AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 Jeg går på visning men har ikke noen fagmann/kvinne å ha med meg. Blir redd for alt som kan gå galt og tør derfor ikke legge inn bud og kjøpe. Har gått i to år og har ikke klart å kjøpe enda. Vet ikke hva det vil koste å bytte vinduer og kobberrør, og redd for at det blir for kaldt når veggene er tynne og det gjør er opplysninger om det er isolert. Kjenner ingen handyman jeg kan ta med på visning. Leier dere med dere noen? Det blir dyrt hvis man skal leie med seg noen til hver visning. Anonymkode: efa82...1aa
Taluno Skrevet 30. mars 2023 #2 Skrevet 30. mars 2023 Jeg gikk alene. Men fikk litt mer erfarne til å lese tilstandsrapport! 2
Exinferis Skrevet 30. mars 2023 #3 Skrevet 30. mars 2023 Alltid fornuftig å ha med ved eneboligkjøp så sant det lar seg gjøre. Hadde ikke vært like bekymret i borettslagsleilighet eller lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #4 Skrevet 30. mars 2023 Jeg ser på sameier siden borettslag har høye fellesutgifter, og dmange sameier har gamle vinduer fra 1985 og kobberrør fra 1934 som takstmann skriver har snart brukt opp sin brukstid. I tillegg tynne vegger og selger vet ikke om huset er isolert. Har sånn angst for å kjøpe katta i sekken, for det har jeg en gang, og jeg måtte selge på grunn av dårlig standard. Var heldig og fikk startlån en gang til pga det og føler nå jeg må finne bolig med bedre standard, men det er omtrent umulig der hvor jeg ønsker å bo. Ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #5 Skrevet 30. mars 2023 Det er jo flaks for deg at du har drøyet sånn, for boligprisene går stadig ned nå, samtidig som den økende renta. Anonymkode: 33dcb...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #6 Skrevet 30. mars 2023 Kobberrør fra 1934???? Oh. Bytta nettopp alle kobberrørene i huset mitt, og de var fra 70-tallet. Metallet var så sinnsykt sprøtt at en liten berøring så knakk det rett av. Bare flaks at det ikke knakk og skapte lekkasje. Kosta 30k å bytte alt her. Om sameie har høye utgifter, men gamle vinduer tenker jeg at det er et dårlig styr samleie som ikke har holdt kostnader nede og vedlikeholdet oppe. Anonymkode: 64d3f...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #7 Skrevet 30. mars 2023 Borettslag har høye felleskostnader fordi de gjør nødvendig vedlikehold... Anonymkode: 08972...792 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #8 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kobberrør fra 1934???? Oh. Bytta nettopp alle kobberrørene i huset mitt, og de var fra 70-tallet. Metallet var så sinnsykt sprøtt at en liten berøring så knakk det rett av. Bare flaks at det ikke knakk og skapte lekkasje. Kosta 30k å bytte alt her. Om sameie har høye utgifter, men gamle vinduer tenker jeg at det er et dårlig styr samleie som ikke har holdt kostnader nede og vedlikeholdet oppe. Anonymkode: 64d3f...5bd Sameiet med fem leiligheter er ikke registrert, det eneste man betaler er hver sin del av husforsikringen. Hvis det er noe som skal ordnes på fellesarealene betaler hver eier. Leiligheten jeg så på hadde mange store vinduer, men veggene var tynne og vinduene var fra 1985, men ikke punkterte. Takstmannen hadde skrevet at de var på slutten av sin levetid, og jeg kjente at det trakk litt rundt vinduene. Kommunen skulle skifte kobberrørene utenfra og inn i huset, men eierne måtte da være med å betale sin del, men det var ikke bestemt hvor mye. I tillegg er det kobberrør i leiligheten som må byttes en gang. Vinduene i hvert rom var ca 1,20 meter lange/ tre smale vinduer med hasper, så det blir kanskje rundt hundre tusen å bytte vinduene? Jeg spurte megler hvordan man bytter rør i en leilighet og om man må rive vegger, bad eller kjøkken og hun sa man ofte må lage nytt bad i forbindelse med utskifting av rør. Ts Anonymkode: efa82...1aa
°Rozárka° Skrevet 30. mars 2023 #9 Skrevet 30. mars 2023 Jeg hadde med meg faren min da jeg kjøpte hus alene, han er særdeles handy. 2
Taluno Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 Det høres jo ut som ett renoveringsobjekt. Er standarden ellers god? Hvor gammelt er badet? Hvordan er tilstand på det elektriske i boligen?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 Taluno skrev (53 minutter siden): Det høres jo ut som ett renoveringsobjekt. Er standarden ellers god? Hvor gammelt er badet? Hvordan er tilstand på det elektriske i boligen? Badet er 12 år gammelt men ingen papirer på membranens tilstand. Det elektriske virker ok. Har helt angst for å legge inn bud og ende opp med en bolig der jeg vet at jeg må skifte rør uten å vite kostnader, bytte vinduene om 2,5 eller 10 år uten å vite kostnader og også oppleve bundet er kaldt der. Leiligheten var fin med byens beste utsikt, derfor blir mange revet med. Ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 Er det du som spurte om denne leiligheten? Anonymkode: 0587c...e47
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #13 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det du som spurte om denne leiligheten? Anonymkode: 0587c...e47 Ja ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #14 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det du som spurte om denne leiligheten? Anonymkode: 0587c...e47 Hvorfor ikke bare kjøpe noe på Mannsverk? Da får du relativt rimelige leiligheter, på en bedre side av byen, og mye bedre standard og vedlikehold. Anonymkode: 08972...792
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #15 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke bare kjøpe noe på Mannsverk? Da får du relativt rimelige leiligheter, på en bedre side av byen, og mye bedre standard og vedlikehold. Anonymkode: 08972...792 Har ikke noe forhold til Mannsverk og synes det er et lite sjarmerende sted. Ønsker å bo i sentrum med gåavstand til ting slik som i Solheimsviken, men det begynner å bli et populært sted. ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #16 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja ts Anonymkode: efa82...1aa Om du ikke har råd til oppgraderingene som behøves der, så hadde ikke jeg kjøpt den. Ikke er det noe skikkelig sameie heller, så er temmelig skeptisk til den leiligheten. Anonymkode: 0587c...e47
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #17 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du ikke har råd til oppgraderingene som behøves der, så hadde ikke jeg kjøpt den. Ikke er det noe skikkelig sameie heller, så er temmelig skeptisk til den leiligheten. Anonymkode: 0587c...e47 Problemet er at jeg ikke vet hvor stort beløp oppgraderingene blir på, dessuten er det nok ikke så varmt der mtp tynne vegger, så da må jeg etterisolere og det er det vel ikke så lett å gjøre alltid? ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #18 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Problemet er at jeg ikke vet hvor stort beløp oppgraderingene blir på, dessuten er det nok ikke så varmt der mtp tynne vegger, så da må jeg etterisolere og det er det vel ikke så lett å gjøre alltid? ts Anonymkode: efa82...1aa Om du skal etterisolere, så blir jo det fra inne i leiligheten. Da må det lektes (eller hva det heter på norsk) ut, inn med isolering og gipsplater utenpå der, eller hva du velger. Så om du ikke er handy selv, må du jo ha snekker til det og elektriker til strømmen må du jo ha uansett. Må antagelig rive innvendig før de starter med isoleringsjobben. Men nå er ikke jeg fagmann, så jeg skal ikke banne på dette. Da lønner det seg nok å få tatt vinduene samtidig. Men dette vil jo koste en del ja. Anonymkode: 0587c...e47
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #19 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du skal etterisolere, så blir jo det fra inne i leiligheten. Da må det lektes (eller hva det heter på norsk) ut, inn med isolering og gipsplater utenpå der, eller hva du velger. Så om du ikke er handy selv, må du jo ha snekker til det og elektriker til strømmen må du jo ha uansett. Må antagelig rive innvendig før de starter med isoleringsjobben. Men nå er ikke jeg fagmann, så jeg skal ikke banne på dette. Da lønner det seg nok å få tatt vinduene samtidig. Men dette vil jo koste en del ja. Anonymkode: 0587c...e47 Hvor mye snakker vi? ts Anonymkode: efa82...1aa
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #20 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvor mye snakker vi? ts Anonymkode: efa82...1aa Problemet er at dersom du etterisolerer fra innsiden, så blir leiligheten mye mindre. Og du vet heller ikke om det er vindsperre på utsiden, så du kan risikere råte. Badet får du ikke etterisolert fra innsiden, uten å rote med membran. Og får du egentlig plass til det eksistererende kjøkkenet, hvis yttervegg blir 12-22cm tykkere? I tillegg må jo alt det elektriske i yttervegg endres. Anonymkode: 08972...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå