Gå til innhold

Skal jeg tørre å reise til Syden med to små barn, alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i Bulgaria med en 5- åring + mannen da, og jeg trivdes veldig godt.

Det eneste syden- landet jeg ikke har blitt matforgiftet i. Men søsteren min sin 3- åring ble syk en gang der, mulig maten. Så dette er jo ingen garanti noen steder, det er visse forhåndsregler man må ta overalt mtp mat (ikke spis salat, isbiter, iskrem- kuler fra boder, etc).

Det eneste jeg ville tenkt på er hva du gjør hvis en av dere blir innlagt på sykehus. 
Både jeg og min da 1.5- åring ble matforgiftet i Spania, og begge innlagt, vi hadde spist på Burger King, mannen min var med og passet på 1- åringen, mens jeg satt 3 timer alene på et betong- gulv i ventehallen før jeg kom inn på sykehuset, med enorme magesmerter, jeg hylgrein og ingen var der for meg. Ingen kunne engelsk av personellet, det tok 6 timer så kom en finsk/svensk tolk.

Mine verste timer i Spania (Benidorm- sykehuset var i Alicante). 

Ta med noen?

Anonymkode: 58ed0...aae

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er en grunn til at Bulgaria og Tyrkia er billige destinasjoner, Bulgaria er gjennområttent med kriminalitet, korrupsjon og Tyrkia er i grunnen en islamiststat styrt av en tulling som holder Sverige som gissel med tanke på NATO medlemskap p.ga. at landet har ytringsfrihet.

Som sydendestinasjon med tanke på moral og sikkerhet så er Spania/Kanariøyene og Hellas et mye bedre valg, spesielt hvis man reiser med barn.   

Anonymkode: 053ee...239

Ha ha ha, det der er jo bare bullshit!! 
Spania er full av romfolk og mafia, organisert tyveri, husokkupanter i norsk- eide boliger, innbruddsbølger overalt. Og politiet gjør INGENTING!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spania er full av romfolk og mafia, organisert tyveri, husokkupanter i norsk- eide boliger, innbruddsbølger overalt. Og politiet gjør INGENTING!! 

Nå er det ikke slikt i all Spania da...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste alene med to barn på nesten 2 år og 3 år. Gikk veldig fint. Egentlig kun stress på flyplassen, men hadde minste i bæresele. De var begge opptatt av å bade mye, så ikke noe å springe etter de for der. Tilrettela ferien etter deres behov, så dro kun til sentrum en gang den uka. Ellers på hoteller eller rett i nærheten. 

Anonymkode: 8be5d...5c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri villet gjort. Dro til Bulgaria med to jeg også. Den ene var 10 år da. Den andre 1 år. Jævligste ferien ever! ALDRI til Bulgaria igjen. Kjipe mennesker, iskaldt i slutten av juni i bassenget, kjedelig land! 

Anonymkode: b36ac...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det stemmer at det er en del av disse problemene på fastlandet men at politiet ikke gjør noe som helst stemmer ikke, husokkupanter er ikke et problem for noen som skal bo på hotell. Uansett så er Spania en mye bedre og sikrere destinasjon enn Bulgaria eller Tyrkia. 

Anonymkode: 053ee...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjerne dra langveis avgårde på ferie med barn om du vil det altså, men å begrunne det med å gi opplevelser for barna når de er i den alderen tenker jeg er skikkelig bortkastet og på grensen til dumt.

For det første... Barn i den alderen tenker ikke over at de drar på ferie til et ukjent eksotisk land med nye opplevelser. De kan få akkurat like mye ut av en tur i skogen eller parken eller kjøre trikk i byen eller se på fly. Bare det å logge av mobilen/dataen og bruke tiden sammen med ungene. Bake, lese, leke - det er det de vil ha. 

For det andre, hvis du nå legger lista så høyt for at barna skal oppleve noe allerede når de er så små. Hvordan har du egentlig tenkt å toppe det etterhvert som de blir eldre? 

Men for all del, det er ingenting galt med å dra på ferie. Det blir sikkert kjempefint. Jeg ville bare ha droppet å si at det er det beste for barna, og heller sagt at det er fordi DU har lyst på en ferie, og vil se hvordan det egentlig er å reise avgårde alene med to små... Et slags spennende eventyr for deg i seg selv. 

Anonymkode: d4596...1ee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg ventet til barna var litt større. I den alderen spiller det jo ikke så stor rolle om de er på stranda i Norge eller i utlandet. 

Anonymkode: 4dc30...8fd

• Liker 3
Skrevet

Vi reiser med 2 barn og 3 voksne og det har vi gjort i flere år...og jeg er kjempe stresset ..til flyplassen..på flyet...og nede i syden ..jeg fikk omgangssyke der nede og glad jeg ikke var alene med barna. Om jeg ville ta en tur i butikker alene.. kunne jeg det .jeg kunne ligge og sole meg litt ..for jeg hadde 2 andre voksne som fulgte med. Jeg hadde ikke taklet og reise med så små barn alene .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reist til Bulgaria, da sjansen for å bli syk der er større enn andre steder. Ellers så har jeg reist alene med barn flere ganger. Dersom du holder deg til et typisk chartersted, gjerne med norsk sjømannskirke i nærheten, så er du litt tryggere dersom uhellet skulle være ute. 

Anonymkode: c3253...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Løper de så henter du dem tilbake. Har mange ganger hatt med egne og andres barn på stranden og det går helt fint. Stort sett ordner ting seg. Blir man syk, javel. Kjipt og vanskelig, men man får jo til det man må. Har vært mange ganger i Syden. Har trengt legehjelp til barn et par ganger også (sykdom) og det ordnet seg fint det og. 

Anonymkode: 4890f...e71

Men hva hvis mor blir syk? Da blir det fort litt mer vanskelig og kjipt.

Anonymkode: 9ec6e...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært i Bulgaria én gang og det er den verste ferien jeg har hatt. Det tordnet mye, regnet litt flere dager, det var veldig kaldt i bassenget og i havet (dette var i august), de lokale var skikkelig sure og lite service-minded, og maten var elendig. Vi spiste ute hver kveld, på en ny restaurant hver dag, og hadde ikke ett bra måltid. Alt i alt var det VELDIG dyrt for hva vi fikk, selv om vi i utgangspunktet tenkte det hørtes billig ut. 

Anonymkode: 0bf86...04f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tyrkia er veldig fint og barnevennlig.  Der er det billig og det er god mat der. 

Men ikke reis for at barna skal få spennende opplevelser, det er de altfor små til. Tenk på om du får noe utav  denne ferien. For at barna skal få oppleve noe spennende, kan du vente til de har kommet i skolealder.  

Når barna er så små som dine, er det nok å dra til Danmark.  Eller dyreparken i Kristiansand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men hva hvis mor blir syk? Da blir det fort litt mer vanskelig og kjipt.

Min bror reiste alene med sine to barn fra de var ganske små (1 og 5). Han avtalte med meg at jeg skulle hive meg på første fly om han ble så syk at han ikke kunne ta seg av sine egne unger. Da skal man jo være temmelig syk. Det skjedde selvsagt ikke, men det var en fin trygghet for ham. 

En sånn avtale krevde jo også at han hadde økonomi til å betale det dette ville kostet for meg, og at jeg hadde en forståelsesfull sjef. 

Anonymkode: 8ceb9...dcd

• Liker 2
Skrevet

jeg har ikke gjort det selv, men tenker at om du klarer å være med dem hjemme, klarer du å reise med dem også.

det blir sikkert hyggelig, særlig for deg å bytte litt omgivelser, men også for barna, og du kan slappe av litt på kvelden når de sover. og så får du ty til iPad eller noe iblant, så du får pustet ut litt, for det er selvsagt intenst å være på ferie med to små.

men jeg tror det blir topp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke noe problem at så små barn ikke får "oppleve noe annet" enn hytta, besteforeldre, .. Om du ikke reiser for egen del, så er det mye bedre å vente til barna når en alder hvor syden er mer stas enn hytta, besteforeldre, stranda, parken. Du har noen år på deg.

Anonymkode: 3e610...23d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva var det du ikke likte med Bulgaria? Er Tyrkia bedre tenker du? Har funnet en reise til rett under 30.000 på barnevennlig hotell og med mat inkludert. Men finner det nok like billig i Tyrkia, men vil helst ikke bruke noe særlig mer.

Anonymkode: b573a...21a

Vet ikke om jeg bare hadde uflaks, men jeg var der alene med datteren min, og vi ble overfalt der. Gikk utrolig nok bra med oss. Vi fikk beskjed om å ikke gå ute på kvelden. Var en som gikk rundt med en dopa bjørn i kjetting. De jeg kom i prat med, pratet mye om at de var blitt ranet, eller de kjente noen som var blitt ranet, andre som var utsatt for vold.

Tyrkia elsker jeg, men jeg har og jobbet der en hel sommer. Første gang jeg dro dit, syntes jeg det var slitsomt med alle de som skal ha deg til å handle, eller spise på deres restaurant. Men ble veldig fort vant til det, det er bare å ignorere eller være bestemt. Jeg har aldri opplevd noe negativt der, og vært der mye både med og uten barn. De er veldig glad i barn der. 

Anonymkode: 9a89f...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min bror reiste alene med sine to barn fra de var ganske små (1 og 5). Han avtalte med meg at jeg skulle hive meg på første fly om han ble så syk at han ikke kunne ta seg av sine egne unger. Da skal man jo være temmelig syk. Det skjedde selvsagt ikke, men det var en fin trygghet for ham. 

En sånn avtale krevde jo også at han hadde økonomi til å betale det dette ville kostet for meg, og at jeg hadde en forståelsesfull sjef. 

Anonymkode: 8ceb9...dcd

Ja, du sier det jo.. økonomi, forståelsesfull sjef.. ikke alle som har dette, da kan det bli vanskelig tenker jeg.

Skrevet

Galskap spør du meg. Hadde heller tatt fly til Kristiansand eller noe. 

Skrevet

Det kommer mye ann på deg selv og barna.  Jeg reiste mye alene med mitt barn da han var liten. Min første reise alene som voksen og alene med sønnen min var på charter tur til Spania, all inclusive hotell og tryggest mulig. Jeg var 22 han 3. Jeg var ganske så nervøs men vi koste oss skikkelig. Forlot ikke hotellet engang, bading sammen hele dagen. Som alenemor var all inclusive en god avlastning bare det slippe lage mat, oppvask osv ☺️ Sønnen la seg jo tidlig selvsagt  men da satt jeg på terrassen og leste bok☺️Hørte på lydene av verden og hadde det veldig bra. Fikk mye mestring den ferien og vokste mye på den. Husker det var en kveld der jeg følte meg ensom og var litt trist da gråt jeg husker jeg var litt kjipt å se alle parene med barn når jeg var alene. Men det var den ene kvelden og godt det og på et vis. Var første sommeren etter samlivsbruddet. 

Nå er sønnen 16 og vi har hatt mange ferier sammen ☺️

Men i år blir det bare hytta 🤭

Selvsagt kan mye skje men dere kan også få en kjempefin ferie. Jeg har reist 13 år nå alene med barn og der har gått fint. Min sønn er lik meg og en rolig person. 

Hadde aldri reist alene med niesa mi på 1 som er en hyper liten rakett 🤭

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...