Gå til innhold

Platetopp tok fyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Typen min stekte pølser, og glapp en pølse ned på den varme platetoppen så det tok fyr. Det var flammer..

er av den typen komfyr der platene blir rød og varme. 

er det fortsatt trygt å bruke den? Andre som har opplevd dette før?😅

Anonymkode: f7dbf...b60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nok bare pølsa og fett som tok fyr.  Litt mer enn glapp vil jeg tro.

Vask og skrap av med en egnet kniv.  Prøv igjen.   Ikke opplevd før.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at det tar fyr når alle komponentene i branntrekanten blir oppfylt. Om det er trygt å bruke ovnen kommer an på hvor mye skade ovnen tok av flammene. Du skriver i grunn ingenting om dere slokket brannen og det ikke er synlig skade eller om huset ditt er nedbrent.

Anonymkode: 29256...5f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke uvanlig at det tar fyr når alle komponentene i branntrekanten blir oppfylt. Om det er trygt å bruke ovnen kommer an på hvor mye skade ovnen tok av flammene. Du skriver i grunn ingenting om dere slokket brannen og det ikke er synlig skade eller om huset ditt er nedbrent.

Vi bor ikke sammen så jeg vet ikke.. men slukket brannen ja, men om det er skade vet jeg ikke. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi bor ikke sammen så jeg vet ikke.. men slukket brannen ja, men om det er skade vet jeg ikke. 😅

Hvordan mener du da folk her inne skal vite om det er trygt å bruke ovnen når du selv ikke vet skadeomfanget engang? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får vaske, evt skrape plata. Men om han ikke får den helt ren med en gang, så vil det nok lukte litt brent pølse. 

Anonymkode: 465af...218

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du da folk her inne skal vite om det er trygt å bruke ovnen når du selv ikke vet skadeomfanget engang? 

Da tenker jo ikke jeg en nedbrent ovn, men en Brann som er slukket med en gang med lite skader. 
vist det går an å bruke den til tross lite skader så har jeg fått svar på spørsmålet. Spørsmålet var jo om den var ødelagt vist det i det hele tatt er flammer som oppstår.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da tenker jo ikke jeg en nedbrent ovn, men en Brann som er slukket med en gang med lite skader. 
vist det går an å bruke den til tross lite skader så har jeg fått svar på spørsmålet. Spørsmålet var jo om den var ødelagt vist det i det hele tatt er flammer som oppstår.

Ødelagt er den nok ikke, for det er støpejernsplater du mener? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ødelagt er den nok ikke, for det er støpejernsplater du mener? 

Nei ikke støpejernsplater, er plater som er på komfyren, sånn som blir varme og røde når de blir varm, der varmen ikke går av med en gang du slår av. Vet ikke hva det kalles 😂

Skrevet

Platetoppen tok ikke fyr, det som landa på platetoppen tok fyr. Etter god rengjøring er ikke dette noe problem.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei ikke støpejernsplater, er plater som er på komfyren, sånn som blir varme og røde når de blir varm, der varmen ikke går av med en gang du slår av. Vet ikke hva det kalles 😂

Keramiske? Det er da bare å vaske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Typen min stekte pølser, og glapp en pølse ned på den varme platetoppen så det tok fyr. Det var flammer..

er av den typen komfyr der platene blir rød og varme. 

er det fortsatt trygt å bruke den? Andre som har opplevd dette før?😅

Ja dette er helt vanlig

Anonymkode: bbe10...a30

Skrevet

Jeg fikk det til som barn.

Skrevet

Det høres jo ut som om det er bare maten som tok fyr. Da må han vaske, og skrape med egnet skrape. Synes det er litt rart at det faktisk BRANT (med flammer), da... Jeg har mistet mat på platen, det svir seg, jeg dytter det av. Men ingen flammer...

Om selve platetoppen brant, så hadde det ikke vært et spørsmål, da er den tydelig ødelagt. 

Men: skal være litt belærende her, håper han/dere sørger for renhold på komfyrviften. Hvis det brenner på komfyren kan det fort brenne i viften også, spesielt hvis den er full av fett. Slike branner er skumle fordi de er så vanskelige å slukke. Vask viften og filteret jevnlig!

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (8 timer siden):

.......... Jeg har mistet mat på platen, det svir seg, jeg dytter det av. Men ingen flammer...

..............

Denne gangen var det jo en pølse som glapp ned på platetoppen...  Kanskje det var en hot chilidog.  Enda mer sannsynlig at det var en solid naschpølse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...