Gjest Warrior Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 (endret) Hvor vanlig er det egentlig å bli trøtt når man drikker alkohol? Jeg blir så veldig trøtt en stund etter jeg har drukket en del når jeg begynner å bli full. Spesielt siste årene. Så trøtt at jeg blir nesten litt fjern og seriøst kan sovne en stund hvis jeg legger meg ned, men trøttheten går over etter en stund, og da er jeg full av liv igjen. Da blir jeg ikke trøtt før i 2-3 tiden på natta ca. Bruker noen medisiner hver dag, kan det være bivirkning? Eller er det bare vanlig at noen blir veldig trøtt av alkohol? Synes ikke andre jeg er med blir noe særlig trøtt, ser i alle fall ikke sånn ut men kan være de blir trøtt likevel. Kanskje alderen jo eldre man blir? Er i 30 årene nå, men var sånn i slutten av 20 åra også. Er du sånn som blir veldig lett trøtt av alkohol? Går det over hos dere også etter en stund? Endret 30. mars 2023 av Gjest
frøkna Skrevet 30. mars 2023 #2 Skrevet 30. mars 2023 Alkohol har en sedativ effekt så det er helt vanlig å bli sløv og søvnig av det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #3 Skrevet 30. mars 2023 Jeg kan bli trøtt og dorsk av rødvin. Hvitvin blir jeg uggen av dagen derpå. Derfor har jeg endt opp med å drikke drinker, gjerne med energidrikk. Da blir jeg i fin-fint humør og føler meg tipp topp dagen derpå. Anonymkode: 8f7d4...a1f
Ingar-André Skrevet 30. mars 2023 #4 Skrevet 30. mars 2023 Jeg blir trøtt etter 10 halvlitere, da må det være rimelig bra liv for at jeg ikke skal sovne. Sprit, vin osv aner jeg ikke da det smaker pultost
Gjest Warrior Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Donald Duck skrev (20 timer siden): Jeg blir trøtt etter 10 halvlitere, da må det være rimelig bra liv for at jeg ikke skal sovne. Sprit, vin osv aner jeg ikke da det smaker pultost Sprit er det jeg blir mest trøttest av, men det er jo så godt.
Jaane doe Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 Ganske vanlig å bli trøtt av alkohol. Jeg personlig blir ikke trøtt når jeg drikker sammen med andre, fordi da er det sosialt og noe som forgår så jeg føler meg våken og "med". Men jeg har sett mange på fest som har blitt ekstremt trøtte og sovnet på mange rare steder i ulike stillinger. Men om jeg f.eks. sitter og drikker litt vin eller cider for meg selv føler jeg at jeg blir litt sløv og trøtt etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 Nei, helt motsatt. Får masse energi og vil absolutt ikke legge meg. Vil bare fortsette og fortsette ut over natta. Det finnes et gen som gjør at alkohol gir deg mer dopamin enn vanlig. Et gen som er veldig vanlig i Skandinavia. Vil tru jeg har dette genet. Anonymkode: 6abfb...305 1 1
Gjest Warrior Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, helt motsatt. Får masse energi og vil absolutt ikke legge meg. Vil bare fortsette og fortsette ut over natta. Det finnes et gen som gjør at alkohol gir deg mer dopamin enn vanlig. Et gen som er veldig vanlig i Skandinavia. Vil tru jeg har dette genet. Anonymkode: 6abfb...305 Tøft, et sånt gen har jeg aldri hørt om. Jeg får også mye energi etter hvert, men i starten blir jeg så ekstremt trøtt og kan lett sovne hvis ingen holder meg våken. Synes det er irriterende og skulle ønske jeg hadde det genet jeg også.
norw Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Nei. Jeg tar en power nap før jeg skal på fest eller ut på byen, eller i familiemiddag med alkohol for den saks skyld, så å bli trøtt er sjeldent et problem.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Ikke for å være frekk, men hvordan kan du være i 30 årene og ikke vite at andre enn deg sovner når de drikker for mye alkohol? Anonymkode: 238d4...f21
isw Skrevet 31. mars 2023 #11 Skrevet 31. mars 2023 Warrior skrev (22 timer siden): Hvor vanlig er det egentlig å bli trøtt når man drikker alkohol? Jeg blir så veldig trøtt en stund etter jeg har drukket en del når jeg begynner å bli full. Spesielt siste årene. Så trøtt at jeg blir nesten litt fjern og seriøst kan sovne en stund hvis jeg legger meg ned, men trøttheten går over etter en stund, og da er jeg full av liv igjen. Da blir jeg ikke trøtt før i 2-3 tiden på natta ca. Bruker noen medisiner hver dag, kan det være bivirkning? Eller er det bare vanlig at noen blir veldig trøtt av alkohol? Synes ikke andre jeg er med blir noe særlig trøtt, ser i alle fall ikke sånn ut men kan være de blir trøtt likevel. Kanskje alderen jo eldre man blir? Er i 30 årene nå, men var sånn i slutten av 20 åra også. Er du sånn som blir veldig lett trøtt av alkohol? Går det over hos dere også etter en stund? Alkohol er et litt rart stoff farmakologisk sett. Doseavhengig kan alkohol både være stimulerende og dempende. Årsaken er at alkohol i lave til moderate doser er en «release agent» av stimulerende nevrotransmittere til nervesynapsene. Denne effekten er framtredende og grunnen til at du blir litt gira og våken av et par øl. I større doser overtar den sedative (GABA) effekten, og man får uønskede effekter som at man blir trøtt og sløv. Imidlertid kan hva som inntreffer ved hvilke doser variere veldig fra tidspunkt til tidspunkt, stemningsleie, osv. Andre medisiner (som antidepressiva, beroligende eller antipsykotika) kan også påvirke om man blir stimulert eller dempet, og når.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Skrevet 31. mars 2023 Kan bli både trøtt eller energisk, alt etter grunntilstanden. Drikker jeg en fredag etter en stresset arbeidsuke med lite søvn, så blir jeg søvnig etter et par glass. Er jeg uthvilt så kan alkohol virke oppkvikkende. Anonymkode: 50b40...e7c
Gjest Warrior Skrevet 31. mars 2023 #13 Skrevet 31. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke for å være frekk, men hvordan kan du være i 30 årene og ikke vite at andre enn deg sovner når de drikker for mye alkohol? Anonymkode: 238d4...f21 Jeg vet godt at folk kan sovne av alkohol, det skjer jo meg selv også, men jeg lurte bare på hvorfor det er sånn og hvor vanlig det egentlig er. Fordi de fleste jeg er med og ser ute/på fest ser ikke litt trøtt ut en gang. Noen sovner ja, men ofte bare meg som sovner eller holder på å sovne, før jeg blir full i liv igjen.
Ingar-André Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 Warrior skrev (På 31.3.2023 den 13.06): Sprit er det jeg blir mest trøttest av, men det er jo så godt. Kan ikke uttale meg om sprit da jeg aldri har drukket meg skakk på det, smakte en gang og likte det ikke😂
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Jeg blir det. Det er sikkert ti år siden jeg drakk mer enn to glass vin på samme kveld. Men et halvt glass rødvin er gjerne nok til at jeg bare vil gå og legge meg. Det er særlig rødvin som virker sånn, men jeg blir trøtt av hvitvin og cider også (og sikkert andre alkoholholdige varer, men dem liker jeg ikke). Da jeg var ung, dro jeg alltid hjem og la meg når andre dro på nachspiel. Anonymkode: 2f838...718
stan Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 Ihvertfall i kveld. Gledet meg til en god margarita. Kjøpt inn alle ingrediensene, nettopp fått en deilig tequila. Etter tre nydelige slurker er det såvidt jeg holder øynene åpne. Dama har sovnet. Så nå er det: god natt.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 Kommer helt an på setting. Drikker jeg ute på byen blir jeg det motsatte av trøtt. Drikker jeg hjemme alene av kjedsomhet blir jeg først våken når promillen begynner å gå opp men med mange øl blir jeg sigen og trøtt Anonymkode: 9c498...e7f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 Warrior skrev (På 30.3.2023 den 16.49): Hvor vanlig er det egentlig å bli trøtt når man drikker alkohol? Jeg blir så veldig trøtt en stund etter jeg har drukket en del når jeg begynner å bli full. Spesielt siste årene. Så trøtt at jeg blir nesten litt fjern og seriøst kan sovne en stund hvis jeg legger meg ned, men trøttheten går over etter en stund, og da er jeg full av liv igjen. Da blir jeg ikke trøtt før i 2-3 tiden på natta ca. Bruker noen medisiner hver dag, kan det være bivirkning? Eller er det bare vanlig at noen blir veldig trøtt av alkohol? Synes ikke andre jeg er med blir noe særlig trøtt, ser i alle fall ikke sånn ut men kan være de blir trøtt likevel. Kanskje alderen jo eldre man blir? Er i 30 årene nå, men var sånn i slutten av 20 åra også. Er du sånn som blir veldig lett trøtt av alkohol? Går det over hos dere også etter en stund? Dersom det var slik før du begynte på medisinene, så er det trolig ikke disse som gjør det? Dersom det kom etter medisinbruk, så hadde jeg nok vært veldig forsiktig med å drikke alkohol. Evt. kutte medisinene om du kan. Helst droppe både medikamenter og alkohol for helsen Anonymkode: 9d29a...2fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå