Gå til innhold

Risiko for spontanabort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste denne som sier at om man har hatt spontanabort en gang øker risikoen med 50% for at det skjer igjen. 

Legges denne prosenten på de allerede ca 15% sannsynlighet som gjelder før uke 12? 

Hadde trodd det var omvendt.  Om man opplever en spontanabort men ellers er frisk og sunn så er vel sannsynlighet større for at det går bra når man blir gravid igjen? 

Er 31 år og har to barn fra før. Har ikke opplevd SA ved tidligere graviditeter. 

Håper noen kan betryggende meg 😅

Anonymkode: 99463...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste denne som sier at om man har hatt spontanabort en gang øker risikoen med 50% for at det skjer igjen. 

Legges denne prosenten på de allerede ca 15% sannsynlighet som gjelder før uke 12? 

Hadde trodd det var omvendt.  Om man opplever en spontanabort men ellers er frisk og sunn så er vel sannsynlighet større for at det går bra når man blir gravid igjen? 

Er 31 år og har to barn fra før. Har ikke opplevd SA ved tidligere graviditeter. 

Håper noen kan betryggende meg 😅

Men hvorfor bekymrer du deg for det på forhånd, om du aldri har opplevd det? Og i tillegg har to barn fra før av?

Jeg må si st jeg synes innlegget ditt er litt provoserende og det er mest sannsynlig fordi jeg har hatt 13 spontanaborter på rad selv og da kanskje ikke helt klarer å vise forståelse for det som jeg ser på som ubegrunnet frykt. 

Når det er sagt så er jeg også frisk og rask og blir kjempe fort gravid. Men for min del var det en muskelknute på egglederen som var vanskelig å se på ultralyd som var årsaken til spontanabortene. Når den ble fjernet aborterte jeg heller ikke mer. Og muskelknuter kan bare komme. 

Uavhengig av min situasjon, så er det jo vanlig at kvinner opplever 1-2 spontanaborter. Er man klar over det og innstilt på det, så er det kanskje også lettere og håndtere. 

Anonymkode: 00a77...341

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor bekymrer du deg for det på forhånd, om du aldri har opplevd det? Og i tillegg har to barn fra før av?

Jeg må si st jeg synes innlegget ditt er litt provoserende og det er mest sannsynlig fordi jeg har hatt 13 spontanaborter på rad selv og da kanskje ikke helt klarer å vise forståelse for det som jeg ser på som ubegrunnet frykt. 

Når det er sagt så er jeg også frisk og rask og blir kjempe fort gravid. Men for min del var det en muskelknute på egglederen som var vanskelig å se på ultralyd som var årsaken til spontanabortene. Når den ble fjernet aborterte jeg heller ikke mer. Og muskelknuter kan bare komme. 

Uavhengig av min situasjon, så er det jo vanlig at kvinner opplever 1-2 spontanaborter. Er man klar over det og innstilt på det, så er det kanskje også lettere og håndtere. 

Jeg har jo opplevd det før nåværende graviditet. Men ikke før mine tidligere graviditeter. 

Dvs at jeg ifølge forskningen jeg viser til har 50% sannsynlighet.  Er dette i tillegg til de vanlige %?

Det hadde vel vært rart å ikke bekymre seg etter SA uansett om man har opplevd det kun en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor fant du tall på at kvinner opplever 1 til 2? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har jo opplevd det før nåværende graviditet. Men ikke før mine tidligere graviditeter. 

Dvs at jeg ifølge forskningen jeg viser til har 50% sannsynlighet.  Er dette i tillegg til de vanlige %?

Det hadde vel vært rart å ikke bekymre seg etter SA uansett om man har opplevd det kun en gang?

Det er vanlig å oppleve det 1-2 ganger, men risikoen minsker også etter uke 8 og for hver uke som går. Hvilken uke er du i nå? 

Du trenger ikke å oppleve en spontanabort til bare fordi du har hatt en fra før av. La hver uke bli en seier og fokuser på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor fant du tall på at kvinner opplever 1 til 2? 

Mener det også står masse om det på nettet, har man flere enn 3 spontanaborter på rad så skal man oppsøke helsehjelp og da faller man innunder kategorien habituell abort. 1-2 er helt vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50% økning av 12,8 % = 0,128*1,5*100 = Ny risiko 19,2%. Om forskjellen på 13 og 19 er av betydning? Det går som det går uansett, enkelt og greit. Jeg har alltid tenkt at det er jo 50/50: Enten får man et friskt levende barn ut i andre enden av et påbegynt svangerksap, eller så gjør man ikke det. Og resten er utenfor vår kontroll - og det er ikke lett i 2023 når man er vant til å ha kontroll på absolutt ALT.

Anonymkode: fa612...f26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vanlig å oppleve det 1-2 ganger, men risikoen minsker også etter uke 8 og for hver uke som går. Hvilken uke er du i nå? 

Du trenger ikke å oppleve en spontanabort til bare fordi du har hatt en fra før av. La hver uke bli en seier og fokuser på det! 

Takk. Er 6+6

Var ikke så nervøs tidligere,  men etter en SA så endret det seg veldig. 

Får jo selvfølgelig ikke gjort noe fra eller til. Må fokusere på andre ting og små seiere ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50% økt risiko er ikke det samme som 50% risiko. Hvis risikoen i utgangspunktet er på 15%, øker den da til 22,5% (15 + 7,5) dersom man har opplevd en spontanabort før.

Det er jo gjennomsnittstall dette, så det at risikoen øker dersom man har opplevd det før er jo naturlig - for noen er det jo dessverre biologiske årsaker til SAene, slik at de opplever det flere ganger. 

Anonymkode: 49f87...a4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk. Er 6+6

Var ikke så nervøs tidligere,  men etter en SA så endret det seg veldig. 

Får jo selvfølgelig ikke gjort noe fra eller til. Må fokusere på andre ting og små seiere ja 

Ok, så du er i uke 7 og uke 8 (7+0) imorgen - gratulerer! 

Da synes jeg du skal feire den milepælen at du er i uke 8 imorgen! 

Om det er noen trøst så aborterte jeg alltid i uke 5-6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok i risikogruppe pga. alderen min, men har også et stoffskiftesykdom som øker risikoen. Og har mistet 2 ganger.

Jeg er litt kritisk til slike statistikker. "The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results". Så selvfølgelig er det slik at derfor det finnes en årsak til spontanabortene, men man ikke blir utredet eller får hjelp, så er sjansene for å miste omtrent like store. 

Etter MA nummer 2 leste jeg masse studier om spontanaborter og identifiserte noen mulige årsaker til at det skjedde meg. Så fant jeg en gynekolog som tok mine hypoteser for alvor, sjekket alt og laget en behandlingsplan. Jeg fikk skrevet ut progesteron og tar i tillegg babyaspirin. Jeg har nemlig lave progesteronnivåer og i tillegg hjelper aspirin med blodsirkulasjon i livmoren. Fant også ut at jeg hadde litt tynn livmorslimhinne, så tok også L-carnitine som har i noen studier vist å hjelpe med dette, og det ga resultater på bare 4 uker (fra 7mm til 9,5mm, som var utrolig bra). 

Ble gravid ved første forsøk og blodprøvene (hcg) har vært utrolig fine, særlig i forhold til de først to gangene jeg var gravid. Krysser fingrene for at det går fint 💕

Det som jeg synes er super kjipt er at ingen bryr seg om hvorfor man spontanaborterer før man har gått gjennom det 3 ganger. Jeg var fast bestemt på at jeg skal f**n meg ikke gå gjennom den d**tten igjen. 

