Baktus2024 Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Som pasienter er vi alle i en sårbar situasjon..vi skal velge å ha tillit til et annet menneske som kan avgjøre om du overlever eller ikke... En flykaptein vil alltid måtte stå til ansvar for sine handlinger..En leges feilvurderinger vil kun ende opp i en foretaksstraff.. Hvor mye bør vi som pasienter ha krav på å vite om en leges religiøse overbevisning, ettersom det kan påvirke vedkommendes vurderinger ?
Sofakona Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Ingen...om en lege er muslim eller kristen har jo ingen ting for hvordan de behandler de. De går jo på sanne skole for å lære det samme. 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Ingenting. Leger følger samme utdanningsløp og profesjonsløp uansett religiøs tilknytning. Anonymkode: 1982e...e09 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Negativt. Hadde en katolsk lege som nektet å gi meg p-piller og annet prevensjon. Truet meg når jeg sa jeg skulle ta abort hvis jeg ble voldtatt og gravid. Anonymkode: e661a...815 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Ser har ingen betydning. Religion og tro er privat og folk i alle yrker kan fint være religiøse uten at det går ut over jobben. Anonymkode: a2134...e8b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Negativt. Hadde en katolsk lege som nektet å gi meg p-piller og annet prevensjon. Truet meg når jeg sa jeg skulle ta abort hvis jeg ble voldtatt og gravid. Anonymkode: e661a...815 Håper du ga beskjed videre, dette er ikke lov! Jeg aner ikke om min fastlege er religiøs eller ikke, men synes jo det er merkelig om en såpass velutdannet person tror på gamle eventyr. Men om hun gjør det så er det ikke mitt problem, så lenge hun gjør jobben sin. Anonymkode: 766f0...52b 5 1
Gjest nattdronningen Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Sofakona skrev (33 minutter siden): Ingen...om en lege er muslim eller kristen har jo ingen ting for hvordan de behandler de. De går jo på sanne skole for å lære det samme. Selvfølgelig kan det ha innvirkning i noen saker, som ved prevensjon og abort. Min lege er religiøs. En av de beste legene jeg har hatt. Men jeg har aldri snakket med han om abort og prevensjon da, så hvordan han stiller seg til det vet jeg ikke.
Sofakona Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 nattdronningen skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan det ha innvirkning i noen saker, som ved prevensjon og abort. Min lege er religiøs. En av de beste legene jeg har hatt. Men jeg har aldri snakket med han om abort og prevensjon da, så hvordan han stiller seg til det vet jeg ikke. Det skal være likt...og du kan jo ikke si at din lege er untak..siden DU ikke tør å snakke med din lege om prevensjon og abort . Om du ber om prevensjon skal han finne frem den beste løsningen for deg..og om du vil ta abort skal han sende henvisning til sykehuset. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #9 Skrevet 29. mars 2023 Det er trosfrihet I Norge, så selvsagt skal også religiøse mennesker få være leger. Noe annet hadde vært helt hårreisende. De fleste leger klarer å finne løsninger dersom noe går på tvers av deres egen tro. Som feks å samarbeide med andre leger. Anonymkode: ae99d...4fc 1 1 1
Gjest nattdronningen Skrevet 29. mars 2023 #10 Skrevet 29. mars 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Det skal være likt...og du kan jo ikke si at din lege er untak..siden DU ikke tør å snakke med din lege om prevensjon og abort . Om du ber om prevensjon skal han finne frem den beste løsningen for deg..og om du vil ta abort skal han sende henvisning til sykehuset. Skrev jeg at jeg ikke tør å snakke om prevensjon eller abort med min lege? Jeg hadde fått alle barna før han ble min fastlege, og er sammen med en som ikke kan gjøre meg gravid, så jeg trenger heller ikke prevensjon. Man vet jo at noen leger reserverer seg mot å henvise til abort av religiøse grunner. Mens andre igjen kan påvirke i en retning pga personlig overbevisning. Selv om man skal være profesjonell så skjer dette framdeles.
Pipaluk Skrevet 29. mars 2023 #11 Skrevet 29. mars 2023 I utgangspunktetet er trosfrihet lov og skal ikke påvirke legejobben. Når det er sagt så lurer jeg på hvor god hjelp jeg ville fått av muslimsk lege. Ville fastlegen i hijab betraktet meg som en vestlig hore? Ville hun gitt alle kvinnelige pasienter nogenlynde lik prevensjonsveiledning uavhengig av etnisk bakgrunn? Og hva med psykiateren som er troende jehovas vitne. Hva tenker han om å behandle min depresjon når han vet at jeg skal til et veldig mørkere sted fordi jeg ikke har overgitt meg til Jehova? Det hadde vært interessant å diskutere ekstensielle spørsmål med han. Og så har vi noen kristne/ katolske leger som ikke setter inn spiral, ikke henviser til abort eller skriver ut prevensjonsmidler. Så helt uproblematisk er det nok ikke å være religiøs lege. Det er nok pasientene som merker mest til det, på en indirekte måte ved at at de ikke føler at de får den hjelpen de føler de fortjener 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #12 Skrevet 29. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper du ga beskjed videre, dette er ikke lov! Jeg aner ikke om min fastlege er religiøs eller ikke, men synes jo det er merkelig om en såpass velutdannet person tror på gamle eventyr. Men om hun gjør det så er det ikke mitt problem, så lenge hun gjør jobben sin. Anonymkode: 766f0...52b Hun fikk sparken, men fikk tilbake jobben. Hun fikk støtte og mye penger fra den katolske kirken i Oslo. De pengene gikk til advokater, så hun er nå tilbake på jobb. Hun er ikke fastlegen min lenger, heldigvis Anonymkode: e661a...815 2 2
Maleficenta Skrevet 29. mars 2023 #13 Skrevet 29. mars 2023 Baktus skrev (1 time siden): Som pasienter er vi alle i en sårbar situasjon..vi skal velge å ha tillit til et annet menneske som kan avgjøre om du overlever eller ikke... En flykaptein vil alltid måtte stå til ansvar for sine handlinger..En leges feilvurderinger vil kun ende opp i en foretaksstraff.. Hvor mye bør vi som pasienter ha krav på å vite om en leges religiøse overbevisning, ettersom det kan påvirke vedkommendes vurderinger ? jeg tenker at på jobb må de gjøre sin jobb og da legge sin religiøse overbevisning på hylla 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #14 Skrevet 29. mars 2023 1 religiøs lege er ikke noe problem. Heller ikke 2 eller 15. Men dersom 50% av alle legene er sterkt religiøse så har vi et stort problem. Anonymkode: 42ba3...73d 1
Maleficenta Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Det skal være likt...og du kan jo ikke si at din lege er untak..siden DU ikke tør å snakke med din lege om prevensjon og abort . Om du ber om prevensjon skal han finne frem den beste løsningen for deg..og om du vil ta abort skal han sende henvisning til sykehuset. det fine ifht det sistnevnte er at man trenger ingen henvisning fra fastlegen for å få det utført
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #16 Skrevet 29. mars 2023 Jeg har hatt to kristne leger og begge har vert helt fantastiske, den ene henviste meg til abort slik enhver lege skal uten å normalisere noe. Faktisk visste jeg ikke at disse to var kristne før mange år etter at jeg sluttet hos dem. Ellers er den mest populære legen i kommunen kristen, enormt mange med psykiske lidelser prøver å komme inn på lista hans. Han er utrolig empatisk (jeg har kjent han siden vi var barn) og har både kristne og ikke religiøse venner privat. Anonymkode: f6963...212 1 4
°Rozárka° Skrevet 29. mars 2023 #17 Skrevet 29. mars 2023 Det har jeg ikke behov for å vite. Legen bør gjøre jobben sin. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #18 Skrevet 29. mars 2023 Pipaluk skrev (1 time siden): I utgangspunktetet er trosfrihet lov og skal ikke påvirke legejobben. Når det er sagt så lurer jeg på hvor god hjelp jeg ville fått av muslimsk lege. Ville fastlegen i hijab betraktet meg som en vestlig hore? Ville hun gitt alle kvinnelige pasienter nogenlynde lik prevensjonsveiledning uavhengig av etnisk bakgrunn? Og hva med psykiateren som er troende jehovas vitne. Hva tenker han om å behandle min depresjon når han vet at jeg skal til et veldig mørkere sted fordi jeg ikke har overgitt meg til Jehova? Det hadde vært interessant å diskutere ekstensielle spørsmål med han. Og så har vi noen kristne/ katolske leger som ikke setter inn spiral, ikke henviser til abort eller skriver ut prevensjonsmidler. Så helt uproblematisk er det nok ikke å være religiøs lege. Det er nok pasientene som merker mest til det, på en indirekte måte ved at at de ikke føler at de får den hjelpen de føler de fortjener Jehovas tror ikke på helvetet Anonymkode: 6813a...738
Arild37 Skrevet 29. mars 2023 #19 Skrevet 29. mars 2023 Hadde jeg funnet ut at legen var religiøs, så hadde jeg byttet lege på dagen 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2023 #20 Skrevet 30. mars 2023 Vi har mange leger i omgangskretsen. Vi er ateister. Noen er dypt troende kristne, to er muslimer. Merker ingenting når vi samles for mat og vin (bortsett fra at de som tar bilen, de gravide, og muslimene, ikke drikker). Like lite som dere ville merket hva den enkelte tror på, på legekontoret. Anonymkode: c0d88...3ef 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå