Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #1 Del Skrevet 1. januar 2006 Jeg har etter en god runde i tankeboksen kommet frem til at jeg har utrolig lyst til å bli lærer. Så hva gjør jeg nå? Jeg ser for meg å jobbe på videregående skole helst, med ungdomsskole i parantes. Men som sagt, aller helst videregående... Fag jeg ser for meg å kunne trives med å undervise i er: Norsk Engelsk Kunsthistorie Historie Er det noen måte man kan undervise i biologi og slike ting, men slippe unna mattelærer-jobben? :klø: Jeg ser også for meg å kanskje lure til meg jobben som rådgiver på skolen? Så, hva gjør jeg nå? Bor i Bergen og vil studere der. Hva søker jeg på når jeg skal søke til våren? Tips og vink og hjelp takk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #2 Del Skrevet 1. januar 2006 Blir det ikke sånn at du tar de fagene du ønsker å undervise i på universitetet og så tar ped. da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 1. januar 2006 #3 Del Skrevet 1. januar 2006 Jepp. Ta fagene dine og praktisk pedagogisk utdanning etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majka Skrevet 1. januar 2006 #4 Del Skrevet 1. januar 2006 Jo, tror nok universitetet er den beste veien om du sikter mot videregående skole Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #5 Del Skrevet 1. januar 2006 haha jeg trenger støttehjul!! Hva jeg gjør sier dere? hva jeg skal søke på? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 1. januar 2006 #6 Del Skrevet 1. januar 2006 Først søker du de fagene du vil undervise i. Så søker du Praktisk Pedagogisk Utdanning. Den kan du velge om du vil ta på ett eller to år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #7 Del Skrevet 1. januar 2006 Hvis du vil bli lærer i ungdomsskolen tar du Lærerhøgskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #8 Del Skrevet 1. januar 2006 Jepp. Grunnskolelærer blir lærerhøyskolen. Vet ikke hvordan ungdomsskolene er når det gjelder å slippe inn vgs.lærere på sine skoler, er vel mulig de krever mer lønn og sånn da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majka Skrevet 1. januar 2006 #9 Del Skrevet 1. januar 2006 Om du vil bli lærer i den videregående skolen, og vil studere i Bergen, søker du Universitetet i Bergen. Dette gjør du via Samordna opptak. Litt om valgene ved UiB finner du her. Om du ønsker å arbeide i ungdomsskolen, velger du for eksempel Høgskolen i Bergen. Denne søker du også gjennom samordna opptak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #10 Del Skrevet 1. januar 2006 takk for svarene! har sendt en mail til studieveileder ved universitetet, juhuu!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. januar 2006 #11 Del Skrevet 1. januar 2006 For å gi et lite råd fra en som har sittet på den andre siden: jeg vil IKKE anbefale å undervise i to språkfag, rett og slett fordi det er ganske så krevende, og altfor mye retting. Jeg har undervist i engelsk og norsk (+ tysk) på ungdomsskole; hadde to norskklasser, tre tyskklasser og en engelskklasse, og holdt på å bli helt knekt. Jeg underviste i tre år til sammen, og har utdanning fra universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #12 Del Skrevet 1. januar 2006 ja hva skal jeg undervise i da? som fag nr to? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 1. januar 2006 #13 Del Skrevet 1. januar 2006 (endret) No for tida må ein på bachelorprogram då, så det er jo ikkje slik at ein søker grunnfag osv lenger. Reint praktisk: 1) Du får ikkje jobb som lærar i vgs uten master som regel. Dette fordi det er utruleg mange med master i landet etter kvart 2) Det har ingenting å sei økonomisk om du jobbar i ungdomsskulen eller vgs, lønna blir satt ut frå kompetanse og erfaring 3) Ein kan godt undervis på ungdomsskule og vgs med same utdanning. Det er i barneskulen under 4.klasse dei krev andre kvalifikasjonar. 4) Det mest naturlege er vel å ta eit av adjunkt/ lektor programma ved universitetet? Her for eksempel Endret 1. januar 2006 av attegløyma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #14 Del Skrevet 1. januar 2006 hæ nå blei eg forvirra! ka ska eg ta master i då? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 1. januar 2006 #15 Del Skrevet 1. januar 2006 altså, der snek dialekten min seg inn gitt, pratet på msn samtidig som jeg var her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 1. januar 2006 #16 Del Skrevet 1. januar 2006 Ta ein kikk på den linken, er frå UiB, der kan du heilt sikkert få innpass og ordne det du treng. Dei har eiga lærarutdanning ved universiteta no. Send dei ein mail, så ordne det seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 1. januar 2006 #17 Del Skrevet 1. januar 2006 hæ nå blei eg forvirra! ka ska eg ta master i då? ← Det faget du er mest interessert i. Jeg vil råde deg til å ta vikartimer for å få prøvd å undervise litt før du bestemmer deg. Det er greit å vite bittelitt om hva man går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. januar 2006 #18 Del Skrevet 1. januar 2006 Eg går ei integrert lærarutdanning med mastergrad i nordisk ved universitetet i Bergen. I den 5-årige graden eg går får eg mastergrad i nordisk, og årsstudium i eit valfritt fag nr. 2, samt pedagogikk og fagdidaktikk. Det blir anbefalt å velje slike integrerte utdanningar fordi ein då heile tida vil ha fokus på lærar-rolla. Ved universitetet i Bergen fins det integrerte lærarutdanningar i nordisk, fremmedspråk og realfag. Send meg ein PM om du vil vite meir! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2006 #19 Del Skrevet 1. januar 2006 Mange av de jeg har hatt som lærere i videregående skole har ikke universitetsutdannelse i noe av det de underviser i. De fleste der har vanlig Lærerhøgskole. I tillegg til det kan jeg ikke påstå at de var spesielt pedagogiske eller kreative i undervisningsmetodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lærer** Skrevet 1. januar 2006 #20 Del Skrevet 1. januar 2006 Så flott at du vil bli lærer, vi trenger garantert flere i dette landet! Lønna er også blitt kjempegod! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå