Gå til innhold

Kan man prute på rasekatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har tenkt en stund på å skaffe oss katt, mest for datteren vår sin skyld, men selvfølgelig føler vi at et kjæledyr kan ha en positiv effekt også for hele familien. Har sett oss ut en rase som vi ønsker oss, og skal til oppdretter til uka. Oppdretter har fortalt at alle kattene i kullet er ledige. Hun har lagt seg litt i nedre skiktet for prising av denne rasen, men prisen er fortsatt høy!

Så spørsmålet mitt er; kan jeg prøve å prute litt på prisen? Kan for eksempel tilby oss å ta den katten hun mener er vanskeligst å omsette? Vi har pengene, og vi har råd til å ha katten, hvis noen skulle lure.. Jeg skulle gjerne tatt en omplasseringskatt, eller blandingskatt, men jeg har allergi og må derfor ha denne rasen. Men føles som litt sure penger, når det egentlig ikke er så nøye, hvis det ikke var for allergien. Vi kommer nok til å gi full pris hvis vi må, jeg lurer bare på om det er mulig å forhandle litt?

Anonymkode: 29225...4d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke anskaffe seg en via Dyrebeskyttelsen ? Nok av små pusevenner som trenger ett kjærlig hjem 😻

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Maskinfører said:

Hvorfor ikke anskaffe seg en via Dyrebeskyttelsen ? Nok av små pusevenner som trenger ett kjærlig hjem 😻

TS skriver at hun er allergisk, regner med at det er sibirkatt hun skal ha. 

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Har tenkt en stund på å skaffe oss katt, mest for datteren vår sin skyld, men selvfølgelig føler vi at et kjæledyr kan ha en positiv effekt også for hele familien. Har sett oss ut en rase som vi ønsker oss, og skal til oppdretter til uka. Oppdretter har fortalt at alle kattene i kullet er ledige. Hun har lagt seg litt i nedre skiktet for prising av denne rasen, men prisen er fortsatt høy!

Så spørsmålet mitt er; kan jeg prøve å prute litt på prisen? Kan for eksempel tilby oss å ta den katten hun mener er vanskeligst å omsette? Vi har pengene, og vi har råd til å ha katten, hvis noen skulle lure.. Jeg skulle gjerne tatt en omplasseringskatt, eller blandingskatt, men jeg har allergi og må derfor ha denne rasen. Men føles som litt sure penger, når det egentlig ikke er så nøye, hvis det ikke var for allergien. Vi kommer nok til å gi full pris hvis vi må, jeg lurer bare på om det er mulig å forhandle litt?

Hvorfor prute? Det virker ikke som om du har forståelse for hvor mye arbeid seriøse oppdrettere legger i avlen, og hvor mange utgifter en har. Katter skal pares, det koster penger dersom man ikke har egne avlsdyr, kattens svangerskap skal følges opp hos vet, kvalitetsfor koster penger, kattunger skal vaksiners og følges opp. Hadde jeg vært oppdretter ville jeg tenkt at dere var temmelig useriøse dersom dere forsøkte å prute, og ville neppe solgt en kattunge til dere. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Tanuki skrev (2 minutter siden):

TS skriver at hun er allergisk, regner med at det er sibirkatt hun skal ha. 

Har de ikke sibirkatt der ? 😟

Skrevet
Just now, Maskinfører said:

Har de ikke sibirkatt der ? 😟

Det er jo mulig, men høyst sannsynligvis ikke. Rasekatter til omplassering blir fort snappet opp, det er vanlige huskatter som stort sett havner hos dyrebeskyttelsen. Men helt sikkert noen unntak.

• Liker 4
Skrevet
Tanuki skrev (2 minutter siden):

Det er jo mulig, men høyst sannsynligvis ikke. Rasekatter til omplassering blir fort snappet opp, det er vanlige huskatter som stort sett havner hos dyrebeskyttelsen. Men helt sikkert noen unntak.

Nja min kusine anskaffet en sibirkatt der sånn dvs tror de var 3 stk av det slaget der om jeg ikke husker feil 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke prutet.

Hun har jo 12 uker på seg til å finne nye eiere til kattene og jeg har inntrykk av at det er mange som vil ha.

Betalte selv 14000 for vår Sibir for 4 år siden. 

Anonymkode: ddc79...234

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk KG som mal, ts. Ville gjort et forsøk. Men I motsetning til bruker over, ville mitt uovertrufne fokus som oppdretter vært at katten fikk et kjærlig hjem. Det hadde jeg ikke målt i litt avvik av summen. Men vær realistisk og tenk på hvordan du legger det frem :nikke: I en hundeverden er dette veldig vanlig. Gjør et forsøk. Det er mange grunner til at man trenger litt avslag ❤️

Anonymkode: 70b03...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drev med rasekattoppdrett i flere år. Folk som henvendte seg og prutet ble strøket av lista som useriøse kjøpere og fikk ikke kjøpe katt av meg. Dessuten har flere oppdrettere kontakt med hverandre, så har du prøvd deg på pruting en plass, vær sikker på at andre vet om det, og heller ikke vil selge deg katt. Så synes det var helt greit at folk prutet, da visste man hvem man ikke skulle selge til. 

Anonymkode: 4ca6c...554

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan. Men som oppdretter fjernes du fra lista. Det viser at du har null respekt for den jobben vi gjør med kattungene. Alt fra å gjøre kattene til gode familiekatter til utgifter.

Så nei ikke prut.

Anonymkode: 1519a...011

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ville ikke prutet.

Hun har jo 12 uker på seg til å finne nye eiere til kattene og jeg har inntrykk av at det er mange som vil ha.

Betalte selv 14000 for vår Sibir for 4 år siden. 

Anonymkode: ddc79...234

Nei, de er leveringsklare nå…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan. Men som oppdretter fjernes du fra lista. Det viser at du har null respekt for den jobben vi gjør med kattungene. Alt fra å gjøre kattene til gode familiekatter til utgifter.

Så nei ikke prut.

Anonymkode: 1519a...011

Men sånn seriøst.. når du avler frem katter, så er det jo garantert forskjell på disse, mtp «idealkatten»? Hva får en katteoppdretter til å føle seg berettiget til å ta lik pris for alle i kullet? 

Jeg hadde pruta! Det er et marked som alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men sånn seriøst.. når du avler frem katter, så er det jo garantert forskjell på disse, mtp «idealkatten»? Hva får en katteoppdretter til å føle seg berettiget til å ta lik pris for alle i kullet? 

:klappe: Penger rår over alt. Men det finnes oppdrettere der ute, som legger mest vekt på egnethet. 

Anonymkode: 70b03...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drev med rasekattoppdrett i flere år. Folk som henvendte seg og prutet ble strøket av lista som useriøse kjøpere og fikk ikke kjøpe katt av meg. Dessuten har flere oppdrettere kontakt med hverandre, så har du prøvd deg på pruting en plass, vær sikker på at andre vet om det, og heller ikke vil selge deg katt. Så synes det var helt greit at folk prutet, da visste man hvem man ikke skulle selge til. 

Anonymkode: 4ca6c...554

Dette! 

Har selv vært med på å selge kull (hunder). Når det første folk spør om er prisen med oppfølging "kan du gå ned litt", så blir disse strøket av lista. Noen folk er såpass ille at de blir svartelistet og viderefomidlet til andre oppdrettere. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ei venninne som driver oppdrett og hun selger ikke til folk som pruter. Hun vil ikke selge til folk som har lite penger, eller som ikke syns katt er verdt å bruke penger på. Da sparer de jo sikkert inn på tannrens, helsesjekk og andre ting også. Katt kan jo være gratis, om man gir beng i dyrets velferd. Men skal man ta godt vare på den koster det jo. Bare tannrens er jo 3000 i året. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvom du mener alle kattene ikke er like mye verdt kan det godt hende oppdretter er uenig med deg. Du har kanskje en favoritt også har noen andre en annen favoritt. 

Forøvrig ser at alle at du som Ts har bestemt deg allerede, siden du skriver her at du hadde pruta. 

Anonymkode: 2e595...4cd

• Liker 2
Skrevet

Det er alltids lov å\ prute, men du risikerer både at oppdretter sier "nei, prisen er satt" og/eller at de trekker tilbake tilbud om kjøp. Og det kan hende du får positivt svar. 

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Nja min kusine anskaffet en sibirkatt der sånn dvs tror de var 3 stk av det slaget der om jeg ikke husker feil 🙂

Jeg tviler på at de har fått en renraset sibirkatt med stamtavle fra dyrebeskyttelsen. 
De fleste som har dyre rasekatter dumper ikke disse over på en organisasjon. Og de vil ikke regnes som renrasede uten stamtavle, eller andre papirer, så de kan ikke være funnet ute.  De kan gjerne se ut som en sibirkatt, men det er ikke en sibirkatt uten at det kan dokumenteres. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan i teorien prute på absolutt alt. Så ett enkelt svar på spørsmålet ditt er "Ja, du kan prute. "

Men om du burde her? Nja, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 4c338...598

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller lagt ut en annonse med ønskes kjøpt og max pris slik at oppdrettere eller noen som skal omplassere kan kontakte deg.

Prisene gikk opp under corona og nå er det dårligere tider så vet en del som gikk opp til 18000 nå har gått en del ned (annen rase vet ikke hva sibir ligger på). 

Anonymkode: 0fce4...f53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...