Anonymkode: b53cb...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn jeg forstår det, så er de fleste spontanaborter helt tilfeldige, og skjer fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen. Om dette er tilfellet, så er sjansen til SA like stor i hver graviditet. (For gjennomsnittskvinnen er den ca like stor som å kaste en sekser på en terning, rundt regna. Det er vanlig nok til at ca halvparten av alle par som prøver å lage barn opplever det i alle fall en gang i løpet av livet.) Så om du bare hadde uflaks, har du ikke heller større sjanse for å abortere i neste graviditet. (Men du er heller ikke immun mot videre uflaks. Det går fint an å kaste flere seksere på rad.)

Men, så har du også et mindretall, der abortene skyldes en konkret grunn. F.eks. muskelknute eller stoffskifteproblemer, som nevnt over her. Om du tilhører denne gruppa, er sjansen fra starten mye større fra starten. Grunnen til at man ikke utreder før man har hatt tre spontanaborter er fordi SA likevel er så vanlig at det er først da det begynner å bli mer sannsynlig at det er noe galt, enn at man bare har hatt uflaks.  

Når de sier at "sannsynligheten for ny SA øker når man har hatt én", betyr det egentlig at når du har hatt en, og særlig flere, SA, så er det økt sannsynlighet for at du tilhører gruppe to enn gruppe en. Altså, om man ser på gjennomsnitts-sjansen for å abortere igjen i gruppa "aldri opplevd SA" og "opplevd SA" vil den være høyere i den andre. Ikke at det å oppleve en SA i seg selv endrer sjansen for å abortere senere. 

Min første graviditet endte i SA i uke 11, og jeg hadde to problemfrie graviditeter med friske barn etterpå. Jeg stressa mye, men det hjalp meg å tenke at per nå var jeg gravid, og at for hver dag og uke som gikk økte sjansen for at det går bra. Gratulerer med graviditeten, og lykke til!

Anonymkode: 43475...d95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn jeg forstår det, så er de fleste spontanaborter helt tilfeldige, og skjer fordi noe går galt i den tidlige fosterutviklingen. Om dette er tilfellet, så er sjansen til SA like stor i hver graviditet. (For gjennomsnittskvinnen er den ca like stor som å kaste en sekser på en terning, rundt regna. Det er vanlig nok til at ca halvparten av alle par som prøver å lage barn opplever det i alle fall en gang i løpet av livet.) Så om du bare hadde uflaks, har du ikke heller større sjanse for å abortere i neste graviditet. (Men du er heller ikke immun mot videre uflaks. Det går fint an å kaste flere seksere på rad.)

Men, så har du også et mindretall, der abortene skyldes en konkret grunn. F.eks. muskelknute eller stoffskifteproblemer, som nevnt over her. Om du tilhører denne gruppa, er sjansen fra starten mye større fra starten. Grunnen til at man ikke utreder før man har hatt tre spontanaborter er fordi SA likevel er så vanlig at det er først da det begynner å bli mer sannsynlig at det er noe galt, enn at man bare har hatt uflaks.  

Når de sier at "sannsynligheten for ny SA øker når man har hatt én", betyr det egentlig at når du har hatt en, og særlig flere, SA, så er det økt sannsynlighet for at du tilhører gruppe to enn gruppe en. Altså, om man ser på gjennomsnitts-sjansen for å abortere igjen i gruppa "aldri opplevd SA" og "opplevd SA" vil den være høyere i den andre. Ikke at det å oppleve en SA i seg selv endrer sjansen for å abortere senere. 

Min første graviditet endte i SA i uke 11, og jeg hadde to problemfrie graviditeter med friske barn etterpå. Jeg stressa mye, men det hjalp meg å tenke at per nå var jeg gravid, og at for hver dag og uke som gikk økte sjansen for at det går bra. Gratulerer med graviditeten, og lykke til!

Anonymkode: 43475...d95

For en god forklaring.  Du satt ord på dette på en veldig god og konkret måte. Takk skal du ha. 

Jeg føler meg bedre nå, enn dagene som har vært. Greit å høre fra andre at man bare må fokusere på tiden som går. Å henge seg opp i alle risikoer og farer gir jo elendig livskvalitet etterhvert. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...