Gå til innhold

Underlivet rart etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fødte for litt over et år siden, fikk en bekkeninfeksjon rett etter fødsel og hadde mye «besøk» i grotta fra dag 9 etter fødsel og noen måneder frem i tid (kontroller - med både «andenebb» og ultralyd). Gjorde innimellom knipeøvelser, men fikk beskjed på en av kontrollene at smertene jeg hadde i etterkant av infeksjonen kunne komme av at muskulaturen var spent.

og så nå da.. Så kikket jeg for første gang nedentil, på sikkert over 2 år, og det ser ikke ut som jeg trodde. Ut ifra det lille jeg klarer å finne på google, tror jeg kanskje jeg har fremfall på framveggen? Hva gjør jeg nå..?

På grunn av alt som skjedde etter fødsel, har jeg fått litt angst for å få noe inn i skjeden, har til og med bare hatt sex 2-3 ganger etterpå fordi det har føltes rart ut.. Har veldig lite lyst til at legen skal inn å sjekke, for det er så mange som «neida alt ser greit ut», og jeg står på liste uten fastlege, så aner ikke hvem jeg ender hos heller.. Kan man «kreve» av fastlegen å bli sendt til gynekolog for undersøkelse? Burde jeg gå privat?

Har prøvd å søke litt på hva jeg burde gjøre selv, men jeg vet egentlig ikke.. Jeg bare vil ikke ha flere andenebb og utstyr inni der 😭

Anonymkode: 633b8...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du har fått et lite blærefremfall? Jeg hadde det (grad 2) og fikk det fikset alt for lenge etter at jeg var ferdig med å føde barn. Fremfallet skapte store problemer for meg mht sex og lekkasjer. Operasjon ble derfor dekket av det offentlige. 

Basert på min erfaring vil jeg anbefale deg å gå til gynekolog og be om vurdering om du har en form for fremfall og hvilke muligheter som finnes for å få det fikset. Iallfall ikke gå i åresvis som meg og prøve å knipe ting på plass. 

Anonymkode: ded59...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis legen/gynekologen avfeier deg med at alt ser greit ut, så forklar i detalj at det er det ikke fordi du kan se og kjenne at noe buler ut. Er det blæren eller tarmen? Be om henvisning til kirurg for vurdering til operasjon. Men jeg ville personlig ikke operert før etter siste fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan det være at du har fått et lite blærefremfall? Jeg hadde det (grad 2) og fikk det fikset alt for lenge etter at jeg var ferdig med å føde barn. Fremfallet skapte store problemer for meg mht sex og lekkasjer. Operasjon ble derfor dekket av det offentlige. 

Basert på min erfaring vil jeg anbefale deg å gå til gynekolog og be om vurdering om du har en form for fremfall og hvilke muligheter som finnes for å få det fikset. Iallfall ikke gå i åresvis som meg og prøve å knipe ting på plass. 

Ja, jeg tror det kan være blæren! Har ikke noe lekkasje, men det er på en måte en klump over/foran inngangen, så det er jo veldig ubehagelig både i hverdagen (føler det stikker ut/subber nedi truseinnlegget) og sex er uaktuelt.

Nei, jeg må nok få gynekolog til å se på..
Spørs bare hva de sier. Jeg er jo enda ung (27), men jeg føler at jeg ikke kan gå rundt sånn!

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis legen/gynekologen avfeier deg med at alt ser greit ut, så forklar i detalj at det er det ikke fordi du kan se og kjenne at noe buler ut. Er det blæren eller tarmen? Be om henvisning til kirurg for vurdering til operasjon. Men jeg ville personlig ikke operert før etter siste fødsel. 

Virker som det er blære mtp at det er foran/over og ikke bak/ned. Jeg skal ikke ha flere barn, så det er heldigvis ikke noe problem. 

Anonymkode: 633b8...b6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også fremfall etter siste fødsel. Jeg gjorde knipeøvelser, og det ble faktisk bra. Tror ting kan trenge tid til å heles. Jeg hadde styrtfødsel

Anonymkode: 3d791...009

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...