sykepleierstudent1 Skrevet 30. mars 2023 #1 Del Skrevet 30. mars 2023 (endret) Hei Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier (sommeren 2024) og lurer på hvor det vil "lønne" seg mest å få seg jobb som ferdig sykepleier. Hvilke erfaringer har andre med dette? Hvor i kommunen er de beste plassene, og evt. hvorfor? Hvis man starter i jobb på sykehus, hvilken avdelinger/fagfelt er mest interessante? og hvordan er sykepleierlønn på sykehus i forhold til kommunal? Hvor vil man ikke føle seg overarbeidet, men likevel føle at man tjener greit i forhold til den jobben man gjør? Endret 30. mars 2023 av sykepleierstudent1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #2 Del Skrevet 30. mars 2023 Kommunalt🙂. Mer ansvar og du lærer mer på flere områder. Pasientene vi har er ofte like dårlige som dem som blir lagt inn på sykehus. Ihvertfall på sykehjem. Men også ofte i hjemmesykepleien. På sykehuset lærer du mest om et området…og glemmer lett alt det andre. Ellers stort sett bedre lønn i kommunene. Og generelt bedre arbeidsvilkår alt etter hvor du jobber. Men travelt er det stort sett over hele linja uansett. Anonymkode: e7a3a...4f7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #3 Del Skrevet 30. mars 2023 Kan anbefale kommunal akutt døgnenhet som nyutdannet. Bra sykepleiedekning og nesten som en sykepleieavdeling, men kan være veldig variert hvilke pasienter man får inn. Anonymkode: 91415...447 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sykepleierstudent1 Skrevet 30. mars 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan anbefale kommunal akutt døgnenhet som nyutdannet. Bra sykepleiedekning og nesten som en sykepleieavdeling, men kan være veldig variert hvilke pasienter man får inn. Anonymkode: 91415...447 Hvordan vil det være lønnsmessig på en slik enhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #5 Del Skrevet 30. mars 2023 Tror det er litt individuelt hvor man trives, noen kan ikke tenke seg å jobbe kommunalt mens andre ikke vil jobbe på sykehus. Hvor trivdes du best i praksis? Som nyutdannet ville jeg styrt unna stillinger som teamsykepleier sykehjem, for eksempel. Det blir ekstremt mye ansvar for eksempel i forhold faglig ledelse og til å følge opp tiltaksplaner, vekt, krav/retningslinjer hit og dit, pårørende osv. Man er veldig avhengig av engasjerte medarbeidere/helsefag for å klare å gjøre annet enn å slukke branner. Bedre å jobbe som vanlig sykepleier da, og kunne i det minste ha en mulighet til å føle at man aldri blir ferdig. I tillegg har du sikkert ikke helt innarbeidet klinisk blikk, sånn at det kan bli slitsomt når man står alene om avgjørelser. Og det gjelder jo også i hjemmetjenesten. Synes forslaget med KAD hørtes lurt ut. Anonymkode: 5f6c5...41d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #6 Del Skrevet 30. mars 2023 Enkelt svar - der du vil trives. Du får kanskje litt innblikk i hva du liker og ikke når du er i praksis. Jeg for eksempel, kunne aldri tenke meg å jobbe kommunalt. Hadde jobb i kommunen ved siden av studiene men sa opp da jeg nærmet meg slutten, og fikk jobb på sykehus. Dog et mellomstort sykehus, uten spesialiserte avdelinger (typ alt medisinsk på én, alt kirurgisk på én. Nesten.). Det finnes også helseforetak som har trainee stillinger, der man får jobbe litt på ulike avdelinger over en periode. For min del som har rykket opp til 10 års ansiennitet tjener jeg mer på sykehus enn i kommunen. Anonymkode: 6ad43...a8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 30. mars 2023 #7 Del Skrevet 30. mars 2023 Jeg begynte i hjemmesykepleien rett etter utdannelsen, og det er en ekstremt bratt læringskurve. Man er litt mer alene og "sjef". På sykehuset har du alltid leger å lene deg på. Synes det var en utrolig fin plass å starte ^^, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #8 Del Skrevet 30. mars 2023 For å svare på det siste først så er min erfaring at mange nyutdannede føler seg overarbeidet uansett hvor de jobber, og at det tar ett år og to å lande etter utdannelsen. Hvor du kommer til å trives best er vanskelig å si på forhånd, det er ulikt hva folk interesserer seg for, og mange utvikler jo interesser underveis i arbeidet, og da er fordelen med sykepleie at det er lett å bytte jobb til noe annet. F.eks fra sykehjem til psykiatri til sykehus til hjemmesykepleie. Hvor likte du deg i prakiss? Det er jo gjerne et godt sted å starte, du trenger ikke jobbe der til evig tid av den grunn. Jeg har jobbet både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og liker meg definitivt best på sykehus. Det handler igjen om hvordan du vil jobbe, hva du er interessert i og om du vil følge de samme pasientene over tid eller ikke. Jeg liker hyppig variasjon av pasienter, å observere for å behandle og se folk bli bedre (som regel, noen steder er jo resultatet ikke overlevelse uansett), jeg liker det tverrfaglige samarbeidet som er på sykehus (som er veldig ulikt det tverrfaglige jeg opplevde i kommunen), jeg liker tempoet og den måten man jobber på, og trives rett og slett bedre i ett sykehusmiljø. Når har jeg tatt videreutdanning og har dermed betydelig bedre lønn i sykehus enn jeg ville hatt i kommunen, men det varierer nok etter ansiennitet og evt lokale tillegg. I motsetning til de over er jeg syns jeg ikke KAD er et veldig godt forslag, du må i så fall sjekke hvordan det fungerer der du bor. I min kommune og de omkringliggende fungerer det som en oppbevaringsplass for folk som burde vært på sykehjem men som kommunen ikke har noe sted å gjøre av, og noen KAD avdelinger har ikke pasienter i det hele tatt omtrent. Det stemmer heller ikke at du har mer ansvar kommunalt, men ansvaret du har på kommune og sykehus er ulikt, og kan ikke sammenlignes i grunnen. Det kan heller ikke det å ha en dårlig pasient, pasientene legges jo inn på sykehus når de er for dårlig til å klare seg hjemme/på sykehjemmet, og trenger mer spesialisert utredning og behandling enn det som kan gis kommunalt. Anonymkode: 1cb6e...6cd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #9 Del Skrevet 30. mars 2023 Ville valgt hjemmesykepleien. Vi har ett utrolig stort spekter av diagnoser, og mange forskjellige prosedyrer, så du får bred erfaring. Du lærer deg også å stole på deg selv, og blir selvstendig. Også slipper du nattevakter, tredelt turnus på sykehuset. Når det er sagt, er det ett rotterace og utrolig høyt tempo, mye ansvar, mange pasienter, mye medisiner som skal legges og kontrolleres, og så mange telefoner at du blir gal innimellom 🤣 Anonymkode: 17544...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Del Skrevet 30. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å svare på det siste først så er min erfaring at mange nyutdannede føler seg overarbeidet uansett hvor de jobber, og at det tar ett år og to å lande etter utdannelsen. Hvor du kommer til å trives best er vanskelig å si på forhånd, det er ulikt hva folk interesserer seg for, og mange utvikler jo interesser underveis i arbeidet, og da er fordelen med sykepleie at det er lett å bytte jobb til noe annet. F.eks fra sykehjem til psykiatri til sykehus til hjemmesykepleie. Hvor likte du deg i prakiss? Det er jo gjerne et godt sted å starte, du trenger ikke jobbe der til evig tid av den grunn. Jeg har jobbet både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten, og liker meg definitivt best på sykehus. Det handler igjen om hvordan du vil jobbe, hva du er interessert i og om du vil følge de samme pasientene over tid eller ikke. Jeg liker hyppig variasjon av pasienter, å observere for å behandle og se folk bli bedre (som regel, noen steder er jo resultatet ikke overlevelse uansett), jeg liker det tverrfaglige samarbeidet som er på sykehus (som er veldig ulikt det tverrfaglige jeg opplevde i kommunen), jeg liker tempoet og den måten man jobber på, og trives rett og slett bedre i ett sykehusmiljø. Når har jeg tatt videreutdanning og har dermed betydelig bedre lønn i sykehus enn jeg ville hatt i kommunen, men det varierer nok etter ansiennitet og evt lokale tillegg. I motsetning til de over er jeg syns jeg ikke KAD er et veldig godt forslag, du må i så fall sjekke hvordan det fungerer der du bor. I min kommune og de omkringliggende fungerer det som en oppbevaringsplass for folk som burde vært på sykehjem men som kommunen ikke har noe sted å gjøre av, og noen KAD avdelinger har ikke pasienter i det hele tatt omtrent. Det stemmer heller ikke at du har mer ansvar kommunalt, men ansvaret du har på kommune og sykehus er ulikt, og kan ikke sammenlignes i grunnen. Det kan heller ikke det å ha en dårlig pasient, pasientene legges jo inn på sykehus når de er for dårlig til å klare seg hjemme/på sykehjemmet, og trenger mer spesialisert utredning og behandling enn det som kan gis kommunalt. Anonymkode: 1cb6e...6cd Er det lenge siden du jobbet kommunalt?😅 Anonymkode: 05b3c...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Del Skrevet 30. mars 2023 Jeg har jobbet ulike plasser gjennom mine 10 år som sykepleier: barneavdeling, akuttmottak, hjemmesykepleien, intensiv, medisinsk sengepost og kirurgisk sengepost. Først og fremst: finn ut hva som er interessant for deg. Bruk praksisperiodene dine fornuftig, og bruk gjerne noen hospiteringsdager på avdelinger du er nysgjerrig på. De fleste jobbene innen sykepleie gir deg mye kunnskap - men på forskjellig område og forskjellig type kunnskap. Uansett hvor du starter vil du føle at læringskurven er bratt. Om du kun er interessert i å lære mest mulig om det aller meste: så anbefaler jeg deg å jobbe som sykepleier/rekrutteringsstilling i intensivavdeling og/eller akuttmottak. Her møter du alle pasientgruppene, uansett alder. Du har 100% fokus på 1-2 pasienter, som gjør at du får et mer helhetlig bilde enn du får andre plasser. Det helhetlige bildet får du mest på intensiv, der du jobber tett på en pasient og over en lengre periode. Her har du 1-2 pasienter ila. en vakt. Du går i dybden av pasientens sykehistorie og medisiner. Det er uendelig mange prosedyrer, og ikke minst så er det mye medisinsk teknisk utstyr. Du samarbeider tett med overleger i indremedisin og anestesi, og du blir drillet i akutte hendelser. Du trenger ikke å være bekymret for å få dårligste pasientene på en intensivavdeling, her får du være med som nr. 2 i team ved mottak eller stabilisering av dårlig pasient. Da står du bedside med intensivsykepleier og jobber i team - men intensivsykepleieren har ansvaret. I akuttmottak får du pasientene i en kort periode og du har ansvaret i 2-6 timer. I akuttmottak får du altså mye kunnskap om ALT, men ikke i dybden. Ser det er en kommentar på at man er ikke er så selvstendig fordi legene er rett rundt hjørnet - det er det samme som å si at det er bare å ringe 113 eller legevakt så får du bli fortalt hva du skal gjøre. Man skal ikke undervurdere kunnskapen og erfaringen man får av tverrfaglig samarbeid med overleger, fysioterapeuter, klinisk ernæringsfysiolog, helsefagarbeidere osvosv. Jeg har lært så utrolig mye av disse yrkesgruppene! Jeg gjentar igjen: Bratt læringskurve finner du over alt. Sykepleie er ikke lenger sykepleie - man blir veldig spesialisert og god på de pasientgruppene du jobber med. Når du starter med noe nytt etter 4år på en plass, vil du få en bratt læringskurve igjen. Lykke til med valget, og velkommen i yrket ❤️ Anonymkode: 8ae65...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sykepleierstudent1 Skrevet 12. april 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 12. april 2023 Tusen takk for fantastiske gode og grundige svar. Dette skal jeg ta inn over meg og tenke grundig over fram mot overgangen til autorisasjonen foreligger sommeren 2024😇 Har også fått inntrykk at jeg som mann kan «velge og vrake» når det kommer til ulike stillinger, så det blir jo spennende 😅😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå