Gå til innhold

Stilles det krav til godt språk for de som vil utgi bøker?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Noen ganger leser jeg bøker med så innmari dårlig språk.  Jeg får følelsen av å lese stiler fra tiendeklasse evnt videregående.: 

"Jeg sa hei. Hun sa hei. Så spiste vi frokost sammen. Så tok vi bussen til byen.. Etterpå gjorde vi det.  Og så var boka ferdig.

Det var en varsler som skrev en bok om sine erfaringer rundt en spesiell sak. Hadde det ikke vært for at saken var interessant så hadde han aldri verden kommet igjennom nåløyet med det  skriftlige  " Det var en veldig fin og interessant dag. Det ende med at jeg leste et kapittel av Jo Nesbø på senga. Så var den dagen over. Godt natt"!! Det var  en veldig muntlig stil over det hele, litt for muntlig etter min mening. 

Hva er kriteriene for å gi ut bøker? Hvem bestemmer om bok skal gis ut på et forlag evnt kjøpes inn til et bibliotek?

Endret av Pipaluk
språkvask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mange ganger lurt på det samme! Hvordan får de lov til å gi ut bøker?! 

Anonymkode: 82eb5...d8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest en grunn til at setningene er som de er. Ikke alltid, men ofte er setningslengden et litterært virkemiddel. Det kan være veldig korte setninger eller setninger som går over en hel side eller flere uten punktum.

Men jeg har sett at når det gjelder "privatpersoner" som gir ut bøker på eget forlag, kan det være mye rart, det er nok fordi de som oftest foretar korrektur og språkvask selv uten å egentlig være kvalifisert til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan skrive og publisere bøker.

I seriøse forlag, har de folk som leser gjennom utkastene til forfatterne og kommer med tilbakemeldinger osv.
Hvis du har lest en bok som en varsler har skrevet, regner jeg med at den er gitt ut på et relativt lite forlag. Og at boken ikke er skrevet av en forfatter.

Staten kjøper inn bøker til biblioteker gjennom Kulturrådets innkjøpsordning. I tillegg kjøper bibliotekene inn bøker selv - om de har økonomi til det

Anonymkode: df918...068

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvem som helst kan skrive og publisere bøker.

I seriøse forlag, har de folk som leser gjennom utkastene til forfatterne og kommer med tilbakemeldinger osv.
Hvis du har lest en bok som en varsler har skrevet, regner jeg med at den er gitt ut på et relativt lite forlag. Og at boken ikke er skrevet av en forfatter.

Staten kjøper inn bøker til biblioteker gjennom Kulturrådets innkjøpsordning. I tillegg kjøper bibliotekene inn bøker selv - om de har økonomi til det

Anonymkode: df918...068

hvilke forlag regnes som seriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (23 minutter siden):

Det er som oftest en grunn til at setningene er som de er. Ikke alltid, men ofte er setningslengden et litterært virkemiddel. Det kan være veldig korte setninger eller setninger som går over en hel side eller flere uten punktum.

Men jeg har sett at når det gjelder "privatpersoner" som gir ut bøker på eget forlag, kan det være mye rart, det er nok fordi de som oftest foretar korrektur og språkvask selv uten å egentlig være kvalifisert til det.

Her var det rett og slett snakk om dårlig og platt språk.   Han som skrev boka har aldri vært noen stor skribent. Hvis han hadde vært det, så hadde han variert setningsoppbyggingen sin bedre.   Det var veldig mange setninger som begynte med jeg,  Det er klart at det må være et muntlig preg over personlige fortellinger, men det hadde likevel vært mulig å formulere seg bedre.  Rart hvis ikke Forlaget ga tilbakemelding om dette. De er vel også interessert i at boka får salgstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (41 minutter siden):

Her var det rett og slett snakk om dårlig og platt språk.   Han som skrev boka har aldri vært noen stor skribent. Hvis han hadde vært det, så hadde han variert setningsoppbyggingen sin bedre.   Det var veldig mange setninger som begynte med jeg,  Det er klart at det må være et muntlig preg over personlige fortellinger, men det hadde likevel vært mulig å formulere seg bedre.  Rart hvis ikke Forlaget ga tilbakemelding om dette. De er vel også interessert i at boka får salgstall?

Hvilket forlag er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...