Gå til innhold

Tvilsomme C-Date og mengdene av "kåte damer" som vil ha kontakt: Er jeg for mistenksom?

svirebror

Anbefalte innlegg

Har laget meg et lite "forskningsprosjekt"😂 Har tenkt å prøve å finne ut hvor mange av de "datingsidene" som utgir seg for å være "norske" som egentlig er svindelprosjekter, og basert et sted i utlandet, hvor det er vanskelig å få tak i eierne. Begynte med C-Date, som gir et bruktbart førsteinntrykk. Selve siden virker veldig ryddig og proff. Registrering er fort gjort. Men etter å ha observert aktiviteten på siden over noen dager -- kun som ikke-betalende medlem, selvfølgelig -- var jeg blitt veldig skeptisk. Jeg skrev det følgende i en mail, som jeg sendte til oppgitt mail for kundeservice. Se under. Jeg fikk kun et automatisk svar. Så fulgte jeg oppgitt prosedyre for å få kontakt med en person, og ikke bare en mailserver. I skrivende stund jeg har ikke fått noe som helst svar på denne mail nummer to i det hele tatt. Er det andre her som har erfaringer med C-Date? Er siden "legit", eller er den en sofistikert scam? En del av de kvinnelige profilene framstår som ekte. Det er stor variasjon i alder og bosted og interesser, og brukernavnene virker ofte "normale". Hvis dette er en scam, er den heller godt laget.

Mail:

Etter å ha observert aktiviteten på C-Date i noen dager, spør jeg meg selv om dette bare er enda en sofistikert scam-operasjon. Jeg har en god del erfaring med nettdating, fra mange ulike sider. Det er ekstremt uvanlig at kvinner er de første til å ta kontakt. Det skjer stort sett bare hvis mannen er "super-attraktiv", eller allerede har besøkt profilen til den kvinnen det gjelder, og selv da er det heller uvanlig. Men på denne nettsiden deres, C-Date, har min nylig opprettede profil fått et sted rundt to--tre meldinger fra ulike kvinner hver eneste dag siden før helgen. Det skjer bare ikke på ekte, seriøse datingsider med ekte, seriøse brukere -- det er i hvert fall svært, svært uvanlig.

Når man tar med i betratning at bildene jeg har lastet opp ikke viser en mann med den type utseende som er regnet som veldig attraktivt, og at så og si ingen av de profilene som har sendt meldinger har besøkt selve profilen min, begynner det hele å se veldig mistenkelig ut. En drøss med kvinner som sender meldinger til en mann som ikke ser ut som James Bond, og hvis profil de ikke en gang har studert? Tvilsomt, for å si det mildt.

Men det er ikke alt: På toppen av det hele er det gjentatte ganger kommet meldinger fra profiler som bare noen timer senere er slettet. Meget lite tillitsvekkende ...

Alt dette, kombinert med det at man ikke kan se noen ordentlige bilder av brukerne i det hele tatt, men kun uklare, generiske fotografier som dere trolig har kjøpt inn, og at meldinger og kontaktforslag slettes etter 24 timer, og at prisen for fullt medlemskap er meget høy, får dette til å lukte scam langt vei.

Hvis dere mener dette er feil, og at C-Date faktisk har mange virkelige kvinnelige brukere, og ikke bare stort sett fake profiles, så får dere svare på denne mailen med argumenter som er egnet til å overbevise. Husk at det å drive villedende markedsføring er alvorlig -- og veldig umoralsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare fake profiler, stort sett. En og annen ekte er det nok, men det er for det meste scam.

Anonymkode: 254ea...403

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri prøvd C-date, men Victoria Milan er vel ca i samme gate. Alle besøk på profilen, før du betaler, er fake fra dem som driver nettstedet. Etterpå er det ganske lett å se de fake, på grunn av altfor gode bilder, og at de straks vil ha deg over på en annen platform. Alle steder der utro mennesker prøver å finne noe, vil være særdeles utsatt for catfishing, og utpressing. Jeg kom også i kontakt med vanlige norske kvinner der, men ratioen menn vs kvinner, er helt ekstremt skjev. 

Anonymkode: 02df2...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

C date er vel en av de mange sidene som for lengst er avslørt som scam tror jeg. Les brukervilkår og liten tekst så står det skrevet på mange av disse sidene at profilene er fiktive for underholdning 

Anonymkode: 84081...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror en tidligere kollega jobber for C-Date, i München-området om det kan stemme, men han har blokkert meg og da blir det vanskelig å spørre om hva som er greia med tjenesten, som han kanskje ikke kunne svart på uansett. Helt uaktuell tjeneste for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for alle svar og råd.

I de automatiske mailene som kommer som "svar" fra C-Date er det oppgitt en adresse i Luxembourg.

Ellers så har jeg ikke inntrykk av at C-Date retter seg spesielt mot dem som vurderer "sidesprang". Konseptet er vel mer "casual" dating, rett og slett, altså "uforpliktende moro" for dem som ikke har tid eller ork eller ønske om et klassisk fast forhold for øyeblikket. Så på den måten blir det noe av det samme som Tinder, som begynte som en app for kjappe "hookups", selv om det tydeligvis er en del her i Norge som nå bruker den til "vanlig" dating. Men det er temmelig klart at C-Date er svindel, og da spiller det liten rolle hva de gir seg ut for å være.

En norsk datingside som helt klart har en del ekte kvinnelige brukere, og som kan være verdt å sjekke ut for dem som er interessert i noe annet enn konvensjonell dating, er Cupido.no. (Ikke Cupid, som er en annen tulleside.) Problemet med cupido.no er igjen at det er enormt mange flere menn enn kvinner der, og at aldersfordelingen er veldig ujevn -- de fleste damene er godt over 40 år gamle. Så når det en gang iblant dukker opp en yngre dame, blir profilen helt nedrent av kåte og naive menn, som i mange tilfeller er veldig godt voksne. Men Cupido har en side med grei funksjonalitet, og medlemskap er relativt rimelig, så hvis de bare kunne få gjort noe med kjønn- og aldersfordelingen, kunne det bli en veldig kjekk side ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svirebror skrev (3 minutter siden):

OK. Takk for alle svar og råd.

I de automatiske mailene som kommer som "svar" fra C-Date er det oppgitt en adresse i Luxembourg.

Ellers så har jeg ikke inntrykk av at C-Date retter seg spesielt mot dem som vurderer "sidesprang". Konseptet er vel mer "casual" dating, rett og slett, altså "uforpliktende moro" for dem som ikke har tid eller ork eller ønske om et klassisk fast forhold for øyeblikket. Så på den måten blir det noe av det samme som Tinder, som begynte som en app for kjappe "hookups", selv om det tydeligvis er en del her i Norge som nå bruker den til "vanlig" dating. Men det er temmelig klart at C-Date er svindel, og da spiller det liten rolle hva de gir seg ut for å være.

En norsk datingside som helt klart har en del ekte kvinnelige brukere, og som kan være verdt å sjekke ut for dem som er interessert i noe annet enn konvensjonell dating, er Cupido.no. (Ikke Cupid, som er en annen tulleside.) Problemet med cupido.no er igjen at det er enormt mange flere menn enn kvinner der, og at aldersfordelingen er veldig ujevn -- de fleste damene er godt over 40 år gamle. Så når det en gang iblant dukker opp en yngre dame, blir profilen helt nedrent av kåte og naive menn, som i mange tilfeller er veldig godt voksne. Men Cupido har en side med grei funksjonalitet, og medlemskap er relativt rimelig, så hvis de bare kunne få gjort noe med kjønn- og aldersfordelingen, kunne det bli en veldig kjekk side ...

Hvordan mener du de skulle få gjort noe med kjønn og alderfordelingen? På absolutt alle sider for sex vil det alltid være mange fler menn enn kvinner. For de fleste kvinner er det ikke veldig interessant med tilfeldig sex med kåte griser på 55 eller desperate våryre 21 åringer man ikke kjenner. Vi trenger mer enn bare en villig pikk for å få lyst på noen og i tillegg lever vi også i et samfunn hvor kvinner blir slutshamet for å være med på tilfeldig sex, og hvor kvinner blir hengt ut og sett ned på for å bli gravide i tilfeller der mannen nektet å bruke kondom. Tilfeldig sex med fremmede er risikosport for kvinner, for ikke å snakke om risikoen for overgrep og vold man tar om man møter fremmede på den måten som forventer og søker sex 

Anonymkode: 84081...891

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svirebror skrev (13 minutter siden):

Men Cupido har en side med grei funksjonalitet, og medlemskap er relativt rimelig, så hvis de bare kunne få gjort noe med kjønn- og aldersfordelingen, kunne det bli en veldig kjekk side ...

Du kommer her, ny og naiv i stilen, og presenterer din "forskning" og dine tanker om ditt og datt. Alt som har med både de tvilsomme, og de mer regulære datingsidene, er diskutert opp og i mente her inne. Kjønnsfordelingen har med kjønnsforskjeller å gjøre, og så lenge menn tror at kvinner ønsker samme type omgang som dem selv, så vil du få 90/10 i fordeling. Tinder har prøvd å gjøre noen grep, men trolig bare fordi de har skjønt hvor mange kvinnelige kunder de går glipp av. 

Anonymkode: 02df2...b5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...