Gå til innhold

Er det akseptabelt at en ikke-fastende muslim spiser foran fastende muslimer under Ramadan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en arbeidsplass hvor 90 prosent er muslimer.  

I dag så jeg at en av brukerne på stedet satt og spiste maten sin på kjøkkenet og ikke i fellesarealet ( som er det stedet som alle spiser). Er det fordi det oppleves respektløst av en muslim å la andre muslimer se at hun ikke faster? Er det tabu knyttet til det?

Jeg er norsk og ikke muslim. jeg spiser maten min i fellesarealet ved lunsjtider. Hva tenker de om det?  82222

Anonymkode: 338fc...fd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er tabu for den ikke-fastende å ikke faste under ramadan, og respektløst ovenfor de andre å gafle i seg mat foran de. 

At norske spiser under ramadan betyr ikke noe 

Anonymkode: 69ac1...3c8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det er tabu for den ikke-fastende å ikke faste under ramadan, og respektløst ovenfor de andre å gafle i seg mat foran de. 

Hvor mange prosent av muslimene faster tror du?  Det er vel ikke alle som tar det like høytidelig? Kan de som ikke har fastet også delta på Id etterpå eller blir det "feil"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tjæ. Kommer nok an på kultur og omgangskrets. Min mann er muslim fra et muslimsk land, og han sier det er ingen som bryr seg om en muslim velger å ikke faste og spiser foran en annen muslim som velger å faste. Det er ikke et krav om å faste( og da spesielt gravide, eldre, syke osv., helse er langt viktigere). Ikke-fastende kan også delta på festen etterpå. Jeg skal være med på den i år, og jeg er ikke en gang muslim.

Anonymkode: 83ba1...78b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tjæ. Kommer nok an på kultur og omgangskrets. Min mann er muslim fra et muslimsk land, og han sier det er ingen som bryr seg om en muslim velger å ikke faste og spiser foran en annen muslim som velger å faste. Det er ikke et krav om å faste( og da spesielt gravide, eldre, syke osv., helse er langt viktigere). Ikke-fastende kan også delta på festen etterpå. Jeg skal være med på den i år, og jeg er ikke en gang muslim.

hvilket land kommer mannen din fra?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvilket land kommer mannen din fra?

Tyrkia.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tyrkia.

De er jo langt mer liberale enn pakistanske kvinner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor mange prosent av muslimene faster tror du?  Det er vel ikke alle som tar det like høytidelig? Kan de som ikke har fastet også delta på Id etterpå eller blir det "feil"?

70-80% faster. Ikke barn 

Alle kan være med å feire Eid 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men der er kanskje svaret også, nemlig at det ikke finnes ett riktig svar på spørsmålet fordi det er veldig store forskjeller mellom land/områder og kulturer, og individuellt innad familier og enkeltpersoner.

Anonymkode: a8999...810

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tyrkia vs. Pakistan som en helhet er de nok det, men ingen regel uten unntak. Har truffet ekstremt konservative tyrkere også som ikke vil ta i meg fordi jeg spiser svin.

Så ja, både kultur, type muslim man er, omgangskrets, individet osv., påvirker svaret på slike spørsmål.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å spise i fellesområdet, er det problem for dem får de sette seg et annet sted. Tipper de fleste muslimer vet at vi ikke faster i Norge og tilpasser seg det, så det burde ikke være noe problem.

Anonymkode: 9907f...403

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud hvis dette er i Norge så burde det ikke være et problem.

Anonymkode: 50aa4...e26

• Liker 4
  • Nyttig 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 11.33):

Herregud hvis dette er i Norge så burde det ikke være et problem.

Anonymkode: 50aa4...e26

Hvis det er i Oslo er det ikke Norge. Det er Norgistan.

Anonymkode: b366f...900

Skrevet

Er dette virkelig noe å bry seg om? Noen faster noen faster ikke, sånn er det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På vår arbeidsplass spiser muslimer på spiserommet når de er syke/har mensen osv. Ingen av de andre muslimene reagerer. De er fra Pakistan  Somalia  Tyrkia og USA.

Anonymkode: 136ac...90a

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Da jeg gikk på vgs, fastet 90% av elevene. Da ble det til at de resterende 10% tok hensyn til flertallet og spiste et annet sted eller ventet til de kom hjem med å spise.

Er det en arbeidsplass med 2 muslimer mens resten ikke er det, så kan de to tilpasse seg. Men er de flertall så tilpasser resten seg. Er ikke vanskligere enn det.

Anonymkode: 9f900...7c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det er i Oslo er det ikke Norge. Det er Norgistan.

er muslimene i ferd med å overta Oslo? 

Anonymkode: d427e...f98

Skrevet

Nei, det får da være måte på. Ingen som tar hensyn til hva de spiser foran meg heller om jeg skulle fastet eller vært på en eller annen diett. Om de synes det er vanskelig å se på at noen spiser, så får de heller gå en annen plass. Dette må da være en tulletråd?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Faste regler uten unntak for trynefaktor og høye røster er helt klart det beste. Man spiser på spiserommet.

Anonymkode: 714d8...412

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på. Da jeg gikk på vgs, fastet 90% av elevene. Da ble det til at de resterende 10% tok hensyn til flertallet og spiste et annet sted eller ventet til de kom hjem med å spise.

Er det en arbeidsplass med 2 muslimer mens resten ikke er det, så kan de to tilpasse seg. Men er de flertall så tilpasser resten seg. Er ikke vanskligere enn det.

Anonymkode: 9f900...7c9

Om du ikke takler å se andre spise når du faster, la være. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...