origin Skrevet 30. mars 2023 #1 Skrevet 30. mars 2023 (endret) Hørte nettopp en podcast episode hvor det ble nevnt at snobberi går i arv? Jeg har ikke hørt dette før så det var nytt. https://www.webpsykologen.no/artikler/ovelse-30-pass-pa-hvem-du-omgas/ https://www.aftenposten.no/norge/i/0E0y2/en-nasjon-av-snobber Endret 30. mars 2023 av origin 1
Amossa Skrevet 31. mars 2023 #3 Skrevet 31. mars 2023 Takk for begge lenkene - det var gode beskrivelser av snobberi. Snobberi går i arv, men enda verre - det bor en snobb i oss alle. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #4 Skrevet 1. april 2023 Amossa skrev (4 timer siden): Takk for begge lenkene - det var gode beskrivelser av snobberi. Snobberi går i arv, men enda verre - det bor en snobb i oss alle. Snakk for deg selv 😉 Anonymkode: b7b5c...320 1
origin Skrevet 1. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 1. april 2023 On 3/30/2023 at 8:35 PM, AnonymBruker said: Ja det stemmer Anonymkode: 92b59...883 Virkelig? Har aldri tenkt på dette før eller hørt om at det går i arv...
AnonymBruker Skrevet 1. april 2023 #6 Skrevet 1. april 2023 omtrent som det å være fattig, også kan gå i arv. hvis man er barn av fattige foreldre (som ikke har noe særlig høyere utdannelse) så har man vist lettere for å være fattig (og ikke skaffe seg høyere utdannelse) selv heller. Anonymkode: 1e339...1a9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2023 #7 Skrevet 2. april 2023 Snobberi er ofte noe nyrike har, selv om det finnes ellers også. Men jeg vil si første og annengeresajons nyrike er mer snobbete enn ellers. Gamle penger kan ha holdninger som gjør at enkelte ser på dem som snobbete, men de er oftere nærmere bakken enn man kanskje tar dem for. Men det finnes fattige snobber også… Anonymkode: 745ec...edd 1
origin Skrevet 20. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2023 On 4/2/2023 at 8:25 PM, AnonymBruker said: Snobberi er ofte noe nyrike har, selv om det finnes ellers også. Men jeg vil si første og annengeresajons nyrike er mer snobbete enn ellers. Gamle penger kan ha holdninger som gjør at enkelte ser på dem som snobbete, men de er oftere nærmere bakken enn man kanskje tar dem for. Men det finnes fattige snobber også… Anonymkode: 745ec...edd Nyttig. Tror nok det finnes nyrike snobber. Vet også at det finnes varme jordnære mennesker av de rike også:) Har møtt ett menneske som er sånn og hun er helt fantastisk!
Gjest Refreng Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 (endret) Dersom man er en snobb så vokser jo barna opp med at den slags er viktig. De blir opplært i at det er viktig å være snobb, for å si det sånn. De merker at foreldrene legger vekt på den slags. De merker at foreldrene reagerer når noe ikke er "bra nok". Barna tar det innover seg som vikige verdier. For foreldrene har vist dem hele livet at det er viktig. Med alle de tusen kommentar gjennom årene om at man ikke "spiser sånn" eller "gjør sånn" eller bruker sånn". Det er selvsagt ikke sånn at barna er dømt til å bli snobber når de blir voksne. Barna kan utvikle andre verdier etterhvert som de blir eldre og får egne erfaringer. Endret 20. april 2023 av Refreng
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #11 Skrevet 22. april 2023 Min erfaring er at gamle penger ikke automatisk innebærer snobberi. Min erfaring er at de som tror de foretar en "klassereise" er verst. Kan ofte sees ved type "keiserens nye klær"-boligområder, hvor steder av en eller annen grunn anses som finere selv om hvis en ser rent praktisk på det, sjelden er slik. F.eks. noen boligområder i byer ved kysten hvor noen får det for seg at værharde områder, høydedrag etc., liksom er finere, når det er et av de verste områdene når det står på søvest-kuling og regn. Anonymkode: 85828...4fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå