Gå til innhold

Er dette normal "renslighet"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har aldri vært en person som har vært hysterisk når det kommer til renslighet, om man kan kalle det det. Har alltid tenkt at jeg er normalt renslig og ryddig. 

Men så fikk jeg mitt første barn, og det virker som om det har utløst noe. Det har kommet snikende, men jeg tar meg selv i å være litt ekstrem til tider. 

Det jeg lurer på er rett og slett: er dette innenfor normalen eller er jeg i ferd med å bikke over kanten?

- Jeg tok på en istapp i går og klarte ikke slappe av før jeg hadde vasket hendene. Vasker generelt hendene mye, får sår på knokene. Klarer ikke slappe av om jeg føler hendene er "skitne".

- Føler hunden vår er en bakteriebombe og blir stressa av hva hun drar med seg inn i huset. 

- Er livredd for gammel mat. Altså, klarer ikke la fat/bestikk/kasseroller ligge over natten, men må vaske det samme dag. 

- Også redd for å spise restemat.

- Satt en temperaturmåler i kjøleskapet i stad fordi jeg vil være sikker på at det er kaldt nok. Mannen mente det var unødvendig.

- Om ikke ting blir vakset på "riktig" måte, klarer jeg ikke slappe av.

- Kan vaske klær to runder i vaskemaskinen om jeg føler at de er veldig skitne. Om jeg mister et klesplagg på badgulvet, så føler jeg at det et skittent og må vaskes.

Det er mye mer også, men dere skjønner greia. Jeg synes selv det høres litt ekstremt ut, iallefall når jeg skriver det ned, men jeg klarer likevel ikke å stoppe tankegangen. Jeg blir urolig om jeg ikke får gjort disse tingene og gjort dem på "riktig" måte. 

Har noen erfaring med dette? Er det innfor normalen, eller bør man ta tak i dette?

Anonymkode: a8943...179

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke normalt.

Anonymkode: e213d...0b3

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Au, er du i ferd med å utvikle OCD? Søk adekvat hjelp.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt. Ville tatt tak i det. Bra du er bevisst på dette!

Anonymkode: f9bf1...676

• Liker 6
Gjest kira87
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Håper du får hjelp med tvangstankene dine. For det er det det er. Du repeterer adferd fordi du er redd for at noe skal skje hvis du ikke gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må skaffe deg hjelp før du utvikler alvorlig OCD. Sånt har en tendens til å eskalere. Det du gjør er ikke normalt.

Anonymkode: 1487a...5ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar❤ Det hjelper å skrive det ned, for da ser jeg jo selv at det virker ekstremt. 

Det virker som om hjernen min finner opp flere og flere regler og jeg bare følger dem, uten å reflektere over det. Når jeg skriver det ned, så blir jeg litt sjokkert over meg selv...😥

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Og du, det er ikke bedre for barnets helse på sikt å vokse opp i et sykelig renslig miljø. Det er ingenting normal med hverken handlingene eller tankegangen din. Godt du ser det selv og kan ta tak!

Anonymkode: 4f071...77d

• Liker 2
Skrevet

Dette er ikke normalt, nei. Så bra at du er bevisst på det sjøl! Søk hjelp, tvangstanker er enklere å behandle om man tar tak i det tidlig!

• Liker 1
Skrevet

Dette er absolutt ikke normalt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik hvis det er noen trøst! Kunne skrevet dette selv. I tillegg bruker jeg hansker hele vinteren. Ikke fordi det er kaldt, men fordi jeg skal slippe å ta i håndtak/handlevogner/heisknapper osv med bare hendene. Hvis jeg har tatt i noe eller håndhilst må jeg vaske hendene for å kunne slappe av. 

Det skal sies at det ikke er sykt rent hjemme hos meg, det har jeg ikke tid til. Det er uansett ting utenfor hjemmet som er mest "urent" for min del.

Jeg klarer for eksempel ikke å la være å vaske hendene etter å ha tatt i kaffekanna på jobben. Da vet jeg at mange av de andre som har tatt i den ikke vasker hender etter å ha vært på do, og at de hoster rett i hendene. Jeg forkler håndvasken ved å late som jeg skal tørke over benken med en klut, men egentlig er det fordi jeg vil skylle av hendene mine 😅 

Jeg skjønner at dette ikke er normalt, men lever greit med det. 

Anonymkode: 195cf...c29

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt lik hvis det er noen trøst! Kunne skrevet dette selv. I tillegg bruker jeg hansker hele vinteren. Ikke fordi det er kaldt, men fordi jeg skal slippe å ta i håndtak/handlevogner/heisknapper osv med bare hendene. Hvis jeg har tatt i noe eller håndhilst må jeg vaske hendene for å kunne slappe av. 

Det skal sies at det ikke er sykt rent hjemme hos meg, det har jeg ikke tid til. Det er uansett ting utenfor hjemmet som er mest "urent" for min del.

Jeg klarer for eksempel ikke å la være å vaske hendene etter å ha tatt i kaffekanna på jobben. Da vet jeg at mange av de andre som har tatt i den ikke vasker hender etter å ha vært på do, og at de hoster rett i hendene. Jeg forkler håndvasken ved å late som jeg skal tørke over benken med en klut, men egentlig er det fordi jeg vil skylle av hendene mine 😅 

Jeg skjønner at dette ikke er normalt, men lever greit med det. 

Anonymkode: 195cf...c29

Fint å vite at man er fler, men føler med deg❤ 

Jeg føler på ene siden at jeg lever greit med det, men samtidig tar det opp mye rom i hodet mitt. Dessuten føler jeg at det dukker opp nye "regler" hele tiden. Jeg er bekymret for at det skal spinne helt ut av kontroll om jeg ikke gjør noe for å stoppe tankene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...