AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 Jeg har behov for å tenke gjennom uenigheter og andre ting som sårer med en gang før jeg tar det opp med samboer. Dette fordi jeg ønsker tid til å bearbeide følelser rundt det og fordi jeg ønsker å veie opp og ned hva som er verdt å ta opp og hva jeg kan leve med osv. Men samboer sier at hvis jeg ikke tar det opp i samme øyeblikk som det skjer så har går han videre og tenker ikke mer på det. Han mener at hvis jeg tar det opp etter noen dager eller uker så skaper jeg unødig konflikt. Jeg har derfor prøvd å imøtekomme hans behov, og det skaper store krangler om hvordan han mener jeg misforstår alt og ettersom jeg ikke har fått tid til å bearbeide og jobbe med som skjedde blir jeg alltid den tapende part. Hvordan ville dere håndtert dette? Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #2 Skrevet 30. mars 2023 Oj, det gikk litt fort i svingen, så glemte noen ord innimellom. Men tror det er forståelig? Anonymkode: 6d77a...f81
BMF Skrevet 30. mars 2023 #3 Skrevet 30. mars 2023 Si ifra med en gang at det han sa ikke er ok, og at dere kan ta en prat om det i morgen. Hadde min samboer kommet med noe 2 uker etterpå, så hadde jeg blitt sur! 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #4 Skrevet 30. mars 2023 BMF skrev (1 minutt siden): Si ifra med en gang at det han sa ikke er ok, og at dere kan ta en prat om det i morgen. Hadde min samboer kommet med noe 2 uker etterpå, så hadde jeg blitt sur! Han ønsker å snakke om det øyeblikkelig og ikke vente til dagen etter. Han sier at han glemmer og går videre etter 1-2 timer. Anonymkode: 6d77a...f81 2
BMF Skrevet 30. mars 2023 #5 Skrevet 30. mars 2023 Han er ikke 4 år. Ingen glemmer alt, så fort det er sagt. Han får oppføre seg som en voksen, hvis der er sånn at han stadig sier dumme ting. 7 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #6 Skrevet 30. mars 2023 Fra mitt (kvinnens) perspektiv. Jeg hadde blitt temmelig irritert om partneren trengte dager/uker på å reflektere, og så komme med et filleproblem jeg ikke husket en gang. Det hadde egentlig fortalt meg at de gikk og grublet og konstruerte et problem oppi eget hode. Om noe sårer vet du det vel umiddelbart? Da kan du si; jeg trenger litt tid, så kan vi prate ut. Anonymkode: 8266b...c6d 12 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #7 Skrevet 30. mars 2023 Så hvis dere har en diskusjon eller krangel så gnager du på dette i dagevis, om ikke ukevis fordi du trenger tid til å bearbeide det som har blitt sagt. Så da ender det i grunn med at diskusjonen eller krangelen aldri tar slutt.. Håper mannen har mer hell i spill enn kjærlighet. Anonymkode: f924c...5e2 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #8 Skrevet 30. mars 2023 BMF skrev (1 minutt siden): Han er ikke 4 år. Ingen glemmer alt, så fort det er sagt. Han får oppføre seg som en voksen, hvis der er sånn at han stadig sier dumme ting. Forslag til hva jeg kan si for å få dette gjennom? Jeg har virkelig prøvd å forklare dette på en direkte, bestemt og rolig måte. Men det nytter ikke. Helst vil han ikke at jeg tar opp noe i det hele tatt. Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #9 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra mitt (kvinnens) perspektiv. Jeg hadde blitt temmelig irritert om partneren trengte dager/uker på å reflektere, og så komme med et filleproblem jeg ikke husket en gang. Det hadde egentlig fortalt meg at de gikk og grublet og konstruerte et problem oppi eget hode. Om noe sårer vet du det vel umiddelbart? Da kan du si; jeg trenger litt tid, så kan vi prate ut. Anonymkode: 8266b...c6d Egentlig er jeg ikke helt bevisst på hva som sårer der og da nei. Har vanskeligheter med å sette ord på følelser og tviler ofte på min egen oppfatning av situasjonen. Så jeg har virkelig behov for å tenke gjennom først, men har som sagt prøvd å si ifra med en gang. Synes det bare blir verre konflikter ut av det og at jeg sitter igjen og må godta alt fordi jeg da ikke har hatt tid til å veie ting opp og ned. Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Egentlig er jeg ikke helt bevisst på hva som sårer der og da nei. Har vanskeligheter med å sette ord på følelser og tviler ofte på min egen oppfatning av situasjonen. Så jeg har virkelig behov for å tenke gjennom først, men har som sagt prøvd å si ifra med en gang. Synes det bare blir verre konflikter ut av det og at jeg sitter igjen og må godta alt fordi jeg da ikke har hatt tid til å veie ting opp og ned. Anonymkode: 6d77a...f81 Han virker ikke trygg å ta opp ting med uansett. Hvorfor ber han deg ta det med en gang hvis ikke det er greit heller? Han virker dominerende og du unnvikende. Høres ut som han overkjører deg uansett. Anonymkode: c86a8...fc5 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han virker ikke trygg å ta opp ting med uansett. Hvorfor ber han deg ta det med en gang hvis ikke det er greit heller? Han virker dominerende og du unnvikende. Høres ut som han overkjører deg uansett. Anonymkode: c86a8...fc5 Han er en veldig spennende person og vi har mange felles verdier og mål i livet. Han er utrolig morsom. Men det er sant at han er dominerende. Eller selvsikker og veltalende som jeg ville beskrevet det som. Jeg har flyttet til ham (han bor i et annet europeisk land) og han finner alltid feil i det jeg gjør. Jeg er ung. Vet jeg har mye å lære og prøver så godt jeg kan. Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fra mitt (kvinnens) perspektiv. Jeg hadde blitt temmelig irritert om partneren trengte dager/uker på å reflektere, og så komme med et filleproblem jeg ikke husket en gang. Det hadde egentlig fortalt meg at de gikk og grublet og konstruerte et problem oppi eget hode. Om noe sårer vet du det vel umiddelbart? Da kan du si; jeg trenger litt tid, så kan vi prate ut. Anonymkode: 8266b...c6d Hvis man er vokst opp med at man ikke har rett til å bli såret og alt skal feies under teppet så stoler man rett og slett ikke på sin egen reaksjon. Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for folk som ikke har vokst opp med at negative følelser ikke er lov, men det hjelper ikke. Anonymkode: 09376...244 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #13 Skrevet 30. mars 2023 Dere har rett og slett ulik kranglestil. Dere vil begge tjene på å bli bevisst hverandre sine stiler og møte hverandre på hverandres behov. Du kan lese mer om de ulike kranglestilene her: https://www.eviemagazine.com/post/what-is-your-relationship-fighting-style-3-main-ones-jay-shetty Og du kan ta en test for å finne din stil her: https://what-is-your-fight-style.scoreapp.com Anonymkode: 6017c...34e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #14 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere har rett og slett ulik kranglestil. Dere vil begge tjene på å bli bevisst hverandre sine stiler og møte hverandre på hverandres behov. Du kan lese mer om de ulike kranglestilene her: https://www.eviemagazine.com/post/what-is-your-relationship-fighting-style-3-main-ones-jay-shetty Og du kan ta en test for å finne din stil her: https://what-is-your-fight-style.scoreapp.com Anonymkode: 6017c...34e Takk for linker. Men bare for å oppklare noe. Jeg ønsker absolutt ikke å krangle. Jeg ønsker rolig dialog der vi begge har mulighet til å belyse vår side av saken. Utenom at jeg trenger tid på å bli bevisst hvordan jeg føler om det han har sagt, så er tid nettopp det jeg trenger for å roe ned situasjon. Han har et middelhavstemperament og uttrykker følelser voldsomt på godt og vondt. Jeg liker at vi begge er direkte, men ikke hvis det betyr høylytte krangler. Videre bortforklarer han alt og gjentar ofte det jeg har uttrykt at såret meg. Han beklager at han fort glemmer, men det gjør jo ingenting bedre. Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #15 Skrevet 30. mars 2023 For meg virker det som om han manipulerer deg. Jeg får ordentlig dårlige vibber når jeg også leser at du har flyttet til ham i et annet land og du er ung. Det høres ut som klassisk isolasjonstaktikk manipulatorer bruker for å få kontroll på partneren. Og når du forsøker å ytre noe som blir feil for deg, da kjefter han på deg om du gjør det, og når du andre ganger heller tar det opp dagen etter så nekter han å snakke om det. Dette er klassisk kontroll, manipulering og nedpsyking! Det at du blir forvirret og ikke greier å sette ord på ting når de skjer, det er også ganske vanlig, fordi slike manipulatorer har det med å psyke ned motparten på en snedig måte hvor de blander fakta og nedpsyking og vridning av fakta, gjerne med en blanding av motstridende signaler som sinne og smil/kjærlighet samtidig for å forvirre ytterligere og gjøre partneren usikker på seg selv og det hun opplever. Når du sier han er dominerende i tillegg, så tenker jeg dette er en mann med så mange røde flagg at jeg ikke hadde fortsatt forholdet. Anonymkode: dba8e...a62 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #16 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for linker. Men bare for å oppklare noe. Jeg ønsker absolutt ikke å krangle. Jeg ønsker rolig dialog der vi begge har mulighet til å belyse vår side av saken. Utenom at jeg trenger tid på å bli bevisst hvordan jeg føler om det han har sagt, så er tid nettopp det jeg trenger for å roe ned situasjon. Han har et middelhavstemperament og uttrykker følelser voldsomt på godt og vondt. Jeg liker at vi begge er direkte, men ikke hvis det betyr høylytte krangler. Videre bortforklarer han alt og gjentar ofte det jeg har uttrykt at såret meg. Han beklager at han fort glemmer, men det gjør jo ingenting bedre. Anonymkode: 6d77a...f81 Ja, ordet «kranglestiler» var en direkte oversetting, det blir nok mer riktig å si konflikthåndteringsstil. Kort forklart hvordan man ønsker å ta opp uenigheter. Anonymkode: 6017c...34e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #17 Skrevet 30. mars 2023 Av og til ser man et mønster, og fordi man er hyggelig og vennlig, så lar man ting passere. Hvis det derimot danner et mønster over tid, så er jo dette noe man reagerer på over tid. Det bygger seg litt opp, på en måte. Mitt råd er å lytte til magefølelsen din og ikke la deg avfeie så lett. Han bestemmer ikke når du skal ønske å snakke om noe...Kommunikasjon er viktig. At du ikke klikker "der og da" på noe, betyr ikke at dette er noe dere ikke skal snakke om. Hvem er han til å bestemme det? Du er akkurat så ung som du er, og det har faktisk ingenting med saken å gjøre. Jeg har en datter på 23 år....skal jeg si til henne om hun ønsker å snakke med meg om noe som har skjedd for et halvt år, eller i barndommen...at nei-- dette tar jeg ikke på alvor?? Hvem kom på den regelen? Tror han at HAN er gud som skal komme med regler for deres forhold? Be han drite og dra... Min mann kunne jo prøvd seg med å komme med regler for når jeg ville snakke om noe. Lykke til liksom... Du er gjerne både ung og usikker. Ikke vær det! Du vet selv hva som er rett og galt for deg, og hva du trenger å snakke om. Det skal du aldri tvile på. Verken det eller deg selv. At du må veie dine ord og tenke over hva som er verd å ta opp, kan jo på en måte virke smart. Samtidig så skal du vel kunne være deg selv og faktisk reagere når ting skjer. Har du alltid måtte vurdere hva du skal si og ikke, eller er dette noe nytt? Han virker manipulerende. Anonymkode: d905b...0d7 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #18 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg virker det som om han manipulerer deg. Jeg får ordentlig dårlige vibber når jeg også leser at du har flyttet til ham i et annet land og du er ung. Det høres ut som klassisk isolasjonstaktikk manipulatorer bruker for å få kontroll på partneren. Og når du forsøker å ytre noe som blir feil for deg, da kjefter han på deg om du gjør det, og når du andre ganger heller tar det opp dagen etter så nekter han å snakke om det. Dette er klassisk kontroll, manipulering og nedpsyking! Det at du blir forvirret og ikke greier å sette ord på ting når de skjer, det er også ganske vanlig, fordi slike manipulatorer har det med å psyke ned motparten på en snedig måte hvor de blander fakta og nedpsyking og vridning av fakta, gjerne med en blanding av motstridende signaler som sinne og smil/kjærlighet samtidig for å forvirre ytterligere og gjøre partneren usikker på seg selv og det hun opplever. Når du sier han er dominerende i tillegg, så tenker jeg dette er en mann med så mange røde flagg at jeg ikke hadde fortsatt forholdet. Anonymkode: dba8e...a62 Takk for at du deler. Litt godt å høre det fra utenforstående. Han overtalte meg til å ikke studere og heller jobbe med hans enkeltpersonsbedrift. Jeg hadde mange ferdigheter som trengtes fra før, men syntes det var risikabelt å gå for det uten studier i bakhånden. Han mente han skulle stille opp og hjelpe meg hver gang jeg trengte det. Resultat: jeg tjener svært lite på oppdragene og ettersom han ikke har noe av den kunnskapen jeg har tror han innimellom at jeg har gjort noe galt når det ikke er det (selv om det bare er et tastetrykk unna til feilen blir rettet). Da hyler han på meg og kjefter til jeg begynner å gråte. Så det er store ting som dette og småting som at vitser om hvor udugelig jeg er som ikke en gang kan lage kaffe slik han liker det. Jeg drikker ikke en gang kaffe, og folk har jo forskjellige preferanser på hvordan kaffen skal være. Så hvordan skal jeg vite det? Jeg ville jo bare være hyggelig, men blir uthengt. Blir jeg såret blir jeg fortalt at jeg er hårsår. Og det kan jo godt være at jeg er, men folk har vel forskjellig sensitivitet. Man kan vel prøve å imøtekomme kjærestens følelser vel? Han vet alt om hva jeg har gått gjennom i barndommen og fortalte meg tidlig om hvordan han skulle hjelpe meg å bli mer selvsikker. Nå nevner jeg bare de negative tingene og det er jo urettferdig overfor han. Han er også veldig inspirerende og skryter også av arbeidet mitt osv. Vi har det utrolig morsomt sammen. Men det er som om det er enten eller. Enten har vi det helt fantastisk i perioder eller så er det veldig kritikkfylt. Han sier det er fordi han sliter økonomisk med bedriften sin og at ting kommer til å bli bedre. Men det har ikke blitt det enda. Han sier også at jeg ikke må ta ting personlig fordi han er sur og sint på andre ting og det går ut over meg. Jeg vil gjerne være der for ham og stå i den vanskelige situasjonen, men hvor lenge skal jeg akseptere denne behandlingen? I og med at jeg valgte å ikke studere for å følge drømmen min og bo i hans land, står jeg i en svært vanskelig situasjon også jobbmessig. Jeg har jo ingen referanser hvis jeg velger å gå fra ham. Anonymkode: 6d77a...f81 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #19 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Av og til ser man et mønster, og fordi man er hyggelig og vennlig, så lar man ting passere. Hvis det derimot danner et mønster over tid, så er jo dette noe man reagerer på over tid. Det bygger seg litt opp, på en måte. Mitt råd er å lytte til magefølelsen din og ikke la deg avfeie så lett. Han bestemmer ikke når du skal ønske å snakke om noe...Kommunikasjon er viktig. At du ikke klikker "der og da" på noe, betyr ikke at dette er noe dere ikke skal snakke om. Hvem er han til å bestemme det? Du er akkurat så ung som du er, og det har faktisk ingenting med saken å gjøre. Jeg har en datter på 23 år....skal jeg si til henne om hun ønsker å snakke med meg om noe som har skjedd for et halvt år, eller i barndommen...at nei-- dette tar jeg ikke på alvor?? Hvem kom på den regelen? Tror han at HAN er gud som skal komme med regler for deres forhold? Be han drite og dra... Min mann kunne jo prøvd seg med å komme med regler for når jeg ville snakke om noe. Lykke til liksom... Du er gjerne både ung og usikker. Ikke vær det! Du vet selv hva som er rett og galt for deg, og hva du trenger å snakke om. Det skal du aldri tvile på. Verken det eller deg selv. At du må veie dine ord og tenke over hva som er verd å ta opp, kan jo på en måte virke smart. Samtidig så skal du vel kunne være deg selv og faktisk reagere når ting skjer. Har du alltid måtte vurdere hva du skal si og ikke, eller er dette noe nytt? Han virker manipulerende. Anonymkode: d905b...0d7 Takk for at du deler. Det hjelper å høre andres perspektiv i denne situasjonen. Jeg har hatt en litt vanskelig barndom med mobbing på skolen så har vel hatt vanskelig for å vite hva jeg føler i mange år allerede. Men når det er sagt, så når jeg først har fått tenkt gjennom ting så sier jeg ting rett ut. Jeg er ikke redd ham på noen måte, men det gjør meg jo usikker når han alltid klarer å bortforklare ting. Føler han har rett i at jeg har misforstått. Han mener jeg har misforstått på grunn av språkbarrierer og andre ganger fordi jeg er for ung til å ha erfaring med hva det enn er. Det første kan godt hende, det andre er bare tull mener jeg. Min oppfatning av en situasjon er vel like mye verdt og riktig som hans uavhengig av alder. Anonymkode: 6d77a...f81 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #20 Skrevet 30. mars 2023 Han oppfører seg jo mer som en dominerende bestefar enn som kjæreste.. Anonymkode: 70efc...397 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå