Gå til innhold

fore løskatter

Anbefalte innlegg

Gjest lumina
Skrevet

Altaposten

Er dette bra, eller dårlig? Han har fått massiv støtte, OG massiv kritikk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sant han tar godt vare på de, kastrerer og steriliserer, og har grei hygiene, så ser jeg ingen problemer med det.

Skrevet

hei

leste ikke artikkelen i Aftenposten, men vil veldig gjerne dele noen erfaringer med løskatter.

Der vi bodde tidligere hadde vi en gammel dame til nabo som var litt enslig. Hun var bare hytte nabo og var der kun i helger og ferier. Hun matet mange løskatter med diverse mat noe som gjorde at de kom til oss når hun ikke var der. De er jo søte små stakkarer som noen ikke ville ha, men det er så unødvendig å mate dem for så å reise vekk. Det er kanskje fristende å gi dem litt mat, men da er det også viktig å tenke på at de ikke kommer til å fosvinne.

Bare et lite tips hvis dere har naboer og/eller ikke har tid til å ta dere av dem hver dag.

(de kan også mjaue no helt sinnsykt høyt) typisk utenfor vinduet ditt hvis du ikke har gitt den mat:)

Skrevet

Burde ikke mate villkatter. Dem formerer seg så fort og det blir så mange av dem at de tar overhånd. Dessuten kan de ofte bre med seg smitte som fører til sykdom hos andre dyr.

Ikke noe lurt.

Det er ikke for ingen ting at dyresamfunnet regulerer seg selv. De som er sterkes klarer seg selv og de har livets rett.

Det burde heller settes strengere krav og registreringsplikt på mennesker som har husdyr slik at ikke så mange drar fra / dumper dyrene sine når det passer menneskene best (eks. ferier)

Har selv katt og i vårt nabolag var det enormt mye villkatter.

- Noen matet dem og det ble jo en hel horde med ville dyr som urinerte over en lav skog. ( les.trapper, vedstabler o.l) og nattero ble vekslende med katteskrik av hormonelle hankatter

- Noen av villkattene var syke ; min forrige katt ble smittet og måtte avlives.

Det er heldigvis blitt en kraftig reduksjon i villkatt bestanden de siste året.

Skrevet

Det er faktisk en veldig stor forskjell på villkatter og husløse katter... Villkatter har levd fritt i naturen hele tiden, skaffer seg maten sin selv, og skyr mennesker. Iogmed at disse kattene ikke ønsker oppmerksomhet fra mennesker, så mjauer de ikke høyt. Husløse katter er gjere vokst opp med mating fra mennesker, og derfor klarer de ikke skaffe seg nok mat på egenhånd når de blir etterlatt. Derfor kommer til mennesker og maser om mat, og de er lite eller ikke sky for mennesker. Så har de gjerne veldig dårlig pels, noen gang kan man se at hele dotter med pels har falt av huden, fordi de ikke får tak i nok mat.

Vi pleide å mate en husløs katt i området for noen måneder siden. I starten var den litt sky, men kom hele tiden tilbake, og gaflet i seg alt den fikk av mat. Stadig hørte jeg den mjauet i nærheten av huset, og da fant jeg frem litt mat til den. Etterhvert ble den mer og mer vant med meg, og skjønte at jeg ikke var farlig(det var tydelig at noen har behandlet den dårlig, det virket som den var redd jeg skulle skade den) så fikk jeg lov til å klappe den, og den rullet rundt på bakken for å få kos. Men plutselig etter jeg var på ferie i Tyskland så var den borte vekk, har ikke sett eller hørt mer av den. Like greit egentlig, vi tenkte på å ta den med til dyrlege og avlive den.

Skrevet

Det går vel bra til den dagen han sluttet å mate dem...

Skrevet
Det er faktisk en veldig stor forskjell på villkatter og husløse katter... Villkatter har levd fritt i naturen hele tiden, skaffer seg maten sin selv, og skyr mennesker. Iogmed at disse kattene ikke ønsker oppmerksomhet fra mennesker, så mjauer de ikke høyt. Husløse katter er gjere vokst opp med mating fra mennesker, og derfor klarer de ikke skaffe seg nok mat på egenhånd når de blir etterlatt. Derfor kommer til mennesker og maser om mat, og de er lite eller ikke sky for mennesker. Så har de gjerne veldig dårlig pels, noen gang kan man se at hele dotter med pels har falt av huden, fordi de ikke får tak i nok mat.

Helt riktig at det er forskjell på hjemløse katter og villkatter. Men det finnes bare hjemløse katter her i Norge. Katter tilhører ikke den norske fauna, de ble tatt med hit første gang i vikingtida. Her i Norge er vi veldig strenge på at vi ikke skal tilføre eller fjerne den norske faunaen for arter, det kan påvirke den hårfine balansen i naturen. Derfor skal aldri katten bli et villt innslag i det norske dyrelivet. Målet vårt er altså at alle katter skal tilhøre et hjem, de hjemløse må ikke få formere seg fritt i naturen.

Katter som er født ute og ikke får menneskekontakt i løpet av oppveksten blir som villkatter å regne, med de er ikke en naturlig del av naturen for det. Kattene vi har som kjæledyr stammer fra den afrikanske villkatten. Den skotske villkatten/skogskatten som finnes vill i Europa (men altså ikke i Norge) har et annet temperement enn den afrikanske, og den lar seg vanskeligere temme ordenltlig, selv fra kattungestadiet. Vi har forøvrig en villkatt i Norge og det er Gaupa. Men den er det jo mange som ikke er så ivrige etter å bevare...

Så det denne mannen gjør ved å mate disse kattene er litt som å tisse i buksa. Han holder liv i dem så de får formert seg, men kattungene som blir født ute har ingen framtid. Vinteren i Norge kan dessuten være så kald at mange katter bukker under selv om han mater dem. Han hjelper kun kattene halvveis, hvis han virkelig skulle tatt seg av dem burde han jo også tatt dem inn i varmen, ikke la dem gå ute. Og så burde han heller satt av penger til kastrering av kattene, da vil problemet minke etterhvert. Nå blir jo bare problemet med hjemløse katter enda større.

Jeg er en kattevenn, men jeg innser at katter enten må ha et hjem, ellers så har de ingenting i norsk natur å gjøre. Vi kan ikke innføre nye arter i den norske faunaen. Katter som ikke har hatt menneskekontakt og utviklet "villkatten" i seg har ingen framtid som kjæledyr og må desverre avlives. Det er mer humant enn å la dem gå og langsomt fryse i hjel. Uansett skal det ikke gå ukastrerte katter fritt ute, det vil bare føre til at naboer blir plaga (markering, slossing osv). Og hjemløse katter bør ikke være ukastrerte, siden det fører til at de formerer seg og føder ungene ute.

Bare i Oslo finnes det 10-15000 hjemløse katter. Dette er et av de største dyrevernproblemene vi har her i landet. Rart ikke flere ser alvoret i dette problemet, stakkars alle de kattene som må lide ute i kulda. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...