AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 Er det noen her som har fått høre dette etter å ha tatt MR eller liknende? Når jeg googler det, kommer alt mulig forferdelig opp, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var så alvorlig i rapporten fra radiologen. Det stor bare "noe redusert nervesignal i lumbal corpus. Ingen patologi funnet". Har kjent på isjias-liknende plager i det ene benet, det er derfor jeg tok MR. Ingen voldsomme smerter, men en rar følelse og litt nummenhet i huden. Tenker kanskje at dette har en sammenheng. - Men forstår ikke hvorfor man får redusert signal i ryggen? Kan man gjenopprette normalt signal? Har noen erfaring med dette? Anonymkode: 189d6...902
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #3 Skrevet 30. mars 2023 Jeg hadde ikke prolaps, men en bulende skive, stod det. Anonymkode: 189d6...902
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #4 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): har du prolaps? Anonymkode: b9706...712 Jeg hadde ikke prolaps, men en bulende eller bukende skive, stod det. Anonymkode: 189d6...902
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #5 Skrevet 30. mars 2023 Signal betyr er en forklaring på hvordan bildene ser ut for radiologen. Det betyr ikke nødvendigvis noe for hvordan nervene fungerer. Svaret må ses i sammenheng med symptomene og plagene dine. Anonymkode: 0c1aa...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #6 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Signal betyr er en forklaring på hvordan bildene ser ut for radiologen. Det betyr ikke nødvendigvis noe for hvordan nervene fungerer. Svaret må ses i sammenheng med symptomene og plagene dine. Anonymkode: 0c1aa...7b4 Okei. Det er litt komplisert å forstå, synes jeg. Men er det rimelig å tenke at det kan ha en sammenheng med den bulende skiva? Forøvrig har jeg bare fått symptomer ifbm tunge løft og styrketrening, så tenker kanskje at skiveutbilingen presser litt på nerver kun ved for tung belastning. Anonymkode: 189d6...902
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #7 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg hadde ikke prolaps, men en bulende eller bukende skive, stod det. Anonymkode: 189d6...902 skivebukning er prolaps Anonymkode: b9706...712
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #8 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): skivebukning er prolaps Anonymkode: b9706...712 - og prolapsen / bulen / bukningen kan forstyrre og presse på nervene slik at du får smerter og nummenhet. Anonymkode: b9706...712 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #9 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): - og prolapsen / bulen / bukningen kan forstyrre og presse på nervene slik at du får smerter og nummenhet. Anonymkode: b9706...712 Okei, det var bare radiologens ord. Hun skrev "ingen prolaps, men en skiveutbukning L5 S1". Anonymkode: 189d6...902
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 Jeg fikk prolaps og fikk klemt istykker den sensoriske nerven som gir hudfølelse i låret. Ingen følelse når jeg tar på. Du har et forvarsel på det samme. Det nerveutspringet er rett ved nerven til muskelen i låret, vær litt forsiktig framover, du vil ikke ha lammelse i beinet og kanskje blæra. Anonymkode: d1afa...c93
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Okei, det var bare radiologens ord. Hun skrev "ingen prolaps, men en skiveutbukning L5 S1". Anonymkode: 189d6...902 Sitat En skiveprolaps er en lokalisert forskyvning av materiale. Med lokalisert menes en mindre utposning/forskyvning. Hvis man ser ovenfra og ned på skiven er det 25 % eller mindre av skiven som skal være forskjøvet utover selve knokkelen for at det skal kalles prolaps. Er det mer enn 25 % kalles det skivebukning Sitat Hva er forskjellen på prolaps og skiveutglidning? Skivebukning Versus Skiveprolaps Når nucleus pulposus (den myke massen) ved en skiveutglidning lekker inn i riftene på annulus fibrosus (det ytre skallet) uten å lekke ut av det ytterste laget på skiven, kalles det en skivebukning. Om nucleus pulposus lekker helt ut av skiven, kalles det et skiveprolaps. JEg vil tro det er hårine grenser medisinsk sett, men du har i allefall symptomer som samsvarer med prolaps. Ta kontakt med legen og be om henvisning videre. Anonymkode: b9706...712
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): JEg vil tro det er hårine grenser medisinsk sett, men du har i allefall symptomer som samsvarer med prolaps. Ta kontakt med legen og be om henvisning videre. Anonymkode: b9706...712 Takk ☺️ Anonymkode: 189d6...902
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå