Gå til innhold

Forbud mot TikTok på private mobiler for kommuneansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig flere kommuner forbyr nå å ha TikTok eller Telegram på jobbtelefoner i tråd med justisdepartementets anbefalinger. Det er forståelig. 

Så har vi også en økende andel kommuner som kjører inn det samme forbudet mot ansattes private mobiler. Dette gjelder for eksempel for lærere, som i svært få, om noen, kommuner får mobiltelefon via jobben. Kommunene selv er selvfølgelig helt avhengige av gratis bruk av den private mobil i form av at de må bruke dem i jobbsammenheng for å komme seg inn på systemer med to-faktorinnlogging. 

Kommunene er knapt nok villige til å betale noe i kompensasjon for bruken av private mobiler på jobb, men vil nå ut å begrense de ansattes mulighet til å bestemme selv over den samme mobilen arbeidsplassene har gjort seg avhengige av.

Skal arbeidstakerne bare godta dette, eller bør kommmune slutte å snylte på de ansattes privatmobiler?

Personlig er jeg er ikke en storforbruker av TikTok. Samtidig synes jeg prinsippet om at kommunen ser sin besøkelsestid med å skulle begrense bruken når de selv har stått fullstendig på bakbeina når det kommer til å økonomisk anerkjenne at de er avhengige av den. 

https://www.nrk.no/sorlandet/kommunens-ansatte-ma-droppe-tiktok-1.16350137

Eksempelet over er Grimstad. En rekke kommuner har innført lignende forbud de siste dagene.

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Example said:

Stadig flere kommuner forbyr nå å ha TikTok eller Telegram på jobbtelefoner i tråd med justisdepartementets anbefalinger. Det er forståelig. 

Så har vi også en økende andel kommuner som kjører inn det samme forbudet mot ansattes private mobiler. Dette gjelder for eksempel for lærere, som i svært få, om noen, kommuner får mobiltelefon via jobben. Kommunene selv er selvfølgelig helt avhengige av gratis bruk av den private mobil i form av at de må bruke dem i jobbsammenheng for å komme seg inn på systemer med to-faktorinnlogging. 

Kommunene er knapt nok villige til å betale noe i kompensasjon for bruken av private mobiler på jobb, men vil nå ut å begrense de ansattes mulighet til å bestemme selv over den samme mobilen arbeidsplassene har gjort seg avhengige av.

Skal arbeidstakerne bare godta dette, eller bør kommmune slutte å snylte på de ansattes privatmobiler?

Personlig er jeg er ikke en storforbruker av TikTok. Samtidig synes jeg prinsippet om at kommunen ser sin besøkelsestid med å skulle begrense bruken når de selv har stått fullstendig på bakbeina når det kommer til å økonomisk anerkjenne at de er avhengige av den. 

https://www.nrk.no/sorlandet/kommunens-ansatte-ma-droppe-tiktok-1.16350137

Eksempelet over er Grimstad. En rekke kommuner har innført lignende forbud de siste dagene.

Jeg tror heller man bør gå ned ruten å forklare hva apper som tiktok og telegram gjør, og kan gjøre med ens data. Om man absolutt vil at to diktaturer skal kunne avlytte mobilen din, så er man jo egentlig ganske dum. Det bør ikke forbys på brukernivå, heller på nasjonalt nivå, slik som man nå ser i usa og EU.

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk mail om dette selv. Om jeg har forstått det riktig, så gjelder det for private telefoner når man har installert jobb-apper som krever bl.a tofaktor innlogging? 

Jeg har installert to jobb-apper på min private telefon, samt authenticator for å kunne logge inn på pc/ nettbrett. Jeg bruker mobilen aktivt gjennom skoledagen. Sjekke fravær, kommunisere med foresatte gjennom appen, og vi må også være tilgjengelige hvis det skulle skje noe. Og spesielt om vi er ute på turer. 

Tiktok for meg er ikke så fryktelig viktig. Men det er jo litt merkelig likevel. Hvis vi absolutt er nødt til å være tilgjengelig på telefon på jobb, hvorpå det skal være regler for hva vi kan ha på den og ikke, hvorfor får vi ikke jobbtelefon da? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er jo bare å si nei takk, da får dere dekke egen jobbtelefon, så har den ansatte egen privat mobil til alt utenom betalt arbeidstid.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Poppy.mira skrev (1 minutt siden):

Er jo bare å si nei takk, da får dere dekke egen jobbtelefon, så har den ansatte egen privat mobil til alt utenom betalt arbeidstid.

I ideell verden, ja. Problemet dukker opp allerede første arbeidsdag, da arbeidsgiver er fullstendig avhengig av at ansatte har private mobiler med på jobb, uten å være villige til å kompensere dette. 

• Liker 3
Skrevet

Fikk den samme mailen i dag. Null problem da jeg anser Tik Tok for noe barn driver med,og barn har sjelden jobbtelefon.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjempeliten skrev (9 minutter siden):

Fikk mail om dette selv. Om jeg har forstått det riktig, så gjelder det for private telefoner når man har installert jobb-apper som krever bl.a tofaktor innlogging? 

Jeg har installert to jobb-apper på min private telefon, samt authenticator for å kunne logge inn på pc/ nettbrett. Jeg bruker mobilen aktivt gjennom skoledagen. Sjekke fravær, kommunisere med foresatte gjennom appen, og vi må også være tilgjengelige hvis det skulle skje noe. Og spesielt om vi er ute på turer. 

Tiktok for meg er ikke så fryktelig viktig. Men det er jo litt merkelig likevel. Hvis vi absolutt er nødt til å være tilgjengelig på telefon på jobb, hvorpå det skal være regler for hva vi kan ha på den og ikke, hvorfor får vi ikke jobbtelefon da? 

Kommunene møter seg selv i døra her. Det hele er ganske tragikomisk.

Hadde man ikke vært så gniene og utnyttet folks private mobiler på den måten hadde det ikke vært noe problem. 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (4 minutter siden):

I ideell verden, ja. Problemet dukker opp allerede første arbeidsdag, da arbeidsgiver er fullstendig avhengig av at ansatte har private mobiler med på jobb, uten å være villige til å kompensere dette. 

Det er arbeidsgiver sitt problem, og de som får fikse?

Uavhengig om man bruker tiktok eller ikke er det ikke akseptabelt at arbeidsgiver bestemmer over privat bruk av private eiendeler uten god kompensasjon eller egen jobbtlf. Hadde beholdt appen og bedt arbeidsgiver tilrettelegge dersom det er et problem.

• Liker 5
Skrevet
pep skrev (2 minutter siden):

Fikk den samme mailen i dag. Null problem da jeg anser Tik Tok for noe barn driver med,og barn har sjelden jobbtelefon.. 

Og mange voksne har heller ikke jobbtelefon. Svært mange kommunalt ansatte må bruke privat mobiltelefon i jobben. Det er der problemet kommer. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Vi har også fått mail, og det gjelder generelt jobbapper, uavhengig av om det er privat eller jobbtelefon.

Mange løste det med å slette jobbappene. 🤭 Det bør lærere med privat telefon også gjøre. Enten bør arbeidsgiver kompensere telefonbruk på en eller annen måte, eller så kan ansatte med god samvittighet ikke være tilgjengelige utenfor arbeidstid. 

Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Og mange voksne har heller ikke jobbtelefon. Svært mange kommunalt ansatte må bruke privat mobiltelefon i jobben. Det er der problemet kommer. 

Ja,den ser jeg jo. Jeg bruker privat telefon i jobben,men ikke Tik Tok.. 

Skrevet

Dette ville jeg ha ignorert helt. Min telefon, mine valg. Klag det gjerne inn via fagforeningene, og la det helst havne hos LO-advokatene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Albbas skrev (3 minutter siden):

Vi har også fått mail, og det gjelder generelt jobbapper, uavhengig av om det er privat eller jobbtelefon.

Mange løste det med å slette jobbappene. 🤭 Det bør lærere med privat telefon også gjøre. Enten bør arbeidsgiver kompensere telefonbruk på en eller annen måte, eller så kan ansatte med god samvittighet ikke være tilgjengelige utenfor arbeidstid. 

Absolutt. I tillegg kommer problemet med at man er avhengig av de private mobiltelefonene for å komme inn på systemer på jobb-PC. 

Det forundrer meg at ikke kommunene i det hele tatt tar opp dette i det hele tatt. Det er en arrogant forventning om at de kan bestemme dette uten videre. Sikkert ikke så lurt med den mistilliten som allerede er der mellom lærere og KS fra streiken i fjor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne valgt å slette jobb-appene fra min telefon, og latt den ligge på lydløst på kontoret. Det gjorde jeg på en annen skole jeg jobbet på for noen år siden. Men det var før alle disse appene kom. Da fikk vi ikke lov til å bruke privat mobil foran elevene med mindre vi måtte ringe etter ambulanse eller noe annet veldig viktig.

Men litt av problemet nå er jo at vi  er forventet å være tilgjengelige på mobilen gjennom hele skoledagen. Foreldre sender fraværsmelding etter at skolen har begynt, de sender beskjed kl 9 om at ungen skal til tannlegen kl 12. For eksempel. Vi må også etterlyse elever som ikke har kommet til første time. Det må man jo gjøre på mobilen om man da har pc-en oppe på storskjerm foran elevene. Hvis en elev blir syk, har glemt matpakke e.l, må vi også kontakte foresatte. Blir de ikke kontaktet fordi ungen kom hjem sulten eller med våt bukse, så er det feil også. 

Skrevet

Jeg synes det er helt bak mål at arbeidstakere i vår tid må bruke sine egne, private telefoner på jobb. Det er da vel for svarte et arbeidsverktøy, på den måten at arbeidsgiver er helt avhengig av at man samarbeider om dette. 

Det er både dårlig arbeidsgiverpolitikk, og i tillegg, som vi nå får illustrert, en sikkerhetsrisiko. Det hadde selvfølgelig vært helt greit å forby å gå inn på digitale, interne systemer med telefoner tilknyttet Telegram og TikTok dersom de tilbød et alternativ (slik f.eks. min og mange andre arbeidsgivere gjør).

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Leste den artikkelen og synes at det er helt uhørt å prøve å bestemme hva folk skal gjøre på sine private mobiltelefoner. Hvorfor må lærere bruke privat mobil uten kompensasjon? Det er jo latterlig. 

• Liker 3
Skrevet

Apple og Google burde tatt ansvar og fjernet muligheten å laste ned TikTok.

Det er ingenting nyttig med denne appen.

En av mine venninner er virkelig avhengig av TikTok og jeg har sett appen på hennes mobil.

Makan for noe søppel med ting som blinker, hopper, rullende tekst og en snøskred av videoer for henne å kaste bort tid på.

Min personlig mening er at voksne som frivillig laster ned, installerer og bruker TikTok trenger hjelp av psykolog, psykiater eller en annen spesialist innen mental helse. 

At barn lures inn i denne verden burde vært kriminelt.

Skrevet
Drizzt skrev (21 timer siden):

Apple og Google burde tatt ansvar og fjernet muligheten å laste ned TikTok.

Det er ingenting nyttig med denne appen.

En av mine venninner er virkelig avhengig av TikTok og jeg har sett appen på hennes mobil.

Makan for noe søppel med ting som blinker, hopper, rullende tekst og en snøskred av videoer for henne å kaste bort tid på.

Min personlig mening er at voksne som frivillig laster ned, installerer og bruker TikTok trenger hjelp av psykolog, psykiater eller en annen spesialist innen mental helse. 

At barn lures inn i denne verden burde vært kriminelt.

TikTok er hva man gjør det til. Faren, men også det appellerende med det, er algoritmene som gjør at de fleste kam bli hekta. Du får rett og slett opp videoer som trolig interesserer deg. Det er absolutt med på å skape ekkokamre, og er trolig ikke bra for hjernene våre å bli foret med nye videoer i så hurtig format. 

Saken er dog det at det å ha TikTok eller ikke er valg man velger selv. Min arbeidsgiver er ikke villig til å betale for at jeg bruker min private mobil på jobb, og at de er fullstendig avhengig av det, men ser sitt snitt til å bestemme hva jeg bruker den til ellers. Det er ikke akseptabelt.

Personlig har jeg da valgt å beholde TikTok på min mobil. Hvis de vil gjøre noe med det, må de selv komme med altertiver. Som en jobbtelefon. 

Kommunene møter seg selv i døra. Datasikkerhet gjør at man må bruke privattelefonen til å få tilgang på systemer som er nødvendige i jobben, men de er ikke villige til å betale for dette. Da kan man ikke kreve dette. Synd, trist, leit.

• Liker 2
Skrevet

Et annet problem som sjelden blir påpekt er at alle Tiktok-brukere kan være en del av Kinas big brother-nettverk. De er veldig gode på ansiktsgjenkjenning, og med TT får de enorme mengder opptak i god kvalitet med GPS og tidsstempel fra hele verden. Det gjør det enklere for dem å lokalisere personer de leter etter.

Skrevet

Dette dreier seg på overflaten om TikTok men problemet er jo at arbeidsgiver vil bestemme over ansattes private mobil. Dette her hadde vært spikeren for min del, egentlig burde det ikke installeres apper som trengs for å utføre jobben på privat mobil.

Arbeidsverktøy som trengs til jobben må betales av arbeidsgiver. Om det er pen, papir, hammer eller elektronikk. Jobber man i staten er det slik at man kan velge om man vil bruke mobilen også til privat bruk. Da må man skatte av den. Hvis den skal være skattefri må den bli liggende på pulten på jobb når man går hjem. Som lærer ville jeg gjort det, positiv bieffekt er at alle, også foreldre, må forholde seg til arbeidstid.

Her utnytter arbeidsgivere de ansattes godvilje. Sett foten ned.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...