Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre dagen jeg må melde meg syk i dag, noe som er utrolig frustrerende. Jeg kaster ikke opp, for det gjør jeg aldri med kvalme, men jeg er konstant kvalm hele dagen/gulper/sure oppstøt. Det eneste som hjelper er å ligge i fosterstilling og drikke farris og eplejuice 

Hvordan håndterte dere andre det med jobb? Det sitter langt inne med sykemelding. Jeg skal en tur til legen i morgen og høre om jeg kan få resept på afipran. Jeg jobber med pasienter og kan ikke bruke de kvalmestillende armbåndene på jobb  :/ 

forslag? Trøst? :gråter:

Anonymkode: 9ca8e...902

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne, jeg er 6+0 i dag

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding. Har vært sykemeldt i tre måneder nå… Startet i ca uke 6 for meg også… Planen er at jeg skal tilbake til jobb i uke 19, men føler meg fortsatt tidvis for uggen til å jobbe, så gruer meg. 

Anonymkode: b594a...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykemelding. Har vært sykemeldt i tre måneder nå… Startet i ca uke 6 for meg også… Planen er at jeg skal tilbake til jobb i uke 19, men føler meg fortsatt tidvis for uggen til å jobbe, så gruer meg. 

Forsøkte du kvalmestillende først? Har så lite lyst på sykemelding :(

Skrevet

Du er jo ikke i form til å jobbe akkurat nå, så da ville jeg tatt sykemelding. Dette er en fysisk og psykisk heavy fase i livet ditt som ikke skjer mange ganger og som heller ikke varer penge. Et par uker eller måneder ila karrieren din er det ingen som biter seg merke i. Ta vare på deg selv.

• Liker 2
Skrevet

Var sykemeldt fra uke 6/7 til permisjon med hyperemesis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke sikkert de stopper kvalmen. Vil uansett si at du bør snakke med legen om det.

AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (7 minutter siden):

Ikke sikkert de stopper kvalmen. Vil uansett si at du bør snakke med legen om det.

Ja, skal dit i morgen.  Vil nok prøve medisiner først. Jeg kaster ikke opp og går derfor ikke ned i vekt eller noe, så det er ikke hyperemesis

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, skal dit i morgen.  Vil nok prøve medisiner først. Jeg kaster ikke opp og går derfor ikke ned i vekt eller noe, så det er ikke hyperemesis

Det kan fortsatt være hyperemesis, SUKK scoren går ikke bare på oppkast. Den går på kvalme og brekninger også.

Endret av mereo
Leif
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med de to siste var jeg sykmeldt grunnet hyperemesis fra uke 5-6 og frem til rundt uke 30+. Da klarte jeg først å arbeide 30%. 
Ingen som var tjent med at jeg var på jobb, hverken jeg, kolleger, mannen eller barna mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man trenger hverken å kaste opp eller gå ned i vekt for å ha Hyperemesis. Hyperemesis defineres som ekstrem kvalme. Her kan det følge med oppkast og vektnedgang, men er ikke alltid det gjør det. Noen spiser ekstremt mye for å holde kvalmen i sjakk og går derfor opp i vekt, men er fortsatt preget av ekstrem kvalme. 
Jeg kaster opp de første 4 mnd. Etter det er det kun kvalme. Den er like ille som periodene hvor jeg kaster opp, så er fortsatt like preget. Jeg får for eksempel i meg karbohydrater, så når jeg slutter å kaste opp går jeg ikke ned i vekt. Har likevel proteinunderskudd, jernmangel og vitaminmangel. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre å ta seg en sykemelding, heller enn å hive inn seg piller? Vet de er ansett som trygge, men jeg tenker at man heller skal gå for føre-var. 

Du skala ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg. Det er helt urimelig at du skal føle deg tvunget til å jobbe ved siden av svangerskapet, når du skal sette deg selv og barnet først!❤️

Anonymkode: 58a7f...edd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja tar fire forskjellige medisiner, tre av dem reseptbelagt. Startet på 11 piller pr døgn, holder på å trappe ned nå. Skal sies at jeg fikk hyperemesis og ble innlagt på sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Frkego said:

Man trenger hverken å kaste opp eller gå ned i vekt for å ha Hyperemesis. Hyperemesis defineres som ekstrem kvalme. Her kan det følge med oppkast og vektnedgang, men er ikke alltid det gjør det. Noen spiser ekstremt mye for å holde kvalmen i sjakk og går derfor opp i vekt, men er fortsatt preget av ekstrem kvalme. 
Jeg kaster opp de første 4 mnd. Etter det er det kun kvalme. Den er like ille som periodene hvor jeg kaster opp, så er fortsatt like preget. Jeg får for eksempel i meg karbohydrater, så når jeg slutter å kaste opp går jeg ikke ned i vekt. Har likevel proteinunderskudd, jernmangel og vitaminmangel. 

Navnet er litt misvisende. Emesis = oppkast. Men jeg fikk 13 på SUKK pga kvalme og brekninger. 

Anonymkode: d103c...091

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Navnet er litt misvisende. Emesis = oppkast. Men jeg fikk 13 på SUKK pga kvalme og brekninger. 

Hvordan fikk du det? Jeg får topp scor på kvalme og brekninger, men 0 oppkast. Det blir 11

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er sant. Det er vel for at tilstanden ofte er forbundet med oppkast. Likevel krever ikke diagnosen oppkast. Jeg har fortsatt hatt diagnosen hyperemesis selv om jeg slutter å kaste opp etter 4 mnd, og er like preget da som de fire mnd jeg kastet opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel veldig individuelt. 

Jeg kaster opp, da er jeg kvitt ubehaget. Om man stort sett holder seg til væske er det ikke så ubehagelig. 

Anonymkode: dbe84...204

Skrevet

Vet ikke hvordan jobb du har, men jeg jobber på kontor og har litt mer flex i jobben. Er selv 5+2 og måtte fortelle sjefen i går, så vi kunne tilrettelegge. Hvis jeg blir dårligere nå blir det sykemelding altså… 

Jeg er veldig sånn «helsa fremfor jobben»-person. 😊

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Snubi said:

Vet ikke hvordan jobb du har, men jeg jobber på kontor og har litt mer flex i jobben. Er selv 5+2 og måtte fortelle sjefen i går, så vi kunne tilrettelegge. Hvis jeg blir dårligere nå blir det sykemelding altså… 

Jeg tror det er sunt at trenden har snudd litt og at man prioriterer helsa fremfor jobb. 

Jeg var en flink pike som prioriterte jobb fremfor helsa i lang tid.  Det er bare å slutte med!

Anonymkode: 0218a...99e

AnonymBruker
Skrevet
Snubi skrev (42 minutter siden):

Jeg jobber på en dagkirurgisk enhet på sykehuset 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...