Gå til innhold

Hvorfor smelter ikke lett-ost (Norvegia)???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever at når jeg bruker denne osten på pizza eller ostesmørbrød så smelter den ikke ordentlig, ser ut som et slags papirflak på en måte. Når jeg bruker denne osten som revet ost på varmspaghetti smelter den heller ikke. 

Flere som opplever det eller har jeg vært uheldig med min lett-ost fra Norvegia? 

Anonymkode: 9b359...101

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den inneholder rett og slett for lite fett, og er ikke like godt egnet til å smelte som den vanlige.

Anonymkode: da685...25f

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den inneholder rett og slett for lite fett, og er ikke like godt egnet til å smelte som den vanlige.

Anonymkode: da685...25f

Ah er det fettet som gjør at mat smelter? 

AnonymBruker
Skrevet

Ost inneholder massevis av melkefett og når det varmes blir det flytende som er det vi oppfatter som at osten smelter. I lettost er det mye mindre melkefett og derfor smelter dette dårlig. Det er også samme grunn til at vegansk "ost" ikke smelter. 

Anonymkode: caed0...090

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ost inneholder massevis av melkefett og når det varmes blir det flytende som er det vi oppfatter som at osten smelter. I lettost er det mye mindre melkefett og derfor smelter dette dårlig. Det er også samme grunn til at vegansk "ost" ikke smelter. 

Anonymkode: caed0...090

Definisjonen på "smelte" er at et stoff går fra fast til flytende form, så osten smelter, det er ikke bare noe vi "oppfatter det som".

Men ja, lettost inneholder for lite fett til at den smelter ordentlig, så det er bedre å bruke en mindre mengde "vanlig" ost for et godt resultat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen, jeg var ikke klar over dette! Fikk lære etter noen forsøk på ostesmørbrød der osten gikk fra normal osteskive til brent papirflak, uten stadie av smelting i mellom. Så teit men nå skjønner jeg hvorfor! 

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ah er det fettet som gjør at mat smelter? 

Jepp

Anonymkode: 310b6...798

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at jeg klikket meg inn på denne tråden i rødvinsrusen.
Da fikk jeg nok en grunn til å aldri kjøpe lett-ost.

Anonymkode: d06a1...6c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...