det du som flytter på bilene og involverer barnet i leken. 6 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #39 Skrevet 2. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke jobbet som BPA, har aldri hatt BPA. Jeg forstår ikke hvorfor du trekker frem å vaske vinduer til nabo eller andre ulovlige tjenester. Jeg går utfra utlysningen må være lovlig ihht arbeidsbeskrivelse. Jeg personlig, dersom jeg hadde trengt BPA hadde valgt kommunal først fremfor å velge fra private tilbydere. Nettopp på grunn av at jeg ville ønsket en som hadde blitt ansatt først av kommune som arbeidsgiver, og gjerne hadde erfaring og kunne forstått hva det gikk ut på i en variasjon av tilfeller. Det er stor forskjell på hva en med ME trenger kontra en med alvorlig muskelsykdom. Eller en som har havnet i bilulykke. Du kan jo ikke snakke så nedsettende og nedlatende om en gruppe du skal jobbe for 🤷♀️ Om jeg skulle hatt BPA hadde det ikke blitt lange turer ut, byturer, være med på konsert eller jobb. Jeg personlig er sengebunden, og klarer veldig lite. Jeg hadde mer enn gjerne fått de «kjedelige tjenestene» dekket annensteds, men egenandelene er såpass høye at selv om jeg nå har behov for rydd/vasketjeneste og trolig hadde fått det innvilget så har jeg ikke råd til å sette av pengene. Alternativet er å kutte ut behandling/medisin som kan gjøre meg friskere og mer selvgående. Og vennligst hold den nedlatende attituden din borte takk. «Er du syk selv eller en av disse pårørende». Ehm…..er det eksklusjonskriterie for å kunne ha en mening? For jeg ble syk jobbet jeg i offentlig sektor med tjenester. Så jeg vet en hel del om hva man kan, og ikke kan forvente. At du har vært borti en grenseoverskridende person som BPA gir deg ikke rett til å tegne et bilde av at alle syke har samme funksjonsevne og manipulerer dersom de ber om en oppgave du ikke liker. Er den ulovlig/ikke avtalt? Si ifra. Ikle fremstill det som at alle som søker BPA prøver manipulere deg til å hogge naboens ved. Anonymkode: d613a...5b3 Jeg har ikke sagt at alle brukere eller pårørende utnytter assistenter, her er det du som tar utgangspunkt i generaliseringer. Men at det forekommer utnytting er jo klart det, hvis ikke hadde de ikke tatt det opp på bpa-kurs, ville de vel? Selvfølgelig skal man ikke ta alle under en kam, hverken brukere, pårørende eller assistenter. Men det skal jaggu være lov å ha en diskusjon om yrket og grensesetting uten at man skal bli "satt på plass" av folk som ikke tåler at ordningen settes under kritisk lys. Det skjer som regel hver gang i disse bpa-trådene at noen blir emosjonelle og kritiserer assistentene for å våge å stille spørsmål. Neida, alle prøver ikke å manipulere til eller tøye grenser, men ikke kom og lat som om alt bare er fint heller. Jeg jobber nå i ordninger som fungerer, men har kuttet ut de som ikke har fungert. I tillegg har jeg snakket med andre som jobber i yrket og hørt historier fra dem. Selvfølgelig får man informasjon om hva det ønskes hjelp til i utgangspunktet før man begynner i en ordning, men det er ingen garanti for at man få forespørsler om å utøve oppgaver utover det som ikke er blitt nevnt. "Du kan jo ikke snakke så nedsettende og nedlatende om en gruppe du skal jobbe for" sier du. Igjen, brukere og pårørende er ingen homogen gruppe, men har forskjellige behov og er forskjellige som personer. Når jeg snakker negativt om de som utnytter assistenter betyr det ikke at jeg også kritiserer flesteparten som ikke gjør det. Hadde ikke trodd jeg skulle måtte understreke det. Anonymkode: b8867...946 3 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #40 Skrevet 2. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er nettopp dette.. Man kan tenke at den friske forelderen skal gjøre 50 % av husarbeidet, men det er viktig å tenke over at denne personen kanskje har 100 % på veldig mange oppgaver som BPA ikke kan ta over eller følge opp. For eksempel leksehjelp, fritidsaktiviteter, økonomi, byråkrati/hjelpeordninger, bilhold osv. Da er det mye lettere at husarbeid settes bort. Det betyr selvsagt ikke at det skal misbrukes på noe vis, men jeg tror kanskje TS ikke nødvendigvis ser alt av andre oppgaver som den syke forelderen ikke får gjort. Anonymkode: c82a0...17b For meg som assistent, går det helt fint å gjøre mesteparten av husarbeidet. Jeg forstår som du sier at den friske forelderen må trå til på andre områder. Men! Den friske forelderen og ungdommene kan likevel la være å grise unødvendig. Ungdommen klarer fint å rydde rommet selv, eller skal mor alltid ha dette ansvaret? De friske klarer å rydde matrester fra fatet etter at de har spist, skylle en tallerken, rydde av bordet etter seg osv. Dette er vel det eneste som jeg reagerer på i min jobb som bpa. Blir som at hvis mor har bpa så kan alle i huset være ekstra late fordi "hushjelpen" likevel kommer på jobb snart og rydder opp. Anonymkode: 802fa...467 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå