AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 Kjenner dessverre mange som opplever vold i hjemmet. Jeg har prøvd å hjelpe dem, men de lytter ikke. De tror det de opplever er vanlig. Utskjelling, latterliggjøring, blir hive vann på, mobbet, slått, innelåst, lite tilgang til penger, skriket til. Er det noen her som opplever det og hvorfor blir dere med denne personen? Anonymkode: ba24f...a49
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #2 Skrevet 30. mars 2023 Jeg trodde mye av det jeg opplevde var vanlig fordi jeg vokste opp i et hjem hvor det var vanlig. Etterhvert som volden eskalerte skjønte jeg at det var unormalt og farlig, men jeg klarte ikke komme meg vekk fordi jeg var traumebundet (stockholmsyndrom), isolert fra venner og familie, under grov manipulasjon (se på dokumentarer om sekter så skjønner du hvor kontrollert man kan bli) og det siste året var det hovedsakelig fordi jeg holdt på å bli drept hver gang jeg prøvde å komme meg vekk og jeg fryktet for mitt eget liv. Da var det tryggere å fortsette forholdet. Jeg fikk heldigvis hjelp av terapi og krisesenter til slutt men hele hjernen måtte omprogrammeres først, for de skadene man får som traumatisert fange i et forhold er Stockholmsyndrom. Anonymkode: ae59f...502 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å være der for dem. Kanskje de vil ha hjelp av deg når de endelig føler seg klare til å gå. Grunner til at de blir kan være så mange; økonomi, barn og andre praktiske ting. Men også skam og frykt for å bli alene. Mange vet heller ikke at det er vold de opplever. Så her må du bare være tålmodig selv om det er frustrerende. Det stiller seg imidlertid litt annerledes i tilfeller der de har mindreårige barn. Det er veldig skadelig for barn å vokse opp i en voldelig familie, så her bør barneverntjenesten inn i bildet! Anonymkode: fbbc9...860 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 De har ofte dårlig selvfølelse og tror ikke de finner noe bedre, og så lar de seg lett manipulere til at personen angrer og elsker dem Anonymkode: 20d59...653 1
Andro Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stiller seg imidlertid litt annerledes i tilfeller der de har mindreårige barn. Det er veldig skadelig for barn å vokse opp i en voldelig familie, så her bør barneverntjenesten inn i bildet! Stiller meg fullt bak denne. Å bli værende i vold er omsorgssvikt, og da må man melde til barnevernet. Ellers er alt man kan gjøre å signalisere at man er tilstede for den voldsutsatte, aldri love å ikke fortelle om det, og om det er anledning til det kan man også konfrontere voldsutøveren. Vær tilstede i bruddsituasjoner, og ikke la henne stå i det alene. Jeg sov på sofaen til en venninne med balltre i noen uker, fordi den voldelige eksen stadig truet med å komme tilbake. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå